بازدید 7965

مسیر اتصال ۲ دهانه از گنبد نمکی قشم کشف شد

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم گفت: برای نخستین بار، مسیر اتصال ۲ دهانه‌ از یک غار نمکی در ژئوسایت گنبد نمکدان این جزیره شناسایی و کشف شد.
کد خبر: ۱۰۴۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 18 March 2021

به گزارش «تابناک»، محمدسعید موسایی باغستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طراحی برنامه شناسایی و اکتشاف با هدف بررسی امکان اتصال دهانه بالادست به دهانه پایینی غار مذکور به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: تیم فنی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم از دهانه بالادست وارد این غار شد و پس از پیمایش حدود ۲۰۰ متر به دهانه غار دست پایین رسیدند.

موسایی تصریح کرد: مسیر عبوری تالارها و معبرهای صعب العبور و کم ارتفاع در حدود ۳۰ سانتی متر داشت که تیم اکتشاف با عبور از آنها وارد تالار اصلی ابتدایی غار در دهانه اصلی شده و دو دهانه غار مذکور را برای اولین بار به هم متصل کردند.

وی افزود: پیش از این تلاش‌های بسیاری برای اتصال این دو دهانه صورت گرفته بود که نتیجه ای نداشت.

موسایی، رییس هیات و سرپرست تیم، مهدی معماری به عنوان مسوول فنی تیم، علیرضا موسایی مسوول کارگروه غارنوردی و غارشناسی، قاسم صادقی پور دبیر کمیته غارنوردی و غارشناسی و مصطفی حق پرست مسوول کمیته پزشکی و جستجو و نجات اعضای تیم اکتشاف بودند.

گنبد نمکی قشم به ارتفاع حدود ۲۸۰ متر با قطر قاعده‌ای حدود هفت کیلومتر به دلیل پدیده دیاپیریسم سر برآورده است. در این گنبد ۱۷ غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک‌های داخل غار حدود ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند.

همچنین وجود چشمه‌های نمک و سفیدپوش کردن درّه‌ها و زمین‌های اطراف این گنبد چشم‌اندازی زیبا به منطقه داده است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار