بازدید 8807

روحانی: کسی حق ندارد واقعیت ‌های کشور را تحریف کند

رییس جمهور با بیان اینکه مدیریت کشور در شرایط سخت جنگ با شرایط عادی متفاوت است، گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی مسوولان و مقاومت ملت، کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است و کسی حق ندارد واقعیت‌های تاریخ کشور را نادیده بگیرد و یا تحریف کند.
کد خبر: ۱۰۴۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 16 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: ما می‌دانیم که شرایط کشور باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم؛ قبل از سال ۹۷  شرایط ما شرایط نسبتا عادی توام با فشار بود، اما در عین حال ما توانستیم تا حدی از این مسیر عبور کنیم و شرایط کشور مناسب بود.

 
وی افزود: اگر سال ۹۴ تا پایان ۹۶ را مقایسه کنیم چه در رشد اقتصادی، تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخارآمیز است. در این سه سال تورم ما ۱۰ درصد بوده است، برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه سال ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم و کشور به خوبی اداره می شد
 
رییس جمهوری تاکید کرد: خواهش می‌کنم روایت واقعیات کشور را هیچ کس در تاریخ کشور تحریف نکند، در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم،  حدود ۷۵۰ هزار و در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم، در طول سال‌های دراز در گذشته بی‌سابقه بود که در فصلی بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم.
 
وی  ادامه داد: ما تورم را از تورم بالا به تورم تک رقمی رساندیم. در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه هستیم. این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر این واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.
 
روحانی اظهار داشت: ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم یعنی آدمی که نه پیمان نه به قانون نه به عهد و اصول انسانی معتقد نبود، این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت‌جانبه خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در شرایط حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود.

می‌گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود

 رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد.  
 
وی ادامه داد: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.
 
روحانی با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.
 
رییس جمهوری با بسیار عجیب و غریب خواندن شرایط، هدف تحمیل‌کنندگان جنگ را فرو پاشی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: آنها موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم بیشتر شد.

پنج‌شنبه ‌های افتتاح پرچمی بود که برافراشته شد

روحانی گفت: وقتی ۴۵ میلیارد دلار واردات مواد اولیه و ضروری ناگهان ۳۶ میلیارد دلار می‌شود، معلوم است که به مردم فشار می‌آید؛ وقتی به دلیل تحریم ناگهان واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم حتما بر مردم تاثیر می‌گذارد. ما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و در شرایط عادی چنین نمی‌کردیم.
 
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: با این همه در این شرایط اقتصاد سرپا است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنج‌شنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود.  
 
وی با اشاره به افتتاح‌ روز یکشنبه گذشته، گفت: سرمایه‌گذاری مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست که یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آب، استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم.  
 
رییس جمهوری گفت: ما در شرایط فشار و تحریم این کار را انجام دادیم سیستان و بلوچستانی که محروم بود لوله گاز وارد این استان شد زاهدان، زابل و ایرانشهر گاز نداشتند در این دولت گاز وارد این استان‌ شد و در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد. در این دولت بود که راه‌آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی هم در اوایل سال آینده افتتاح و نهایی خواهند شد.
 
روحانی افزود: همین آبی که در بخش‌های مختلف انتقال و ادامه پیدا می‌کند و ۴۶ هزار هکتار زمین را در سیستان تحت پوشش قرار می‌دهد، یک تحول عظیم و بزرگ است. البته مسائل دیگر هم وجود دارد. اینها نشان می‌دهد اگر در شرایط عادی ما این کار را انجام دادیم خیلی جالب تعریف و تمجید نبود اما ما در شرایط تحریم این کار را انجام دادیم یعنی به دشمن گفتیم تو راه غلط را انتخاب و اشتباه کردی و البته به مردم ما فشار وارد کردی و این جای انکار نیست و مردم ما در مشقت و فشار قرار گرفتند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است و با مدیریت شرایط عادی متفاوت است لذا مدیریت ممکن است ایراد هم پیدا کند. ما در هشت سال جنگ تحمیلی بودیم و می‌دانیم چگونه است. خود من مسئول ستاد پشتیبانی در دوران جنگ و مسئول پدافند هوایی بودم. بنابراین می‌دانم مدیریت در دوران جنگ چگونه است.  
 
رییس جمهوری یادآور شد: اکنون هم در این سه سال به دستور رهبر انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم هم اینجا و هم آنجا بودم و می‌توانم اینها را به خوبی با یکدیگر مقایسه کنم. دوران بسیار سختی برای ملت ایران پیش آمد ولی در عین حال این ملت سروقامت ایستاد و مقابله کرد و سر فرود نیاورد.

وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار داشتند

روحانی اضافه کرد: برای این کار بزرگی که انجام شد مسئولین اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوششان وارد شد. چون این جنگ، جنگ تحمیلی اقتصادی بود و مشخص است که سرداران اقتصادی این جبهه مسولین اقتصادی هستند و فشار اول دشمن در این تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود. این را همه می‌دانند که تحریم اصلی بر نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در خط مقدم قرار داشتند.
 
وی با قدردانی از همه مسئولین اقتصادی گفت: معنی این قدردانی این نیست که دولت ما نقص و مشکل نداشته است. ما مشکل هم داشتیم و ممکن است نقص و قصوری هم داشتیم اما در عین حال کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است و این کار بزرگ را مانند یک تیم فوتبال است که در میدان مسابقه با یک تیم قدرتمند و معروف در میدان مبارزه می‌کند سه گل زده و یک گل هم خورده است حال ما بیاییم و مرتب بگوییم که یادتان نرود یک گل خورده است، خب بگو 3 گل هم زده است ما باید متعادل و منصفانه سخن بگوییم و واقعیت را بیان کنیم.  
 
رییس جمهوری گفت: من اقتصادی‌ها و بزرگان اقتصاد کشور و مسئولین بانک‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهم، آیا آنچه در این دولت برای تحول مثبت در بانک‌ها انجام گرفت در سال‌های قبل سابقه داشته است یا خیر؟ موسسات اعتباری غیرمجاز را چه کسی در این کشور جمع کرد؟ این موسسات اعتباری غیرمجاز در چه دوره‌ای و با چه سختی و مشکلات و چه هزینه‌ای جمع شدند؟

بار تحریم روی یک دوش و بار کرونا بر دوش دیگر بانک مرکزی بود

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش گفت: امهال‌هایی که در پرداخت پول‌های برق و آب به مردم اعمال و تنفسی که به آنان داده شد، کمک دیگر بانک مرکزی بود. در اجاره مسکن و حمل و نقل کمک شد. به همه کسب و کارهایی که در فشار شدید قرار گرفتند مانند هتل‌داری و گردشگری وام اعطا و کمک شد و در مجموع بانک کار بزرگی انجام داد و قدم بزرگی برداشت.  
 
روحانی گفت: اولین پیشنهادات در اولین جلسه سال ۹۹ از سوی آقای همتی بود و کار بزرگی در این مدت انجام شد و روی یک دوش بانک مرکزی بار تحریم و روی دوش دیگرش بار کرونا بود که توانستیم هر دو بار را برداریم و همه بخش‌های اقتصادی تلاش کردند.
 
وی افزود: امروزبا قوت و قدرت می‌توانیم بگوییم سال آینده سال بهتری خواهد بود و  شرایط واکسن سال دیگر بهتر می‌شود و با توجه به مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد و از ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰که عبور کنیم شرایط بهتر می‌شود.
 
رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، اظهار کرد: حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد؛ زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹بهتر خواهد شد.
 
روحانی خاطرنشان کرد: همدیگر را یاری و کمک خیر و مومنانه می‌کنیم و با هدایت مقام معظم رهبری در بحث کرونا و تحریم همه دست به دست هم می‌دهیم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸
هیچ کس حق ندارد بغیر از شماها
کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد.

اولین کسی که واقعیات را تحریف می کند خود شما هستید...
بهتره یکی به شما بگه واقعیت های کشور تحریف پذیر نیستند!!!
خود گویی و خود خندی ، عجب مرد هنرمندی!!!
آره خب راست میگه وقتی که گفت اقتصاد ما از آلمان جلوتره!!!! چرا که نه!!! هیچ کس مثل شما نمیتونه اینقدر خوب جلوی دوربین تحریف بکنه
فقط شما باید حرف رایگان بزنید وبس
صحیح
اما جومعه یا شمه یا یکشمه؟
بارکرونا بریک دوش بانک وبار تحریمها بر دوش دیگرش و چهاردست وپاش تو جیب مردم
خداییش هر کی ندونه فکر می‌کنه که ما در یک مدینه فاضله ای به نام ایران زندگی میکنیم
جنگی ;ه اجتناب پذیر بود با اندکی، فقط اندکی خرد
نه ، اینها نه دغدغه درد ملت را دارند و نه برای حل مشکل مردم آمدن. فرصتی پیش پایشان افتاده دارند ازش به نحو احسن استفاده می کنند. ما را به خیر شما امیدی نیست ، شر مرسان
منظورش بورسه
اره راست میگه امریکامسکن وخودروملی مارا تحریم کرده بودمابایداب خوردن را هم بایدازامریکااجازه میگرفتیم.مسکن که به تحریم ربط نداشت
کسی حق ندارد واقعیت ‌های کشور را تحریف کند??????????????????????
لطفا" در مورد بورس بگویید چکار کرده اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط حقیقت را بگید و گرنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط گرانی شدوتاحالاهم این گرانی ادامه داردماکه کاهش تورم ندیدیم.تاحالاهم کم بودکالا داریم...یه جوری تعریف میکنه انگاردلار را رسنده به زیره دوازده تومان..همان گرانی وهمان دلارگران
واقعیت را می خواهی ببینی بیا در صف مرغ از ساعت 8صبح تا 6عصر وایستا تا یک عدد مرغ بهت بدهند انوقت می بینی تحریف است یا واقعیت
درست میگه هیچکس حق نداره ،اگر حق داشتیم که این وضع زندگی ما نبود
یادش بخیر چقدر حرف از کاسبان تحریم میزد موقع کاندیدا شدن.
هیچ کس یاد نداره به اندازه این دولت کسی از تحریم کاسبی کرده باشه اونم از جیب ملت به شدت تحت فشار.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان