بازدید 5309
۱

شورای امنیت خواستار ابطال کودتای میانمار شد

شورای امنیت سازمان ملل متفقا خواستار ابطال کودتای نظامی در میانمار شد، قویا خشونت‌ها علیه معترضان صلح‌طلب را محکوم کرد و از ارتش میانمار خواست نهایت خویشتنداری را پیشه کند.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵ 11 March 2021


به گزارش  تابناک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله چین، همسایه و دوست میانمار در نشست مجازی روز چهارشنبه یک بیانیه ریاستی را در محکومیت این خشونت‌ها صادر کرده و خواستار لغو کودتای میانمار شدند. "لیندا توماس-گرینفیلد"، سفیر آمریکا در سازمان ملل و رئیس کنونی شورای امنیت اعلام کرد که با این بیانیه موافقت شده است.

یک بیانیه ریاستی یک پله قبل از صدور یک قطعنامه است اما بخشی از سوابق رسمی شورای امنیت محسوب می‌شود.

این بیانیه که پیش‌نویس آن توسط انگلیس آماده شده، خواستار آزادی فوری رهبران دولت میانمار از جمله "آنگ‌ سان سوچی"، رهبر دوفاکتو و "وین مینت"، رئیس جمهوری این کشور است؛ افرادی که از زمان سرنگونی‌شان در پی کودتای نظامی اول فوریه بازداشت شده‌اند.

این بیانیه از گذار دموکراتیک میانمار حمایت می‌کند و بر لزوم حمایت از روندها و نهادهای دموکراتیک، اجتناب از خشونت، احترام کامل به حقوق بشر، آزادی‌های اساسی و حمایت از اجرای قانون تاکید می‌کند.

"ژانگ جون"، سفیر چین در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: مهم است که شورای امنیت یکصدا باشد و اکنون زمان کاهش تنش‌ها، دیپلماسی و گفت‌وگو است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: تمامی اعضای شورای امنیت یکصدا خشونت‌های کنونی علیه معترضان صلح‌طلب میانماری را محکوم کردند.

وی گفت: ما شجاعت و عزم این معترضان در برابر حملات وحشیانه و مداوم نیروهای نظامی و امنیتی را تحسین می‌کنیم. آمریکا به همکاری با یک ائتلاف وسیع از شرکای بین‌المللی ادامه خواهد داد تا مسؤولان کودتا و خشونت‌ها را به سزای عملشان برساند و برای احیای دولت منتخب میانمار نیز تلاش خواهد کرد.

"باربارا وودوارد"، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: در پی وخیم شدن اوضاع در میانمار، لندن این بیانیه را پیشنهاد داد تا پیام روشن و شفافی از سوی شورای امنیت به خونتای میانمار بدهد. انگلیس قویا از بازگشت به دموکراسی حمایت می‌کند و خواستار آزادی فوری آنگ سان سوچی و همه افرادی است که خودسرانه توسط ارتش میانمار بازداشت شده‌اند.

این نخستین بیانیه ریاستی درخصوص میانمار است که از سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده و بیانگر اتحاد شورای امنیت در تلاش برای واژگونی کودتا است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که این بیانیه باعث شود ارتش میانمار ضرورت آزادی فوری تمامی زندانیان، احترام به نتایج انتخابات و بازگشت به دموکراسی را درک کند.

وی گفت:‌ به رغم همه "نقص‌های" موجود در دموکراسی میانمار، باور دارم که بازگشت به دموکراسی که تا پیش از این کودتا در میانمار حاکم بود، بسیار مهم است.

این بیانیه شورای امنیت همچنین به سرکوب نظامی مسلمانان روهینجا در استان راخین در سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله تجاوزهای گروهی، قتل‌ها و آتش زدن روستاها پرداخت که منجر به فرار ۷۰۰ هزار روهینجایی به بنگلادش شد.

در این بیانیه آمده است: این نشان می‌دهد که وضعیت کنونی پتانسیل تشدید چالش‌های موجود در استان راخین و دیگر مناطق را دارد.

این بیانیه همچنین ابراز نگرانی کرد که تحولات اخیر چالش‌های جدی برای بازگشت داوطلبانه، امن، با وقار و پایدار آوارگان روهینجایی و افراد آواره شده در داخل کشور به وجود آورده است.

در این بیانیه تاکید شد: مهم است که به حقوق اقلیت‌ها کاملا احترام گذاشته شود.

این بیانیه همچنین خواستار رسیدن کمک‌های بشردوستانه امن و بلامانع به همه افراد نیازمند شد.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نتیجه: وقتی مردمت را سرکوب می کنی باید با حداقل یک قلدر جهانی بسازی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل