بازدید 5415

روشن‌دلان را در شرایط کرونایی دریابیم

عضو انجمن نابینایان از مردم خواست تا در شرایط کرونایی نابینایان را در اماکن عمومی تنها نگذارند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای تردد در معابر به آنها کمک کنند تا در این شرایط منزوی نشوند.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 08 March 2021

به گزارش «تابناک»، اشکان آذرماسوله روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این روزها با شیوع کرونا مردم بیشتر احتیاط کرده و مثل گذشته دیگر نابینایان را در اماکن عمومی همراهی نمی کنند، با توجه به رعایت مسائل بهداشتی مردم کمتر نابینایان را هنگام عبور از مسیرهای ناهموار یا خیابان و پیاده رو همراهی می کنند، این پدیده کمرنگ شده و آن دسته از نابینایانی که روی کمک مردم حساب می کنند، عبور و مرورشان دشوار شده است.

وی اضافه کرد: مردم می توانند با در نظر گرفتن نکات ایمنی و بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک به نابینایان در اماکن عمومی کمک کرده و در مواقع خاص آنها را تنها نگذارند حتی اگر نمی خواهند به آنها نزدیک شوند و قصد دارند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، می توانند با تشریح مسیر و ناهمواری های پیش روی فرد نابینا به وی در عبور و مرور کمک کنند.

آذرماسوله با انتقاد از طرح فاصله گذاری اجتماعی برای روشن دلان با رسم و رنگ آمیزی، گفت: این طرح برای نابینایان ملموس نیست و آنها قادر به تشخیص علائم رنگی نیستند.

عضو انجمن نابینایان گفت: افراد نابینا باید با اتکا به نیروی اراده خودشان برخیزند و دنبال مطالعه، یادگیری مهارت، خلق ایده های نو و تلاش برای رسیدن به آرزوهایشان بروند. هیچ چیز نباید مانع اراده افراد نابینا در رسیدن و تحقق آرزوهایشان شود حتی کرونا.

آذرماسوله با اشاره به اینکه مشکل اشتغال، مسکن، ازدواج و تحصیل نابینایان از گذشته قبل مطرح بوده است، افزود: با وجود این مشکلات، کرونا هم مزید بر علت شده، از نظر رفت و آمد، نابینایان سعی می کنند حس لامسه خود را جایگزین حس بینایی کنند اما در شرایطی که بحث رعایت نکات بهداشتی اهمیت پیدا می کند این موضوع برای نابینایان مشکل ساز شده است.

وی افزود: روشن دلان با لمس کردن اشیاء مسیر خود را می یابند در شرایط فعلی استفاده از دستکش هم برای آن ها مقدور نیست. حالا تصور کنید یک نابینا از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یا مترو استفاده کند، اگر قرار باشد میله را بگیرد، بدون شک کرونا سلامت این افراد را تهدید می کند. این افراد چون امکان استفاده از دستکش را ندارند بیش از سایر افراد باید دست های خود را ضدعفونی کنند.

عضو انجمن نابینایان گفت: در صورت ابتلای فرد نابینا به کرونا، وی بیش از افراد دیگر متضرر می شود، نابینایان به طور معمول از حواس دیگرشان مثل بویایی یا چشایی استفاده می کنند به همین دلیل ابتلای فرد به این بیماری با توجه به عوارض آن که بویایی و چشایی را برای مدت موقت از بین می برد، بدون شک دردسرساز خواهد شد و شرایط را برای آنها سخت تر می کند.

آذرماسوله ادامه داد: در این مدت خیلی از کلاس های نابینایان مثل بریل آموزی و کلاس زبان به دلیل کرونا متوقف و تعطیل شده است، البته برخی از این کلاس ها به صورت آن لاین برگزار می شود اما همه شاید امکان شرکت در این کلاس ها را نداشته باشند.

وی گفت: از سوی دیگر برخی از نابینایان به خط بریل آشنایی ندارند. این کلاس ها با دست ورزی و لمس انجام می شود و در حال حاضر این کلاس ها رونقی ندارد. به همین دلیل برخی از نابینایان دچار مشکل شده و نیاز به راهکارهایی درست برای خروج از اضطراب و استرس این دوران دارند.

عضو انجمن نابینایان اضافه کرد: دانش آموزان نابینا نیز با برنامه شاد قادر به کار کردن نیستند چراکه این افراد باید از صفحه خوان استفاده کرده تا بازخورد صوتی دریافت کنند به همین دلیل نرم افزارهایی باید قابلیت تطبیق با صفحه خوان نابینایان را داشته و دسترس پذیر باشد اما این امکان برای دانش آموزان نابینا لحاظ نشده و آنها را دچار مشکلات جدی کرده است حتی دانشجویان نابینا نیز با مشکلاتی از این دست مواجه هستند و یادگیری در این دوران برای آن ها متوقف شده یا به سختی امکان پذیر است.

آذرماسوله با بیان اینکه خودش نیز نابینا است و مشکلات ناشی از نابینایی برای او نیز پیش آمده است، گفت: مهمترین کار برای خروج از انزوا، افسردگی و بحران نابینایان مطالعه یا یادگیری مهارت های مختلف است. این دوران فرصت خوبی است تا افراد نابینا به سراغ کسب مهارت هایی بروند که آموزش آن در فضای مجازی ممکن شده است، بخوانند، یاد بگیرند و امتحان کنند. از طرفی میزان مطالعه خود را افزایش داده یا از مهارت هایی که آموزش دیده اند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش گرفتار بیماری کرونا شدم اما بیکار ننشستم. در مدتی که در خانه استراحت می کردم، برنامه های رادیو را ضبط کرده و برای همکارانم در رادیو می فرستادم تا پخش برنامه را از دست ندهیم یا اختلالی در آن صورت نگیرد.

آذرماسوله گفت: از سوی دیگر نابینایی را می شناسم که شطرنج باز است و از زمانی که آکادمی شطرنج به خاطر کرونا تعطیل شد از فضای آکادمی برای تولید ماسک استفاده و از این راه درآمدزایی کردند. حتی تیم فوتبال صنعت نفت از ماسک های بچه ها خریداری کردند و بعد از شروع به کار آکادمی بچه ها سعی کردند کار تولید ماسک را ادامه دهند.

وی گفت: تصمیم های اشتباه برخی از افراد باعث انزوا و خانه نشینی آنها می شود اینکه دنبال فعالیتی نروند، درست است که مشکلات بسیاری برای نابینایان وجود دارد اما افراد نابینا باید با اتکا به نیروی اراده خود برخیزند و دنبال یادگیری و رسیدن به آرزوهایشان بروند. هیچ چیز نباید مانع اراده افراد در رسیدن و تحقق آرزوهایشان شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان