بازدید 18108
۱

واکنش روسیه به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری به اقدام ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۰۳۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷ 24 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اتریش ابراز امیدواری کرد که تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از طرف ایران طولانی نشود.

«میخائیل اولیانوف» در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران مطابق با قانون ملی، روز سه شنبه اجرای پروتکل الحاقی را تعلیق کرد.

وی افزود: امیدواریم که تعلیق زیاد به طول نینجامد و این ابزار راستی آزمایی مهم تحت تلاش‌های سیاسی برای احیای اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک از سر گرفته شود.

«میخائیل اولیانوف» پیش از این هم با اشاره به فعالیت‌های نمایشی واشنگتن در قبال ایران و توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در پیامی توییتری نوشته بود: اقدامات تبلیغاتی باید خلاقانه‌تر و بر اساس واقعیت‌ها باشند.

نماینده روسیه در نهادهای بین المللی در وین در این خصوص ادامه داد: آیا واقعاً کسی می‌تواند مدعی شود که سیاست فشار حداکثری آمریکا موفق بود؟ هیچکس. البته جز کسانی که برای قرار دادن آمریکا در موقعیت مرتبط با مکانیسم ماشه دچار تردید نشدند.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۱۸ ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

این در حالیست که دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

ایران از روز سه شنبه این هفته در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اقدامات داوطلبانه تحت برجام را متوقف کرد.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
این دولت واداده همواره تلاش کرده خودشو به نام ملت به دامن غرب بندازه غافل از اینکه امنیت ملی و سیاسی و اقتصادی در روابط بین الملل با اولویت روابط همسایگان هست نه نیم کره بعدی زمین
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی