بازدید 7039

طراحی و تولید مخزن اسید

اسید سولفوریک می تواند یک ماده شیمیایی مشکل برای ذخیره‌سازی باشد. اسید سولفوریک که در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده می شود، سنگین بوده و می تواند گاز سمی یا قابل اشتعال ایجاد کند و پوست را بسوزاند. ذخیره‌سازی این اسید و دیگر مواد شیمیایی، نیازمند طراحی هوشمند مخازن اسید برای اسید سولفوریک است که می بایست کاملاً فکر شده باشد. همچنین به جز مخزن باید کل سیستم ذخیره‌سازی و همه اجزای سازنده آن نیز طراحی شود.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ 23 February 2021

مخزن اسید

انواع مختلف مخازن اسید بسته به جنس بدنه آنها برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی تولید می شوند و یکی از رایج ترین آنها مخازن از جنس پلی پروپیلن می باشند. پلی پروپیلن یک ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن بدست می آید و قابل بازیافت است. پلی پروپیلن اولین بار در اوایل دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد و سپس در اواخر این دهه به تولید تجاری رسید. از ابتدا برآورد می شد هزینه تولید پلی پروپیلن از پلی اتیلن PE کمتر است. پلی پروپیلن در سه فرم isotactic, syndiotactic, atactic تولید می شود که به صورت عمده به فرم isotactic می باشد.

ویژگی های مخازن پلی پروپیلن

در این نوع مخازن مقاومت در برابر کشش، چگالی کم، بی رنگی، سختی، مقاومت در برابر اسید، باز و حلال ها، از جمله ویژگی های پلی پروپیلن محسوب می شود. هزینه کم تولید آن در مقایسه با دیگر ترموپلاستیک ها جایگاه ویژه ای برای پلی پروپیلن در صنعت ایجاد کرده است.

از خواص پلی پروپیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخازن پلی پروپیلن مشکلات ترک خوردگی ناشی از تنش را ندارد و مقاومت الکتریکی و شیمیایی بسیار خوبی را در دماهای بالاتر ارائه می دهد. در حالی که خواص PP شبیه به پلی اتیلن است، تفاوت های مشخصی میان این دو وجود دارد. مخزن پلی پروپیلن می تواند اسید با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی گراد نگهداری کند اما در مخازن پلی اتیلن اینطور نیست.
  • همچنین چگالی آن کمتر، نقطه نرم شدن بالاتر و استحکام و سختی بالاتر است.
  • مخزن پلی پروپیلن منبع یا تانکری است با جنس بدنه پلی پروپیلن (PP) که از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن تولید می شود.
  • هزینه مواد اولیه آن نیز مانند پلی اتیلن پایین نیست. PP نسبت به PE ساختمان متفاوتی دارد که در نتیجه این آن ماده حاصل دارای خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت تری است.

مخزن اسید

مزایای مخزن پلی پروپیلنی

از جمله مزایای مخزن پلی پروپیلنی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نگهداری آب جهت مخازن دفنی
  • سیستمهای پایپینگ ایمن مخزن پلی پروپیلن دوجداره
  • سیستم جوش کارآ و ایمن (سیستم جوش اکسترودر دستی)
  • مقاومت خوردگی فوق‌العاده در برابر مواد خورنده (شامل گازها و مایعات خورنده مانند H2S در پساب های فاضلابی)
  • خواص فیزیکی مکانیکی بسیار عالی

مخزن پلی پروپیلن

لذا با توجه به مزایای مطرح شده در بالا، بسیاری از کشورهای پیشرفته سعی در استفاده هر چه بیشتر از لوله ها و منهول ها و مخزن پلی پروپیلن دوجداره در زمینه های مختلف از جمله سیستم آبرسانی و ذخیره آب در بخشهای مختلف هستند.

يكی از مهمترين ويژگي اين مخازن، عدم امکان ورود آب به آنها و يا خروج فاضلاب از مخازن به بيرون مي باشد که این مهم با بکار بردن نوارهای درزبندی ویژه در ساختار مخازن حاصل گردیده است و در مناطقی که سطح آب زيرزميني بالا بوده اين ويژگي بسيار حائز اهمیت است.

پلي پروپيلن يكي از پرمصرف ترين پلاستیک هاست و امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. با وجود آنكه به ازاي يك وزن معين ، PP گرانتر از پلي اتیلن (PE) است.

تولید مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن (Polypropylene Tank 100%) از پلی پروپیلن کوپلیمر و هموپلیمر ساخته می شوند. پلی پروپیلن ماده ای مستحکم با طول عمر و ماندگاری طولانی است که حتی در معرض مواد شیمیایی با خورندگی بالا، در مدت زمان طولانی، ترد و شکننده و ورقه ورقه نمی شود. مخازن PP ما از مقاومت استثنایی در برابر اسیدهای قوی و مواد قلیایی حتی در دماهای بالاتر برخوردارند. همچنین با توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیایی پلی پروپیلن، این مخازن بهترین انتخاب جهت نگهداری آب به صورت دفنی می باشند. مخازن پلی پروپیلن دارای جذب رطوبت کم، توانایی تحمل دماهای بسیار بالا و بسیار پایین را دارند و از خاصیت عایق حرارتی عالی برخوردار هستند و در نتیجه علاوه بر مقاومت بالا در برابر تنش و رشد ترک، دارای خواص دی الکتریک بسیار خوبی نیز می باشند.

از آنجا که مخازن پلی پروپیلن بطور 100 % از پلی پروپیلن تشکیل شده اند در ادامه به مهمترین خواص این پلیمر بسیار کاربردی در می پردازیم.

مخزن اسید

پلی پروپیلن (PP) یک پلیمر هیدروکربن خطی است که به صورت CnH2n بیان می شود.

PP، مانند پلی اتیلن (HDPE) و پلیبوتن (PB) ، یک پلیمر پلی الیفین یا اشباع است. پلی پروپیلن یکی از آن پلیمرهای همه‌کاره است که با کاربردهای پلاستیکی و فیبری ، تقریباً در تمام بازارهای پلاستیک موجود است.

پلی پروپیلن سبک‌ترین وزن در میان مواد ترموپلاستیک را دارد. قابلیت جوشکاری و شکل دهی حرارتی داشته و از نسبت مقاومت به وزن بالایی برخوردار است. پلی پروپیلن همچنین از نظر مکانیکی مقاوم است و برای محیط هایی که احتمال برخورد تصادفی با ابزار آلات حمل و نقل همچون شاخ لیفتراک وجود دارد ایده آل است.

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر ارائه کننده انواع مخازن از جمله مخازن پلی اتیلن، مخازن فلزی، مخازن GRP و مخازن استیل و … می باشد که از رایج ترین آنها میتوان به مخازن پلی اتیلن اشاره کرد که از جمله کاربرد های آن ذخیره‌سازی و حمل و نقل انواع آفت کش ها و مواد شیمیایی اشاره کرد. این شرکت با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان این محصولات افتخار دارد در این عرصه حضوری فعال داشته باشد. برای ارتباط با کارشناسان با شماره ۰۲۱۸۸۱۷۱۱۳۸ تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل