بازدید 7953

کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان رد شد

کلیات طرح «شفافیت آرای نمایندگان» که امروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی بود برای تصویب نیاز به دو سوم آرای صحن علنی داشت اما با ۱۵۳ رای و ۶۵ درصد آرای موافق، برای تصویب فقط ۳ رای کم آورد. این طرح در مجلس دهم فقط ۵۹ رای کسب کرده بود.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ 03 February 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از خانه‌ملت، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط ۳ رای کم آورد. این طرح که در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود برای تصویب به ۶۷ درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با ۶۵ درصد آرا ۳ رای کم آورد و تصویب نشد. نمایندگان در جلسه روز یکشنبه، ۱۲ بهمن ماه رأی به اولویت رسیدگی به آن داده بودند.

قالیباف پس از پایان رأی گیری کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آیین نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد، البته موافقان و مخالفان کلیات طرح با اصل موضوع شفافیت موافق بودند، لذا کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آیین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: این طرح براساس ماده ۱۴۲ آئین نامه در کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون شورا و آئین نامه نیز در کارگروهی متشکل از مرکز پژوهش ها و سایر نهادها و بازوهای علمی و نظارتی مجلس آن را مورد واکاوی قرار داد.

وی افزود: از آن جایی که طرح مذکور مطالبه عمومی جامعه است امیدواریم کلیات آن با اقبال نمایندگان همراه بوده و بتوانیم خواست عمومی را در خصوص آن اجابت نماییم.

فرهنگی: در تدوین طرح جزئیات شفافیت آرا ملاحظات مختلفی در نظر گرفته شده است

محمدحسین فرهنگی نیز گفت: این طرح در صورت تدوین درست می تواند باعث سربلند و افتخار این دوره از مجلس باشد و هم می تواند خدای ناکرده اگر جملات و احکامی در آن ذکر شود باعث فشار بر نمایندگان و ایجاد زمینه هایی برای عوام گرایی مجلس شود.

وی افزود: در کمیسیون آیین نامه داخلی در زمانی که این طرح در دستور بررسی بود، همه این ملاحظات در نظر گرفته شد، چرا که حساسیت بالایی در مورد این طرح وجود دارد، چون مخفی بودن یک آثار دارد و آشکار بودن آثاری دیگر دارد. مخفی بودن ممکن است موجب آزاد بودن نماینده در رأی باشد و باعث رفع فشارهای بیرونی شود و نقطه مقابل این موضوع شفافیت است که می تواند صداقت را به جامعه القا کند، لذا عباراتی در این گزارش است که ممکن است البته بنده با بعضی از آنها موافق نباشم، اما خیلی از نگرانی هایی که مخالفان محترم به آن اشاره کردند، رفع می کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تبصره ماده ۹ آمده است که در مورد هر یک از مواد و اجزا که به تشخیص هیات رئیسه مجلس برسد که جنبه صنفی یا منطقه ای داشته باشد، اینها را گفته است می توان عمومی نشود. همچنین در موردی که البته بنده موافق نیستم و قطعاً در بررسی جزئیات پیشنهاد حذف آن را خواهم داد، آمده است که علنی کردن رأی اعتماد به وزرا که معتقدم اگر این موضوع علنی شود باعث وکیل الدوله شدن نمایندگان می شود، لذا این جنبه ها را اگر بتوانیم رعایت کنیم و در کنار جنبه های مثبت این طرح آن را قرار دهیم، از شدت مخالفت نمایندگان می کاهد.

وی اظهار کرد: برخی نمایندگان فرمودند که در دوره های قبل نیز شفافیت وجود داشته، اما بنده عرض می کنم این شفافیت وجود نداشت، اینکه با قیام و قعود رأی داده شود، بله در برخی موارد اینچنین بود، اما این نوع رأی گیری فقط برای کسانی قابل رویت بود که در آن صحنه حضور داشتند، اما اینکه آرا ثبت و منتشر شود در گذشته وجود نداشته است، لذا از همکاران درخواست می کنم که به کلیات طرح مذکور رأی موافق داده و نگرانی های خود را درخصوص این طرح در جزئیات اعلام نمایند تا آنها را مرتفع سازیم./

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
خدا رو شکر که برای اولین بار مجلس انقلابی
یک عمل مثل مجلس غیر انقلابی ها انجام داد
البته بغیر گرفتن وام مسکن 400 میلیونی ،و خودروی دنا پلاس،گرفتن واکسن ، و سفرها به مناطق محروم مشهد و شمال بدون هماهنگی با متولیان مدعوین ، و در نهایت سیلی زدن به قانون ،
که همه اینها شایعه بر علیه مجلس انقلابی بوده تا الان

ولی فکر کنم دیگه این یکی

نه شایع باشه و تهمت و توطئه و تخریب و دروغ و نفوذی و ووووووو

چون خبرش رو خود مجلس

انقلابی

داده است
اینم از این مجلس
یک بار دیگر رای گیری شود. در بار بعدی باید نام مخالفان اعلام شود.
شفافیت افراد پاک و شفاف میخواهد
جالبه با وجود انکه نمایندگان مجلس یازدهم همه از لزوم شفاف شدن آرا سخن می‌گفتند اما این طرح که نیاز به دو سوم آرا داشت نتوانست رای لازم را در خانه ملت به دست بیاورد!!! این یعنی چی؟؟؟!
مخالفت با آشکار شدن آرا، مخالف مشی انقلابی بودن مجلس است. واقعا چه چیزی برای پنهانکاری وجود دارد؟!!
بفرمایید کدام ارگان کارهایشان برای ملت شفاف است که مجلس باشد.
این هم دلیل دیگری بر ضرورت وجود احزاب قوی که بتوانند با صراحت اعلام نظر کنند و برای تحقق اهدافشان آشکارا تلاش کنند. در غیر اینصورت افراد دو رو و فرصت طلب میدان داری خواهند کرد.
این از مجلس امید بخش انقلابی!!!!!!
سلام
من فکر میکنم یه چیزی باعث اشتباه نماینده ها و مردم شده.
اینکه لازم باشه در مجلس در یک موضوعی بصورت محرمانه بحث بشه و حتی محرمانه رای گیری بشه، و به ما مردم هم نگن، این اشکالی نداره؛ هروقت لازم بود، جلسه محرمانه برگزار کنن، اما توی همون موضوع محرمانه، لااقل برای آرشیو مجلس و برای تاریخ، معلوم باشه کی مخالف بوده و کی موافق. این فرق داره با اینکه بگیم برای شفافیت، مجلس کلا جلسه محرمانه یا غیرعلنی نداشته باشه! دومیش دیگه خلاف عقله.
نکته دیگه اینکه اگه فکر میکنن ممکنه مواردی پیش بیاد که لازم باشه رای نماینده ها ناشناس ثبت بشه، خب قانون بذارن که در صورت لزوم و با موافقت نصف نماینده ها یا دو سوم یا هرچی، رای گیری ناشناس انجام بشه. یعنی در موارد لازم، اول رای بدن که مخفی لازمه یا نه؟ اگر مخفی در اون مورد خاص تصویب شد، خب اون یه دونه رو ناشناس رای بدن. یعنی اصل به شفافیت باشه مگر با رای نماینده ها، ولی به شرط اینکه رای به شفافیت یا ناشناس بودن رای گیری در فلان مورد، شفاف باشه! یعنی بدونیم کیا رای دادن که رای گیری مخفی بشه. چون اگه این نباشه، برای تمام مصوبات، رای گیری میکنن که پنهان باشه و همه مخفیانه رای به پنهانکاری میدن و خلاص!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم