بازدید 19936

جعبه سیاه سقوط بورس

روزشمار موضع گیری مسئولان پیرامون بورس و بی توجهی رئیس جمهور به دغدغه های علمی و اقتصادی. تدوین : مهدی نوروزی
کد خبر: ۱۰۲۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 19 January 2021

۶ اردیبهشت ۹۹ | فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد:
به نظرم باید برخی از محدودیت‌ها را برداریم. ضمن این که قرار است تا پایان سال بورس هوشمند را راه اندازی کنیم. باید بازارهای دیگر مانند مسکن را نیز در بورس راه بیاندازیم و تنوع را در بورس ایجاد کنیم. ما باید به انتخاب مردم پاسخی دهیم که پایدار باشد یعنی امکان استفاده از این بازار را با افزایش عرضه اولیه، ابزارها و تنوع بخشی به انواع بورس‌ها ایجاد کنیم.

 

۷ اردیبهشت ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
شما اگر ناراحت هستید، راه‌حلش این است در گوشتان پنبه بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید. بورس ما خوب شده، عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس برهم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌هایی که شرکت‌های بزرگ هستند.

 

۸ اردیبهشت ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
توضیحات آقای رئیس جمهور درباره بورس، ناکافی و غیر کارشناسانه بود. اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشوند و بخش حقیقی فعال نشود مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می رود. اگر به سرعت اقدامات تکمیلی در جهت بهره برداری از سرمایه‌های به دست آمده در تولید و ایجاد اشتغال استفاده نشود، این سرمایه‌ها وارد بازار طلا و ارز و کالا‌های مصرفی و روزمره مردم می‌شود و تورم را افزایش و ارزش پول ملی را باز هم کاهش خواهد داد.

 

۱۴ اردیبهشت ۹۹ | فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد:
آزادسازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم،‌ هم چنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستورکار قرار دارد.

 

۱۴ اردیبهشت ۹۹ | محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

برخی دولت‌ها در ایران، اقتصاد را الاکلنگی اداره کرده اند، به نحوی که کفه‌ای را روی زمین متوقف و کفه دیگر را تقویت کرده اند و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده اند. طی ماه های اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمینگیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند.

 

۱۵ اردیبهشت ۹۹ | علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران:
هرچه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد ریسک کمتری را در ذهن خود محاسبه می کند و به لحاظ ذهنی از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار می شود.

 

۲۳ خرداد ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

در طول این سال‌ها سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عجیب مبتنی بر لیبرال سرمایه‌داری در بورس، طلا و  مسکن، فقرا را فقیرتر و رانت خواران را ثروتمندتر کرده است. انتقاد هم که می‌کنیم می‌گویند ما محفلی نیستیم، به ما آمریکایی نگویید.

نقدینگی را به سوی تولید هدایت نکردند؛ مار اژدها شده در بورس، از بازار ارز، طلا، زمین و ساختمان سر درآورده است.

 

۸ تیر ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
دولت حدود هفت سال در بازار بورس اقدام خاصی انجام نداد و به این دلیل که نتوانست سود بانکی را تنظیم کند و پیامدهای آن را در نظر بگیرد، حالا این نقدینگی از بانک خارج شده و به بورس وارد شده است. بورس ما این نقدینگی را به سمت تولید هدایت نمی کند و بعد از چند ماه، عوارض خود را به قیمت کالا و مسکن منتقل کرد و فریاد مردم را در آورده است. دولت ها نگاه کوتاه مدت دارند. نهادهای مستقل پژوهشکده ای می توانند دولت و مجلسها را هوشیار کنند.

 

۶ مرداد ۹۹ | دکتر حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس:
۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه وارد شده است. ورود این حجم نقدینگی، اتفاقی بزرگی در اقتصاد است و باید به عنوان فرصت تامین مالی بنگاه ها به آن توجه شود.

 

۱۶ مرداد ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
با شرایطی که بورس نشان می‌دهد، اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.

 

۲۶ مرداد ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
عرضه های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه ریزی های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت. کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح کننده در بورس را امری عادی و طبیعی می دانند.

 

۲۹ مرداد ۹۹ | فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد:
تصمیم بر این شد که تا پایان سال سهام پنجاه شرکت بخش خصوصی به بازار سهام بیاید و سهامداران بدانند بازار سرمایه باید از ثبات خوبی برخوردار باشد و سهامداران خرد و تازه واردها از رفتار هیجانی پرهیز کنند چرا که ذات بازار سرمایه این است که ممکن است در کوتاه مدت با نوسان ارزش سهام مواجه باشد.

 

۱۶ شهریور ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
عده ای حدود ۱۵۰ نفر در کشور هستند که متخصص چتربازی هستند و پول های خود را طوری مدیریت می کنند که وارد چرخه پر ریسک تولید نشود و بهتر از دولتمردان فهمیدند پولی که بیرون می‌آید، کجا قرار است برود. آنها می دانستند پول ها به بورس می رود و سریع پول ها را به سپرده های جاری تبدیل کردند و این آخرسر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که در حال تمام شدن بود و چیزی نصیب شان نشد.

 

۱۹ شهریور ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
فضای بورس را برای مردم آماده کردیم و مردم نباید به بورس کوتاه مدت نگاه کنند، بلکه نگاه میان مدت و بلندمدت داشته باشند.

 

۲۰ شهریور ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
اینکه شرکت‌های بورسی صنعتی کشور در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۸/ ۲ رشد دارند، نشانگر این است ملت در مسیر «جهش تولید» قرار دارد و دشمنان ما شکست خورده‌اند.

 

۲۰ شهریور ۹۹ | فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد:
نوسان دو سه روز اخیر بورس را نمی توان به عنوان کف جدید تلقی کرد و اکثر تحلیلگران، آینده رو به رشد را پیش بینی می کنند.

 

۳ دی ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
بورس در سال جاری نقش سازنده ای داشت و سال بعد هم نقش محوری در اقتصاد خواهد داشت. طبیعت بورس فراز و نشیب دارد و به نقطه ثبات می رسد.

 

۲۱ دی ۹۹ | دکتر حسن روحانی:
بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده مندی و رعایت قانون در آن می داند. بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد. سیاست گذاری های آن نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیرکارشناسی در بورس باید پرهیز شود.

 

۲۲ دی ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
چقدر تذکر دادیم که موضوع بورس را با حساب و کتاب مدیریت کنید و باید پولی که وارد بورس می‌شود، از آن طرف منجر به تولید شود، اما این پول آمد و آنقدر دور خود چرخید که بورس را به این روز انداخت. همه این مسائل، فرصت هستند اما مدیریت بد، آنها را تبدیل به مشکل کرده است.

 

۲۹ دی ۹۹ | دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
آقای روحانی در پاسخ به نگرانی اقتصاددان‌ها گفته بود «پنبه در گوش » خود بگذارید که خبرهای مثبت بورس ما را نشنوید. ظاهراً خود چنین کرده است. یک مسلمان، پنبه را از گوش رییس جمهور درآورد که صدای مردم ستمدیده را بشنود.

 

۳۰ دی ۹۹ | علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران:
افت فعلی شاخص بورس، مبنای بنیادینی ندارد و اصلاح وضع موجود به تسریع نهادهای مسئول برای تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های ارائه شده توسط کارشناسان بازار سرمایه نیازمند است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان