نظر ۸ کارشناس برجسته بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس:

فراز و نشیب فعلی مقطعی است/ روزهای سبز در دو ماه پایانی سال/ افت شاخص بورس منطقی نیست

امروز با ادامه روند کاهشی قیمت ارز و تداوم رکود بازارهای موازی، قیمت ها در بازار سهام نیز کاهش یافت و شاخص تا سطح یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد پایین آمد. با این همه، تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند در ریزش های سریع، بازگشت هم سریع تر خواهد بود و با کنترل هیجانات فروش، بازار در زمانی کوتاه، تعادل خود را بازخواهد یافت.
کد خبر: ۱۰۲۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 16 January 2021

به گزارش بورس تابناک، امروز با ادامه روند کاهشی قیمت ارز و تداوم رکود بازارهای موازی، قیمت ها در بازار سهام نیز کاهش یافت و شاخص تا سطح یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد پایین آمد. با این همه، تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند در ریزش های سریع، بازگشت هم سریع تر خواهد بود و با کنترل هیجانات فروش، بازار در زمانی کوتاه، تعادل خود را بازخواهد یافت.

کاهش قیمت ها در بازار سرمایه پیشخور شده است

عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با بیان اینکه اظهارات مسئولین محترم در دولت و مجلس در رابطه با بازار سرمایه باید تسهیل کننده شرایط بازار باشد و بازار سرمایه را دچار اتفاقات غیرقابل پیش بینی نکند، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: با توجه به اینکه بازار، اصلاح خوبی داشته است و شرکت ها نیز گزارش های خوبی را ارائه کرده اند می توان نتیجه گرفت که فقط فروش های احساسی بازار را با روند کاهشی همراه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه ترسو است و هر شایعه ای در این بین می تواند بر سرمایه سهامداران تأثیرگذار باشد، ادامه داد: هیجانی که سهامداران از ترس از دست دادن سرمایه های خود دارند موجب تصمیم به خروج از بازار شده است. کاهش قیمت دلار و افت سایر بازارها سهامداران را نگران کرده است در حالی که تمامی کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت دلار موقتی است.

ثابت گفت: از طرف دیگر کاهش قیمت ها در بازار سرمایه پیشخور شده است و بگو و مگوهای سیاسی تأثیر بیشتری بر بازار داشته است، لذا از مسئولین تقاضا داریم که در خصوص مسائل مرتبط با بازار سرمایه دقت بیشتری داشته باشند به این دلیل که منابع مردم در این بازار درگیر است و بخش زیادی از مردم به بازار سرمایه به چشم امید می نگرند.باید مراقب باشیم چون بازار سرمایه سپر تورمی است و می تواند منابع سرگردان بیرون را مدیریت کند و از سفته بازی های بیرون از بازار جلوگیری کند.

فراز و نشیب فعلی مقطعی است
سید مصطفی صفاری، از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه در خصوص روند فعلی بازار سرمایه، گفت: در حال حاضر شاهد افت تمامی بازارها هستیم و این فضا تنها بر بازار سرمایه حاکم نیست.

وی با بیان اینکه ریزش دلار تاثیری عمیق بر بازار سرمایه ندارد، گفت: در سال گذشته شاهد دلار ۱۳ هزار تومانی بودیم در شرایطی که بازار با افت مواجه نبود.
وی افزود: دلیل اصلی افت اخیر بازار سرمایه، ریسک های سیاسی داخلی است. اختلافات نهادهای بالادستی سایه بر بازار سرمایه انداخته، بازار را ترسانده و در نهایت سبب زیان سرمایه گذاران شده است.

مصطفی صفاری ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه، بازاری بلندمدت است و فراز و نشیب آن مقطعی است، ادامه داد: گزارش های ۹ ماهه شرکت ها از مطلوبیت بالایی برخوردار هستند و بنابراین روند بازار مثبت ارزیابی می شود. تنها دلیل ریزش اخیر نیز همان طور که اشاره شد، ترس ها و ریسک های سیاسی است.

رونق بازار سهام بر محور قیمت مواد خام در بازارهای جهانی  

ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل افت شاخص بورس گفت: با توجه به اینکه فعلا انتظار نمی‌رود ابرتورم خارج از کنترل در کشور رخ دهد و انقباضی شدن سیاست‌های پولی و رشد نرخ بهره در بازار بین‌بانکی نیز حاکی از این موضوع است، رشد بازار سهام برای یکسال پیش رو از محل انتظارات تورمی تامین نخواهد شد. در عوض در حال حاضر رونق بازار سهام به جای تورم، بر محور قیمت مواد خام در بازارهای جهانی و قیمت ارز استوار است.

وی ادامه داد: در مجموع به نظر می‌رسد که برای سال پیش‌رو رشد اقتصادی کشور با توجه به تخفیف عوارض کرونا از مسیر منفی خارج شود و بسته به چشم‌انداز روابط خارجی از نرخ‌های رشد خفیف تا رشدهای مثبت قابل توجه را می‌توان انتظار داشت؛ لذا بازار سهام به جای موج سواری روی تورم، از محل توسعه اقتصاد منفعت خواهد برد.

بازارهای موازی در رکود؛ بازار سرمایه در انتظار بازگشت

بهادر شمس، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون افت شاخص بورس منطقی نیست. علاوه بر آن هیچ پارامتری که بتواند بازار را دچار نوسان کند در داخل کشور وجود ندارد. این در حالی است که بازارهای موازی در رکود کامل به سر می‌برند و انتظار می‌رود در صورت بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، روند معاملات خوبی را در بهمن و اسفندماه شاهد باشیم.

وی با اشاره به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها طی روزهای اخیر ادامه داد: یکی از دلایل افت شاخص، زمزمه هایی در خصوص کاهش نرخ برابری ارز و رسیدن آن به کمتر از ٢٠ هزار تومان بود، اما واقعیت این است که اگر این اتفاق هم بیفتد، تاثیری مقطعی در بورس خواهد داشت و بازار سرمایه واکنش کوتاه مدتی به این موضوع دارد.

روزهای سبز در دو ماه پایانی سال
حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه، به افت چند روز اخیر شاخص اشاره کرد و گفت: با توجه به رخدادهایی که طی چند ماه اخیر در بازار شاهد بودیم و مواردی همچون عرضه سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله، متاسفانه اعتماد از بازار سرمایه رخت بر بست اما اکنون هیجانات کاذب تا حدی فروکش کرده و و در حال عبور از فضای بی اعتمادی هستیم.

وی ادامه داد: اگر تا چند روز آینده و با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، سیاست‌های جدید شکل بگیرد، قطعا ریسک‌های سیستماتیک کاهش چشمگیری خواهد داشت و شاهد حرکت بسیاری از نمادها در بازار سرمایه خواهیم بود. اکنون سهام ارزنده زیادی در بازار وجود دارند و اگر در کنار کاهش ریسک ها، دولت با رویکردهای منطقی نگرانی‌های فعلی بازار سرمایه را کاهش دهد در دو ماه پایانی سال روزهای سبزی را خواهیم دید.

بازار به مسیر تعادل برمی گردد
همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه وضعیت فعلی بازار را حاصل جمع کاهش قیمت دلار و قیمت های جهانی  دانست و گفت: امروز این دو عامل بر بازار فشار مضاعف ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اخبار ناخوشایند از اقتصاد چین و احتمال  اجرای قرنطینه، قیمت نفت و فلزات اساسی هم روندی نزولی داشت و به تبع آن در بازار سهام  هم به ویژه برخی نمادهای وابسته به این عوامل اثراتی به جا گذاشت.

وی افزود: البته تجربیات گذشته به ما نشان می دهد که در ریزش های سریع، بازگشت هم با سرعت بالاتری  اتفاق خواهد افتاد و به نظر می رسد با کنترل هیجانات فروش، از روز دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری مجددا  بازار به مسیر تعادل باز خواهد گشت.

دارابی همچنین به متولیان بازار سرمایه پیشنهاد کرد، در صورت امکان حجم مبنا را به طور موقت و برای چند روز از مدار خارج کنند  تا نگرانی های ناشی از اصلاح قیمتی در بازار تخلیه شود.

ریزش های اخیر فرصت سرمایه گذاری است
رامین ملماسی، مدیرعامل کارگزاری سینا گفت: بررسی شرایط بازارهای مختلف کشور نشان می دهد که بازار سرمایه هم اکنون بهترین محل برای سرمایه گذاری است و به رغم ریزش های اخیر سهامداران و سرمایه گذاران نباید از این فرصت غافل شوند.

وی افزود: ارزنده بودن قیمت سهام شرکت ها و گزارش های مناسب مالی و عملکردی شرکت ها بر روی کدال، نشان دهنده وضعیت مطلوب سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، چرا که عملکردهای ۹ ماهه و پیش بینی هایی که از میزان فروش و تولیدات شرکت ها برای ماه های پایانی سال منتشر می شود، حاکی از چشم انداز مثبت است و سرمایه گذاران خرد با تحلیل و تفکر نباید چنین شرایطی را از دست بدهند.

نزولی بودن بازار کوتاه مدت است

محمد گرجی آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، وضعیت بنیادی شرکت های بورسی کشور را مطلوب و  رو به رشد دانست و گفت: نزولی بودن بازار کوتاه مدت است و به نظر می رسد بازار سرمایه تا خرداد سال آینده در روندی صعودی با شیب ملایم حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تشریح وضعیت دیگر بازارها گفت: در حالی که اغلب بازارهای موازی در رکود به سر می برند بازار سرمایه همچنان به جهت وضعیت بنیادی شرکت ها مطلوب ارزیابی می شود و توصیه می شود، سرمایه گذاران  سهم های کم ریسک تر  را  انتخاب و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند.

 

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر