بازدید 9125

اصرار چین در غیرچینی بودن منشا ویروس کرونا

برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که بعید است محققان سازمان بهداشت جهانی اجازه بررسی تمام قد در تمام ابعاد شیوع ویروس کرونا در چین را بیابند.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 05 January 2021

به گزارش  تابناک به نقل از رویترز، محققان سازمان بهداشت جهانی خود را برای سفر به چین و تحقیق در مورد منشا بیماری کووید-19 آماده می‌کنند. پکن نیز در این میان تمام تلاش خود را برای ممانعت از شیوع بیشتر ویروس کرونا آغاز کرده و تلاش‌هایش را برای شکل‌گیری زمان و مکان آغاز شیوع ویروس کرونا دو برابر کرده است. این کشور تلاش دارد تا جهان را متقاعد کند که ویروس کرونا در کشور دیگری شکل گرفته و به چین انتقال یافته است.

 چین همچنان انتقادات اولیه از مدیریت خود در قبال شیوع ویروس کرونا در سال 2019 در شهر ووهان رد می‌کند. از دیگر سو،"هوآ چونینگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در روز گذشته اعلام کرد که آماده استقبال از تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی "WHO" است.

اما تنش‌های ژئوپلیتیکی مرتبط با ویروس کرونا مرتبا در حال افزایش است و برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که بعید است محققان سازمان بهداشت جهانی اجازه بررسی تمام قد در تمام ابعاد شیوع ویروس کرونا در چین را بیابند.

از طرفی پکن نیز ناامید است که بتواند از سرزنش‌های جهانی شیوع ویروس کرونا در امان بماند. ویروسی که در طول یک سال گذشته عامل مرگ بیش از 1.8 میلیون نفر از مردم جهان بوده است.

گروهی از بازدید کنندگان در نمایشگاه "مبارزه با بیماری کرونا" در مرکز همایش‌های "پارلور" شهر ووهان در استان "هوبی" چین. این مرکز در گذشته به عنوان بیمارستان موقت بیماران کرونا فعالیت می‌کرد/ عکس: رویترز

 

"یانژونگ هوانگ" عضو ارشد شورای روابط خارجی در موسسه یک پژوهشی- تحقیقاتی آمریکا در این باره می‌گوید: حتی قبل از شروع تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، بالاترین مقامات هر دو طرف در باره ریشه شیوع و شکل‌گیری این ویروس نظرات مخالف و دو قطبی ارائه دادند.

او گفت: آنها باید از نظر سیاسی زیرکانه عمل کنند و نتیجه‌ای بگیرند که برای همه احزاب و گروه‌های درگیر در این بحران قابل قبول باشد.

در حالیکه بسیاری از کشورها همچنان با موج آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند چین به شکلی تهاجمی مانع شیوع بیشتر کرونا شده و افزایش آن را مهار کرده است. چینی‌ها در هفته گذشته و پس از شناسایی چندین مبتلای جدید در شهر "شن‌یانگ" (Shenyang) بسیاری از بخش‌های شهر را تعطیل کرده و به قرنطینه فرستادند. آنها اعلام کردند که تمام کارکنان بخش‌های غیرضروری باید در خانه بمانند.

"وانگ ئی" سیاست‌‌مدار ارشد چینی دو روز پیش تلاش‌های ضد همه‌گیری این کشور را ستود و گفت: چین نه تنها میزان عفونت‌های داخلی را مهار کرده بلکه "در ساخت یک سیستم دفاعی ضد همه‌گیری جهانی پیشرو بوده" و در این زمینه به 150 کشور جهان کمک کرده است.

اما با توجه به انتقادات جهانی از چین در باره شیوع ویروس کرونا "وانگ" به عالی‌ترین مقام جهان است که اجماع جهانی در مورد شکل‌گیری اولیه و شیوع ویروس کووید- 19 را زیر سوال برده و گفته است که "مطالعات بیشتر و بیشتر" نشان داده که این بیماری قبل از ووهان در شهرهای دیگر جهان نیز ظاهر شده است.

چین همچنین تنها کشوری است که ادعا کرده ویروس کووید-19 می‌تواند از طریق واردات مواد غذایی یخ زده و منجمد نیز انتقال یابد و واردات این مواد را عامل شیوع ویروس در شهرهای پکن و دالیان می‌داند. هر چند سازمان بهداشت جهانی ریسک این خطرات را بسیار بی‌اهمیت‌تر از ادعاهای مطرح شده و واقعیت می‌داند.

چین به مخفی‌کاری اولیه و واکنش دیرهنگام به این بحران در ابتدای شروع آن متهم است. منتقدان بر این باورند که اقدامات دیرهنگام چین باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در جهان شده است.

این موضوع همچنان از حساسیت‌های بالا برخوردار است و تنها تعداد اندکی از مطالعات در مورد منشا شیوع ویروس کووید- 19 در دسترس عموم قرار گرفته است.

اما نشانه‌هایی نیز در باره تمایل چین برای اشتراک اطلاعاتی مغایر با تصاویر رسمی در جهان نیز وجود دارد.

تحقیق "مرکز کنترل بیماری‌های چین" در هفته گذشته نشان داد که 4.43 درصد جمعیت 11.08 میلیون نفری ووهان در خون خود آنتی‌بادی ناشی از بیماری کووید- 19 را دارند. همین آمار نشان می‌دهد که نرخ مبتلایان شهر ووهان به ویروس کرونا بسیار بیشتر از موارد تائید شده قبلی است.

اما محققان می‌گویند چین باید هر یافته‌ای را که حکایت از وجود ویروس کووید- 19، قبل از شناسایی رسمی آن در دسامبر سال 2019 در ووهان چین دارد، با همگان به اشتراک بگذارد.

یک مطالعه و تحقیق ایتالیایی نشان می‌دهد که احتمال وجود کووید- 19 در اروپا چند ماه قبل از شناسایی رسمی آن در ووهان وجود داشته است. رسانه‌های دولتی چین از این مقاله برای تقویت تئوری شکل‌گیری ویروس کرونا در خارج از کشورشان و ورود آن از طریق غذاهای منجمد خارجی یا ورزشکاران "بازی‌های نظامی جهان" در ووهان چین استفاده کردند.

"راینا مک‌لنتایر" رئیس برنامه تحقیقات ایمن‌سازی زیست موسسه "کربی" در استرالیا گفت: برای ایجاد "یک تصویر جهانی و پیدا کردن سرنخ‌های اپیدمیولوژیکی" و وجود منشا اولیه ویروس در خارج از چین به تحقیقات و بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

 

عصرایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار