بازدید 31937
با رای دیوان عدالت اداری

شرط چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری، حذف شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری را برای دفاع از پایان نامه خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ 02 January 2021


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دیوان عدالت اداری اعلام کرد:

به دنبال شکایت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ودرخواست تقاضای ابطال ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ ، در خصوص اینکه "دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله با تایید استاد راهنما مجاز است در حضور داوران از رساله خود دفاع کند" هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با این استدلال که بند ۴ قسمت (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب سال ۱۳۸۳یکی از وظایف و اختیارات وزارت علوم را تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی و رعایت اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی قرار داده، و ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ مغایر با اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی می باشد، چرا که از یک سو صرف پذیرش مقاله و صدور گواهی پذیرش مقاله به امضای سردبیر مجله علمی – پژوهشی مبین احراز اوصاف علمی بودن مقاله نگارش شده می باشد و از سوی دیگر چاپ مقاله جزء مصادیق معیارها و استانداردهای علمی نیز نمی باشد و همین طور طولانی بودن فرآیند چاپ مقالات و الزام آنها به چاپ مقاله به صورت مطلق و بدون وجه به شیوه مدیریت حاکم بر مجلات علمی – پژوهشی موجب اضرار به منافع عموم دانشجویان می باشد، با اکثریت آراء ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ را قابل ابطال دانست و مقرر نمود صرف ارائه گواهی پذیرش مقاله در نشریات علمی – پژوهشی برای مجاز شدن دانشجوی دوره دکتری برای دفاع از پایان نامه خود کفایت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۲
خخخخخ
دیگه کلا آب بستن به همه چی!!!!
قبلا که هرکی رو دوست داشتین می چپوندین تو دانشگاه، الان هم دیگه هرکی رو بخواین راحت بهش یه مدرک دکترا میدین
کلا رو به سقوطیم در همه زمینه ها
بگدریم، در هرحال،
رای_بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
شرط چاپ حذف شده
شرط پذیرش مقاله که حذف نشده
با اینکه از چاپ مقاله ISI بنده بیش از یک سال میگذره و چند تا هم مقاله علمی پژوهشی چاپ کردم استاد راهنما هنوز اجازه دفاع از پایاننامه را نمی دهد.
خدا انصاف بده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
من هم شهریورماه سال 98 دفاع کردم. البته با ارایه گواهی. ولی هنوز مدرک موقت هم نگرفتم. چون میگن هنوز در نوبیت چاپه. متاسفانه از مابهتران همیشه زودتر کارهاشون در این مملکت حل میشه.
دانشگاهی دیگر هم میخواست مقاله را چاپ کنه اما به زبون بی زبونی گفتن ما فقط مقاله شاگردان خودمان را چاپ میکنیم!!
و دانشگاهی دیگر هم گفت اول مبلغی را واریز کنم!!!
کاش تابناک بیشتر به این موضاعت برسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
وقتی شما وارد دوره دکترا شدید قطعا با علم به این موضوع بود که باید برای دفاع دو مقاله آی اس آی داشته باشید و اتفاقا با کله هم وارد دوره شدید. حالا افتادید به نق نق زدن؟
با رويه اي كه ايجاد شده مثلا در دانشگاه علوم و تحقيقات كه مقاله براي پيش دفاع بايد در نشريات JCR باشد و مقاله هاي دوم و سوم هم جزء iISIi با رده بندي Q1,Q2 باشد عملا گويا وزارت علوم و دانشگاه تصميم به ارائه مدرك ندارند.
من شهریور سال 97 رساله ام آماده دفاع بود به خاطر پذیرش مقاله که قطعا هم روابط در بیشتر آنها دخیل می باشد تا شهریور 99 بلاتکلیفم بود تا توانستم بعد از پذیرش مقاله دفاع خود را انجام بدهم و جالبه به خاطر همین موضوع تازه دانشگاه جریمه ام هم کرد و پول اینکه هیچ امکاناتی هم طی همین دو سال بلاتکلیفی به من نداد را تمام و کمال اخذ کرد اون هم دانشگاه دولتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
مدرک دکتری بگیرید که چی بیشه. اگر پارتی دارید و یکی پشتتون هست برید بخونید. الان تو هر رشته بیشتر از 100 ها فارغ التحصیل دکتری بیکار هست. من خودم با یه رزومه عالی 2سال تدریس دانشگاهی- 12 مقاله با ایمپکت بالای 3 - 8 راهنمایی و مشاوره کارشناسی ارشد- 8 طرح پژوهشی . آشنایی به 4 زبان دنیا. الان 5 سال هست که از فارغالتحصیلیم گذشته. هنوز بیکارم و تو موسسات پژوهشی فقط ازم سو استفاده میککند و قرارداد کار حجمی با ماهی 2 تومن اساتید با من میبندند. سنم هم اونقدر طولش دادند تا از 40 سال امسال بگذره الان هم میگن دیگه شرط سنی نداری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
هیچ رابطه ای در چاپ مقالات نیست و اتفاقا بنده کوچکترین نشانه ای از اینکه مقالات ایرانی ها را چاپ نمی کنند نیافتم. هر زمان مقاله ای با کیفیت سابمیت کردم خوب و به موقع پذیرفته و چاپ شد. این حرف بیشتر بهانه ای است برای افرادی که نمی توانند مقاله چاپ کنند همین و بس
بدبخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
با سلام. همین بلا سر من هم اومد. از سال 97 پایان نامه کاملا آماده ولی پذیرش مقاله جور نشد و بعد با زدو بند
استاد راهنما با مجله پذیرش گرفتم. جالبش اینجاست که اولین بار خودم مقاله را برای مجله فرستادم و هزینه داوری را دادم و بعد یک سال رد شد و بعد استاد راهنما همونجا فرستاد و یک ماهه پذیرش گرفت. کلی هم بابت تاخیر به دانشگاه دولتی پول دادم. بزرگترین اشتباه زندگیم درس خوندن بود....هیچ گاه نخواهم بخشید....
خدا رو ششششششششکر من با این که دکتری قبول شدم سال 93 نرفتم .....بچه بازی شده .....خخخخخخخخخ
بخدا به پیر و به پیغمبر بهترین تصمیم رو گرفتن خداوند خیرشان دهد
خوبه والا! اینجوری دوره دکتری دیگه شد بخور و بخواب! زمان ما سه تا مقاله ISI برای گرفتن مدرک دکترا لازم بود یکی برای دفاع، یکی برای نمره و یکی هم برای تسویه حساب. تازه اونم ژورنالش باید ISI از نوع Web of Science می بود وگرنه ژورنال ISI از نوع Listed هم قبول نمیکردن. اونوقت حالا میگن همون یکدونش را هم نمیخواد! واقعا که جالبه تو این شرایط کرونایی، امتحان جامع ها هم همه مجازی شدن و اون فرد اونور خط هر تقلبی دلش بخواد میتونه بکنه. اونم امتحان جامعی که زمان ما پوستمونو درسته کندن تا قبول شدیم.
شرط داشتن مقاله برای دفاع حذف نشده فقط نیازی نیست که حتماً به چاپ رسیده باشد و داشتن گواهی پذیرش مقاله برای دفاع کفایت می کند.
در پاسخ به دوست ناشناس باید عرض کنم خداروشکر که مردم ما در همه زمینه ها صاحبنظر هستن و احتیاجی نیست گاهی قبل از اظهار نظر به خودشون بگن شاید من در این زمینه اطلاعات کافی ندارم.
دوست عزیز سالهاست که چاپ مقاله علمی ملاک سواد دانشجو نیست چون متاسفانه مقالات اصلا داوری نمیشه و فقط داشتن روابط با مجلات و دادن پول های هنگفت در این زمینه تعیین کننده هست و این مسئله برای همه دانشجوهای دکتری و اساتید مثل روز روشنه و به همین دلیل بعید میدونم شما دانشجوی دکتری باشید. بخش قابل توجهی از دانشجوها ماه ها فقط در انتظار داوری یک مجله هستن و نهایتا بدون هیچ توضیحی مقالشون رد میشه و باید بفرستن مجله بعدی و بعدتر؛به همین دلایل هستن کسانیکه دو ساله معطل موندن. الزام چاپ مقاله ناعادلانه بود و این تفکر که هر شخصی که بیشتر مقاله چاپ کرده پس بیشتر تلاش کرده کاملا نادرسته. برای اطلاع شما باید بگم که قرار نیست دانشجو مقاله نده بلکه گفتن در نوبت چاپ قرار گرفتن کافیه چون چاپ مقالات گاهی بعد از قبولشون تا ۲ سال طول میکشه.
خدا می‌داند خروجی این تصمیم ها در دانشگاه‌های سطح پایین‌تر کشور چیست؟ فکری به حال حمایت مالی و بیمه برای دانشجویان دکترا بکنید. دیگر شاید نیازی نباشد از این طرح‌های الکی و بدون پشتوانه بکنید.
چرا کامل نمیخونید؟!
هیچ کس نگفته شرط مقاله حذفه. شرط چاپش حذف شده! یعنی اگر اکسپت بشه کافیه، نیازی نیست چاپ بشه (قبلا هم اکثر دانشگاه ها همین رو میگفتن).
خط آخر رو بخونید
برای ملتی که حتی تا انتهای یک گزارش خبری رو نمیخونه واقعا چه امیدی هست؟!!

هیچ چیزی تغییر نکرده، مشکل اصلی دانشجوهای دکتری، پذیرش مقاله اس نه چاپش، یک مقاله تا بررسی و داوری شه حداقل یکسال زمان می بره، وقتی یک مقاله گواهی تایید بگیره مسلما چاپ میشه و الانشم خیلی از دانشگاه ها با همون گواهی اجازه دفاع میدن
باز دم دیوان عدالت گرم با این تحریم ها واقعا نمیشد مقاله isi چاپ کرد . باید از دیوان ممنون بود
با سلام، تشکر می کنم از این تصمیم منطقی. چون تنها پذیرش مقاله، می تواند کافی باشد و انتظار طولانی مدت برای چاپ مقاله، برای دانشجو بسیار وقت گیر و عبث می باشد. از طرف دیگه، پذیرش به معنای چاپ نیز هست، دیر یا زود.
خخخخخخ واقعا همه چی در این کشور رو به زواله. واقعا باید تاسف خورد برای این کشور. به یک مشت بی سواد و نالایق مدرک می خواهند بدهند ان هم دکتری!!!!!!. من انشاالله تا شش ماه دیگر برای همیشه از این ....... مهاجرت خواهم کرد. کلاهم هم بیفتد به اینجا برنخواهم گشت.
بابا یک بخشنامه بدین برای لغو مقاله دوم برای تسویه دکترای دانشگاه آزاد. ما که دفاع کردیم. حالا چه با اکسپت و چه با چاپ. بعد از دفاع گیر مقاله دوم واسه فارغ التحصیلی افتادیم. خیلی ظلمه به خدا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار