بازدید 17115
تاملی بر اظهارات جنجالی یک نماینده مجلس

آیا «تحریم» تنها مانع پیش روی کشورمان برای خرید واکسن کروناست؟!

آیا تحریم‌ها تنها مشکل و مانع بر سر راه خرید و واردات واکسن کرونا به کشورمان است و تنها خطری که سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند، تحریم‌های ظالمانه‌ای هستند که آمریکا و هم پیمانانش علیه کشورمان وضع کرده اند؟ پاسخ این پرسش را می‌شود در تامل به اظهارنظر جنجالی یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی کشورمان دریافت که از قضا سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم هست.
کد خبر: ۱۰۲۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 13 December 2020
تابناک اجتماعیتقریبا یک سال پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، واکسن‌های موثری برای مقابله با آن کشف و تولید شده و فرایند واکسیناسیون کلید خورده است؛ اتفاقی مبارک و میمون که برای ایرانیان نگرانی‌های تازه‌ای به ارمغان آورده!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله کوتاهی از افزایش نگرانی‌ها درباره خرید واکسن کرونا و واردات آن به کشورمان، یکی از نمایندگان مجلس اظهارنظر‌هایی در این باره کرد که موجب اوج گیری نگرانی‌هایی شد و این سوال را به وجود آورد که آیا تنها موانع پیش روی واردات واکسن کرونا، تحریم‌ها و دشمنی امثال آمریکاست یا به موازات تحریم‌های خارجی و چه بسا قدرتمندتر از آنها، تحریم کنندگان داخلی هم دست به کار شده اند؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که خبر رسید، برخی نمونه‌های واکسن ساخته شده برای کرونا با موفقیت مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته و عرضه و مصرف شان در برخی کشور‌ها آغاز شده است. شروع فرایند واکسیناسیون که مسئولان کشورمان را مجاب به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی تهیه و واردات واکسن کرونا کرد تا گوش بسیاری از ایرانیان با «کواکس» آشنا شود.

کواکس پروژه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان کلید زده است، به این صورت که قرار است به همراهی چند ده کشور ثروتمند جهان، مقادیر متنابهی واکسن خریداری و تولید شود و در دسترس کشور‌های دیگر، از جمله کشور‌های کم بهره‌تر قرار گیرد تا به کمک آن، پروسه ریشه کنی کووید ۱۹ کلید بخورد. پروسه‌ای طولانی که در گام اول با مصون کردن گروه‌های حساس در کشور‌ها نسبت به ابتلا به این بیماری شروع خواهد شد.

 
آیا «تحریم» تنها مانع پیش روی کشورمان برای خرید واکسن کروناست؟!

به عبارت دیگر، کواکس کنسرسیومی است که کشور‌های پرشماری در آن عضویت پیدا کرده اند تا به طور مشترک پروژه واکسیناسیون را به انجام برسانند، چون به تاکید سازمان بهداشت جهانی، مبارزه با ویروس کرونا تنها زمانی ممکن خواهد بود که این اتفاق جمعی رقم بخورد، چون در غیر این صورت و با باقی ماندن ویروس در هر نقطه از کره خاکی، همه موفقیت‌ها از بین خواهد رفت و وضعیت به روال قبل بازخواهد گشت. به همان روز‌های شروع این مصیبت جهانی که با ابتلای یکی از شهروندان چینی به ویروس جدید کرونا و بعد تکثیر و شیوع آن به سراسر جهان منجر شد.

البته ایده کواکس تا این لحظه به خوبی آنچه تصور می‌شد پیش نرفته است. این را می‌شود از بلایی که تحریم‌ها بر سر کشورمان آورده دریافت؛ تحریم‌هایی که مانع از واریز مبالغ خرید واکسن از طرف کشورمان شده، تا جایی که چندی پیش، رئیس بانک مرکزی کشورمان بر ممکن نبودن واریز این وجه از راه‌های مختلف انتقال وجه تاکید کرد و یادآور شد که تحریم‌ها به شدت بر سر سلامت ایرانیان سایه افکنده است؛ همان تحریم‌هایی که برخی ساده لوحانه بر عدم تاثیر آن‌ها بر حوزه سلامت و درمان تاکید دارند!

اما آیا این تنها مشکل و مانع بر سر راه خرید و واردات واکسن کرونا به کشورمان است و تنها خطری که سلامت ایرانیان را تهدی می‌کند، تحریم‌های ظالمانه‌ای هستند که آمریکا و هم پیمانانش علیه کشورمان وضع کرده اند؟ پاسخ این سوال را می‌شود در تامل به اظهارنظر جنجالی یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی کشورمان دریافت که از قضا سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم هست و تاکید دارد که کواکس، پروژه‌ای برای مرگ و میر بشریت است!

درباره اظهار نظر دکتر زهرا شیخی مبارکه سخن می‌گوییم که نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه و همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم است و اخیرا در رشته توییتی تاکید کرده که کواکس پروژه‌ای مشترک میان سازمان بهداشت جهانی و بنیاد بیل گیتس (هم بنیانگذار مایکروسافت) است که اولی، یعنی سازمان بهداشت جهانی «مروج سقط جنین» است و دومی هم به زعم وی، پیشتر در سخنرانی تاکید کرده: «با واکسن می‌خواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم.»

اظهارنظری که بر اساس آن، عضویت کشورمان در کنسرسیوم کواکس، نوعی خدمت به اهداف دشمنان کشورمان و حتی بدتر از آن، شراکت در پروژه مرگ و میر مردم است! شراکتی که بایستی با شکل گیری‌اش مقابله کرد؛ به این معنی که اگر انتقال وجه به سازمان بهداشت جهانی جهت خرید واکسن در قالب کواکس هم ممکن باشد، بایستی مانع از انجامش شد و حتی افراد ناآگاهی که بر انجام این امر تاکید دارند را تحت تعقیب قضایی قرار داد، چون به مشارکت در پروژه‌ای خائنانه و مرگبار اصرار می‌کنند!

 

البته شیخی چنین کاری را در دستور کار قرار نداده، اما جایگاه ویژه وی به عنوان سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این سوال را به دنبال دارد که آیا اظهارات وی، اظهارات سخنگوی این کمیسیون است یا صرفا مواضع شخصی اش را بیان کرده است؟ سوالی که تماس و پیگیری خبرنگار «تابناک» برای یافتن پاسخ آن تا به این لحظه بی نتیجه مانده است. ابهاماتی بی پاسخ که اگر بدانیم دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص موضع گیری نکرده و ترجیح داده اند سکوت کنند، عجیب‌تر به نظر می‌رسد.

این در حالی است که تامل در اظهارات این نماینده مجلس به شکل گیری ابهامات دیگری هم منجر می‌شود. مانند این سوال جدی و اساسی که آیا ممکن است به توطئه بودن کواکس و مرگ آور بودن تزریق واکسن کرونا اطمینان داشت، اما طرح و ایده‌ای برای مقابله با آن در دستور کار قرار نداد؟ آن هم زمانی که می‌دانیم گوینده این اظهارات نه یک شهروند عادی یا مسئول سابق یا فردی در حوزه‌های متفاوت از بهداشت و درمان، که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و می‌تواند وزیر بهداشت را بابت این خبط و خطا احضار کرده، مورد سوال قرار داده و حتی با همراهی جمعی از نمایندگان دیگر، استیضاح وزیر را کلید بزند!

تدابیری که هیچ کدامشان اندیشیده نشده تا این گونه به نظر برسد که حتی این نماینده مجلس هم اطمینان چندانی به سخنان خود ندارد، که اگر داشت، همان گونه که پیشتر به مغفول ماندن «ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی» در درمان کرونا اعتراض رسمی کرده و با نامه نگاری به رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقدمات شکل گیری طرحی را فراهم آورده بود که انتقادات پرشماری به دنبال داشت، این بار هم دست کم به قدر نگارش یک نامه به دولت مردان و یا خطاب به مردم، خروج ایران از کواکس را پی می‌گرفت، نه اینکه چند توییت جنجالی در این خصوص بزند و بعد سکوت کند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۷
این نو مجلسی‌ها برا اینکه دیده بشن آسان‌ترین راه رو انتخاب میکنن، کوبیدن دولت آسان‌ترین راهه، حالا هر چه مطلبی که عنوان میکنن گنده تر و دهان پر کن تر باشه بیشتر دیده میشن، حالا که کرونا نزدیک به 10 ماه شده فکر و ذکر مردم مسئولان پس تو همن زمینه اظهار فضل کنن بهتر میرن تو چشم. آخه واکسن کرونا رو دارن تزریق میکنن که مردم زنده بمونن و نسل شون زیاد تر بشه این خانم نماینده مدعی هست 15 درصد از جمعیت کاسته میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
مسئولین ایران ظاهرا سالهاست در خدمت این پروژه هستند. با اقداماتشون و با این وضع مملکتداری ۱۵ درصد که هیچ ۵۰ درصد جمعیت ایران رو دارن از بین میبرن. یکی باید جلو خودشونو بگیره.
هر وقت ایران خودرو و سایپا اجازه دادن خودرو خارجی وارد بشه سازندگان (مونتاژ کنندگان) واکسن هم اجازه میدن واکسن باکیفیت خارجی وارد بشه .
متاسفانه کاسبی داروهای گیاهی کم کم داره تبدیل به یک مافیای قدرتمند میشه که هیچ ابایی از نفی علم و دانش ندارد و با رنگ و لعاب دادن با چند شعار نخ نمای طب سنتی و اسلامی و ما میتوانیم و توهم توطیه مشغول چاپیدن مردم هستند و بدنبال انحصارند
سانسور چی خرافه پراکن
باید در قانون کاندیداتوری اصلاح صورت بگیرد و علاوه بر التزام به جمهوری اسلامی و تحصیلات و سابقه پاک و .... موضوع بررسی صحت روانی کاندیداها هم توسط تیم روانپزشک بررسی و صحه گذاری شود.
تحریم بهانه ای برای پنهان کردن بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولین!!
اون ۱۱ کامیون داروی خارجی هنوز فراموش نشده!
هیچگاه واکسن امریکایی فقط و فقط به دلیل آنکه مسئولان ایرانی "نمیخواهند"
وارد ایران نخواهد شد

هیچگاه ایران تحریم دارو و غذا نبوده و نیست و نخواهد بود


بهانه تحریم فقط و فقط برای گول زدن مردم است
بیسواد ترین دولت قرن در ایران ، مدیریت رو بر عهده گرفته

متاسفم
پاسخ ها
محمد
| - |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
اصلا مطلب رو خودندی استاد؟؟؟؟
تحریم ربطی به خرید واکسن نداره صرفا نمیشه خیلی از بغلش اختلاس کرد (به علت تابلو بودن)

واسه همین کلا بیخیالش شدن
پیرمرد ها رو چه به علم روز؟؟؟ والا
دارو و غدا هیچ وقت تحریم نبوده ونیست.بعضی از جنابان با ادعای این مسئله دارو را وارد وبه قیمت آزاد تو ناصر خسرو می فروشن .چطورداروی فاپیراویر که ژاپن اهدا کرد تو ناصر خسرو به قیمت ۷۰ میلیون ف وخته میشه؟سرکار خانم دکتر جواب بده
۰
همتی میگه نمیتونیم پول انتقال بدیم قانعی میگه امکانات واکسن فایزر رو نداریم به کواکس گفتیم نمیخواییم.اخرش داستان چیه.چقد ضد ونقیض گویی
نوع و جنس افراد وارد شده به مجلس از نوع عوام فریبی و هوچیگری و جنجال برای دیده شدن همشون هم از پایدارچی های تشنه قدرت دستور میگیرن حرفهای این نماینده را 5 ماه پیش از یکی از پایداریها شنیده بودم اما راه حلش اینه بهیچ عنوان به این افراد واکسن ندهید ببینید چطور 180 درجه تغییر موضع داده و بعد هم این کارشان را ماله کشی می کنند
مطمئنم خود این نماینده محترم جزء اولین کسانی است که واکسن فایزر را تزریق میکنند
شما که میگویید داخل واکس تولید میکنید واکسن فایزر را هم که تحریم کردید دوست عزیزمان چین هم دربرابر نفت بگیرید از انها
مجلس اقليتها اگر غير از اين كاري بكنه بعيده
از کرونا بیشترین استفاده رو دولت ایران کرد و تا انتخابات هم قصد ندارن واکسن وارد کنن و تحریم بهانه هست چرا که عملا مملکت رو نیمه تعطیل کردند و هر جور خواستن از جیب مردم هزینه می کنند
برای مردم ایران سیستم گله ای برای ایمنی کرونا ،
برای تبلیغ واکسن آمریکایی چقدر پول میگیری؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
واقعا نسل شما کی می خواد منقرض بشه؟؟؟ تابناک مطلب نوشته برای فکر کردن، آقا می گه چقدر پول می گیری برای تبلیغ واکسن امریکایی!!!
برفرض درست بودن واکس های وارداتی رابه افراد45 سال به بالابزنندتانگرانی اینهاهم برطرف شود
اين مجلس با اصطلاح انتخابي ارزيابيش از مساءل به اين صورته كه هرچه دولت گفت شما عكسش را بگو
تحریمها هیچ مانعی برای خرید و ‌واردات پاکسن نیست
درود
واکسن کرونا تا یک سال دیگه هم خریداری نمی شه..چون اگر مردم از کرونا خیالشون راحت بشه...برای تورم 300 درصدی موجود اروم نمی شن...و حتمی اعتراضات سراسری شروع میشه
مردم الان گرسنه هستن ....ولی از کرونا هم می ترسن
اول مینو محرز واکسن را بزند.خودش در مصاحبه گفت من نمی زنم چون گرفته ام !!!! دوم مردانی بزند!!! بعد نمکی و خانواده اش بزنند.شش ماه بعد ببینم چه می شود ان وقت شاید و شاید من هم زدم؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل