بازدید 594935
واقعیت‌های درمان گیاهی کرونا

۴ داروی گیاهی که به کمک درمان کرونا آمده است

همه‌گیری ویروس کرونا که در دنیا آغاز شد، بسیاری از محققان و دانشمندان دست به‌کار شدند تا دارو و واکسنی برای پیشگیری و درمان کووید-۱۹ پیدا کنند.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 21 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از جام جم، در ابتدا برای سرعت بخشیدن به امر درمان، محققان سراغ دارو‌ها و درمان‌های موجود برای بیماری‌های دیگر و اثربخش بودن آن‌ها در درمان مبتلایان به کرونا رفتند. به این واسطه، برخی دارو‌ها انتخاب شدند که ویژگی‌های آن‌ها با درمان کرونا سازگاری داشت و از ابتدا در فهرست گزینه‌های درمانی قرار گرفتند. اما هیچ‌کدام از آن‌ها درمانی قطعی به شمار نمی‌رود. حالا مدتی است داروی «رمدسیویر» توانسته به عنوان نخستین داروی مؤثر برای درمان کووید-۱۹ تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کند.

ایران هم در این میان مدتی است وارد گردونه تحقیقات کرونا شده و دانشمندان کشورمان تلاش می‌کنند تا به‌رغم تحریم‌ها و فشار‌های جهانی، نقشی در تولید دارو‌های مؤثر در درمان انواع بیماری‌ها از جمله کووید- ۱۹ داشته باشند؛ بیماری‌ای که درمان برایش این روز‌ها بازار داغی دارد. در میان جدیدترین خبر‌هایی که به گوش می‌رسد، معرفی چهار داروی گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو برای درمان کرونا، در روز‌های گذشته حسابی سر و صدا به‌پا کرده است. به‌ویژه در فضای مجازی بسیار از کاربران نسبت به این‌که این دارو‌ها در عمل بتوانند موثر باشند و کارکردی بیشتر از اعلام خبر خوش تولید داروی کرونا داشته باشند، ابراز تردید کرده‌اند. جام‌جم برای کسب اطلاعات بیشتر برای بررسی ویژگی‌ها و میزان اثربخشی این چهار داروی گیاهی برای تماس با محققان این پروژه و مسؤولان سازمان غذا و دارو تلاش کرده است. اما موفق به گفتگو با مدیران سازمان غذا و دارو نشده است. حتی با وجود برقراری ارتباط با دکتر رضا محتشمی، مجری طرح اسپری PHR۱۶۰ به علت محدودیت در ارتباط با رسانه‌ها، حاضر به گفتگو و ارائه توضیحات لازم درباره جزئیات آزمایش این دارو نشدند.

بیشتر بخوانید 

مسأله‌ای که بیش از هر چیز در مورد این چهار دارو جلب توجه می‌کند، این است که ادعا شده این چهار داروی گیاهی، درمان قطعی کرونا نیستند و فقط علائم بیماری را در مبتلایان کاهش می‌دهند. نخستین دارویی که تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده، اسپری دهانی PHR۱۶۰ است که از شش اسانس گیاهی تشکیل شده و بعد از پشت سرگذاشتن دو مرحله موفق آزمایش، درحال حاضر مرحله سوم را پشت‌سر می‌گذارد. محققانی که روی این طرح کار می‌کنند، می‌گویند استفاده از این اسپری می‌تواند بر بهبود عوارض ریوی کرونا مانند تنگی‌نفس، سرفه و اکسیژن‌رسانی شریانی اثر مثبت داشته باشد.

داروی دوم، شربت «موکوزیفت» است که از عصاره آبی میوه دوگیاه تشکیل شده و در آزمایش‌های موفقی که پشت‌سر گذاشته، توانسته است علائم خستگی و بی‌اشت‌هایی مبتلایان به کووید- ۱۹ را درمان کند. هر دو دارو، مجوز شش‌ماهه دریافت کرده و روانه بازار شده‌اند. اما در این میان، دو داروی دیگر هم معرفی شده‌اند که هنوز از نظر اسم و نتایج نهایی، تأییدیه لازم را دریافت نکرده‌اند. یکی از این دو دارو شربتی حاوی هفت گیاه و برای کاهش روز‌های بستری و بهبود هایپوکسی و دیگری شربت حاوی یک گیاه است که در بهبود علائم کرونا تأثیر دارد.

۹۰ درصد دارو‌های کرونای چین، گیاهی است

دکتر مهرداد کریمی، دانشیار گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره کاربرد دارو‌های طب سنتی و گیاهی در دنیا به جام‌جم می‌گوید: «در حال حاضر بخش عمده‌ای از نظام سلامت چین در درمان کرونا وابسته به دارو‌های گیاهی است. در ارتباطاتی که طی ماه‌های اخیر با بیمارستان ووهان داشتیم، رئیس این بیمارستان که متخصص طب سنتی چین است، اظهار می‌کند طی سه هفته اول همه‌گیری از تعداد بالای بیمار شوکه شده بودیم. در آن زمان فقط از ۳۰ درصد طب سنتی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌کردیم که آن هم دارو‌های آماده‌ای بودند که در درمان بیماری سارس مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما مقدار استفاده از طب سنتی چین در منطقه ووهان از حوالی فروردین به بعد به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در بیماران رسید. اما دیگر خبری از دارو‌های آماده نیست و در کنار برخی دارو‌های ثابت، با توجه به مزاج هر بیمار، داروی گیاهی برای بیماران تجویز می‌شود. اکنون نیز درصد استفاده از دارو‌های طب سنتی چینی در بیماران به حدود ۹۰ درصد رسیده که آمار قابل‌توجهی است. این آمار طبق مقاله‌های اثبات‌شده، موجود است. اما در این بین، برخی متخصصان اصرار دارند که در شرق آسیا هرگز از دارو‌های سنتی استفاده نشده است. البته در چین هم که طب سنتی بسیار کاربرد دارد، همین تناقض‌ها بین طب سنتی و طب پزشکی نوین وجود دارد.

دکتر کریمی در ادامه می‌افزاید: «در ایران، کسی که نظام سلامت را پایه‌گذاری کرده، با این مسأله مشکلی ندارد و سیاست‌های رهبری، حتی فعالیت دانشگاه‌هایی در این زمینه در سطح وزارت بهداشت است و حتی حمایت‌های وزیر بهداشت، بیانگر حمایت از طب سنتی است. اما گروه خاصی این درگیری‌ها را نسبت به طب سنتی به وجود می‌آورند؛ در دوران همه‌گیری، دوقطبی کردن تنها به ضرر مردم تمام می‌شود و باید در چنین شرایطی از تمام امکانات بهره ببریم. جایی که کار علمی روی طب سنتی در حال انجام است، هیچ خطا و مشکلی ایجاد نمی‌کند و ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد.

به گفته او در تجویز دارو‌های سنتی و دارو‌های مرسوم به‌کار رفته در درمان کرونا، دارو‌های گیاهی و سنتی طبق بررسی برای بیماران بستری تجویز می‌شوند تا از نظر تداخلات دارویی مشکلی ایجاد نشود، همچنین در طول زمان مصرف دارو، وضعیت بیماران را به‌دقت بررسی می‌کنیم.

مسائل ایمنی به این دلیل انجام می‌شود که گیاهان دارویی هم مانند دارو‌های شیمیایی دارای عوارض جانبی هستند و به عبارتی، هر چیزی که می‌تواند مفید باشد، عارضه‌ای هم دارد. سردمدار این قانون هم طب سنتی ایران است. در حقیقت در کار‌های تحقیقاتی هرجایی که مشاهده کردید سخن از صددرصدی در کاری شده، مشخص است واقعیت ندارد. زیرا هیچ دارویی نیست که تمام بیماران در حداکثر پاسخ از آن بهره ببرند و طبیعتا هر دارویی با عوارضی همراه است.

دارو‌های گیاهی با مستندات علمی مجوز تولید می‌گیرند

دکتر آرمان زرگران، داروساز و عضو هیأت علمی گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره فرآیند مجوز گرفتن دارو‌های گیاهی در مقایسه با دارو‌های شیمیایی معمول به جام‌جم می‌گوید: «در سازمان غذا و دارو برای دارو‌های طبیعی، اداره‌کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل وجود دارد که ذیل این مدیریت هم چند اداره‌کل شامل اداره دارو‌های طبیعی، اداره دارو‌های سنتی و مکمل‌ها قرار دارند. دارو‌های طبیعی اگر شامل یک فرآورده گیاهی باشد و در منابع سنتی ما هم اشاره‌ای به آن نشده باشد، باید حتما کارآزمایی بالینی روی آن صورت گیرد و شواهد و مستندات مانند دارو‌های شیمیایی برایشان جمع‌آوری و ارائه شود که در صورت کامل بودن مستندات، به دارو مجوز داده می‌شود.

این متخصص داروسازی سنتی ادامه می‌دهد: «قسمتی هم با عنوان دارو‌های سنتی وجود دارد و شامل دارو‌هایی است که نام و کاربرد آن‌ها در متون سنتی ما اشاره شده است و در این شرایط، اعطای مجوز به آن کمی ساده‌تر صورت می‌گیرد.

چون این داروی سنتی هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است و در نتیجه به‌عنوان داروی طب سنتی ایران کمی راحت‌تر به آن مجوز می‌دهند. دارو‌های گیاهی هم مانند دارو‌های شیمیایی باید فرآیند پیچیده‌ای را طی کنند و براساس کارآزمایی بالینی یا این‌که نمونه خارجی آن وجود دارد یا خیر، بررسی می‌شوند.»

دکتر زرگران با اشاره به چهار داروی معرفی‌شده از سوی سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند: «در این‌باره باید مسؤولان سازمان غذا و دارو نظر بدهند. اما تا جایی که من خبر دارم، تمام این چهار دارو کارآزمایی‌های بالینی را پشت‌سر گذاشته‌اند و با مستندات علمی و بالینی مجوز لازم را کسب کرده‌اند.»

تولید دارو‌های گیاهی به سبک روشمند علوم مدرن

در بازار داغ شایعات دارو‌های سنتی و گیاهی و با توجه به مخالفان و طرفدارانی که استفاده از این نوع دارو‌ها دارد، معرفی و تأیید این چهار داروی گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو، شاید حساسیت‌ها را بیشتر برانگیخته باشد.
اما عضو هیأت علمی گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر علمی بودن فرآیند تولید این دارو‌های گیاهی می‌گوید: تحقیقات در حوزه طب سنتی، فرآیند دانشگاهی و سازوکاری کاملا علمی دارد و در دنیا هم به رسمیت شناخته می‌شود؛ از سازمان بهداشت جهانی گرفته تا کشور‌های توسعه‌یافته هم سازوکار‌های علمی و مشخصی دارند. چیزی که در این میان اهمیت دارد، درمان بیمار است و فرآیند شیمیایی، سنتی یا گیاهی بودن آن تفاوتی ندارد. هر روشی که بتواند بیماری را درمان کند یا حتی علائم و عوارض بیماری را کاهش دهد، در اولویت قرار می‌گیرد.

همان‌طور که در حوزه‌های دیگر تحقیقات صورت می‌گیرد، در زمینه دارو‌های گیاهی و سنتی هم پژوهش‌هایی انجام می‌شود و این‌گونه نیست که همه اهتمام کشور متمرکز بر ساخت دارو‌های گیاهی باشد. در حال حاضر چند صد پروژه تحقیقاتی در کشور در حال انجام است که حدود ۸۰ تا ۹۰ پروژه مربوط به دارو‌های گیاهی است و اکنون این چهار دارو سریع‌تر به نتیجه رسیده‌اند و مجوز تولید دریافت کرده‌اند. طبیعتا اگر محصولات دیگر هم به نتایج مثبتی برسند، از آن‌ها هم استفاده می‌شود. درواقع، هیچ تعصبی روی روشی خاص وجود ندارد و هدف، بهبود بیماران است که همگی از روش‌های علمی و کارآزمایی‌های بالینی عبور می‌کنند.

دارو‌های کرونا با کارآزمایی‌های بالینی اثربخش

دکتر زرگران درباره اثربخشی این چهار داروی معرفی‌شده از سوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «این دارو‌ها برای درمان کرونا نیستند، بلکه روی بعضی پارامتر‌های بیماری تأثیر مثبت دارند و می‌توانند به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار گیرند تا بیمار راحت‌تر این دوران را طی کند.

دراین میان باید به این نکته توجه داشته باشیم که درحال حاضر هیچ دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد و حتی داروی رمدسیویر هم که تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده است، درمان قطعی نیست و فقط علائم را کاهش می‌دهد و می‌تواند در یک مرحله به بهبود علائم کمک کند. مسأله‌ای هم که در مورد این چهار داروی گیاهی ایرانی مطرح می‌شود، این است که به طور اختصاصی روی کرونا کارآزمایی‌های بالینی صورت گرفته و اثربخشی آن‌ها با مستندات علمی روی بهبود برخی علائم نشان داده شده است. شاید برحسب مستندات تجربی، برای مثال شربت اکسپکتورانت هم اثربخش باشد و مانند بعضی از این داروها، خلط‌آور بوده و در کاهش علائم کرونا مؤثر باشد. اما آیا این شربت روی کرونا کارآزمایی بالینی انجام داده است؟ اگر محققی روی این شربت هم کارآزمایی انجام دهد و نتیجه مؤثر آن را از نظر علمی اعلام کند، می‌تواند آن را هم در درمان کرونا تأیید کند؛ بنابراین پرداختن به این موضوعی هرگزغیرعلمی نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۳
طب سنتی به این معنا که ادعا می کنند فقط حالت پوپولیستی گرفته و متاسفانه اینگونه افکار علاوه بر سیاست و اقتصاد به حوزه سلامت نیز رخنه کرده است
پاسخ ها
حق گوی واقعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
نه دوست عزیز. بهتون حق میدم که ناآگاه باشید چون مدتهاست جلوی آگاهی در این زمینه رو گرفتند برخی صاحبان قدرت اقتصادی. کم کم ماه از پشت ابر داره بیرون میاد. عوامفریبی در کار نیست دوست من. داروی درمانی موثر نزدیک به 100% درحال حاضر وجود داره برای کرونا فقط شما چون از نزدیک مشاهده نکردید، مجبور هستید وزارت بهداشت رو رفرنس قرار بدید برای قضاوت و مشکل همینجاست. این وزارت بهداشت ما، آلوده شده به مافیاهای از خود راضی دارو. فقط کافیه کمی تعصب رو تعطیل کنید و از نزدیک درمانهای قطعی که مستند هم داره میشه رو مشاهده کنید. سخته قبولش حق میدم ولی عین حقیقت هست و این داروها همین االن داره استفاده میشه و تقریبا نزدیک به 100% موارد درمان قطعی داره و عجیب تر برای شما اینکه مدت درمان اصلی خیلی طولانی هم نیست! فقط طی 3 روز شما تاثیر معجزه آسای بهبود رو مشاهده میکنید. وزارت بهداشت مدتهاست در پی تخریب طب سنتی است چون به حق منافع مافیای پزشکی رو نابود میکنه. به زودی خبرهای هیجان انگیزی رو از رسانه ها خواهید شنید. حیف که این مدت به خاطر مقاومت جاهلانه ی این پزشکان بی انصاف، جان این همه از هم وطنان ما از بین رفت....
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
در جواب کاربر (حق گوی واقعی) باید سوال کرد از ایشان که نمی تونست خلاصه تر حرفهاش رو بزنه؟؟؟
ناشناس
| - |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
حالا نه که طب سنتی ها جیب مردم را خالی نمی کنند
هر آشغالی را به مردم میدن به اسم طب سنتی
(خطاب به حق گوی واقعی که اینقدر از خود ممنون و از خود راضیه)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
طب سنتی ظرفیت خاصی دارد بیشتر انتظار نداشته باشید. متاسفانه کنترل دقیقی بر روی فراورده های سنتی نیست و سازمان غذا دارو بایستی جوابگو باشد.
دلالهای گل گلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سوالم از کاربر حق گوی واقعی این هستش اولا شما بر حسب کدام عدله و قانونی اینقدر مطمئن حرف میزنی و نوید شگفت زدگی میدی بعدشم ما از خدامون هستش زودتر پایان کرونا اعلام بشه و دیگه شاهد مرگ هموطنها و انسانها نباشیم چین و هند در داروهای گیاهی حرف اول تو جهان را میزنن اینو بنده به چشمان خود دیده و حتی مصرف کردم ولی هنوز اونها هم به اونجا نرسیدن که مثل شما قاطعانه نوید درمان بدن، کامنت شما بیشتر برگرفته از صحبتهای چند روز پیش دکتر نمکی هستش که فرمودن تا چند ماه دیگه دنیا شگفت زده میشه البته اگه عمر وزارتش امان بده بهشان
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سبوس برنج فرآوری شده بهترین درمان بیماری دیابت میباشد


افراد دیابتی هروز یه قاشق مرباخوری اون رو همراه با ماست میل بفرمایند


نوش جونتون
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خب آقای حق گو چرا این داروی قطعی را معرفی نمی کنید تا
آمار وحشتناک مرگ و میر ناشی از کرونا کم بشه؟!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
البته واضحه که چرا اسم داروهای گیاهی درمان قطعی کرونا گفته نمی شه، چون اصلا همچین دارویی وجود نداره. داروهای گیاهی البته در درمان می توانند موثر باشند و توانایی بدن در مبارزه با ویروس را افزایش بدهند ولی داروی قطعی اگر وجود داشت که عرضه می شد.
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
دقیقا همه حرفا درسته بجز اینکه اینها دارند سعی می کنند مافیای جدیدی به اسم طب سنتی درست کنند اینیکی دیگه نمایندگی و خارج رفتن و مجوز گرفتن و انگلیسی بلد بودنم نمیخواد پشگل ماچه الاغ رو با خارخاسک قاطی کنیم با عسل و ابلیمو بفروشیم چهار میلیون مردم نگون بخت هم که مثال الغریق یتشبث بکل حشیش از ترس مرگ پول میدن هر چیزی رو میخرن از ترس مرگ . جلبیش به اینه که اوج گرفتن بحث طب سنتی همزمان شده با بیفایده دونستن رمدیسیویر از طرف سازمان بهداشت جهانی که به قیمت سی چهل میلیون قالب میکردن به مردم الان نوبت سرکیسه کردن مردم با دکون دستگاه طب سنتیه چند وقت دیگه هم سر و کله متخصصان علوم غریبه باز میشه به ماجرا با ورد و !آب زعفرون به قرون وسطی خوش آمدید
از کی جام جم مرجع معتبر پزشکی شده است. در این وانفسا هر که بفکر کسب خود است. این پزشکان اگر در این زمینه تحقیقات داشته اند آنرا منتشر کنند. حرف زدن بی پایه که راحت است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
خبری از انتشار نیست، چون چیزی برای انتشار ندارند. صرفا خالی بندی و شعاره. اگر اهل عمل بودن بیماری را تو جامعه کنترل میکردند
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
.ممنون ازت دوست عزیز که انقدر زیبا حرف دل خیلیها را گفتی
این چه مسخره بازیه خوب اسم گیاه و بگین من اسپری قیمت گرفتم بالای سیصد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
قیمت سلامتی و تندرستی رو هم بگیر مقایسه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
بله آب هم مایع حیات است و هوا ممد آن
پس روی هوا و آب هم قیمت بگذارید و جیبهایتان را پر کنید
سکه های داغی که بر پهلوهایتان می فشارند، فراموش نشود
حالا که بعد از فشار های زیادی که به وزارت بهداشت آورده شد مجبور شدند طب سنتی را تائید کنند و عقب نشینی کنند ولی متاسفانه از کلام آقایان تحصیل کرده در غرب متوجه می شویم که در نهایت آنها به بدنبال ابهام گویی از عناصر دارویی طب سنتی هستند تا تولید و فروش و درامد میلیادی آن را در اختیار بگیرند و مردم از راز و رمز ترکیب این مواد گیاهی بی خبر بگذارند . پس باز هم مساله تجارت با جان و مال مردم در میان است
پاسخ ها
حق گوی واقعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
احسنت بر شما. اصل مطلب رو دقیق بیان نمودید. حال که به فضاحت خود باید اقرار کنند، با ایجاد ابهام در داروهای گیاهی هم دنبال نپذیرفتن اشتباهشان در تمسخر طب سنتی و عذرخواهی نکردن و بر گردن نگرفتن خون هم وطنان عزیزمون که به ناح پایمال شد هستند و از طرفی با پیچیده جلوه دادن داروها، دنبال همان کار همیشگی شان هستند یعنی دکان باز کردن و انحصار فروش و ... خدا ما رو در رسوا کردن این ناپاک دستان کمک کنه انشالله تا مردم آگاه بشن که داره چه نقشه هایی پیاده میشه توسط این بی انصاف های عالم نما!
رضا.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
عزیزان بحث گیاه دارویی در درمان کرونا جدی است مثلادربین طائفه ماازقدیم ۲داروی گیاهی مهم است که برای درمان کرونا پدرم و۲نن ازاقوام درکناردرمان های پزشکی بخوبی جواب داد یکی برای بازکردن اشتهاودیگری بازکردن ریه وا نفس
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
ما فیایی وجود دارد که نمی خواهند طب سنتی درکشور رشد کند چون خانم آقای وزیر ولرد کننده داروهای شیمیایی است بروید کتاب خداوند الموت را مطالعه کنید ۳۰۰ سال پیش ایران صادر کننده داروهای گیاهی
به سراسر جهان بوده است
سلام مدت ۸ ماهه از داروی امام کاظم استفاده میکنیم شکر خدا حتی سرما هم نخوردیم.اتفاقا دخترم آلرژی آبریزش بینی تو تابستون داشت خوب شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
حواست نیست چه بلایی سر خودت و دخترت اوردی! هلیله سیاه موجود در این داروی ترکیبی مسهل سودا و خارج کننده سودا از بدن است ولی در مصرف طولانی خودش سودا می شود و سودای حاصل از هلیله سیاه با هیچ دارویی درمان نخواهدشد.
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
بدون شک داروهای گیاهی بهترین راه درمان برای هر بیماری است ولی عده ای شیاد به نام ائمه معصوم دارو می فروشند داروی امام کاظم یعنی چه اینها شیاد وسو استفاده گرند
دهقان
| Canada |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
داروی امام کاظم یک داروی ترکیبی هست! شما که میگی هلیله سیاه تولید سودا میکنه، ترکیب این دارو طوری هست که باید باهم باشن تا تاثیر درست بذاره وگرنه میگفت فقط هلیله سیاه بخور دیگه چه نیازی بود که بگه با شکر نیشکر و مصطکی ترکیب بشه؟ بعدشم شمایی که میگی سوءاستفاده! خودتون مواد اولیه رو بگیرید و خودتون درست کنید مثل کاری که بنده خودم انجام میدم! ترکیبات زمستانه :هلیله سیاه،شکرنیشکر،مصطکی و ترکیبات تابستانه : هلیله سیاه،شکرنیشکر و رازیانه
در ضمن اینهمه مردم دارن استفاده میکنن و نتیجه مثبت گرفتن چطور شما زیرسوال میبرید؟
دهقانی
| Canada |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
زیاده روی در مصرف هر چیزی مضره! حتی عسل که شفا هست نباید زیاده روی کرد! برای پیشگیری هر ده روز یکبار و برای درمان سه روز پشت سرهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
ما شالله این همه دکتر توی کامنت هاست برگهای انسان میریزه
تریاک هم درد را بر طرف می کند و درمان سنتی هم هست و گیاهی هم هست و ابوعلی سینا هم گفته . ایا باید ان را مصرف کرد ؟ اخر کار این درمانگری به حشیش و تریاک می رسد .
تابناک شماهارامطلع تر ازاین میدانستم که تحت تاثیر شبه علم قرار بگیرید دوستان گرامی از گیاه با روشهای علمی دارو به دست میاورند مانند دجیتال که ازگل انگشتانه به دست میاید امابرخلاف نظر دوستان شبه علم گیاه دارونیست اینکه بعضی گیاه را پودر وبه مردم عرضه میکنند اشتباه ووزارت بهداشت باید جلوگیری کندالبته دادن گیاه به هر صورت به عنوان خوردن اشکالی ندارد اما به عنوان دارو درست نیست
خزعبلات جالبی بود
من کرونا گرفتم و خوب شدم. بهترین درمان و پیشگیری طب سنتی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
افرین به تو
فعلا بخور بخور کرونا ست دیگه .همه دارو میسازن الکی.کی به کیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
مدل جدید حیف و میل بیت المال
خوردن چای پونه بخور سر وسینه با ساقه گندم وکاه وبخور منزل با ابوسرکه. هوهالودگی رو از بین میبره. مقداری خوردن ویتامین c. ومیوه جات. واسه افراد قرنطینه خانگی مفیده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
دوستان بنده یک پسرم فوق لیسانس تولید وبهره برداری گیان
داروی است و در دانشگاه هم دوره طب سنتی گذرانده یک ماه بعد از آمدن کرونا به ایران ترکیبی را 16نوع گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن که هم برای پیشگیری وهم برای درمان استفاده میشود که تا امروز نزدیک به هزار نفر از این دارو استفاده کردن کسانی که برای پیشگیری مصرف کردند یا به این ویروس مبتلا نشده اند یا اگر مبتلا شده اند گوارشی درگیر نشده اند فقط کمی بدن درد در حد یک روز نه بیشتر درگیر شدند کسانی هم که قبلا این دارو را مصرف نکرده اند مبتلا شده اند فقط سه روز روزی سه وعده مصرف کردند کاملا بهبود پیدا کردند.
در ضمن حتی یک بار هم برای این دارو تبلیغ نشده
داروهای گیاهی زمان بر هستن ولی خوبن عوارضشون کمترهست .ابوعلی سینا که دانشمند وطبیب ایرانی بود مگه با روشهای سنتی مردم رو درمان نمیکرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اصلا هم اینطور نیست داروی گیاهی اگر نابجا و با مقدار زیاد مصرف شود می تواند در اولین دوز مصرفی باعث مرگ شود
فقط شیرین بیان من استفاده کردم خوب بود و سینوس‌ها رو با رقیق شده سرکه طبیعی سیب شستشو بدیم خیلی عالیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
افرین. فقط یادت باشه دفعه بعد که مریض شدی سراغ دکتر نری
همه چیز بازیچه دست یکسری شده.بر اساس کدوم تحقیق و نتیجه گیری عملی می گین که داروهای گیاهی درمان کرونا هست آخه.اگر با 4 تا گیاه مشکل حل میشد که تمام دنیا و از جمله چین تا حالا داروش رو داده بودند.چرا با حرف های بی ربط جون مردم رو به بازی می گیرن.کرونا تا حالا براش هیچ دارویی نیومده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
یه سری به طب چین بزن و بعد اظهار نظر بفرمائید عقل کل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
درسته‌که‌واکسن‌ودارو‌صددرصدی‌پیدا‌نشده‌ولی‌همین‌داروهای‌‌گیاهی‌‌که‌استفاده‌‌میکنیم‌حداقل‌باعث‌‌میشه‌سیستم‌ایمنی‌بدن‌رو‌بالا‌ببره‌‌استرس‌وحتی‌تپش‌قلب‌روکنترل‌‌بکنه‌‌من‌اوایل‌‌خیلی‌استرس‌وتپش‌قلب‌داشتم‌‌با‌همین‌طب‌سنتی‌درمان‌شدم‌‌بقیه‌درصد‌ایمن‌‌بدن‌هم‌مربوط‌‌به‌رعایت‌بهداشته‌‌که‌‌برخی‌از‌مردم‌‌الکی‌‌دارن‌‌فکر‌میکنن‌بعضا‌ماسک‌‌میزنن‌‌وحتی‌‌فاصله‌راهم‌رعایت‌نمیکننولی‌گفته‌باشم‌‌طب‌‌گیاهی‌هر‌چی‌باشه‌‌من‌‌به‌عنوان‌دارو‌ی‌فعلی‌قبولش‌دارم‌‌و
بهتراز‌هزار‌‌دارو‌ی‌‌شیمیایی‌هست.
معجون عسل و زنجبیل و آبلیوی تازه هم خوب هست
کاراین آقایون فقط دروغ وخیانت به مردم وبه دست آوردن ثروت است،چرانام گیاهان دارویی رابه مردم نمیگن تا استفاده کنند،انسانیت کجاست؟!!!!
سلام آنقدر میوه جات وخوراک روزانه مردم ارزون وفراوان شده ک اصلا نیازی به دارو نیس چرا انقدر زحمت می‌کشید. خودتون وخسته نکنید مردم راضی ب زحمت شما عزیزان نیستن. انشاالله خداحافظ مردم عزیزمان باشد. آمین
بهترین داروها الان برای درمان کرونا گیاهی است ازقدیم مردم با طب سنتی خودشان را معالجه می کردند الان هم در روستاها و شهرها مردم از گیاه دارویی استفاده می کنند ان مدیرانی که می گویند نه طب سنتی خوب نیست اینها منافع شان در خطر است رانت بازی و دلال بازی بس است رحم کنید به مردم مردم همان داروی گیاهی ها را می خواهند
تنها چاره کسانی که با طب سنتی نون دونی باز کرده‌اند این است که هرگز ان‌ها‌ را به بیمارستان و مطب پزشکان راه ندهند.
بادرود به دوستان بعضی می فرمایند داروی امام کاظم ایحاد سودا میکنه شما میتوانید بعضی اوقات سرکه انگبین مصرف بکنید که برطرف کننده سودا هست و طبیعت گرم وتر داره روش تهیه هم در سایت هست بعد خوردن پیاز کباب شده که بگذارید روی اتش کامل بسوزه و بعد موست سوخته ره دور بریزید و باقی را مصرف بکنید بسیار افاقه میکنه و برای سرفه انار سالم را سوراخ بکنید یک مقدار روغن بادام شیرین با امپول توی آن بریزید وتمام پوست انار را با گل رس یا گچ بپوشانید بعد آن را روی اتش به ندت نیم ساعت بگذارید تاانار پخته شود و روغن با انار ترکیب شود بعد آن را باز کنید و در یه ظرف دانه و محتویاتش را بریزید و در هنگام سرفه یک قاشق مربا خوری از آن بخورید انتی اکسیدان محشری داره فقط در یخچال نگذارید در جای خنک بگذارید
ما تواین مدت هم چای دارچین زیاد میخوریم هم چای اویشن خدارو شکر سلامتیمون صددر صد سر جاش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
حواست باشه یه موقعی گرمیت نکنه.
مردم حتی به دارو های گیاهی وزارت بهداشت اعتماد نکنن.حتی اگر ترکیبات انها را اعلام کروند
ختمی بهترین داروی کرونا
بخاطر منافعی که دارند از بردن نام داروهای گیاهی خودداری می کنند ببینید طبع بیماری کرونا سرد است پس باید داروهای باطبع گرم استفاده کنید
آویش شیرازی ، زنجبیل ، دارچین ، زعفران ، اینها همه برای پیشگیری مفید هستند ، سیر دارای گوگرد فراوان و ازبین برنده هرنوع ویروس است استفاده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تا حالا نبص چند بیمار را گرفته ای که می گویی کرونا طبع سرد دارد؟
75 درصد داروهای المان گیاهی است ملت ما غرب زد تر از غربیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
دوست عزیز "منشاء" 75 درصد دارو ها گیاهان دارویی اند نه خود گیاه
دانشمند داروی گیاهی هیچ الاسلام‌ تبریزیان‌ مخترع نشاندن گل بنفشه
بایدمردم به آسایش برسن
ازبس بهمون دروغ گفتن والا نمیدونیم حرف کیو باور کنیم داروی گیاهی موثر هستش اما !امان از چند روز دیگه که میفته دست دلال وآنوقت خواهید دید برای همین داروی گیاهی چقدر پول از مردم میگیرن مردم بیچاره هم که طبق معمول برای حفظ جانشون......
سلام صبح بخیر
اگر به جای این اراجیف گویی ها کنترل روی قیمت ها داشتن و رزق و روزی مردم را ازشون نمی‌گرفتن، الان سیستم ایمنی بدن مردم قوی بود و نه تنها کرونا بلکه هیچ بیماری دیگری هم نداشتند. الان هم با دمنوش های گیاهی مثل زنجبیل، بابونه، پونه آویشن، چای سبز مریم گلی و غذاهای ساده و سبک و سوپ و آش و ویتامین C با پرتقال و لیمو ترش لیمو شیرین و سیب خودتان را درمان کنید و دعا بفرمایید که خدا خودش همه کارها را درست کند.
چای و ساقه طلایی خیلی خوبه ولی دقت کنید اگه چایی نباشه احتمال مرگ زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
هاهاهاهااااااا
مریضن پس سکوت کردن خب بگن چیا هستن که اینهمه آدم نمیرن و خانواده ها داغدارنشن حتما باید پول بیمارستان و دکتر بدن خدارو خوش میاد آخه
آیاواقعا"تریاک ویروس این بیماری راازبین میبره؟
مادرم کرونا گرف من توی اینترنت خونده بودم درمان ویروس سیر و اویشن و زنجبیل است منم هرروز صبحیه فلاکس اویشن دم کردم وبجای چای میخورد لیمو ترش با عسل و بخور پیاز وابم لیمو شیرین و سوپ بستم ۶ روزه خوب شد
سلام بهترین واکسن کرونا عرق تنباکو . گلاب نادر میخک دارچین سیاه دانه فلفل سیاه سیر وپیاز قرمز رنگ نخود گوشتی آویشن بو مادران می‌باشد فلفل سیاه با دارچین مخلوط کنید با غذا میل نماید گلاب بدون نشتا میل کنید سیاه دانه با عسل مخلوط کنید بدون نشتا میل نمایید عرق تنباکو بدون نشتا بخورید با احترام حاج عبدالمالک شه نوازی روانشناس بالینی ارشد
این اسپری توسط شرکت باریج اسانس تولید شده (به کمک یک تیم تحقیقاتی از شرکتی دیگه) که شرکتی قوی و مشهور در زمینه تولید داروهای گیاهی هست. طب سنتی هست ولی با روش های نوین و مبتنی بر علم روز تولید شده.

متاسفانه توی دعوای بین طب سنتی و طب نوین داره زیاده روی میشه
سیاست مداران کشور ما به تجارت مشغولند وما به سیاست !!
دوستان من و پدرم کرونا داریم پدرم تقریبا بهتره ولی خودم ریه ام هم خیلی داغونه آسم شدید و عفونت ریه دارم باید چه داروی مصرف کنم درضمن ۲۵ سالمه و روز به روز بدترم
توانایی مالی خرید داروهای گرون قیمت داروخانه ها را هم ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سلام‌‌متاسف‌شدم‌امیدوارم‌سلامتی‌خودرا‌هرچه‌زودتر‌بدست‌اوری‌‌اولا‌توکل‌بخدا‌کن‌دوما‌اصلانیازی‌به‌خرید‌داروهای‌‌با‌منشا‌شیمی‌‌نداری‌ثانیا‌بااب‌ولرم‌جوشیده‌محلول‌‌نمک‌دریا‌‌هرلحظه‌ودقیقه‌‌حتما‌قرقره‌بکن‌تاحدی‌که‌‌نواحی‌گلو‌ونای‌ودستگاه‌تنفسی‌وریه‌ها‌ت‌کلا‌شستشو‌‌وپاکسازی‌بشن‌‌و‌دیگر‌اینکه‌حتما‌از‌دمکرده‌‌ختمی‌وپنیرک‌‌برای‌‌آسم‌وناراحتی‌ریه‌ها‌‌مفیده‌غافل‌مشو‌خوردن‌روزانه‌‌سیر‌‌وزنجبیل‌ودارچین‌به‌همراه‌مشورت‌با‌بزرگترها‌درمورد‌مصرف‌روزانه‌وکلی‌دمکرده‌های‌گیاهی‌هم‌وجودداره‌از‌یاد‌نبر‌ولی‌‌چیزایی‌‌که‌گفتم‌‌اگه‌به‌طور‌مداوم‌استفاده‌بکنی‌تا‌حدی‌که‌‌بدونی‌گلوتواصلا‌‌درحالت‌..خشک‌‌نگه‌نداری‌‌مهمه‌حتما‌به‌امید‌خدا‌خوب‌میشی
بهترین دارو داری امام کاظم هست ...

ما در کار جهادی انجام دادیم تاثیر گذاشت ....

از عطاری ها بپرسید دارن...
چرا‌اسم‌داروها‌گیاهی‌نمیگین‌ماهمینجوری‌دم‌کنیم‌بخوریم‌حتما‌باید‌از‌شما‌‌بخریم‌۵۰۰‌_۶۰۰هزارتومن‌هر‌شیشه‌۲۰‌گرمی‌ک‌معلوم‌نیست‌چی‌ان؟
پزشکان سالها گفتند روغن حیوانی وگوشت قرمز سرطان زاست . حالا یکی نیست به اینا بگه انچه ساخت خداوند برای مصرف انسانهاست سرطان زاست ومرغ سفید وروغن مایع چون کاسبی شماست خوبه .فقط لعنت
سلام دوستان منم خواهرم پرستار اتاق عمله حدود بیست روز پیش کرونا گرفت از همون اول قبل اینکه تست بده و فقط علایمش رو احساس کرد شروع کرد به خوردن داروی گیاهی به کمک خدا اصلا اذیت نشد فقط حس بویایی و چشاییش دو روز رفت دوباره برگشت خود خواهرم که تحصیل کرده ی رشته پیرا پزشکی هست همیشه میگه داروی گیاهی خیلی بهتر از داروی شیمیایی هست تازه جواب تست کروناش که اومد خواهرم خوب خوب شده بود اینها همه لطف خداست که داروهای هر مریضی رو در طبیعت گذاشته
بچه ها من کاری ندارم کی این وسط مافیا هست و یا نیست من معتقدم خدایی که انسان را به بهترین نحو افریده داروها رو هم در طبیعت براش قرار داده، حکمت و دانش خداوند کجا که عقل کل همه عالم است و دانش ناقص بشر کجا؟؟؟؟؟
دوستان خودتون قضاوت کنید حالا بگین داروی گیاهی ساخته ی دست خداوند بهتر است یا داروی شیمیایی ساخته دست انسان؟؟؟
داروهای گیاهی که خواهرم مصرف میکرد و خدارو هزاران بار شکر خوب شد با کمترین علایم عبارت بودند از اویشن شیرازی پونه نعنا عسل،پرسیاووشان .گل زوفا و زنجبیل
به نظر من این مرض ها و درد ها بیشتر به خاطر اینه که مردم به فکر اخرتشون باشن و یکم به التماس و انابه به سوی خدابیان حکمتش اینه
فقط طب سنتی و گیاهان دارویی برای هر بیماری انهم بمدت دو هفته خوب چواب میده،،،
روغن بنفشه هم فراموش نشود
چرا نظر منو منتشر نکردیم چون درمان کرونا رو به ساده ترینر روش گفتم
سلام عرق رازیانه هم خوبه ، هل و میخک و دارچین تو چایی بخورین اب لیمو و عسل از همه مهم تر قل قله.کردن با گلاب و اب نمک گلو و بینی
ایران اگر دارو هم بسازه اول میفروشه بتواند کمبود منافع ارزی خودشو جبران کنه اگر اضاف آمد تو کشور خودش به مردم می‌دهد کمتر امیدی به این مسولین دارم یک درصد به فکر جان مردم باشن تا منافع خودشون آمریکا چند ماه قبل 100 میلیون دوز دارو از هند پیش خرید کرد الان خودش ساخته اول فکر مردم خودش بود
خب کاهویونجه بخورین چراازبچگی کارت واکسن دارین.واکسن میزنین.این داروهای گیاهی عوارض داره.یکیش آسیب می‌زند به کلیه.کلیه روازپادرمیاره داروی گیاهی.من درنزدیکانم دیدم که میگم.عقلتون رودست هرکسی ندین.کلیه ازکارافتادهیچی درستش نمیکنه حتی داروگیاهی هرپخی میخوادباشه
طب سنتی چون در ایران آکادمیک نیست و دست نااهلان است طب شیادی است و در فکر پر کردن جیبش است . حتی در کشورهای پیشرفته که طب سنتی آکادمیک است و زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که توسط پزشکی مدرن تایید این طب فقط طب کمکی برای بیماری های بسیار ساده مانند سرماخوردگی است . افسوس که جهل در ایران گسترش می یابد . خواهشاً از افرادی که دم از طب هایس می زنند که وجود خارجی هم ندارند می خواهم کمی مطالعه کنند و از جهل بیرون ایند
بسیار جالبه که همه ی کشور های پیشرو در زمینه پزشکی بعد از این همه مدت هیچ دارویی رو به عنوان داروی ۱۰۰‌‌% اعلام نمیکنن ولی کافیه به یه عطاری مراجعه کنید تا بفهمید کرونا خیلی وقته درمان شده:)
کافیه سری به بیمارستان ها بزنید تا آماری بگیرید و ببینید چند نفر از هموطنانمون به خاطر ادعاهای عجیب و غریب طبیبان سنتی داروهای تجویز شده ی خودشون رو قطع کردن و داروهای گیاهی رو جایگزین کردن و از بیمارستان سر در اوردن!!
طب سنتی میتونه از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنه ولی یک بیمار به هیچ عنوان نباید داروی شیمیایی که پزشک متخصص تجویز کرده رو قطع کنه و به حرف عطاری سر کوچه گوش بده!!!
صدا و سیما و همچنین سایت های خبری نظیر شما با انتشار مطالب بدون پایه و اساس علمی و ادعاهای کذب برخی از به اصطلاح پزشکان سنتی دارید با جون مردم بازی میکنید و فقط کار کادر درمان رو سخت تر میکنید...
با نام الله.
متاسفم برای هموطنان عزیزم که در هر موردی فقط جبهه میگیرند.وحاظر به تحقیق نیستند.
استفاده از داروهای گیاهی وخوردن دوسین وبادکش گرم یک شب درمیان مفید است.
کمی بیستر تفکر کنیم.
یاحق
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی