بازدید 15631
۲

جزییات کشف سازه معماری در پلدختر اعلام شد

در پی کشف سازه معماری در محور ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان جزئیات آن را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲ 19 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سیدامین قاسمی، امروز پنجشنبه ۲۹ آبان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چند روز پیش در حین فعالیت‌های عمرانی در طول محور ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد بخشی از یک سازه معماری آشکار شد.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله نیرو‌های یگان حفاظت و باستان شناسان این اداره کل به منظور کارشناسی به محل اعزام و مستندسازی اولیه از این اثر به عمل آمد.

مدیرکل صنایع دستی و میراث فرهنگی لرستان افزود: سازه مکشوفه مربوط به دوره پهلوی اول است و به منظور حفاظت هر چه بیشتر مجدداً با خاک پوشیده می‌شود.

عطا حسن‌پور، کارشناس باستان‌شناسی نیز، گفت: این سازه معماری مربوط به یک برج دیده‌بانی است که بر اثر ریزش کوه در زیر خاک و سنگ مدفون مانده است.

وی با اشاره به وجود آثار مشابه در طول محور ارتباطی لرستان تا خوزستان، بیان کرد: پلان این اثر مدور و مصالح به کار رفته در آن سنگ و خشت است.

حسن پور با اشاره به وجود یک برج سالم در فاصله ۵۰۰ متری این سازه، افزود: این بنا‌های کوچک و انفرادی با هدف کنترل و نظارت بر جاده ارتباطی (تنگه گازرده) ایجاد شده و فواصل کوتاه آن‌ها از یکدیگر امکان انتقال اخبار را از طریق صدا در زمانی اندک فراهم کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
دوره پهلوی اول دقیقا چه زمانی است؟ امیدوارم دوره رضا خان را نگفته باشد!
همچین تیتر زدین آثار باستانی کشف شد... فکر کردم معدن سکه های طلای هخامنشی کشف شده یا 100 جسد مومیایی که در مصر رونمایی شدن دزدی از همین جا بودن... یا اولش ذهنم رفت سمت تابوت طلا و جسد داریوش و سرباز هخامنشی...
بابا درست کنید تیر زدنتون را
یک دیده بانی مدور خشتی گلی دوره اول پهلوی...
یعنی راحت میگفتین برج نگهبانی پدر بزرگ خدا بیامرز من


خودم بچه همون جام داداش
هزار بار شایدم بیشتر از همون جاده پلدختر خرم آباد کنار کشکان رد شدم..
گازرده یا گاو زرده...

جمعش کنین خبرگزاری تون را داداشی
تیتر خبر نباید با واقعیت متناقض باشه جناب مدیر مسوول و سردبیر و قلم بدست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار