بازدید 11504
۴

حمله تروریستی به مرکز آموزشی دانش‌آموزان در کابل

حمله انتحاری به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب کابل که ۱۸ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 25 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر «شنبه» مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که بیش از ۶۸ دانش آموز کشته و یا زخمی شدند.

هرچند گروه طالبان در ساعات اولیه دست داشتن در این رویداد غم‌انگیز را رد کرد و داعش مثل همیشه مسئولیت آن را برعهده گرفت اما مقامات دولت افغانستان و مردم این کشور طالبان را مسئول این رویداد می‌دانند.

این انفجار در منطقه «حوزه سیزدهم» شهر کابل در «پل‌خشک» روی داد و پس از آن صدای آمبولانس‌ها و آژیرخودرو پلیس به صدا در آمد.

شماری زیادی از نهادها و سازمان‌های خارجی و سفارتخانه‌ها در کابل تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند، اما سفارت ایران نخستین سفارتخانه‌ای بود که به آن واکنش نشان داد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته (شنبه) در بیانیه‌ای این حمله را تروریستی، غیر انسانی و ضد اسلامی دانست.

این سفارتخانه حمله به مرکز آموزشی کوثر در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از دانش آموزان بی‌گناه شده است را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و مردم افغانستان، با خانواده‌های شهدا اظهار همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامت دارد.

در این بیانیه آمده است، متاسفانه طی هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذیربط اقدامات لازم را به عمل آورند.

سفارت آمریکا و زلمای خلیل زاد فرستاده ویژه واشنگتن به افغانستان که در حملات طالبان و یا حملات هوایی ارتش علیه این گروه از نخستین کسانی است که واکنش نشان می‌دهد، در رابطه با این حمله و کشتار هدفمند کودکان و دانش آموزان هزاره در کابل سکوت کرده است.

در این حال دولت و مردم افغانستان، سیاستمداران، مردم و فعالان این کشور در مورد این حمله تروریستی واکنش تندی نشان داده‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان این حمله را وحشیانه خوانده و اعلام کرد که ۶ هزارو ۱۰۰ زندانی طالبان را به خواست جامعه بین‌المللی و مردم این کشور آزاد کردند تا پایان خون‌ریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان می‌باشند.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش و به شهادت رساندن کودکان و دانش‌آموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزش‌های دینی، انسانی و اسلامی است.

عبدالله عاملان این حمله تروریستی را بدصفت و ترسو خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

وی افزود که تروریست‌های بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آئیین و اصولی پای‌بند نیستند.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اطلاعیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.

کرزی گفت که افزایش تلفات و خشونت در کشور قابل قبول نبوده و طرف‌های درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش‌ خود را برای کامیابی گفت‌وگوهای صلح به خرج دهند.

«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح این حمله را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته است.

خلیلی از جامعه جهانی خواسته است که در برابر این جنایت سکوت نکنند و مسئولان امنیتی افغانستان نیز در قبال تامین امنیت شهروندان، به ویژه مراکز و محل‌های تجمع مردم، مسئوولیت‌پذیر باشند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان در واکنش به حمله تروریستی مرکز آموزشی کوثر دانش نوشته است که مسئوولیت اصلی حمله متوجه طالبان است. القاعده بازوی طالبان و داعش هم سخنگوی طالبان است.

وی افزود که طالبان دشمن بشریت، آگاهی، دانایی و پیشرفت‌اند. آنان صبح و شام را با کشتار و تخریب آغاز می‌کنند. از جنایت لذت می‌برند. این گروه به صلح باور ندارد.

وی تصریح کرد، کسی تسلیم سپاه جهل و خشونت نخواهد شد. بیش از ۳۰ میلیون جمعیت کشور در برابر این لشکر بی ریشه و ستمگر مقابله خواهد کرد. رویدادهای سراسر کشور نشان می‌دهد که طالبان دشمن بشریت، تمامیت ارضی، وحدت ملی و همه اقوام ‌هستند.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که طالبان هرگز نمی‌تواند از مسئوولیت‌ کشتار مردم برائت بگیرد.

وی نوشته است که این گروه کریدور تروریسم را در افغانستان ایجاد کرده و از حسن‌نیت حکومت و مردم افغانستان سوء استفاده کرده است.

وی افزود، اکنون رویکرد جنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز تغییر خواهد کرد. هر گروه تحت هرنام برای ما طالبان است، تروریست است و جنایت‌کار. مبارزه را در برابر این گروه و سایر تروریستان تقویت می‌بخشیم.

«رحمت الله نبیل» رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان هم در صفحه فیسبوک خود نوشته است: چه ظلمی، چه شقاوتی نبود که تروریست‌ها به نام اسلام برای بدنام کردن آن انجام ندادند.

وی تصریح کرد که آروزهای حقیقی کودکان این خاک بخاطر آرزوهای واهی و پوچ تروریست‌ها در زیر خاک دفن شد و این وحشی‌ها به نام اسلام، هم اسلام و هم ما را مظلوم ساختند.

حمله بر مرکز آموزشی کوثر اولین حمله بر مراکز آموزشی در منطقه غرب کابل نیست بلکه سال گذشته نیز این سپاه جهل و تاریکی و مرکز آموزشی «موعود» نیز حمله کرد که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
خدا لعنتشون کنه.خب میخواین بجنگین برین رو در رو بجنگین.این حرکات بزدلانه چیه دیگه
صلوات بر شهدا
درود بر مسلمانان
مرگ‌ بر طالبان مرگ بر داعش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار