بازدید 10850

اتمام فاز دوم مرمت کلیسای تاریخی هوانس مراغه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و مرمت کلیسای تاریخی هوانس مراغه، خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲ 15 October 2020
به گزارش تابناک به نقل ازایسنا، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان مراغه در حوزه میراث فرهنگی کشور، اظهار کرد: مراغه به عنوان پایتخت دوره ایلخانی همواره مورد توجه و حراست از مواریث تاریخی آن در اولویت این اداره کل قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کلیسای هوانس شهرستان ویژه مراغه یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی متعلق به دوره ایلخانی است، گفت: این کلیسای تاریخی متعلق به قرن پنجم میلادی است و حفاظت و حراست آن طی سال‌های اخیر به‌صورت مداوم در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
اتمام فاز دوم مرمت کلیسای تاریخی هوانس مراغه
به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملیات پایانی حفاظتی و مرمتی کلیسای هوانس مراغه از سال ۹۷ آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه است، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که از سال ۹۷ در این کلیسا انجام‌شده می‌توان به پی‌بندی و استحکام‌بخشی دیوارها، تعویض ستون و سرستون‌ها، مرمت نما و اندود کاه‌گل نمای بیرونی، سبک‌سازی پشت‌بام، اصلاح شیروانی و تعویض بخش‌های فرسوده اشاره کرد.

حمزه زاده به شرح اقدامات مرمتی انجام شده در ساختمان مدرسه تاریخی در مجاورت کلیسا هوانس پرداخت و گفت: همچنین در راستای حفاظت از این بنای تاریخی نیز، اقداماتی نظیر سبک‌سازی پشت‌بام، مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب‌شده، اجرای دیوار و سقف شیروانی، نازک‌کاری و آماده‌سازی بخش اداری میراث فرهنگی شهرستان در این بنا، انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه به اهم اقدامات انجام‌شده طی سال ۹۸ نیز اشاره کرد و افزود: در تداوم عملیات حفاظتی و مرمتی کلیسای تاریخی هوانس مراغه طی سال گذشته، عملیات اجرایی بازسازی ساختمان کشیش با اقداماتی نظیر خاک‌برداری و پی‌گردی بنا، طراحی و اصلاح نقشه، اجرای اسکلت آجری بنا در دوطبقه آغاز شده است.

حمزه زاده در خاتمه با اشاره به اینکه اقدامات مرمتی و بازسازی در محوطه این بنای تاریخی نیز انجام شده است، گفت: طی این عملیات اقدامات محوطه‌سازی شامل اجرای دیوار‌های پیرامون، اجرای حوض، کف سازی بیش از ۶۰ درصدی محوطه و مرمت و احیا ساختمان نگهبانی انجام شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها