بازدید 9403

پیام روسیه به ترکیه درباره سوریه و واکنش حزب «یکیتی»

یکی از مسئولان کرد در شمال سوریه، اظهارات وزیر خارجه روسیه را حامل پیام به شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا دانست و در باره آینده مناطق تحت تصرف و اشغال آن‌ها در سوریه هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸ 08 October 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، یکی از رهبران کُرد سوریه اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در مورد اقدامات آمریکا و حمایت این کشور از شبه نظامیان کرد سوری را دارای پیام‌هایی برای آن‌ها دانست.

«فؤاد علیکو»، عضو کمیته سیاسی حزب جدایی‌طلب «یکیتی» در شمال شرق سوریه در گفتگو با رسانه‌های محلی در این کشور گفت که لاوروف می‌خواهد این پیام را به طرف‌های کرد بفرستد که ایجاد حکومت خودمختار در شرق فرات با نظارت آمریکایی‌ها اشتباه فاحشی است و باید قبل از هرچیزی باید بحران سوریه حل شود.

او گفت: «روسیه به ترکیه پیام داده است که خطر واقعی مرز‌های خود را تهدید می‌کند و هشدار داده است که مسئله کرد‌ها در آینده چه‌بسا می‌تواند بالا بگیرد و تأثیر آن ره داخل مرز‌های ترکیه کشیده شود».

او در چرایی این اظهارات لاوروف مدعی شد که روسیه به انحاء مختلف می‌خواهد شرق فرات (مناطق اشغالی و تحت تصرف شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت وآمریکا) را زیر سلطه دولت سوریه درآورد؛ چرا که به زعم وی این منطقه منبع اصلی اقتصاد سوریه است و روسیه در جنگ سوریه هزینه‌های زیادی داشته و می‌خواهد آن را با اعمال قدرت دمشق در شرق فرات، جبران کند.

این مقام کرد گفت: «اظهارات اخیر روسیه نگرانی‌هایی را برای کرد‌ها داشته است؛ چرا که آمریکا هیچ تعهدی به حمایت از کردستان سوریه در برابر هر حمله‌ای نداده و اگر روس‌ها و ترک‌ها در ارمنستان، لیبی و ادلب به توافق برسند، نتیجه این توافق برای ما فاجعه‌بار خواهد بود!».

او تلویحا به حضور عناصر پ. ک. ک در شمال شرق سوریه و حتی شمال عراق اذعان کرد و گفت که اگر پ. ک. ک به مداخله در امور شمال شرق سوریه ادامه دهد و برای ترکیه بهانه‌هایی (برای حمله) ایجاد کند، احتمال دارد سناریو‌های «عفرین» و «عین العرب» و سایر مناطق شمال سوریه تکرار شود.

ترکیه طی سال‌های گذشته برای مقابله با عناصر پ. ک. ک در عراق یا شاخه‌های آن در سوریه، چند عملیات نظامی انجام داده و مناطق عفرین و نوار مرزی خود در جنوب با سوریه را به اشغال خود درآورده است.

وزیر خارجه روسیه این هفته با هشدار درباره عواقب فاجعه بار روشی که آمریکا در قبال کُرد‌های سوریه در پیش گرفته است، درباره لزوم جلوگیری از نقض تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

لاوروف گفت: «آمریکایی‌ها در تلاشند خودمختاری کُرد‌ها را در شمال سوریه ایجاد کنند تا آن‌ها از قدرتی مشابه قوا و مقامات یک کشور برخوردار شوند و ما همچنین می‌دانیم که آن‌ها سعی می‌کنند، ترکیه را متقاعد کنند که با این کار مخالفت نکنند.»

وزیر حارجه روسیه ادامه داد: «تعرض به تمامیت ارضی هر کشوری نقض آشکار قوانین بین المللی است. در این مورد این مسئله فقط مربوط به سوریه (دولت دمشق) نیست، بلکه در مورد مسئله کُرد‌ها هم صدق می‌کند که ممکن است با عواقب فاجعه باری همراه شود به گونه‌ای که جدیت خطر در آینده بیش‌تر از حال است.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان