بازدید 44995

دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان یک مدیر وزارت صمت

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق این شرکت‌هاست، خاطرنشان کرد که به همین دلیل خودروسازان نمی‌توانند پاسخگوی تعهدات جدید ایجادی باشند.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷ 08 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سهیل معمارباشی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با علت افزایش قیمت خودروها در بازار اظهار کرد: اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می‌کند؛ بنابراین بخش عظیمی از افزایش قیمت‌ها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمی‌گردد.

به گفته وی در حال حاضر ۸۰ درصد خودروهای تحویلی به بازار توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق آن‌هاست.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: چنانچه خودروهای عرضه شده به بازار به تعهدات و تقاضاهای جدید تعلق گیرد، قیمت در بازار خواهد شکست اما طبق برآوردها میزان تقاضای خودرو در کشور سالانه حدود یک میلیون دستگاه است که روزانه حدود ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تقاضای جدید برای خودرو ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید خودرو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۲۰ درصدی و عرضه آن نیز افزایش حدود پنج درصدی داشته است، گفت: ۱۵ درصد مابقی مربوط به تولید ناقص خودروسازان بوده است. خودروسازان به دلیل کاهش تولید طی سال گذشته، نتوانسته‌اند تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند؛ بنابراین بخش زیادی از تحویل‌های روز مربوط به تعهدات قبلی است و تقاضاهای جدید را پوشش نمی‌دهد.

معمارباشی تاکید کرد: خودروسازان طرح‌های توسعه‌ای را متوقف نکرده و ملزم به عرضه خودروی ارزان قیمت با موتور کم‌مصرف هستند که هردو خودروساز بزرگ کشور در حال پیگیری آن هستند و تا پایان امسال نمونه این خودروها به بازار عرضه خواهند شد.

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با داخلی‌سازی قطعات، تاکید کرد: داخلی‌سازی قطعات تا جایی که صرفه اقتصادی داشته باشد، به نفع تولید داخل خواهد بود اما باید عمق ساخت داخل هم مشخص شود که قرار است تا کجا پیش رود. در همه دنیا برخی قطعات چنانچه در تیراژ بالا و بین‌المللی تولید نشوند، صرفه اقتصادی نخواهند داشت.

وی همچنین در رابطه با آینده بازار خودرو گفت: در بازار آزاد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت؛ چرا که بازار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. در حوزه تولید و عرضه به طور قطع افزایش خواهیم داشت که امید است با افزیش تولید و به‌تبع آن عرضه، قیمت‌ها کاهش یابد. ضمن اینکه با وجود شرایط کرونا، در کل دنیا تولید خودرو کاهش یافته اما تولید خودرو در ایران ۲۰ درصد رشد نیز داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۲۲
گرانی خودرو مربوط به رانت و انحصار و احتکار هست ملت یا باید خودرو نخرند یا اینکه این دو خودروساز را به صورت حضوری تنبیه کنند مسئولان عدالتخواه شعاردهنده کجا هستند (البته خودشان در این رانت سهیمند) که خودروی پراید معادل قیمت بنز شده ای مردم تا کی میخواهید خودتان را به بی غیرتی و خواب بزنید باید این رانتخواران گستاخ تنبیه شوند وقتی هر پیش فروشی با قیمت نجومی به صف کشیده می شود نتیجه اش جز این نیست. هشدار به بی تخصصان با رانت پست گرفته ملت همه تان را شناسایی کرده اند.
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
حالا خدمت اونهایی که پیش خرید کردند دولت میرسد! اگر چیزی جز پوست گردو دستشان را گرفت
وقتي رقابتي وجودندارد تنهادليل گراني خودرو فقط وفقط انحصار دو شركت بزرگ خودرو سازس است اگر واردات آزاد شود اين اتفاق نخواهد افتاد،چطور پهباد و موشك وهواپيما و... ميتوانيم بسازيم اماخودرو نه!!!جز دستهاي خيانت چيزي ديگري وجودندارد. ؟؟
سوء استفاده دلالان از کمبود خودرو در کشور و نیاز قشر جوانی که وارد بازاز کار شده اند و برطرف نکردن این نیاز ...
دولت میره پشت تیریبون شروع میکنه به تمجید از کارهاش و کنترل قیمتها و بعد هم مسخره کردن دیگر کشورها اخرش میشه همین وقتی قرار نیست به خاطر کارهاش به هیچکس پاسخگو نباشه بعد هم سال 96 که اعتراض میشه بهشون برمیخوره چرا به شیرین کاریهای ما ایراد میگیرید همینه که هست خودتون خوستید میخواستید رای ندید تا حالا شاهد این عملکرد ما نباشید
در تمام دنیا!!! چطور خودتون رو با تمام دنیا مقایسه میکنید!؟ خجالت و شرم هم چیز خوبیست که شما ندارید!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
درب مملکت رو بستن، هر آشغالی که دوست دارن تولید میکنن و با بدترین شرایط و نامردی و با خفت بعد از کلی بدقولی به مردم بدبخت تحویل میدن. بعد خودشونو با دنیا قیاس میکنن.ما تا شماهارو داریم با هیچ کجای دنیا قابل قیاس نیستیم.
علتش انحصار گری سو استفاده از عدم واردات و رقابت و بی حالی و وادادگی دولت است
یعنی ما نمیتونیم کاری بکنیم و خودرو گرانتر خواهد شد. مردن هم خودشون میدونن هر کاری به صلاحشون هست انجام بدن. ما هم فقط حقوق های چند میلیونی میگیریم و رانت و اختلاس و...
جالبه تولید 20% رشد داشته ولی قیمت ها 200%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صمت وزیر داشت چه گلی به سرمان زده بود؟ حالا که وزیر نداره کشور شده هرکی به هرکی................
تا وقتی عرضه کم باشه و تقاضا زیاد - قیمت هم میره بالا

چرا تولید رو افزایش نمیدید مگه سال جهش تولید نیست ؟ این چه مدیریتیه ؟ بی لیاقتی تون رو هم میندازین گردن تحریم
همه با هم باید به فکر افزایش اعتبار پول ملی باشیم.
خودروساز نباید از افزایش قیمت خوشحال باشه.
خودرو دست دوم را از خارج وارد کنید
سایپا تیم فوتبال میخواست چیکار باید به جای تیم فوتبال تیم تحقیق توسعه میداشت الان به گل گیر نمیکردن9
چرا با کلمات بازی میکنید ماهها است افسار قیمتها بطور کلی بریده و دولت نظاره گر و به نظر دنبال هدفی در ورای ایجاد نارضایتی عمومی است خودرو هم مثل بقیه کالاها؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بهبه خلدصه پراید به ارزوش رسید از۱۰۰ میلیون ردش م
بورس را زمين زدند که مدتي هم جيب مردم از خودروهاي گران خالي کنند و بدهند دست امثال خاوريها تا در کانادها عشق و حال کند.
کار وزیر فقط گزارش دادن گرونیها وهمین حرفهاست
واردات خودرو راآزادکنیدعرضه قطره چکانی جوابگوی تقاضای مردم نیست.اینهامونتاژگروانحصارگربوده و غیررقابتی عمل میکنندو به کاربردن عنوان خودروسازشایسته ایرانخودرو وسایپا نمیباشد.

یعنی چی اینا ثانیه به ثانیه قیمت را دارن زیاد میکنن و همیشه به دروغ میگن داریم ضررمیکنیم هیچکس باور نمیکنه اینها حتی درصورتهای مالی هم دغل بازی میکنن تا این شرکت مونتاژکارو رانتخوار را زیان ده نشان دهند تا امتیاز بگیرن.بهترین راه حل در بازارغیررقابتی و انحصاری آزادسازی واردات خودرو هست.اینا آفتابه لگن مونتاژکنن و باجان و مال مردم بازی کنن ولی درعوض بذارید واردات خودرو هم آزادشود.چهل ساله به بهانه حمایت از اشتغال و تولید داخل مردم را تا حد انفجار و نفرت پیش برده اند و نتیجه آن مونتاژ فرغون و گاری و اسباب بازی بوده یه کم ازکره و ژاپن یاد بگیرن

این دوشرکت مونتاژکارورانتخوار و فاسدوانحصاری بهتره معنی پیشرفت را ازکره و ژاپن یادبگیرن چهل ساله باجان ومال مردم بازی کرده ایدوحالا دم ازپیشرفت میزنید هنوزپرایدرا مونتاژمیکنیدو به شکل وشمایل دیگردرمی آورید دولت چون خودش سهامدارو ذینفع هست ازاین دوشرکت رانتخوارحمایت کورکورانه وپوچ میکند وخیانت بزرگی برای صنعت عقب مانده خودرو مینمایدبهتره برای ایجاد رقابت وتلاش واردات خودرو که خواسته همه ملت هست نیزآزادگرددتا بازاراز انحصارو رانتخواری نجات یابد.

باژاپن و کره وآلمان قرارداد ببندید از دست دوشرکت رانتخوار ومونتاژکار وانحصاری چهل سال هست که خون مردم به جوش آمده واردات خودرو را آزادکنید.یه مشت پیرمرد و قاطر سوار وعقب مانده به طرح آزادسازی واردات خودرو رائ منفی دادن اینقدر نفهمیدن که چهل ساله اینادارن پراید را مونتاژ میکنن چرا باجان و مال مردم بازی میکنید؟به بهانه اشتغال جزئی وحمایت کورکورانه ازسایپا و ایرانخودروی جنایتکار
این آشغالها را نخرید نه قیافه داره و نه سواری آنها لذت بخشه
خودرو های اسقاطی رو از رده خارج کنید تا قیمت ها متعادل بشه هرکی قیمت تعیین نکنه اونوقت همه میشن فروشنده حتی زیر قیمت میفروشن ماشینا رو از فردا اطلاعیه بدین خودرو های تا مدل ۹۰اسقاطی ببینید مردم از ترس چقدر ارزون میفروشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست