بازدید 39997
۱

جاماندگان بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنند؟

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۳هزار مقرری بیمه بیکاری کرونا پرداخت شده است گفت: افرادی که بیکاری آنها تا خرداد ماه ادامه دار شده است به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 07 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۳هزار مقرری بیمه بیکاری کرونا پرداخت شده است گفت: افرادی که بیکاری آنها تا خرداد ماه ادامه دار شده است به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

مسعود بابایی،مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار، درباره جزئیات جاماندگان بیمه بیکاری گفت:در اسفند ماه که سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت آنلاین طراحی شد, متقاضیان با مراجعه به سامانه می توانستند درخواست خودرا ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله حدود 12هزار و 500نفر به جمعیت مقرری بگیر بیکاری اضافه می شوند ادامه داد: در اسفند ماه با جمعیت انبوهی مواجه شدیم, که چاره ای نداشتیم تا ثبت نام را سیستمی کنیم.چون معذوریت زیادی مانند تعطیلات نوروزی, تعطیلات کارمندان و تعطیلی کاریابی ها را داشتیم, بحث محدودیت هایی که برای ورودبه ادارات گذاشته شد,همین باعث شد تا سامانه ای طراحی شود, در طراحی با مشکلاتی روبرو بودیم. حدود 850هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند که حدود 730هزار نفر مشمول پرداخت مقرری بیمه بیکاری شدند. در اسفند ماه 4مرحله پرداخت شده است که سه مرحله آن مربوط به افرادی بودکه تاریخ بیکاری آنها فروردین ماه بوده است که برایشان پرداخت شد و از اردیبهشت تا کنون, 2مرحله پرداخت شده است.

بابایی اظهار داشت: تا به امروز حدود یک میلیون و33 هزار مورد پرداختی داشته ایم. بعضی از افراد دو بار مقرری دریافت کردند,بعضی از افراد سه بار مقرری دریافت کردند. بعضی از افراد که تاریخ بیکاری آنها اردیبهشت ماه بود تنها یک بار مقرری دریافت کردند. در مجموع فراوانی ها حدود 1میلیون و 33هزارنفردریافت کردند. شاید برای عده ای ناقص پرداخت شده است یا کلا پولی برای آنها واریز نشده است.

وی درباره جاماندگان بیمه بیکاری کرونا گفت: دوتا فایل جاماندگان داریم یک 48هزار نفر بودند که هیچ پرداختی صورت نگرفته است. یک فایل هم 24هزار نفر هستند که شماره حساب های آنها دچار مشکل بوده است. خزانه داری کل کشور بر اساس بررسی هایی که داشت این اسامی را به ما بازگرداندند. صحت و سقم حساب بانکی را نمی توان احراز کنیم, دسترسی به حساب بانک نداریم. ما تنها شماره شبا را به خزانه داری کل ارسال می کنیم. یک تعداد افرادی بودند که در ادارات کاریابی و ادارات کار محل و سامانه ثبت درخواست ثبت نام کرده بود. برای این تعداد مجدداً‌پیامک ارسال کردیم.

وی بیان کرد:شماره شبای افرادی که مجددا‌ً در قالب یک فایل در 21مرداد ماه به خزانه داری ارسال شده است, در مجموع وزارت کار برای افرادی که جامانده بودند اقدامی نیست که انجام نداده باشد. تلاش کردیم که این واریزی ها به زودی انجام شود.

بابایی بیان کرد:علاوه بر دو لیست قبلی, حدود 15هزار نفر هم بودند که شماره حساب آنها درست نبوده است. به همین دلیل لیست آنها عودت داده شده است. گاهی تعداد ثبتی آنها کم بوده است, گاهی شماره حساب آنها کم بوده است, یا به نام فرد دیگری بود, همخوانی بین کد ملی , تلفن همراه و شماره شبا نبوده است. ارسال پیامک برای این لیست 15هزار نفری از چهارشنبه قبل آغاز شده است. چون به تعطیلات برخورد کردیم حدو 24 ساعت زمان در نظر گرفته ایم, زمانی که شماره ها ارسال شود, به تأمین اجتماعی ارسال, بعد از بررسی در تأمین اجتماعی به خزانه داری ارسال می شود و سپس واریزی صورت می گیرد.

وی افزود: پیام هایی دریافت کرده ایم که اعلام شده است که میزان مبلغ واریزی مقرری بیمه بیکاری از مبلغ قانونی کمتر بوده است. این را قبول داریم اما مبالغی واریز مطابق مصوبه ستاد کرونا بوده است. بعضی از افراد مراجعه حضوری داشته اند و مدعی این بودند که مقرری بیمه بیکاری آنها در فروردین ماه حدود یک میلیون و 800 تومان بوده است اما در اردیبهشت ماه مبلغی دریافت نکرده اند. لازم است بیان شود که برای افراد مجرد این مبلغ برای دو ماه واریزی بوده است. مبلغ ها کمتر از قانونی بوده است اما متناسب با مصوبه ستاد کرونا است. اگر مبلغ یک میلیون و 800 در فروردین واریز شده است, برای دو ماه فروردین و اردیبهشت است. مذاکراتی از سوی وزارت کار با دولت برای اینکه ما به تفاوت مبالغ بیمه بیکاری تا مبالغ واقعی پرداخت شود بوده است اما بعدی می دانم به دلیل محدودیت منابع انجام شود.

بابایی گفت: افرادی که از اسفند ماه بیکار شده اند,‌مطابق مصوبه ستاد کرونا, هنوز بیکاری آنها ادامه دارد و مشغول به کار نشده ا ند,مبالغ پرداختی آنها از ابتدای خرداد در قالب پرداختی قبلی نیست. افرادی که مدت بیکاری آن‌ها تا خردادماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند.شماره موبایل باید برای فرد متقاضی باشد.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شماره تلفن مستقیم 66580093 دفتر مدیریت آماده پاسخگویی به سوالات این افراد درباره بیمه بیکاری است.

بابایی گفت: آن دسته از جاماندگان که مدت بیکاری آن‌ها تا خردادماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند و بر اساس پیامک ارسالی از وزارت کار با مراجعه به سامانه prkar.mcls.gov.ir نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند تا مقرری بیکاریشان برقرار شود.موارد در فلوچارت در این سامانه آمده است. مراجعه به این سامانه ابتدای فرآیند ثبت نام بیمه بیکاری می شود. مدارک عمومی برای ثبت نام نیاز است.

وی اظهار داشت: برای ثبت نام در سامانه نیاز است که افراد یا قرارداد اتمام قرار داد باشد, یا اگر قراردادی نبوده اید و کارفرما عدم نیاز واحراز عدم همکاری زده است, باید رأی مراجع حل اختلاف را داشته باشند, رأی را در سامانه باید بارگذاری کنند. اگر از ابهام واریز حق بیمه شک دارند, باید به سامانه سوابق بیمه مراجعه کنند, تا از واریز حق بیمه از سوی کارفرما مطمئن شوند, اگر به این واریز شک دارند, باید اقدام کنند و ثابت کنند که حق بیمه پرداخت کرده اند, اما برای آنها حق بیمه واریز نشده است. پرکردن فیلدهای ستاره دار ضروری است. با تایید به مرحله بعدی می روید. از درج تک تک اطلاعات مطمئن باشید.

مدیرکل بیمه بیکاری بیان کرد: عده ای پیام داده اند ،زمانی که به سامانه مراجعه می کنیم و تاریخ بیکاری را ثبت می کنیم پیامی برای ما ارسال می شود که تاریخ بیکاری ما خارج از زمان است,باید چه کار کنیم. افرادی که از اسفندماه بیکار شده اند و در سامانه جدید ثبت نام کرده اند وقتی وارد سامانه جدید می شود و تاریخ بیکاری واقعی را ثبت کنند. اما چون قانون محدودیت گذاشته است که اگر از 30روز بگذرد نیازمند رأی هیأت اختلاف است, نگران نباشند, آن دسته از افرادی که کد رهگیری از سامانه قبلی گرفته اند را به صورت عکس در سامانه جدید بارگذاری کنند، با این کار مشکل حل می شود. اگر اطلاعات شما نیازمند ویرایش است با گزینه ویرایش می توانید اطلاعات را اصلاح کنید.

بابایی اظهار داشت:اطلاعات کارگاه حتماً‌تکمیل باشد. میزان مهارت ها کامل بیان شود تا در مراحل بعدی که با کاریابی ها در ارتباط هستیم, آنها را معرفی کنیم. تاریخ بیکاری باید دقیق ذکر شود. سامانه به گونه ای طراحی شده است که پیامک ارسال می شود. بعضی از افراد چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند یا کم بوده است. از ابتدا خرداد ماه هم مبلغ, هم روند و هم میزان مطابق قانون است. یعنی مبلغ مقرری بیمه بیکاری به میزان 55 درصد معدل 90 روز پایان بیمه پردازی شده است. در این فرایند معدل 55 درصد متوسط 90 روز آخر قبل بیکاری محاسبه و به افراد پرداخت می‌شود.به ازای هر فرد تحت تکلف 10درصد حداقل دستمزد امسال به این رقم افزوده می شود. این رقم اگر کمتر از حداقل دستمزد باشد به یک میلیون و 911هزار تومان می رسد. هر چقدر رقم بیمه پردازی بیشتر باشدمقرری بیمه بیکاری بیشتر خواهد شد. زمان پرداخت بیمه بیکاری مطابق با میزان سوابق پرداختی بیمه است. در جدول ماده 7آمده است. افرادی که قرار داد مدت موقت دارند, حداقل باید یک سال در آخرین کارگاه سابقه بیمه پردازی داشته باشند. اما برای افرادی که اخراج شده است, حداقل مدت بیمه پردازی باید 6ماه باشد.

وی ادامه داد: بر اساس بند الف ماده 7؛ جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر(36) ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول می‌باشد. اگر قرار باشد که این مدت افزایش یابد، باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱
من مربی مهد هستم سرپرست خانواده ام از اسفند بیکار شدیم تا اردیبهشت مبلغ ۲۵۰۰ بابت بیکاری کرونا گرفتیم ولی از اواخر خرداد و اوایل تیر مهد کودکا که باز شد مهد ما بچه ای نداشت و به ما گفتن نزایید حالا کارم که نیست و سامانه برای ادامه بیکاری ثبت نام کرویم و خبری هم نشد تکلیف ما چیه تو این گرونا و اوصاع بد اقتصادی لطفا رسیدگی کنید فقط حرف نزنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان