بازدید 4468

چند نکته مهم تغذیه‌ای برای کودکان

کد خبر: ۱۰۰۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 07 September 2020

متخصص تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با هشدار نسبت به خطرات اضافه وزن و چاقی کودکان گفت: چاقی کودکان در سنین پیش از مدرسه به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مرجان عجمی اظهار کرد: مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پر نمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی‌جات، آب میوه‌های صنعتی و نکتارها، نوشابه، آب نبات، چیپس و پفک همواره با افزایش وزن و چاقی و ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت ملیتوس و بیماری‌های قلبی- عروقی در سال‌های بعدی زندگی مرتبط است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه پیروی از یک برنامه غذایی متنوع و متعادل از اصول مهم یک رِژیم غذایی سالم است، اظهار کرد: مصرف گروه‌های غذایی مختلف در روز از جمله نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات، حبوبات، گوشت، مغزها و دانه‌ها جهت تامین نیاز به مواد مغذی همچون کلسیم، روی، ویتامین آ، آهن، ریبو فلاوین و سایر ویتامین‌ها و املاح ضروری است.

وی با اشاره به ابتلای برخی کودکان به کمبود آهن و آنمی فقر آهن، گفت: این کمبود آهن پیامدهای طولانی مدت دارد و می‌تواند باعث اختلال در تمرکز و توجه و عملکرد شناختی مغز شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: کمبود این ریز مغذی در کودکان یک ساله‌ای که مصرف شیر جای غذای اصلی آن ها را می گیرد، شایع‌تر است همچنین کودکانی که گوشت نمی‌خورند و آهن مورد نیاز بدن را عمدتا از منابع گیاهی مثل غلات غنی شده، لوبیا و عدس دریافت می‌کنند ممکن است در معرض کمبود آهن قرار بگیرند.

مدیر ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه کلسیم یکی از املاح ضروری برای رشد استخوانی کودکان است، گفت: مصرف شیر و فراورده‌های لبنی به میزان کافی برای پیشگیری از کمبود کلسیم مهم است.

وی یادآور شد: عنصر روی نیز یکی از عناصر مهم در رشد و تکامل است و کمبود آن علاوه بر اختلال رشد، می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. گوشت و غذاهای دریایی از منابع خوب روی در رژیم غذایی است.

عجمی ادامه داد: کودکان ماهانه دو بار در هفته مصرف ماهی را در رژیم غذایی‌شان داشته باشند، به خصوص ماهی‌هایی که حاوی اسید چرب یا سالمون هستند.

وی اضافه کرد: بهتر است کودکان از مواد غذایی تازه و فرآوری نشده همچون انواع مختلف سبزیجات و حبوبات مثل انواع لوبیا، عدس، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل استفاده کنند. گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی آنان حایز اهمیت است. مصرف منابع غذایی حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی (شیر و ماست) نیز برای کودکان مفید است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در کودکان زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن در بزرگسالی است، گفت: امروزه کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون و یا انجام بازی‌های رایانه ای به صورت نشسته اختصاص می‌دهند و همین امر باعث افزایش وزن و چاقی در این گروه سنی می‌شود.

عجمی اضافه کرد: صرف زمان زیاد در زیر سقف‌های بسته به احتمال زیاد کمبود ویتامین "د" را افزایش می‌دهد. یکی از منابع اصلی تامین ویتامین"د" بدن سنتز آن از طریق تابش مستقیم نور خورشید بر پوست است و از آنجا که مقادیر کافی این ویتامین در بدن برای عملکرد کلسیم و رشد استخوانی ضروری است، توصیه می‌شود این گونه سرگرمی‌هایی که عمدتا بدون صرف انرژی و در فضای بسته است به حدود دو ساعت در روز و کمتر محدود شود.

مدیر ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در پایان یادآور شد: پیروی از اصول تغذیه سالم در خانواده و بویژه توسط مادر که نقش اصلی را در تهیه غذا برای اعضای خانواده دارد، بر سر یک سفره غذا خوردن و اهمیت دادن به وعده صبحانه نقش کلیدی در شکل گیری عادات صحیح غذایی و تغذیه سالم کودکان دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان