بازدید 19327
قانون گذاران فراموش نکنند

کُشت، چون می‌دانست او را نمی‌کُشند!

پرونده قتل دختری ۱۳ ساله توسط پدرش، علاوه بر اینکه موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی شد، دوباره اما و اگر‌های متعددی را درباره موضوع عدم قصاص پدر بعد از کشتن فرزند مطرح کرد. این موضوع که در زمان‌های مختلف به نوعی مورد توجه فقها و حقوقدانان معاصر قرار گرفته، دارای ابواب و جزییات فراوانی بوده که متاسفانه در قوانین موضوعه به این امر به خوبی توجه نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 02 September 2020
قانونگذاران نباید فراموش کنند که «کُشت چون می دانست او را نمی کُشند»«یکی از آشنایان این خانواده که آن زمان دانشجوی حقوق بود، بدون اینکه از نیت پدر رومینا باخبر باشد یا حتی بداند که چه اتفاقی برای رومینا افتاده، به سؤال پدر رومینا پاسخ داده است. پدر رومینا در این تماس بدون اشاره به اینکه چه اتفافی افتاده است، می‌پرسد، اگر پدری فرزندش را بکشد چه اتفاقی می‌افتد و او هم مجازات قانونی را توضیح می‌دهد. سؤال جالبی از سوی رئیس دادگاه مطرح شد و رئیس دادگاه گفت، اگر تو معتقد بودی ناموست لکه‌دار شده، چرا بهمن خاوری را نکشتی؟ چرا دختربچه خودت را در خواب کشتی؟ آیا این رفتار یک پدر با فرزندش است؟ که در این هنگام متهم گفت اگر بهمن را می‌کشتم قصاص می‌شدم»؛ این اظهارات بخشی از مطالبی است که وکیل مدافع مادر رومینا اشرفی در گفتگو با یکی از روزنامه ها درباره جزییات و قصد قبلی پدر رومینا برای کشتن فرزند خویش بیان داشته است.
 
به گزارش «تابناک»؛ پرونده قتل دختری ۱۳ ساله توسط پدرش، علاوه بر اینکه موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی شد، دوباره اما و اگر‌های متعددی را درباره موضوع عدم قصاص پدر بعد از کشتن فرزند مطرح کرد. این موضوع که در زمان‌های مختلف به نوعی مورد توجه فقها و حقوقدانان معاصر قرار گرفته، دارای ابواب و جزییات فراوانی بوده که متاسفانه در قوانین موضوعه به این امر به خوبی توجه نشده است.
 
کُشت چون می دانست او را نمی کُشند!
 
درباره این بحث باید به یک نکته ابتدایی و اساسی توجه داشت و آن اینکه حد و مرزهای ولایت پدر بر فرزندانش تا کجاست و آیا پدر می تواند بر تمامی امور فرزندان و با هر شرایطی اعمال ولایت کند یا خیر؟
 
اکثر فقها بر این اعتقادند که در بحث  ماهیت «ولایت»، اسلام به مصلحت «مولی علیه» یا همان فرزندان بسیار نظر دارد و حمایت همه جانبه از او را در قالب رعایت مصلحت از سوی «ولی» بیان می‌نماید و در واقع ولایت یک نوع توجّه منطقی و معقول به نیاز‌های فرزندان است که ممکن است از نگاه پدر دارای تجربه کافی برای انجام امور نباشند.
 
از سوی دیگر درباره عدم قصاص یا قصاص کردن پدر هم نظریات متنوعی وجود دارد، به طوری که برخی فقها اعتقاد بر این دارند که «ولایت» و «ابوت» تا وقتی مانع قصاص می شود که ماهیت آن خدشه دار و زایل نشده باشد. برای فهم کامل تر مطلب می توان به موارد دیگری که درباره رابطه پدر و فرزند بر اساس ولایت پدری مطرح می شود توجه کرد؛ مثلا هنگامی که پدری بر خلاف مصلحت دخترش با ازدواج وی مخالفت می کند، شرع و قانون راهکارهایی را در نظر گرفته تا وی بتواند بدون اذن پدر ازدواج کند یا در زمینه های دیگر هم برخی دستورهای شرعی حاکی از این است که تبعیت فرزند از پدر مرزهای مشخصی داشته و نامحدود نبوده و در برخی از امور حرام فرزند حق تبعیت از پدر خود را نخواهد داشت.
 
لذا بهتر است در بحث قصاص هم به این موضوعات توجه شود و قانونگذار با شرح و تفصیل کامل تری به وضع قانون در مورد عدم قصاص پدر بپردازد. قانونگذار باید توجه داشته باشد که آیا فرزندکشی یک جرم عادی مانند دیگر جرایم است یا اینکه باید به طور ویژه به آن توجه شود که از بازدارندگی مناسبی برخوردار باشد؟
 
همچنین باید به این نکته توجه شود؛ آیا پدری که با قصد قبلی و طراحی اقدام به فرزندکشی می کند با پدری که بدون قصد قبلی چنین عملی را مرتکب می شود، تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ و اینکه آیا قوانین موضوعه بر اساس تمامی ظرفیت ها و نظرات راهگشای فقهی تدوین شده است؟ و اینکه ریشه های تفکری که حفظ آبرو را در کشتن فرزند خویش می داند، کجاست؟
 
البته آن گونه که شنیده می شود، پس از این ماجرا تحرکاتی در میان صاحب‌نظران و مسئولین مربوطه جهت بازنگری در قوانین مرتبط با فرزندکشی صورت گرفته و حتی لوایحی هم تدوین شده است. ضمنا نباید فراموش کرد که فرزندکشی از جمله جرایمی است که باید به پیش زمینه ها و علل اولیه آن به خوبی توجه شود که البته خوشبختانه در قانون جدید اطفال و نوجوانان مصادیق «وضعیت مخاطره‌آمیز» برای طفل یا نوجوان را بیان و تکالیفی را برای قوه قضائیه، چند وزارتخانه و صدا و سیما، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی تعیین و جرایم و مجازاتی را مشخص کرده است.

در این قانون، «تقاضای طفل یا نوجوان» به عنوان یکی از جهات جدید شروع به تعقیب کیفری یا اتخاذ تدابیر حمایتی شناخته شده است. در نتیجه با اینکه تعقیب جرایم مندرج در این قانون نیاز به شکایت ندارد، برای حمایت بیشتر از اطفال و نوجوانانی که بزه‌دیده واقع می‌شوند، قانونگذار «تقاضای طفل و نوجوان» را «برای شروع به تعقیب» کافی دانسته است. استفاده از کلمه «تقاضا» برای اقدام طفل (فرد غیربالغ) و نوجوان (فرد بالغ زیر هجده سال تمام) به منظور تسهیل مداخله آن‌ها و معافیت از تقدیم شکایت و پرداخت هزینه دادرسی مربوط به آن است. اگر کسی بخواهد در مورد رفتار‌های مجرمانه‌ای که نسبت به اطفال و نوجوانان صورت می‌گیرد به دادسرا اعلام جرم کند و در عین حال هویتش (حتی بر دادسرا هم) مخفی باشد، می‌تواند شفاهی یا کتبی بدون ذکر نام و درج امضا، مطالب خود را اظهار نماید. در این صورت، اگر این مطالب دارای «قرائن معقول و متعارف باشد»، تعقیب کیفری و اقدامات حمایتی آغاز خواهد شد.

حتی برای جلوگیری از بی‌تفاوتی دیگران نسبت به جرایمی که نسبت به اطفال و نوجوانان واقع یا خطراتی که نسبت به آن‌ها ایجاد می‌شود، این قانون اقدام به تعیین مجازات برای کسی کرده که از وقوع یا شروع آن‌ها مطلع بوده و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مقامات یا مراجع صلاحیتدار و کمک طلبیدن از آن‌ها از این امر خودداری و یا در صورت عدم دسترسی به این مقامات و یا عدم تأثیر دخالت آنها، از اقدامات فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند؛ البته مشروط بر اینکه با این اقدام، خطری مشابه یا شدیدتر متوجه خود او یا دیگران نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۸۹
من کسی را می شناسم که معتاد است و همسرش قصد طلاق دارد
برادر سرایدار مجتمع ماست و زن بیچاره اش در مجتمع ما به عنوان خدمتکار در خانه مردم کار می کنه و این جناب معتاد غروب ها با موتور قراضه یا نعشه یا خمار به دنبال همسرش می آید و اصرار دارد که دستمزد همسرش را خودش دریافت کند !
جالب اینکه زن بیچاره مهریه ی درست و حسابی هم ندارد ولی این جناب معتاد مدعی است که این زن طلاق بگیرد قصد دارد زن فلانی بشود و من غیرتم قبول نمی کند !!!!!!
ولی غیرتش قبول می کنه که زنش کلفتی کنه خرج مواد ایشون را بپردازه
غیرتش قبول می کنه که زنش از فرط بیچارگی سقط جنین کرده چون زن باردار را به کلفتی نمی برند !
علنا می گوید طلاق اگر دوباره بخواهد می کشمش چون خانواده ی زنم فقیر هستند و پول ندارند نصف دیه ی من را به خانواده ام بپردازند فوقش چند سال می روم زندان !
شما خودتان را جای خانواده ی زن بد بخت بگذارید !
دخترشان در دست یک معتاد اسیر است و در صورت طلاق کشته می شود و باید به خانواده ی قاتل دستخوش و پاداش هم پرداخت کنند و گرنه قاتل آزاد می شود !
اسم این عدالت است ؟؟؟
بابد باید باید قوانینی باشد که قاتل انسان در هر شرایطی حکمش اعدام باشد
انسانها فارغ از جنسیت باید با هم برابر باشند
چرا ارزش زن نصف مرد است ؟؟؟
نه اینکه کسی که قاتل زنان باشد خانواده اش دستخوش هم دریافت کنند
کسی که فرزندش را بکشد قصاص نشود
یا قتل ناموسی مجاز باشد
تابناک سانسور نکن حرف حق زدم اگر سانسور کنی مدیون این زن بدبخت خواهی بود که بدبختی اش را شرح دادم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
زنش اینو بکشه من دیه رو میدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
ماجرای اون دختر 8 ماهه بنیتا یادتون هست که دزدان ماشین پدر بچه را ربودند و ماشین را همراه بچه در بیابان رها کردند و بچه از تشنگی و گرما تلف شد ؟؟؟
عاقبت حکم را اینجا می اورم :
دستگیری متهم در تاریخ ۱۳۹۶/۵/۳ و انجام تحقیقات، وی ضمن اقرار به سرقت خودرو، اتهام خود در خصوص طفل هشت ماهه را نیز می‌پذیرد.

این پرونده با صدور کیفرخواست از ناحیه‌ی دادسرای جنایی تهران، در شعبه‌ی ۹ دادگاه کیفری یک تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و منتهی به صدور حکم قصاص نفس محمد وفایی با پرداخت تفاضل دیه زن و مرد گردیده است.

دادگاه هم‌چنین از بابت اتهام سرقت و رها نمودن طفل، مجازات حبس و شلاق تعزیری مقرر نموده است. حکم صادره با رد فرجام‌خواهی محکوم‌علیه در شعبه‌ی ۱۵ دیوان عالی کشور ابرام و پس از طی مراحل استیذان و پرداخت مابه التفاوت دیه، حکم قصاص سحرگاه روز جاری در زندان رجایی‌شهر اجرا گردید
الان عدالت اجرا شد ؟؟؟؟
پدر بچه ما به تفاوت دیه زن و مرد را پرداخت
یعنبی به خانواده قاتل دستخوش و پاداش داد که
فرزندشان را کشته !
این عدالت است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
قانون حمایت از زنان یک باگ اساسی داره که بعضی خانواده ها اینطور گرفتار هستند
ولی به بهانه ی شرع قانون را تغییر نمی دهند
خدا گفت یک انسان به این شکل اسیر باشد ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
متاسفانه مردا با حربه غیرت هر کاری دلشون میخواد دارن میکنن. و متاسفانه تحصیلکرده و بیسواد هم نداره .و همشون همینجورن . از هر جا هم که کم میارن به زن بیچاره تهمت میزنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
مشکل ما این است مراجعی نیست که مشکلات را حل کند و مشکلات به جرم و جنایت منتهی میشود تعداد عظیم پرونده های دادگاهها که در جهان بی سابقه است این را نشان میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
بله با قوانین فعلی کشتن زنان فقیر بسیار کم هزینه است
چون خانواده زن قطعا توان پرداخت مابه تفاوت دیه زن و مرد را ندارند و قاتل به راحتی آزاد می شه
به دادگاهها مراجعه کنید یا فراخوان بزنید هزاران مورد اینچنینی پیدا می کنید که دختر مردم بی گماه کشته شده و قاتل با توسل به این قانون عجیب آزاد شده
بینام
| Canada |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
شما یک مرد معتاد را مثال تمام مردها میکنید تا توسط آن فمنیست گری را تبلیغ کنید.ما در کانادا داد میزنیم که فلان قانون اشتباهست و قانون تنها از
زن و حیوانات و گیها حمایت میکند و نژادپرستی به شدت وجود دارد و اینها پاسخ میدهند این قانون ماست و اگر دوست ندارید میتوانید برید کشور خودتان پس چه بهتر که در ایران نیز دولت به مردمی که قانون اسلامی را دوست ندارند تشریف ببرند در وشورهای فمنیست زندگی کنند.
ایشون قطعا باید قصاص شه تا این مسیر آلوده در جامعمون برای همیشه مسدود شه.....!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
فرض کنید این پدر اعدام شد.آنوقت تکلیف بقیه خانواده چه می شود؟ هم داغ دختر خواهند داشت،هم داغ پدر هرچند که قاتل بوده و هم با مشکل معیشتی و بی سرپرستی مواجه می شوند
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
قوانین هم با وضعیت کشورداری و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و .. همخوانی دارد
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
دولت اسلامی قصاص کامل کند و پول دیه اش را به زن قبلی و فرزندانش بدهد.
یک سوال مهم :
دیه ی رومینا یعنی نصف دیه ی یک انسان کامل به چه کسی میرسه ؟؟
پدرش که قاتل هم هست هم دیه دریافت می کند ؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
سوال درستی است مبلغ دیه بچه کسی میرسد لابد از این جیب در میاورد میگذارد جیب دیگرش ...
جناب قاضی قتل عمد با قتل بدون عمد حکمش یکی است قاتل با علم به اینکه فقط باید دیه و چند سالی را در زندان بگذراند و بر طبق قانون اگر در مدت 4/5 سال در زندان زندانی منظبتی باشد میتوان آزادش کرد و برگردد پوت دیه را که در حال حاضر در بانک گذاشته الباقی عمر خود را بگذراند غیر از این است
قاضیی که این قضاوت را کرده راه را برای توجیه قتلهای ناموسی باز کرده که این گونه جنایات ناموسی در کشور ما زیاد
است لذا میبایست قضاوتی تدوین گردد که بازدارنده باشد و نه راه نشان دادن به آنان که راه را نمیدانستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
مجازات کشتن یک انسان باید بدون توجه به نسبت قاتل با مقتول تعیین شود
چرا در مقابل پسر کشی ها صداتون در نمی امد؟
اهان یادم امد دوره زن سالاری است پس بروید ببینم تا کجا را می گرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
اگر دوران زن سالاری بود دیه ی زن نصف مرد نبود و زن نصف مرد ارزش نداشت
اگر دوران زن سالاری بود دیه ی جنین پسر دو برابر مادرش نبود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
علتش این است که تعداد پدرهایی که بدست پسر کشته شدن شاید بیشتر از حالت عکس ان باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
دیه را به لطف شما ها برابر کردن ان هم بر خلاف دستور دین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
دوست عزیز . اسم این قتل ها قتل های ناموسیست و معمولا دختر توسط پسر کشته میشود . مثل همین داستان که پسر زندانی شد و دختر کشته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
خدا شفات بده
چرا همه علاقه به کشتن پدر رومینا دارید اگر کسی به دختر شما نزدیک شود اورا تکه تکه میکنید حلا طرفدار دختری شدبد که آبروی پدرش رابرد این دخترها درادارات ودور خیابان زیادند وطرفدار هم دارند به دلیل بی حجابی وبد کاره بودن مردها دوستشون دارن همه شون راباید کشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
خدا به خانواده‌ت رحم کنه نمی‌دونن کنار چه موجود لطیفی دارن زندگی می‌کنن ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
بی حجابی مترادف با بد کاره بودن نیست
چون در کل دنیا حتی کشورهای مسلمان حجاب اختیاریه و کسی به زنی که روسری نداره نمی گه بد کاره
بلکه به مردهایی که با دیدن موی زن از حالت عادی خارج می شوند می گویند حیوان صفت و هرزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
این دختر ها در ادارات زیادن ؟
لاریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
علی تو برو مصاحبه بده شاید بجای ابوبکر البغدادی پذیرفته بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
چرا تهمت می زنی ؟؟
در ادارات زن بد کاره زیاده ؟؟
زن بد کاره شرافتمندانه از صبح تا عصر کار نمی کنه
تابناک این نظر توهین به زنان کارمند نیست ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
بله که زیاد هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
کشتن یک انسان به این شکل وحشیگری است و شایسته جامعه ما نیست توجیه این قتل به اندازه خوده قتل زشت و ناپسند است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
من زن هابی رو دیدم که حجاب کامل دارن و بدکاره ان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
قرار بود نظرات حاوی توهین و افترا پخش نشه . نظر من بار ها و بار ها سانسور شده درحالی که توهین توش نبود اما این نظر راحت منتشر شد . به هر حال خوشحالم که با کشته شدن رومینا آبروی خونوادش حفظ شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
داعشی معلوم الحال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
چند سالی است که پسران جوان خوش تیپ و ورزشکار به عنوان برده جنسی زنان مسن پولدار کار می کنند !
منظور م اینه که تن فروشی مطلقا شغلی زنانه یا مخصوص منحرفان جنسی نیست
....زنان مسن پولدر هزینه ی باشگاه و تفریح و ماشین و جوانان مذکور را می پردازند و در عوض خدماتی هم ارائه می کنند
از برکات فقر و بیکاری هر دم از این باغ بری می رسد .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
کناره چه موجود .....زندگی میکنند.اََ
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
داداش بی زحمت بمیر از دستت راحت شیم . عحیب الخلقه
یه سوال. آیا جرم کشتن همسر دوم که بچه مردم است و خونخواه دارد بیشتر است یا کشتن دختر خود که فرار کرده است؟
قصد دفاع از مورد دوم ندارم اما چرا همیشه مرگ خوبه برا همسایه و برا خودی‌ها حتی اسمشم نباید آورد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
حالا کی گفته کشتن همسر دوم خوبه ؟
ناشناس
| - |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
بستگی داره کی چه کسی رو بکشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
راستی چرا وقتی نجفی زد همسرشو کشت رگ غیرت شماها ورم نکرده بود؟ چرا ایتکار و ملتوردی و روزنامه های اصلاح طلب سکوت کرده بودن؟ اگه همینقدر که الان دارین از ناموس مردم دفاع میکنین نجفی قاتل رو اعدام میکردین این اتفاقات کمتر میفتاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
کشتن دختری 13 ساله که در پناه شما دارد زندگی میکند بسیار ناجوانمردانه است باید با اشد مجازات پاسخ داده شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
حالا اون خونخواهش یک دنیا پول گرفته رضایت داده ما باید وکیل وصی بشویم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
در هر دو صورت باید مجازات اعمال شود قتل قتل است و قاتل خطرناک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
اون قتل داستان داره هنوز هم مشخص نیست قاتل کی بود 1415
فک کردی سوئد زندگی می گنی!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
تو سوئد اگر پدر بچه شو بکشه اعدام میشه؟
مسیر سینوسی شماها رو نمیشه فهمید. همه جا میگید اعدام رو بردارید حتی اگر طرف قاتل باشه. حالا یک جا حکم اعدام نیست باز می گید اعدام کنید!!
همه ملت که دخترانشانرا نمیکشند !!! باید برای مجازات آن آقایی که باعث فرار ایشان از منزل شده بود نیز قوانین سفت ومحکمی وضع شود / بسیاری از جوانان با استفاده از احساسات و کم تجربگی دختران نوبالغ برایشان مشکل ساز میشوند باید برای ارتباط دختران زیر سن قانونی با جنس مخالف مجازات بسیار سنگینی وضع نمود چون واقعا اکثریت دختران در این سن وسال براحتی فریب میخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
کشتن یک انسان هیچ جوری توجیه نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
این پدر باید اعدام شود و آن جوان 10 سال زندان
بسه بابا این قدر رومینا رومینا نکنید. انگار در مورد یه دختر معصوم و پاک صحبت می کنید دختره چند شب ... توقع دارید پدره بهش مدار افتخار بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
خجالت بکش. فراری دادن دخترا تو بعضی روستاهای شمال رسمه .
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
نه اما هر آدمی توی زندگیش اشتباه میکنه. خو جنابعالی تا حالا اشتباه یا گناهی مرتکب نشدی؟ اون دختر فقط 13 سالش بود. میتونست دوباره به مسیر صحیح زندگی برگرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
یک فرد 13 ساله هنوز به بلوغ فکری نرسیده که مسئول رفتار خود باشد بله دختر معصوم بود و پدر مجرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
برادر.این دختر از کودکی دارای مشکل بود؟پدر در این سیزده سال در تربیت دختر دقیقا چه نقشی داشت؟خدایی اگه پسرش بود چه کار میکرد؟اگه راست بگی جایزه داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
پدری که سر دخترشو با داس بریده قطعا قبل از این کار رفتار های بدی داشته که باعث فرار دخترش شده . دختری که مورد حمایت خونواده باشه حاضر به فرار نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
ناشناس 14:30 شمال چنین رسمی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
خودت صدرصد تو بچه کیهات.اشتباه داشتی نگو نه بچه...بی احساس و عاطفه.حیف از اسم انسان
من که به نظرم باید این افراد اعدام بشوند، ولی نکته جالب این هست که کسانی که میگفتن اعدام تاثیری در جلوگیری از قتل ندارد کاملا ساکت هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
انها می گفتند اعدام نباشدیادت نیست نه ؟همین خود تو هم میگفتی اعدام چیز بدی است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
مجازات باید متناسب با جرم باشد تاثیر داشتن یا نداشتن بحث دیگری است
در قوانین اسلام و قرآن قتل فرزند توسط پدر زندانی ندارد و پدر باید به سرعت آزاد شود

حتی پدربزرگ پدری هر شخص هم بیاد فرزند پسر خود را بکشد، هیچ مجازاتی نباید بکشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
همچین چیزی نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
با همین قوانین موجود میتوان مجازات سنگین تری صادر کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
باید درستش کنند داشته باشد
سید مهدی
| United States of America |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
این قوانین اسلام نیست بلکه قوانین فقهی هست که هر کس به میل و نظر خودش وارد اسلام کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
فقهای عظام در تفسیر قوانین اگر شرایط زمان و مکان را در نظر نگیرند به تدریج دین چنان با زندگی عادی و روزمره مردم فاصله میگرید که اهمیت خود را از دست می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
کدوم آیه فرزندم؟ من حداقل 20 بار قرآن رو خوندم کجاش هه؟!!!
سلام
لطفا کاری کنید که وقتی میخواهیم خبری را کامل بخوانیم این همه اطراف صفحه مطلب ، تبلیغات مختلف چشمک نزنن جون تمرکز خواننده را به هم میزند و باعث حواس پرنی می شود .
متشگرم
چرا سقظ جنین قتل نفس محسوب میشود؟ کشتن با برنامه ریزی و مطالعه حقوقی قبلی هم عقوبت سختی باید داشته باشد. اگر اعدام نمیشه خیلی بهتر ولی رنئان عادی خونه خاله نه... اردوگاه کار اجباری و روزانه یک ساعت تغلیم مجازی تربیت فرزند با استفاده ار عکسهای قربانی که انشالله بعد از رندان بچه های بعدی را دریت تربیت کنند. اگر از فشار وجدان تا روز آخر رندان خودش را نکشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
اول اینکه قیاس احمقانه ایه، سقط جنین ها نهایتا تا سه ماهگی جنین اتفاق می افتن که از نظر فقهی هم حتی ایرادی بهش نیست، دوم اینکه سقطها غالبا به خواست خود پدر هست معمولا در شرایطی که توانایی مخارج بچه را ندارن، وگرنه هیچ مادری نسبت به جنین داخل بدنش دشمنی نداره
لعنت به عموی ملعونش که پدر بچه را تحریک کرد به این قتل و لعنت بر پدر رومیناو..
نه افراط نه تفریط .... کار وحشتناکی بوده و حکمش رو خدا میداند و بس ....اما مواظب باشید کاری نکنید که فرزندان دیگه اصلا از والدین حساب نبرند .
همین زنی که واسه رومینا اشک تمساح میریزه خودش از سقت جنین که اونم قتل به حساب میاد دفاع میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
بچه دار شدن افراد فقیر در این زمانه که همه گرفتار هستیم و فقر و تورم و بیکاری بیداد می کنه جنایت است
سقط جنین هزار بار شرف داره به تولید مثل در این شرایط رقت انگیز
امروز میخوندم مردی که سه دختر خودش رو با گلوله به قتل رسونده بود و فیلم این جنایت وحشتناکش توسط یکی از قربانیان ضبط شده بود، در زندان فوت کرده. این فرد تنها به 15 سال حبس محکوم شده بود و علاوه براین مورد تخفیف قرار گرفته بود! قرار بود چند ماه دیگه آزاد بشه....
این قوانین بشدت نیاز به اصلاح دارند اونم در جامعه ای که فاصله خشم تا ارتکاب جرم بسیار کوتاهه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
تو آمریکا جون حکم اعدام 20 سال زندانه. حالا اینجا به پدرها تخفیف دادن شده 15 سال. شما آمریکا بودی به حکمشون کلی به به و چه چه می کردی ولی اینجا هر حکمی هم بیاد میگی باید اصلاح بشه. یک زمان که می خواستین کلا اعدام رو بردارین و اصلاح کنین، حالا هم می خواین حتی پدرها اعدام بشن تا اصلاح بشه! کاملا متناقض!
چند روز است که برای کشتن پسرم بر نامه ریزی می کنم ....
باید قوانین بشکلی تنظیم شود که به رفتارهای غیرانسانی پایان دهد و کسی جرات نکند بجای قاضی قضاوت کند
اعدام براش کمه !!
بیایید کمی متفاوت فکر کنیم
در اسلامی قتلی هست که برایش مجازات قصاص وجود ندارد و اینرا به فال نیک بگیریم و البته اینکه برای این قتل مجازات قصاص وجود ندارد باعث آن نشده که آمار اینگونه قتلها بالا باشد.
اگر بپذیریم که اسلام نه به دلیل موانع اجرایی بلکه با فلسفه ای خاص مجازات قصاص برای اینگونه قتل ها را حذف کرده است (که قتل های ناموسی تنها بخش کوچکی از محدوده تحت پوشش این حکم است) شاید بتوان همین مبانی را به سایر قتل ها نیز تعمیم داد و مجازات قصاص (که در بسیاری از موارد منجر به اعدام می شود) را تا حدود زیادی حذف کرد
آنچه در پرونده پدر رومینا مهم است این نیست که او محکوم به قصاص شده و بعد توسط اولیای دم (به غیر از خودش) عفو یا اعدام شود بلکه مجازات او باید به گونه ای باشد که امنیت فرزندان و همسرش تأمین شود
فرض کنید پدر رومینا محکوم به قصاص و در نهایت اعدام شود این کار چه تفاوتی در زندگی همسر و سایر فرزندان او ایجاد می کند؟ در بحث حضانت فرزندان، در بر همان پاشنه می چرخد که قبلا بوده. درباره خودش و فرزندانش هم قطعا روایت آنها از پدرشان با روایتی که الان در رسانه ها مطرح می شود بسیار متفاوت است. باید روایت آنها را شنید که آنها پدرشان را چگونه فردی توصیف می کنند و آیا ممکن است بعد از طی شدن چند سال و خوابیدن تلاطمات مرتبط با قتل خواهرشان بتوانند با هم زندگی کنند یا خیر. ظاهرا او نه اعتیاد دارد نه سابقه خشونت در خانواده و مردی اهل کار و زندگی بوده که تصمیمی اشتباه در زندگیش گرفته. این اشتباه هر قدر هم بزرگ باشد شاید با گذشت زمان از سوی فرزندان قابل بخشش باشد چرا که آنها ریشه و رشد خود را در سایه ی این پدر تجربه کرده اند.
به هر حال اینکه برای قتلی در اسلام مجازات قصاص نداریم امری نیکوست ولی نوع مجازات متهم باید متناسب با شرایط و پس از بررسی های کافی و مصاحبه با همسر و فرزندان و اشنایان او و بر اساس مصلحت خانواده و بقیه فرزندانش انجام شود. می شود او را تبعید کرد، می شود زندان طولانی مدت مجازاتش باشد ولی قصاص منتهی به اعدام بدترین گزینه موجود در زمان کنونی است. شاید بهتر باشد حتی در صورت تصویب قانون و صدور رأی قصاص در این پرونده یا پرونده های مشابه، اجرای این مجازات به زمان بلوغ فرزندانش موکول شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
موافق نیستم
قوانین باید طوری باشه که کسی جرات جنایت نکنه
نه اینکه مدام در شبکه های اجتماعی می خوانیم که دیه زن نصف مرده
بهتره بکشیم تا مهریه نپردازیم !
این ظاهرا شوخی است ولی در حقیقت یک موضوع دردناکه
چرا ارزش زن نصف مرده ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
مجازات قاتل اعدام است والسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
عزیزم برای مردم ما سخته پایه ای به مطلب نگاه کنن. می خوان سریع نظرشونو بدن. پس این همه نوشتن برای ایرانی ها خوب نیست!
هر کسی که جان کس دیگری را بگیرد . باید مجازات شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
ده سال زندان جزو مجازات ها نیست
فقط اگه اصلاح‌طلبی کسی را کشت مباح است پ
سوال بسیار هوشمندانه از قاضی ای بسیار دانشمند:
"رئیس دادگاه گفت، اگر تو معتقد بودی ناموست لکه‌دار شده، چرا بهمن خاوری را نکشتی؟"
و البته وکیل و رسانه هایی بسیار هوشمند و فاضل که این راهکار قاضی را که در قالب سوال مطرح شده بازنشر میدهند
سوال اینجاست این پدر باید بین کشتن رومینا و بهمن کدام را انتخاب می کرد تا لکه ی ننگ را از ناموسش پاک کند؟ اگر او در واقعیت به جای رومینا ، بهمن را کشته بود الان چه وضعی داشت؟ رسانه ها، حقوقدانان، مقام های حکومتی و مذهبی و فعالان حقوق بشر کارش را چگونه تفسیر می کردند؟
بخشی از جامعه همین حجمه ها را به سمت رومینا می بردند که ای دختر تو با این کارت پدر خود را به زیر چوبه دار بردی
خانواه بهمن خاوری میشدند صاحب خون و کسانی که علیرغم آنکه پسرشان رومینا را فریب داده و دزدیده بود الان خون پدرش در دست آنها بود
واقعا قاضی چه فکری کرده که این سوال را پرسیده؟
چرا او از قاتل سوالهایی عقلایی تر نمی پرسد؟
مثلا اینکه تو از کجا فهمیدی که ناموست لکه دار شده؟
با چه کسانی مشورت کردی؟
آیا درباره پیگیری قانونی این عمل بهمن خاوری مشاوره گرفتی و چه جوابی شنیدی؟
زمانی که دختر گم شده ات را در دستگاه قضایی تحویل گرفتی آنها به تو چه گفتند که تو به جای پیگیری قضایی پرونده تصمیم گرفتی دخترت با بکشی
اما قاضی به جای اینهمه سوالات کاملا مرتبط و منطقی تر، بدترین سوال ممکن را انتخاب می کند اینکه چرا بین بد و بتر قاتل راه بدتر را برگزید؟ او حتی اگر این کار را می کرد الان همه این انگ ها و هجمه ها روی دخترش بود. الان خودش نمی تواند حتی در زندان راحت بخوابد و قدم بزند آنوقت دخترش در خانه و فامیل و محله نمی توانست راه برود همین مادری که الان برای قاتل درخواست قصاص می کند آنوقت روزی چند بار آن دختر را با روشهای مختلف مجازات می کرد
شما که کاری نکردید ‌ امیدوارم زندانیا از خجالتش در بیان
این حکم دفیقا حکم شرع وقانون اسلام است .لطفا اینقدر با قوانین کشورهای دیگر مقایسه نکنید.
تا همین یک ماه قبل مخالف حکم اعدام بودن ولی از یک ماه قبل که دیدن حکم قتل بچه توسط پدر اعدام نیست طرفدار اعدام شدن!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر