بازدید 55757
تنهایی یک ملت در جنگ در برابر موشک‌های صدام

برنامه موشکی ایران از کجا و توسط چه کسانی پایه گذاری شد؟ / ماجرای درخواست شوروی از سپاه برای حمله موشکی به عربستان!

ایران و تنهایی استراتژیک و تاریخی آن، جنگ و تنگنا‌های تسلیحاتی و نظامی و یک ملت و سرزمین محاصره شده توسط قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در یک محیط آنارشیک، تلنگر بزرگی در ذهن تصمیم‌گیران و فرماندهان نظامی جوان زد. ایران در این مقطع تاریخی به یک درک دقیق و راهبردی از تحولات آینده رسید. اینکه برای بقا و خوش‌خیم کردن معمای امنیتش، چاره‌ای جز تقویت توان بازدارندگی ندارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ 25 September 2021

یگان موشکی سپاه چگونه شکل گرفت؟/ ماموریت محسن رضایی به شهید تهرانی مقدم چه بود؟/ چرا موشک یک دارایی ملی است؟

مصطفی نجفی: ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ ارتش بعث عراق با فرمان صدام به كشور عزيزمان ايران حمله‌ور شد. در سال اول جنگ، ارتش، عراق جزو مناطقي كه همان روزهاي ابتدايي جنگ به اشغال درآورده بود، قادر به پيشروي بيشتر نبود‌. اما ما نيز نتوانسته بوديم صدام را به عقب برانيم و بخش زيادي از پنج استان غربي ما در اشغال رژيم بعث بود.

از مهرماه ۱۳۶۰ (يك‌ سال پس از شروع جنگ و دو هفته پس از انتصاب محسن رضايي به فرماندهي كل سپاه) در ۵ مهرماه عمليات ثامن‌الائمه آغاز شد و اولين پيروزي بزرگ ايران در جنگ رقم خورد؛ عملياتي كه منجر به شكسته شدن حصر آبادان و بازپس‌گيري ۱۵۰ كيلومترمربع از خاك وطن شد.

در ادامه در كمتر از يك‌سال، چند عمليات موفق و بزرگ ديگر از جمله عمليات‌ طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس انجام و بخش قابل توجهي از اراضي اشغال شده آزاد و ارتش بعث به مرزهاي بين‌المللي عقب رانده شد.

آنچه گفته شد، مقدمه‌اي بود بر موضوع اصلي كه قصد دارم بدان بپردازیم. موضوع اصلي اين بحث، تنهايي استراتژيك ايران، رنج‌هاي اين تنهايي در هشت سال جنگ و تغيير دكترين راهبردي ايران در برابر تهديدهاست.

در دوران دفاع مقدس، ايران از يك سو با تحريم‌هاي تسليحاتي روبه‌رو بود و از سوي ديگر، در برابر دشمني قرار داشت كه تا دندان مسلح بود و توسط بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي حمايت مي‌شد. سياستگذاران ايراني و به ويژه فرماندهان نظامي ايران كه خود را در يك تنگنا و رنج راهبردي مي‌ديدند و از سويي از هيچ كشوري جز سوريه، كره شمالي و تا مدتي ليبي حمايت دريافت نمي‌كردند، چاره‌اي جز اتخاذ يك راهبرد درون‌زاي نظامي نمي‌ديدند.

جنگ ايران و عراق نياز شديد تهران به ايجاد توان بازدارندگي در مقابل دشمنانش را ثابت كرد. در اين جنگ شليك بي‌رحمانه موشك‌هاي عراق به سوي شهرهاي ايران و كوچ اجباري و كشته شدن هزاران شهروند ايراني، سبب شد تا موشك در ساختار نظامي ايران از صرف يك سلاح، به يك شيوه كامل براي جنگ تبديل و در نهايت به عنوان يكي از اجزاي اصلي راهبرد بازدارندگي ايران مطرح شد.

ماموریت بزرگی که محسن رضایی به شهید تهرانی مقدم داد

بر همين مبنا بود كه در بحبوحه دور دوم جنگ شهرها، محسن رضايي ماموريت بزرگي به حسن تهراني‌مقدم داد. آن ماموريت چه بود؟ «تشكيل يگان موشكي سپاه و ساخت موشك با مهندسي معكوس.»

پس از صدور فرمان تاريخي امام (ره) مبني بر تشكيل نيرو‌هاي سه‌گانه سپاه پاسداران، سردار محسن رضايي در سال ۱۳۶۴ حسن تهراني‌مقدم را به سِمت فرماندهي يگان موشكي سپاه منصوب كرد و اين ماموريتي بزرگ براي شهيد تهراني‌مقدم بود.

در حكم محسن رضايي خطاب به شهيد تهراني‌مقدم آمده است: «به موجب اين حكم جنابعالي به عنوان فرمانده يگان موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب مي‌شويد. اميد است با نصب‌العين قرار دادن تقوا و پيروي از ولايت فقيه و عنايت كامل به موازين شرع مقدس اسلام و همچنين با توجه به ضوابط سپاه و رعايت سلسله مراتب بتوانيد گام‌هاي موثر جهت رضاي خداوند تبارك و تعالي ‌ برداريد.»

محسن رضايي در ذيل اين حكم خطاب به محسن رفيق‌دوست وزير وقت سپاه پاسداران تاكيد كرده بود: «جهت آگاهي و ادامه پشتيباني تا مرحله خودكفايي يگان مربوطه» كه جهت‌گيري ماموريت تهراني‌مقدم را مشخص كرده بود.

یگان موشکی سپاه چگونه شکل گرفت؟/ ماموریت محسن رضایی به شهید تهرانی مقدم چه بود؟/ چرا موشک یک دارایی ملی است؟

حکم و ماموریتی که در ابتدا جدی گرفته نمی شد!

يكي از فرماندهان دفاع مقدس در اين رابطه در جمعي عنوان كرد: وقتي محسن رضايي ماموريت و حكم تشكيل يگان موشكي را به شهيد تهراني‌مقدم داد، ما تصور كرديم آقا محسن مي‌خواهد تهراني‌مقدم را اصطلاحا دنبال نخود سياه بفرستد. اما به فاصله كوتاهي متوجه شديم باور به ساخت موشك نزد فرمانده سپاه و استعداد و توان لازم از سوي شهيد تهراني‌مقدم و همكارانش براي اين ماموريت راهبردي وجود داشت.

محسن رضايي در همين رابطه گفته است: «گروه سیزده نفره‌اي را با سرپرستي شهيد حسن تهراني‌مقدم براي آموزش موشكي به سوريه فرستاديم. سوري‌ها گفته بودند ما به شما موشك نمي‌دهيم ولي حاضريم به نيروهاي‌تان آموزش بدهيم، حتي در تعميرات هم كمك‌تان مي‌كنيم ولي از ما موشك نخواهيد. مي‌گفتند ما تعهداتي با شوروي داريم كه شوروي‌ها به ما اجازه نمي‌دهند. بعدا معلوم شد قذافي مي‌گفت شما كويت و عربستان را بزنيد. آنها با مشورت شوروي‌ها مي‌خواستند جنگ در حوزه خليج‌فارس گسترش پيدا كند و جنگ با گذشتن از ايران و عراق، منطقه‌اي بشود و يك منطقه بزرگ‌تر را در بربگيرد. خب ما اين موشك‌ها را آورديم، نفرات‌مان را هم فرستاديم در سوريه آموزش ببينند كه دي ماه ۶۳ برگشتند و بحمدالله يگان موشكي سپاه در كرمانشاه مستقر شد.»

روايت ديگر محسن رضايي از اين ماجرا بدين‌ ترتيب است: «جنگ شهرها كه آغاز شد، صدام به‌ شدت شهرهاي ما را با موشك و بمباران هوايي مورد حمله قرار مي‌داد و فشار خيلي زيادي روي ما مي‌آمد. من يك روز برادر محسن رفيق‌دوست را كه مسئول لجستيك سپاه بود، خواستم و گفتم ما چاره‌اي نداريم جز اينكه جواب موشك‌ها را با موشك بدهيم، لذا ايشان را فرستاديم سوريه و ليبي و در آخر جنگ هم كره شمالي. بعد ديدم بايد ساماندهي موشك‌ها را خودمان انجام دهيم. بعد از مشورت با برادران رشيد، صفوي و شمخاني به اين نتيجه رسيدم كه فرد مناسب براي اين كار حسن تهراني است. ايشان را فرا خوانديم و گفتيم توپخانه را بسپار به شفيع‌زاده و خودت با تيمي از دوستانت يگان موشكي را تشكيل دهيد. ايشان كمي به من نگاه كرد و چيزي نگفت. بعدها برادر جعفري مسئول زرهي سپاه به من گفت در سوريه كه بوديم حسن به من گفت: برادر محسن از من خواسته تيپ موشكي تشكيل بدهم. توپخانه را مي‌شد كاري كرد، ولي موشك‌ها خيلي پيچيده‌اند. به هر حال بايد با توكل اين كار را انجام دهيم.»

نفت در برابر موشك

رضايي در جايي نيز گفته بود: به ذهن‌مان رسيد برويم دنبال اينكه موشك بسازيم. اول هم بيشتر به اين سمت رفتيم كه ليبي كه صنايع موشكي ندارد، پس چه كار بايد بكنيم؟ ذهن‌مان رفت به سمت كره شمالي؛ چون فهميديم كه كره شمالي خودش موشك مي‌سازد. درست است كه از ساخته‌هاي شوروي و چين استفاده مي‌كنند، ولي خودشان هم موشك درست مي‌كنند. به همين دليل به كره شمالي نزديك شديم. فلسفه اينكه ما به كره شمالي نزديك شديم ابتدا به خاطر موشك نبود، بلكه براي در اختيار گرفتن دانش و امكانات ساخت موشك بود، چون فكر نمي‌كرديم قذافي كه تعداد 30 فروند موشك را به ما داده بود، ديگر ندهد؛ اتفاقا فكر مي‌كرديم اين رابطه ادامه دارد. لذا اولين بحث‌ها را با كره‌اي‌ها شروع كرديم كه بيايند كمك ما كنند در ساختن موشك. آنها هم مشكلات اقتصادي فراواني داشتند. مثلا اينكه از ما نفت مي‌خواستند. كم‌كم بحث نفت در مقابل موشك به بحثي تبديل شد ميان ما و كره شمالي تا مثلا به آنها نفت بدهيم و آنها هم بيايند به ما تكنولوژي ساخت موشك را ياد بدهند.»

زايش بازدارندگي موشكي از دل جنگ

ايران و تنهايي استراتژيك و تاريخي آن، جنگ و تنگناهاي تسليحاتي و نظامي و يك ملت و سرزمين محاصره شده توسط قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در يك محيط آنارشيك، تلنگر بزرگي در ذهن تصميم‌گيران و فرماندهان نظامي جوان زد. ايران در اين مقطع تاريخي به يك درك دقيق و راهبردي از تحولات آينده رسيد. اينكه براي بقا و خوش‌خيم كردن معماي امنيتش، چاره‌اي جز تقويت توان بازدارندگي ندارد.

بر همين مبنا بود كه موشك به اساس بازدارندگي دفاعي ايران تبديل شد؛ بنابراين، جنگ با همه مصائبي كه داشت از دل خود، بازدارندگي موشكي را زايش كرد. موشك‌هاي ايران قدرت بازدارندگي نامتقارتي در برابر نيروهاي بزرگ‌تر و مجهزتر ايجاد مي‌كند. اين توانايي نيازمند سرمايه‌گذاري مادي و فناورانه كمتري در مقايسه با ديگر قدرت‌هاي نظامي به خصوص توانايي هوايي است.

بنابراين اين توانايي همچنان گزينه برتر براي قدرت‌هاي كوچك در راستاي ايجاد بازدارندگي نسبي در برابر قدرت‌هاي بزرگ‌تر به شمار مي‌آيد. ايجاد اين قدرت و توان را بايد مديون تجارب، درس‌ها و درك استراتژيك ايران از تهديدهاي آينده در دفاع مقدس دانست. طي اين دوران ايران تحت شديدترين موشك‌باران‌ها قرار داشت، اما موشكي براي دفاع از خود نداشت. در اين دوران ايران تمرين زنده ماندن و بقا كرد كه بازدارندگي موشكي اساس آن بوده كه بي‌شك يك دارايي ملي است.

 

پژوهشگر سياست خارجي و منازعات منطقه اي

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۸۰
درود خدا بر کسانیکه برای اعتلای کشور ، مدیریت جهادی و خداپسندانه انجام می دهند حالا چه برسد که در زمینه نظامی باشه یا در زمینه اقتصادی و ... در زمینه نظامی که به پشتوانه مدیران دلسوز و خدا ترس بسیار پیشرفت کرده ایم کاش در زمینه های دیگر هم مانند نظامیان پیشرفت می کردیم
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
خوب شد به حرف شوروی گوش ندادند .اول درجنگ توسط عراق به ایران ضربه زد ، کم بود خواست با حمله به عربستان کار ایران و عربستان را یکسره کنه و خودش به اهداف شوم و پلید اقتصادی سیاسیش برسه ...
ملت دارایی ملی است نه موشک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
امان از تز روشنفکر فکری یک عده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
ملت بی موشک و موشک بی ملت هر دوتاش ختم به ذلت میشه... خوبه که ملت باشه موشک هم داشته باشه
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
قدرت نظامی که شامل موشکهای فوق پیشرفته میشه حافظ دارایی ملی است
فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
برداشت تو دلیلی بر رد موضوع نمیشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
تقی جان خیلی ساده هستی و معلوماتت کمه
کمی بیشتر مطالعه کن
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
با الفاظ بازی نکن کسی هم منکر ملت نشده از نحوه دست آوردها گفنه مغلطه می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
کاملا درست گفتی ی
حالا بفرما اگه این دارایی ارزشمند که گفتی، زیر بار موشک های دیوانه ای مانند صدام در معرض تهدید قرار گیرند، برای حفظ این دارایی عزیز و بازدارندگی دشمن دیوانه چکار باید بکنیم!!!؟
دیدی دروغ گفتی
لر اندیش اریایی
| United States of America |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
تنهاسلاح علم برتر اقتصادقوی رفاه واسایش، کشوری بدون،حاشیه، کره شمالی هم صدبرابر ایران موشک وموشکهای قارهپیما، بمب اتم دارد،ولی حال وروز وزندگی کره ایها رانگاه کن رکره جنوبی را با کره شمالی مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
انگلیس موشک بالستیک نداره ذلیله؟
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
دوستانی که به سخن آقا تقی ایراد می گیرند متوجه باشند که منظور ایشان رد موشک نیست بلکه اولویت بودن ملت نسبت به موشک است. حکومتی که ملت با او همراه نباشد با داشتن پیچیده ترین سلاح ها هم موفق نخواهد شد.0
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
اگر قدرت بازدارندگی در مقابل دشمن تا دندان مسلح نباشد ملت در زیر بمباران وموشک باران دشمن از بین میرود یکی از کارهای باارزش سردار رضایی همین تصمیم درست که باید در مقابل دشمن بیرحم دارای اسلحه مقابله به مثل شد الان که 33سال از جنگ میگذرد درک مصایب ان زمان خیلی سخت است دشمنی که با هربار موشک باران شهرهای مرزی یک محله را ویران وتعداد کثیری از مردم را به خاک وخون میکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
البته موشک هم خوب است
هم موشک و صنایع بازدارنده خوب است و هم رفاه مردم
باید تمهیدی اندیشید تا ساخت موشک با منافع و رفاه مردم در تعارض نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
عجب افزایش قدرت نظامی تعارض با معیشت دارد؟
چی می زنید؟
ناشناس
| France |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
هدف غربیها دقیقا پیوند دادن موشکها با رفاه مردم هست اما به گونه ای که این گزاره در میان ملت و شکل بگیره که صنایع موشکی و هسته ای عامل بدبختی و فشار اقتصادی کشور هست.کامنت شما رنگ و بویی اینچنینی داره.
درود , سلام خدا و ملت ایران بر سردار بزرگ ایران شهید حسن تهرانی مقدم و درود و سلام خداوند و ملت ایران بر سردار عزیز و باهوش ایران محسن رضایی
جان خود را در راه ماموریت فدا نمود شهید تهرانی آزاده ای از دیار آزادگان
آنها با مشورت شوروي‌ها مي‌خواستند جنگ در حوزه خليج‌فارس گسترش پيدا كند و جنگ با گذشتن از ايران و عراق، منطقه‌اي بشود و يك منطقه بزرگ‌تر را در بربگيرد.
هزار نفر مدعی پایه گذاری برنامه موشکی ایران هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
یکیشونو اسم ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
فقط شهید تهرانی مقدم مطرح بود از اول وایشان هم بر اساس دستور سردار رضایی به این کار دست زد
لعنت بر شوروی و روسیه
پاسخ ها
محسن گلادیاتور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
لعنت به آمریکا و انگلیس جنایتکار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
درود بر تمام انها زیرا جهان را استثمار میکنند برای اسایش مردم کشورشان این مسایل برای ما ثقیل است ما وظیفه داریم خودمان را قوی کنیم با مرگ برفلان لعنت بر بهمان کارمان درست نمیشود ما باید مثل تهرانی مقدم ودیگرانی که در مسیر این افراد بودند حرکت کنیم تا هیچ ابر قدرتی جرات نکند به این خاک نظر بد بکند
نوشتار جالبی بود
ولی به این نکته هم باید توجه شود، مردمی که نان شب ندارند، قدرت بازدارندگی موشک اولیت آنها شاید نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
توان دفاعی نداشته باشید مشکل دوتا می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
نان شب که داریم... ماشین شاسی بلند میخوام که گرونه نمیتونم بخرم
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
بستگی دارد چطوری بخوای زندگی کنی مثل عراقیها و سوریها و افغانها زیر رگبارهای شبانه روزی دشمن و یا نه مثل ایرانیها با خیال راحت و آزادانه
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
درجواب حافظ
من ترس از نان شب دارم نه دشمن
عمرم رفت دراین دشمن هراسی
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
پس لاف انسانیت نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
دعوا نکنید درود بر ایران مستقل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
سلام
لطفا به جای حافظ از خودتون شعر در نکنید
کاش از شاهکارهای اقتصادیتون هم بگید.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
این که همه دنیا تو را تحریم اقتصادی کنند و باز هم نتوانند شکستت دهند شاهکار نیست؟ چرا به مقاومت هشتاد میلیون آدم و تلاشهای میلیون کارگر در این کشور توجه نمیکنی عرشیا جان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
از روحانی غرب گرا بپرس ، نه از نظامیان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
در جواب 14:07
یعنی الآن ما شکست نخوردیم
جل الخالق
به درجه ای رسیدیم که لُنگ پوشیدن را برایمان فضیلت
می دانستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
پوسيده شدن روح و روان مردم ، رواج اختلاص ، حق خوري از مظلوم ،نا اميدي قشر جوان و تحصيلكرده همه و همه از پيروزي صحبت ميكنه!!! عجب منطقي
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
چرا کاری کنی که همه دنیا تحریمت کنن
پس رفسنجانی کجای کار بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
رفسنجانی هم پایه گذار صنعت هواپیماسازی با کمک روسیه بود که چند تا هواپیمای ایران صدوچهل هم ساخته شد ولی دیگه بعد از دوران اون مرحوم کسی پیگیری نکرد... البته در بخش مسافربری و گرنه در بخش نظامی که ارتش با مهندسی معکوس کلی هواپیما و پهباد طراحی و ساخته که مایه افتخار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
رفسنجانی؟ رفسنجانی دنبال اقتصاد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
البته در تمام موارد تایید ایشان وحمایتهای این سیاستمدار کارکشته باعث حرکت روبه جلو اقایان شد در این حرکتها افراد زیادی دخالت داشتند واقای هاشمی سردمدار این حرکات بود
شکم های گرسنه با موشک هیچ همخوانی ندارد
ناتوانی جوانان در تشکیل خانواده و ازدواج هیچ همخوانی با موشک ندارد
ناتوانی پدران و مادران در تامین مایحتاج زندگی هیچ همخوانی با موشک ندارد
کمی بیش از اندازه به مردم بی توجهی شده
امنیت هم نداریم
امنیت در کوچه و خیابان هم نداریم
مثل نقل و نبات اراذل و اوباش و کیف قاپ و دزد و معتاد در سطح جامعه می بینیم

این بود آن امنیت.. ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
امنیت برای ما نبود
از ما بهتران همه جوره در امنیت اند
تاريخ ها هم خواني ندارند:
تاريخ ماموريت و حكم تشكيل يگان و تيم موشكي را به شهيد تهراني‌مقدم 1364
برگشت تيم موشكي از آموزش از سوريه دي ماه 1363
بچه های جهاد را از یاد بردید؟
در این مرقومه بیشتر خواسته اید نقش محسن رضایی را برجسته نمایید تا چگونگی دستیابی به موشک
ان شاا... روح بلند شهید تهرانی مقدم با اولیای الهی محشور باشد جهادگری مانند ایشان در این دوران کم نظیر است ما خیلی به ایشون مدیون هستیم
شبیه آن چیزیکه آمریکا از عراق خواست و آن دیوانه صدام چه بلایی بر سر ایران آورد. لعنت بر روسیه و خدا را شکار که ایران اینکار را نکرد.
لیبی
کره‌ی شمالی
به هر شیطانی روانداختند که با شیطان بزرگ صلح نکنند.
از هویچ کیلویی 20 هزار و برنج کیلویی 60 هزار چه خبر ؟!
هرچند پایه گذاری قدرت موشکی ایران به قبل از انقلاب مربوط میشود که کتابی هم در این مورد با مجوز چاپ شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
بله مهمترین موشک ایران که در اول قبل انقلاب خریداری شده بود موشک کاتیوشا با برد 20 کیلومتر بود
کاشکی کمی هم به شکم مردم میرسیدید. زندگی مردم شده فقر گشنگی بی کاری
ما نان می خواهیم شکم گرسنه موشک بدردش نمی خوره
کار بسیار ارزشمندی بوده اما باید در تمام زمینه ها قوی شد.
اگر میخوایم یک کشور قدرتمند شناخته بشیم باید قدرت نظامی و اقتصادی برابر و درجه یکی داشته باشیم.
هر کار بزرگی در ایران و انقلاب شده ، فکر ابتدایی و پیگیر اولیش مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است ، مساله موشک و خرید و تولید آن هم فکر او بود ۔
سلام متاسفانه در جای تاسف بسیار هست که فقط به فعالیتهای که سپاه انجام داده گزارش داده میشه و دیگر افرادی که در ارتش و وزارت دفاع هستند و زحمات زیادی را در دوران دفاع مقدس کشیدند گفته نمیشه پدر خود من در صنایع دفاع در دوران جنگ بروی موشک ها کار میکرد و آموزش های خود را به افراد تازه وارد سپاه میداد ولی متاسفانه هیچ گونه گزارش داده نمیشه بی عدالتی تا کجا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
ایشون کاملا درست میگه بیشتراین تلاشها وزحمات دروزارت دفاع کشیده میشه ولی متاسفانه به اسم سپاه درمیره ازآقایان بپرسید تهرانی مقدم مگه دروزارت دفاع نبوده
گندم و دون مرغ و علف گاو هم خودتون تولید کنید تا قدرت فشردن دکمه موشک را داشته باشید
موشک ها عالیه و همیشه موجب غرور کشور اما باید تولید و صنعت و اقتصاد رو هم پیش ببرید تا با دوبال بشه اوج گرفت
اگر جنگي در ميان باشد، كه أنشالله نباشد، توان اقتصادي لازم است كه بتوان بيش از چند روز يا هفته پايداري كرد. اين استراتژي اتكا به موشك خوب است، كما اينكه كره شمالي انرا پيش از ما بكار بسته است، ولي دليل مؤثر بودن ان براي كره شمالي در اينست كه همسايه هاي او، يعني ژاپن و كره جنوبي، از قدرت هاي اقتصادي جهان هستند، و خسارت شديد به انها مسئله ساز است، و بهمين جهت دشمنانش با او راه ميايند. در مورد ايران تنها اسرائيل ميتواند چنين حساسيتي را بر انگيزد، اما او قدرت اتمي است و حمله استراتژيك به او مايه نابودي عمده مهاجم خواهد بود.
تابناک محترم این حضراتی که نامبردید خانوادهٔ هیچکدام‌بحقیقت صدای انفجار موشک را نشنیده اند ،و خانهٔ‌آنان خسارت ناشی از انفجار موشک‌ندیده است ،در این بیانات فقط یک چیز بود و آنهم افشاگری بعضی از نامهایی که بلحاظ اختلاف منافع از جناح و حتی از حکومت بریده اند ،مثلا نام جنای شفیع زاده ،که خاطرات ایشان بصآرت زیراکسی پخش شده بود و عده ای کثیر آنرا خوانده بودند ،؟،،،
هیچ انسان مسلمان ویا حداقل میهن دوست خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه دفاعی وموشکی ونظامی رو نمیتونه انکار بکنه بروید در تاریخ واقعی وبی غرض انقلاب مطالعه کنین
متاسفم برا پژوهش گر دفاع مقدس که سعی در سانسور هاشمی رفسنجانی بزرگ دارد
یکبار اسم شفیع زاده را اوردید چرا در مورد ایشان چیزی گفته نمی شه ایشان پایه گذار توپخانه سپاه بودند
در زمانی که ایران سالها بود اف -14 داشت . تهیه چند تا موشک قارقارک روسی و بدتر از آن کره شمالی هنر نبوده !!
خوبه اسم هاشمی رفسنجانی همه جا پاک شده انگار فرمانده جنگ نبود
توضیحات در مورد تاریخجه و پایه ریزی صنایع موشکی درست است.
اما در مورد شایعه استفاده از متخصصین موشکی روسیه (بعد از فروپاشی شوروی) در رشد و بالندگی اصلی صنایع موشکی توضیحی داده نشده است.
سلام من دوتا ماشین دارم .وضع مادیم هم خدارو شکر خوبه .یک شب رفتم مغازه خانمم گفت چون خونه تکونی داشتیم نرسیدم شام درست کنم دوتا سالاد الویه مرغ بگیر بیار گرفتم با یک ماست متوسط حدود شصت هزار شد کارت کشیدم موجودی نداشت دومی و سومین کارتم هم نداشت خلاصه سی وپنج هزار تومن کم داشتم و بنده خدا فروشنده که بنده روهم نمیشناخت گفت آقا حالا ببر بعدا میاری؟ آیا من که آنشب پول یک شام ساده رو نداشتم فقیرم؟؟ خوب موشک برای زندهگی شرافت مندانه در این دنیای وحشی لازم و گاهی از نان شب هم واجب تره و البته رزق و روزی مردم و حل مشکلات مادی و مالی مردم .مشکل جوانان برای ازدواج هم در این برهه کمتر از وجود موشک نیست..البته نه اینکه دلار هارو ببرن ترکیه خرج کنسرت خواننده اونور آبی و عیاشی و ...کنند بعدشم اردوغان ادعای حاکمیت ایران عزیز رو داشته باشه...و...جانم فدای جمهوری اسلامی .رهبرم و ملتم.
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
تموم شد !؟ خيلي تاثير گذار بود آفرين!
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
اگه تموم شد، برو لالا. قبلش در کمپتم ببند
سلام...دوستان گلم از حضور همگی عذر خواهی می کنم ولی ای کاش زمانی که در جنگ گلوله های خمپاره سهمیه بندی می شد وبرای هر قبضه خمپاره 10عدد گلوله می دادند این در حالی بود که دشمن بعثی وقتی خط آتش می گرفت وجب به وجب منطقه را شخم میزد یادمان باشدای کاش یادمان نرود که در کوچه ده متری موشک دوازده متری میزد ونیروهای منطقه ودر گیر جنگ وخودمردم ملتمسانه شعار موشک جواب موشک میدادند ولی در عمل موشکی نبود ونیروهای ایرآنی با غیرت وجان خود مقابل دنیا مقاومت کردند ودر عمل تجهیزاتی نداشتیم من خودم این شرایط وخون دلهایی که می‌خوردیم که چرا نمی توانیم آنگونه که دلمان می خواهد پاسخ دشمن را بدهیم هم به خوبی به یاد دارم وهم ازیادم نخواهد رفت وقتی ایران سرافراز موشکی آزمایش می کند به خودم می بالم وسحده شکر به جا می آورم همه شرایط اقتصادی ومشکلات مردم را قبول دارم چون همه ما جزئ ایران هستیم ولی خوب است یادمان نرودکه امنیت این کشور در سایه رهبری ومجاهدت سربازان گمنام وخون شهیدان حاصل شده وان راکم رنگ نکنیم اکراین سلاحها وموشکها نبود الان ما باید یا انگلیسی صحبت می کردیم یا عربی گندم ودان مرغ وعلوفه وخوراک انسان مهم است وشکی دران نیست اما تولید اینها کار سختی نیست وهمت حمعی می طلبداما شکم به نظر می رسد اندازه ناموس وامنیت ومملکت مهم نباشد کسانی برای این مملکت تشنه وگرسنه در ماه رمضان در کانال کمیل جان دادند که یک تار موی هر کدامشان ارزش دنیا را داشت بیایید عزیزانم کمی منصفانه قضاوت کنیم مشکلات اقتصادی هم بالاخره حل می شوداگر دزد ها دست از سر این مملکت بردارند برای همگی آرزوی سعادت دارم
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
اما زمان روحاني فرياد وا اقتصاداي بعضيها به اسمان بود! الان بايد اشكنه بخوريم مثل زمان نظر نزديك قبلي!؟
پیشرفت خوبه اما در همه زمینه ها...موشک و سلاح دفاعی باشه اما اقتصاد بدون تورم/فرهنگ و هنر بدون سانسور/ جامعه بدون خفقان /آزادی مطبوعات و رسانه و ... در کنارش وجود داشته باشه هر ایرانی بخودش و کشورش می باله
محسن رضايي : «... سوري‌ها گفته بودند ما به شما موشك نمي‌دهيم .... مي‌گفتند ما تعهداتي با شوروي داريم كه شوروي‌ها به ما اجازه نمي‌دهند. بعدا معلوم شد قذافي مي‌گفت شما كويت و عربستان را بزنيد. آنها با مشورت شوروي‌ها مي‌خواستند جنگ در حوزه خليج‌فارس گسترش پيدا كند و جنگ با گذشتن از ايران و عراق، منطقه‌اي بشود و يك منطقه بزرگ‌تر را در بربگيرد....»
اینقدر در مورد نیروی راکتی مانور ندهید اولا تنها راکت کارساز نیست در ضمن پدافند راکتی نیرومند کشورهایی مثل اسراییل تقریبا راکتها آزمایش نشده ایرانی را در هوا منهدم میکنه و ثالثا در جواب چند تا راکت اصابت کرده هم کل مملکت را با خاک یکسان خواهند کرد. الکی جوگیر نشید.....
چه جوریه با مهندسی معکوس توی موشک پیشرفت کردید، اما مهندسی معکوس خودرو به فجایعی مثل پراید و پژو آردی ختم شد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار