بازدید 48157

رنو باز هم با قرارداد محرمانه به ایران می‌آید؟ / مدیران ذوق‌زده، بدعهدی فرانسوی‌ها را به یاد داشته باشند!

زمزمه‌هایی از بازگشت شرکت‌های خارجی به بازار ایران به گوش می‌رسد؛ از جمله شرکت‌هایی که گفته می‌شود به ایران بازخواهند گشت، شرکت خودروسازی رنو فرانسه است؛ شرکتی که در دو بار قبلی که به ایران آمد به محض بازگشت تحریم ها، ایران را بدون پرداخت غرامت به راحتی ترک کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 13 April 2021

رنو بازهم با قرارداد محرمانه به ایران می‌آید؟ / مدیران ذوق‌زده، بدعهد فرانسوی‌ها را به یاد داشته باشند!

این روزها دوباره موضوع احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه کشورمان قوت گرفته و از این روی، برخی شرکت های خارجی که ایران را در زمان بازگشت تحریم ها ترک کرده بودند، حالا دوباره قصد دارند تا به بازار ایران بازگردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از جمله شرکت‌های خارجی که در این روز‌ها زمزمه بازگشت آن به ایران شنیده می‌شود، شرکت خودروسازی رنو فرانسه است. این شرکت قصد دارد با استفاده از خلأ حضور هموطنش پژو، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که رنو این‌ بار نمی‌خواهد خود را محدود به مشارکت با ایران‌خودرو و سایپا کند، بلکه قصد دارد با تاسیس یا خرید یک کارخانه در ایران، فعالیت مستقل خود را نیز ادامه دهد.

نکته دیگر در مورد بازگشت رنو به ایران این است که این شرکت نمی‌خواهد مانند گذشته تقریبا تمام تمرکز خود را روی محصولات سواری بگذارد، بلکه به دنبال تولید و مونتاژ مجموعه‌ای از انواع خودروست. طبق اطلاعات دیگری که رسیده، صادرات یکی از محور‌های اصلی فعالیت جدید رنو در ایران است، به‌نحوی که این شرکت قصد دارد بخشی از خودرو‌های تولیدی در کشور را روانه بازار‌های خارجی کند.


رنو کی آمد و کی رفت؟

در مهرماه ۱۳۹۵ بود که رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به توافق رسیدند که یک شرکت جوینت ویچر برای تولید محصولات مشترک در ایران راه اندازی کنند. بنا به این توافق ۴۰ درصد سهام متعلق به ایدرو و ۶۰ درصد دیگر متعلق به رنو بود. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن رو بود و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری اقدام می‌کرد. همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه ١٥٠ هزار دستگاه تعیین شده بود که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به عنوان نخستین محصولات در سال ٢٠١٨ در این کارخانه به تولید می‌رسیدند.

نکته قابل توجه این قرارداد همکاری ایدرو با رنو بود، به نحوی که قرار بود تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا، مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند.

محسن صالحی نیا معاون وقت وزیر صمت در آن زمان طی مصاحبه‌ای درباره این قرارداد گفت: این قرارداد یکی از بهترین قرارداد‌های خودرویی خواهد بود.

وی افزود: جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند؛ اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ رنو از ترس تحریم‌ها علیه ایران از کشور خارج شد. البته کارلوس گوسن مدیرعامل وقت رنو بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد، این شرکت همچنان در ایران می‌ماند، اما به هر حال با آغاز تحریم‌ها ،نظر رنویی‌ها عوض شد و از ایران رفتند.

بهزاد اعتمادی، قائم مقام وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بعد از رفتن رنو از ایران طی مصاحبه‌ای گفت: این سازمان با شرکت فرانسوی رنو بعد از برجام قراردادی را به امضا رسانده بود که این قرارداد تقریباً هم اکنون تعلیق شده است.

وی افزود: فرانسوی‌ها، آورده ۶۵ میلیون یورویی خود را در شرکت مشترک ثبت شده، به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

آیا این اولین باری بود که رنو زیر تعهدات خود می زد؟

گفتنی است، این اولین باری نبود که شرکت رنو با تحریم علیه ایران کشور ما را ترک می‌کرد، بلکه در گذشته و اوایل دهه ۹۰ شمسی هم یک بار دیگر با تحریم‌ها علیه کشورمان، رنو ایران را ترک کرده بود.

نکته حائز اهمیت این بود که در تحقیق و تفحصی که سال 93 مجلس از صنعت خودروسازی انجام داد مشخص شد که شرکت رنو در قرارداد قبلی منعقد شده خود مواردی را نقض کرده که در زیر به مهمترین این موارد اشاره شده است؛

  1. عدم سرمایه گذاری شرکت رنو پارس در احداث کارخانه تولید خودرو ال ۹۰ با ظرفیت ۲۰۰ هزار دستگاه مطابق ماده ۳ از بند ۳ قرارداد مادر،
  2. اخذ عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا (حدود ۱۰ میلیون ریال بابت هر ست قطعات منفصله) علی ­رغم صراحت مفاد قرارداد مادر مبنی بر وظیفه رنو پارس در پرداخت این مبالغ مطابق ماده ۲-۲-۴ از قرارداد مادر،
  3. اختلاف معنادار قیمت قطعات منفصله تامین شده توسط شرکت رنو پارس برای شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با مبالغ ذکر شده در قرارداد مطابق ماده ۲-۲-۴ از قرارداد مادر (از حدود ۱۸۰۰ یورو در مدل پایه تا ۲۹۰۰ یورو در مدل فول) که موجب افزایش قیمتی حدود ۱۲۰ – ۸۰ میلیون ریالی در محصول نهایی گردیده است،
  4. عدم صدور ۲۰درصد از محصولات تولیدی در بازار‌های هدف مطابق ماده ۱۴ الحاقیه قرارداد مادر به گونه­‌ای که از حدود ۳۵۰ هزار دستگاه محصول تولید شده کمتر از ۵ هزار دستگاه صادرات محصول صورت پذیرفته است یعنی حدود ۰۱/۰ درصد،
  5. پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت‌های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت رنو فرانسه و عدم ایفای نقش نظارتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قرارداد ال ۹۰ و الحاقیه‌های ذیربط و
  6. عدم ارتقاء سطح خودکفایی به منظور کاهش وابستگی خارجی و ارزی.

سخن پایانی

اگر آمریکا به برجام بازگشت و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برداشته شد و شرکت‌های خارجی قصد بازگشت به بازار ایران را داشتند، این بار باید بسیار هشیارتر از دو بار گذشته در بستن قرارداد‌ها عمل شود. باید قرارداد‌هایی بسته شود که با تحریم‌ها شرکت‌های خارجی نتوانند از ایران خارج شوند و طرف‌های ایرانی را با کلی تعهد به خریداران تنها بگذارند.

دیگر نباید مفهومی به نام قرارداد محرمانه وجود داشته باشد و همه چیز باید شفاف باشد. در گذشته به بهانه تحریم‌ها و زیر لوای قرارداد محرمانه خیلی راحت بسیاری از شرکت‌های خارجی از کشور خارج شدند و حتی ارز‌هایی را نیز از کشور خارج کردند.

بستن قرارداد‌های هوشمندانه هم می‌تواند فرصتی را برای پیشرفت صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی فراهم کند هم می‌تواند شرکت‌های خارجی را حتی در حالت تحریم‌ها یا در ایران نگه دارد و یا اینکه در صورت ترک مجبور به پرداخت غرامت کند.
مدیران ذوق‌زده صنعت خودروی ایران حتما به یاد دارند که در گذشته، همتای فرانسوی رنو، یعنی پژو چه مسیری را در پیش گرفت. محرمانه بودن قرارداد‌ها به گونه‌ای بود که کارلوس تاوارس، سکاندار پژو و سیتروئن در چهاردهم مهرماه ۱۳۹۵ در دیدار خود با محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای ایران سنگ تمام می‌گذارد! تاوارس همان فردی بود که بعد از امضای قرارداد جدید، وقتی پشت میز مقابل سؤالات خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت که نمی‌خواهد درباره گذشته حرف بزند و اکنون وقت آن رسیده که به آینده بنگرد. سرانجام این شرکت به گفته سکاندارش، با اعمال تحریم‌های آمریکا برای ایران سنگ تمام گذاشت و جزو اولین شرکت‌هایی بود که ایران را ترک کرد.

به هر حال وقت آن رسیده که از تجریبات و اشتباهات گذشته، درس بگیریم و قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی در صنعت خودروسازی، به گونه‌ای بسته شود که منافع کشورمان به خطر نیفتد و در عین حال نیاز بازار داخلی و اشتغال جوانان تامین شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۴
چند بار آدم باید از یه سورخ گزیده بشه بجای این قراردادها و ایجادرانت و فساد برای یک عده ازمابهتران تعرفه واردات خودرو را حذف کنند تا رانتی نباشه و قیمت خودرو رقابتی بشه و به نفع مصرف کننده
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
ساده لوح نباشیم... عقل اقتصادی اقتضا می کند که رنو در مواقع باز بودن فضا ورود کند و در مواقع بسته بودن خروج کند. دعوای محله ای که نیست فردین بازی در بیاورد و در شرایط تحریم پشت ما بایستد. اگر تحریم آمریکا شامل حال شرکتی مثل رنو بشود تا مرز ورشکستگی خواهد رفت.
بی تعارف مشکل رنو و امثالهم نیستند.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
در صورت باز گشت رنو به ایران مردم باید دست به کار شده و آن را خارج کنند. وگر نه فرغون ساز ها از خدایشان است محصولات بی کیفیت رنو را به چند برابر به مردم بفروشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
در پاسخ بابک : پس الان هم اجازه ورود رنو را نمی دهیم تا بعدا نخواهد خروج کند. نه شیر شتر خواستیم و نه دیدار عرب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
حتی چین هم بعد از تحریم ها توسعه چاههای نفتی را رها کرد و رفت. علم اقتصاد را با سیاست گره نزنید. وقتی تحریم است چکار کنند؟ می روند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
مدیران ذوق زده ضرر نکردند و نمی کنند، این مردم بینوا هستند که تاوان داده اند و میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
لگن سازی های ایران با همین پژو زنده موندن
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
دوست محترم دنیای تجارت مرام معرفت سرش نمیشه، بد عهدی چیه؟ با همه دنیا سر جنگ دارید اونوقت چرا باید یه کمپانی خودشو از هستو نیست ساقط کنه بمونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
...به قول طرف که چاه را میکند بهش گفت اگه برای من آب نداره برای تو نون داره!!!!!
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
جناب جواد
شما سوراخ دعا را گم کرده اید برادر
دوران دفاع مقدس تقریبا همه دنیا بر علیه ما بسیج شده بود مقاومت کردیم پیروز شدیم.
الان هم دو سه کشور قلدر مثل امریکا و انگلیس و.. شدن همه دنیا؟؟؟ اونا با ما جنگ دارن نه ما با اونا
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
چطور وقتی با چین و روسیه قرارداد می بندن, صداها بلند میشه!!؟ و وقتی با اروپا و آمریکای بدعهد نخواهند قرارداد ببندن، با کل دنیا سر جنگ میشه!!!!؟
یعنی اگر با رنوی بد عهد و پیمان شکن قرارداد نبندند، میشه جنگ با تمام دنیا!!!!؟
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
اشتباه منفی دادم!با حرف آقاجواد موافقم.شکرت های بین المللی سیاست ها و برنامه ریزی های چندین ساله برای بازارهای مختلف جهانی دارند.عاشق چشم و ابروی ما نیستند که بخاطر بازار ایران در لیست تحریم های آمریکا قرار بگیرن و از بازارهای دیگر دنیا حذف شوند.

در پاسخ به آقای reza:برادر اتفاقا شما سوراخ دعا گم کردید.چندین ساله به بهانه خودرو ملی و حمایت از صنعت داخلی دارید مردم به کشتن میدید و به این روند هم افتخار می کنید.مصرف بیش از حد بنزین و آلودگی هوا دیگه بماند.خودرو بی کیفیت رو به چندین برابر قیمت با مردم حساب میکنید فقط بخاطر اینکه جیب عده ای خاص پرپول بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
انحصار در هر شکلش فساد ایجاد می کنه چه قرارداد یا شرکت درجه دو رنو باشه چه دو تا کارخانه فشل داخلی.
راه حل مشکل خودرو اجازه واردات است اما بدون انحصار برای یک یا دو شرکت خارجی.
تا زمانی که ایران بود میزان رضایت قطعه سازها از رنوپارس خیلی بیشتر از ایران خودرو و سایپا بود و به هیچ عنوان بد قولی دو خودرو ساز بزرگ رو تو پرداختهاش نداشت.روزی هم که رفت تمام تعهداتش به قطعه سازها رو انجام داد و حتی پول پروژه هایی رو هم که به اتمام نرسیده بود پرداخت کرد.خواهشا در وصورت نداشتن اطلاعات کافی هجمه درست نکنید.
اگر قرار باشد که رنو به ایارن باز گردد که امیدوارم محقق نشود باید در ابتدا در قبال مسئولیت ها و تعهدات انجام نشده قبلی از تمامی متضررین بطور عام رضایت نامه بگیرد و الا همیشه مانند یک رعیت به ما نگاه خواهند کرد
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خوب دولت که نمی تونه اونا که به رنو پول دادند و ماشین نگرفتن باید وقتی برگشت برند دادگستری و بر علیه این شرکت شکایت کنند و ماشینهایی که بجاش دادند را پس بدهند و ماشین که ثبت نام کرده بوند را بگیرند !
بايد اشاره شود كه اين طرف ايراني بود كه با ايجاد حواشي اجازه تاسيس كارخانه مستقل را به رنو نداد و رنو بعد از اصرار و پيگيري زياد آخر موفق به تحويل گيري كارخانه بن رو نشد و انگيزه اي براي ماندن بيشتر زير بار تحريم ها را نداشت و رفت. البته هنوز شركت رنو پارس هست و منحل نشده.
برعکس پژو با محصولات و استانداردهایی که با پول زیر پا میگذارد رنو مصولات خوبی در ایران تولید کرده ازجمله ال 90 و ساندرو که بسیار محصولات خوبی هستند و هیچوقت با گذر زمان به بهانه خودکفایی اجازه کم شدن کیفیت محصولاتش را نداد ...بهرحال برگردد خیلی هم خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
پژو تو اروپا حرفی واسه گفتن نداره، این محصول فقط توی ایران اینقدر طرفدار داره
عریب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
بنده ال 90 داشتم واقعا همه چی عالی بود شرکت های بین المللی اروپایی و غربی جنس بد تحویل مشتری نمی دهند
فرانسه بد عهد را به چین بیرحم ترجیح می دهیم
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برا حرفتون دلیل بیارید الکی جو ندید. مستند و مستدل با نگاه به گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
دلیل می خوای داداش. چین الانش برای ایرانی ها حساب باز نمی کنه . اما فرانسه حساب باز می کنه.
بى طرف
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اين يك اظهار نظر احساسى و قبيله اى أست.موافق و مخالف شاهد هستند كه در تمام مدت تحريم ها اين چين بود كه به خريد نفت از ايران ادامه داد. توتال عليرغم امضاء قرارداد در بارس جنوبى با استشمام بوى تحريم ها زير ميز زد و بصورت يكطرفه از قرار داد خارج گرديد و موجب ميليارد ها دلار خسارت بدليل تاخير در اجراى طرح ها شد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
تا دنیا یادشه این فرانسوی ها بودن که با وارد کردن خون آلوده به ایران و خالی کردن پشت ایران و نتیجتا بسته شدن عهدنامه ترکمنچای و هزارتا خباثت دبگه به ایران خیانت کردن نه چینی ها !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برا تو صد تا دلیل هم بیاریم حرف خودتو میزنی
این از کلیه نظراتی که دادی مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
راست میگه فقط نایس بودن فرانسه رو از اون بیچاره هایی بپرسید که خون ایدزی و هپاتیدی فرانسه رو بهشون زدن
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
سگ زرد برادر شغاله
حالا دعا کنین بیاد غرامت طلبشون
نبايد اجازه ورود بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اره بابا چیه رنو.کمپانی فقط چینی .آشغال خالص
از تجربه قرارداد گذشته درس بگیرید و این کارخانه های خودروسازی را کلاً کنار بگذارید و با کارخانه های جدید با توجه به تجربه گذشته و بدون هیچ گونه رودربایستی قرارداد ببندید. علی برکت الله اگر هنوز به غرب خوش بین هستید و فکر می کنید در شب های قدر هر سال توبه می کنند و امیدوارید که امسال دیگر توبه واقعی باشد. علی برکت الله ها را فراموش نمی کنیم.
چرا حقوق مصرف کننده ایرانی پایمال میشه، این شرکت ها با ژست مشتری مداری در بازار رقابتی حضور دارند و در حال حاضر به خاطر رونق ماشین های برقی بازار رقابتی خود را از دست داده اند. نباید به همین راحتی و بدون پرداخت خسارت بدعهدی به بازار ایران برگردند. پرداخت خسارت به مصرف کننده ایرانی و نه به اصطلاح شرکت های ایرانی خواسته ایست که می بایست دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم به آن ورود پیدا کند و مطالبه گر آن باشد.
اول اینکه رنو که اصلا شرکت نیست.
دوم اینکه فرانسوی ها نامردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
شرکت رنو نیسان میتسوبیشی سومین خودروساز دنیا شرکت نیست ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
کی گفته این شرکت سومین خودروساز بزرگ دنیاست!!!!!!!
اولا ما میگیم رفتن یا ایران رو ترک کردن اونا از تعلیق یا توقف موقت نام می برن! ثانیا باید و ناچاریم که از ورود خودروسازان مطرح جهانی استقبال کنیم چون کشورهای در حال توسعه مثل ما - حتی همین چین که بزرگترین خودروساز جهان شده- برای توسعه صنایع و بخصوص خودروسازی نیازمند شرکتهای مطرح هستند!
باید شرکتهای فرانسوی تنبیه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
تو برو فورد و تویوتا رو بیار
دست از خودروهای بی کیفیت چینی و فرانسوی بردارید
به دنبال ماشین های ژاپنی، کره ای و حتی مالزیایی بروید بهتر است به دنبال عقد قرار داد همکاری با خودروسازهای آلمانی و انتقال تکنولوژی از ایشان باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
از کی تا حالا ماشینها کره و مالزی با کیفیت شدن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
امیدوارم به این هدف برسیم
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
افرین افرین افرین ولی مشکل اینه که دنبال المان و ژاپن نمی روند این نیسان زامیاد ماشینی هستش که تکنولوژیش مال سال 1970 هستش هنوز وانت رو دستش نیومده اخه کجا میشه بنز و بی ام و را با این ماشینهای فرانسوی و کره ای و چنین مقایسه کرد بعد 10 سال هنوز ماشین مثل روز اولش کار می کنه !
ناشناس
| Poland |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
کی میاد توی کشوری که با دنیا سر لجبازی داره سرمایه گذاری کنه؟
با توجه به امضاء تفاهم نامه همكارى ٢٥ ساله با چين بهتر أست از خودرو سازان چينى كه در حال حاضر بزرگترين توليد كننده خودرو درسطح جهان ميباشد براى مشاركت دعوت شود. ضمنا در حال حاضر خودروهاى برقى NIO چينى بزرگ ترين رقيب TESLA بحساب ميايد و دو شركت بزرگ خودروسازى در ايران ميتوانند با همكارى NIO خطوط توليد خودروهاى برقى را راه اندازى نمايند. عملكرد كشور چين در مقابل تحريم ها بسيار منطقى تر از اروپايى ها و مخصوصا شركت هاى پيمان شكن فرانسوى بوده است ( توتال، رنو، پژو…)
به نظر بنده این شرکت را نباید به ایران راه داد.‌فرانسه بدترین کشور در تعهد به قراردادهایش بوده و پررو ترین. زودتر از همه وارد و بیدرنگ هم فرار کرده ایت.
همین خودروهای داخل رو ارتقا بدید بهتره
میدونی چارا؟
چون سال بعد دوباره ی تحریم میشه نیستن، خودشو قطعاتش سر به فلک میگذاره
وگرنه به جای بازگشت این ها واردات رو آزاد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اره میدونیم چرا.چون شده نون دونی برای خیلیا
رنو رو راه ندید اصلا همه شرکتهای بی وفا مثل پژو رنو باید ممنوع باشند بجاشون بریم با فیات ببندیم
راستی سامسونگ رو هم راه ندین
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
شما حتما خونتون یکی از محصولات سامسونگ رو دارین شما الان تلوزیون اسنوا بهت بدن میگری یا سامسونگ گوشی دیمو میگیری یا سامسونگ
مدیران چرا ذوق زده نشن .. اونا کاری به بد عهدی رنو ندارن که .. مثلا چه ضرری به مدیران رسید .. مگه اونا به فکر مردم هستند که به فکر بدعهدی، علافی مردم و ... خلاصه ازین چیزا باشن
رنو بی جا میکند به ایران بیاید. نگذارید بیش از این تحقیرمان کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
نه بابا 80میلیون ادم منتظر بودن شما دستور بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
خودتان خودتان را مرتب تحقیر می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
خوشم میاد جملات رو روتوش میکنی
خوشم میاد ملت یه جوری تو تابناک نظر میدن انگار برای این کار ها از ما مردم عادی نظر خواهی هم میکنند!! پرایدتونو سوارشید بابا.
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
دمت گرم حرف حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
صد درصد حق با شماست کسی لز مردم نظر سنجی نمیکنه به
مدیران که امید نیست ایکاش مردم غیرت داشته باشند به قول شما یک چالش نه به رنو وپژو وکره می گذاستند دست کم برای شش ماه شاید این مدیران به خودشون می آمدندالبته من ال ۹۰ اتومات دارم مردم
چطور بد عهدی های روسیه در اس 300 و نیروگاه اتمی و چین در قطعنامه های ضد ایران و عراق در عدم پرداخت طلبهاب ایران را فراموش می کنید ؟ ولی این یکی نباید فراموش بشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اينهايي كه برشمردي بد عهدي بوده يا تعهد به عهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
مبارزه با غرب حیات و روزی ما است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
کدوم قطعنامه؟
به جای رنو و پژو و نیسان و فیات و .... در صورت زنده شدن برجام ، با جنرال موتورز قرار داد ببندید و شورلت ایران را احیا کنید تا کم کم ایران به جهان وارد شود و اهرم های فشاری به آمریکا برای خود درست کند!
برای اینکه جلوی ۲شرکت ایران خودرووسایپاکه پدرجدآبادمردم رادرآورده انداگرلازم باشدهرشرکت درپیت خارجی خودرو سازواردکشورشودمطمئناشرایط خیلی بهترازاین میشود.
بزارین رنو بیاد خواهش میکنم اونی که که میگه رنو نیاد ازش سوال کنین دوتا ماشین جلوتون بزارن یکیش پراید یکیش رنو کدوم رو میگیرین اگه رنو وامسال رنو بیاد ایران کی میخواد این فوطی حلبیها رو بگیره این پراید جون چند هزار نفر و گرفت
حضرات بذارین بیاد، هیچ پروژه ای ازش نخواین، فقط بداد مردمی برسین که پژو و رنو سوارن و لنگ یه قطعه یدکی درست و حسابی فرانسوی یا تحت لیسانسش ن. تازه امیدوارم مثل من بدشانس نباشن که کامپیوتر ش هم ایرانیه و قاطی کرده. بخدا خسته شدیم ازین جنگ زرگری و دشمن تراشی همیشگی. شما پولتون رو میبرین جایی سرمایه گذاری کنین که ضرر کنه؟ نمی‌بریم دیگه، اونام در شرایط تحریم ضرر میکنن و رفتنشون به صلاح. اصلا اونا نمیان چرا کره ای و ژاپنی نمیان؟
خیلی از این کشورها راکه می بینی صنعتی شدند ما را به حساب نمی آورند از خیر وبرکت کشور آمریکا است ، از قبیل کره ، چین ، اندونزی ، سنگاپور ،هند ووووو صنعت همه اینها امریکایی است ، ما هم می توانیم با شرکت های امریکایی کار کنیم ،اگر قرار است کشور های دیگر با امرو نهی امریکا با ما کار کنند یا کار نکند خوب بهتر نیست ما با صنایع امریکا ارتباط پیدا کنیم و لی سیاست خود را هم داشته باشیم ، ضمنآ هیچ کشور اروپایی خصوصآ فرانسه اجازه انتقال تکنولوژی به کشور دیگری را نمی دهند ،
مگه بنگاه اقتصادی طرف دعواهای سیاسی را میگیره؟!!! آخه دوست مقاله نویس عزیز، کجای اقتصاد نوشته شما باید ریسک دعواهای سیاسی بی انتهای ذینفعانت را قبول کنی و بیخیال منافع صاحبان و سهامداران بشی؟؟؟ همین ایران خودرو و سایپا دو بار بخاطر مردم از سودهای نجومی خودشون کم کردند و یا هر روز و به هر بهونه افزایش قیمت و بی تعهدی میکنند نسبت به مردم، حالا اینکه ما توقع بیخودی داشته باشیم از فرانسه یا چین و یا آلمان و .... مشکل ما هست نه آنها...
جا داشت رنو در ایران می ماند و تحت تحریم امریکا ورشکسته و نابود میشد اون وقت دیگر رنویی نبود که بعد تحریم ها دوباره بخواد بیاد!!!
ارتقا و تولید داخل به مذاق برخی رانت خوران که با ارز دولتی وارد میکنند و به قیمت ارز آزاد میفروشن خوش نمیاد
ایران میخواهد کویت شود!!!!!
رنو کجا بود؟؟
باید از ورود شرکت های خارجی در خصوص تولید خودرو استقبال بشه. این حق این مردم بدبخته که یک خودرو استاندارد سوار بشن نه با خودرو های غیر استاندار تولید داخل که بعنوان قاتل مردم محسوب می شوند استفاده کنن. مردم باید از ابشن های مختلف برخوردار شوند. درضمن ترک این شرکت به خاطر منافع خودش بوده و در همه جای دنیا مرسومه که هر کشوری بدنبال منافع ملی خودشه
اولا تولید کننده داخلی نشون داد صد برابر بدتر از شرکت های خارحی هستن و در این مدت حسابی مردم را چاپیدن ،پس نباید به تولید کننده داخلی اعتماد کرد ، چه خود رو و چه لوازم خانگی و غذایی ، بخدا تولید کننده داخلی از دشمن هم بدتر هستن ، دوم خوشحالم که شرکت های خارجی دوباره به ایران میان و رقابت واقعی شکل میگیره .دولت باید اجازه واردات بده ،بعد به مردم بگه اگه گران هست نخرید ...
بزرگان کشور و شما خبر نامه ها و کارشناساتون مگر فراموش کردید که می گفتید.تحریم ها سازنده و به نفع ماست و گاهی هم گفتید هیچ اثر ندارد .
پس چرا حالا شد ظالمانه و ویرانگر.
همچین میگین رنو که در شرایط سخت ما رو تنها گذاشت حالا میخواد برگرده که انگار یادتون رفته خیلی از شرکتهای چینی هم از ایران رفتند! یعنی انتظار داشتید وقتی ما تحریم شدیم رنو بیاد جلوی جهان وایسته برای ایران؟!!! اصلا الان رنو رو هم را ندیم! میخواین چی کار کنین؟! آمریکایی ها رو هم که را نمیدید! ژاپنی ها و کره ای ها هم که اصلا نمیان! حتما انتظار دارید بنز و بی ام و بیان ایران شما براشون مونتاژ کنید!!
چند بار در قرعه کشی ایران خودرو و سایپا شرکت کردم برنده نشدم. کارمندم . ماشین ارزان میخام. چینی فرانسوی. فرقی نداره
کسانی که میگن رنو و پژو رو نباید راه داد یا باید تنبیه کرد و از این حرفها خب بسم ا... برن تویوتا و بنز و بی ام دبلیو روبیارن ایران. ما که بخیل نیستیم!
از ماست که برماست. تا زمانی که ایران خودرو و سایپا هست امثال رنو و پژو و این بدعهدی ها هم هست.
به خاطر همین خبرهای دلسوزانه است که تابناک میخوانیم
فقط ژژژژژژاپن
به جای این قراردادها که فقط عده کمی بهرهمند میشوند واردات شخصی خودرو ازاد کنید بهتره
تو واردات و اتخاب خودرو هم بد سلیقه ارین هستند بدردنخورترین خودروهارا وارد و مونتاژ میکنند
رنو واقعا یک شرکت بی اعتبار و بد عهد هست و مثل خود فرانسوی ها با هر بادی در میره.
مثل مرد برین سراغ خودروسازهای آلمانی و سلامت و سعادت خودروسازی رو برای همیشه تامین کنین.
سایپایی ها سنگ انداری کردن ووزیر پیرمرد هم مزید برعلت شد اینقدرطولش دادن که باز تحریمها شروع شد وگرنه اگر سرمایه گذاری کرده بود نمیرفت به این راحتی
من خودم رنو ال نود دارم ولی دوست ندارم دیگه این شرکت در ایران خودرو تولید کند. به نظرم ایران باید در صنعت خودرو تمام قراردادها را با چینی ها ببندد چون اروپایی ها جیره خوار آمریکا هستند و نمیشه بهشون اعتماد کرد
در دوران تحریم چه کسانی ما را حمایت کردن در دوران پسا تحریم هم حق ایشان است که از بازار ایران استفاده کند اگر جز این کاری انجام بشه دوباره باتحریم بعدی دوستانی که در دوران تحریم مثل چین و روس که مارا کمک کردن دیگه به حمایت ما نیامده و کلا بامشکلات خطرناکی روبرو میشیم
شرکتهای اروپایی وقتی روی صنعتی سرمایه گذاری می کنن تو اون کشور کار ایجاد می کنن ولی شرکتهای چینی وقتی وارد میشن اکثر نیروهاشون رو از کشور خودشون تامین می کنن در واقع کاری برای مردم اون کشور ایجاد نمی کنن . فقط دنبال منفعت صد در صدی هستن
همه کسانیکه مخالف بودن رنو تو بازار خودرو ایران هستند ال نود سوار میشن بعد میرن برای خریدن خودروهای رنو ...
نترس برادر کار به اونجا نمی‌کشه ایرانی ها هم پول خرید ماشین خارجی را ندارند
بیخود که میاد
ما باید یا با آمریکا روابط نزدیک داشته باشیم یا با چین. تمام
حتی برادران عراقی هم بدهی خود را به ایران نمی پردازند بعد انتظار دارید رنو در برابر تحریم ها مقاومت کند؟
سلام‌وخسته‌نباشید
شمارا‌به‌تمام‌مقدسات‌شما‌را‌به‌ماه‌عزیز
رمضان‌وقدر‌ومنزلت‌این‌ماه‌نزد
۱۴‌معصوم(ع)وشما‌رابه‌شهید‌این
ماه‌عزیز‌تحت‌هیچ‌شرایطی‌حتی
اگر‌برای‌هر‌خودرو‌ویا‌هر‌قطعه‌آن
چند‌تن‌طلا‌هم‌دادند‌باهیچکدام
قرار‌داد‌نبندید‌
یک‌بار‌برای‌همیشه‌خودتان‌کار‌تولید
خودرو‌را‌تمام‌کنید‌مطمئناً‌خدا‌کمک
خواهد‌کرد‌فقط‌کافیست‌خودتان
بخواهید
آن‌قطعاتی‌راهم‌که‌ادعا‌میکنید‌به
صرفه‌اقتصادی‌نیست‌نترسید‌تولید
کنید‌آنهم‌باکیفیت‌نترسید‌خدا‌کمک‌میکند‌مشتری‌آن‌در‌دنیا‌پیدا‌میشود
...
بابا همش دستمون به دهن یکی دیگه است تا برای ما تصمیم بگیره، یکم به خود بیایم و خودمون به فکر تولید محصول با کیفیت باشیم، ایران خودرو و سایپا تا جایی که بتونن از قطعات میزنن تا چیزی گیر خودشون بیاد اما دریغ از کیفیت
والا ما نمی تونیم با یک مربی فوتبال خارجی درست قرارداد ببندیم، چه برسه به یک شرکت!
هر سری یکی میاد و با استناد به مفاد ناقص قراردادش کلی پول از ما می گیره و میره پشت سرش رو هم نگاه نمی کنه.
فعلا بگذارید خسارتهای اون دو سه تا مربی رو از جیب ملت تامین کنیم تا بعد برسه به خودرو.....
برلیانس هم فرانسوی بود ؟؟؟ دانگ فنگ چطور ؟؟؟ جک چطور ؟ جیلی چطور ؟؟؟ چطور خودتان رو گول میزنید ؟
ما ایرانی ها وقتی می رویم خارج فقط به فکر این هستیم که مدرک دکتر ی و مهندسی بگیریم در حالی که باید کشور ما بهترین دانشجوهای نخبه خودش را برای رشته های حقوق تربیت کنه و به کشورهای خارج بفرسته تا در این رشته ها تحصیل کنند و بتوانند به مملکت خدمت کنند قراردادهای بین المللی زیر و بم های خودش را داره و ما ایرانی ها دراین رشته ها متخصص داخلی نداریم . چین این کار را انجام می دهد و دانشچوهای زیادی در دانشگاههای خارج را در رشته های حقوق و قضا و وکالت و غیره بورسیه می کند و حتی تقویت می کند که در انچا چند سالی هم کار کنند بعد که بر می گردند متخصص قراردادهای بین المللی را دارند که منافشون را در قراردادهای جهانی حفظ کنند و به زیر و بم روشهای قانونی اونا برای در رفتن از اجرای تعهداتشون و روش پیپگیری انها در صورت تخلف وارد هستند .
حالا فکرکردید چند درصدمردم قدرت خرید محصولات فرانسوی را دارند با فرض درست شدن همه چی؟ طبق معمول طبقه زالوصفت دلال و سرمایه دار این ماشینها را بین خودشان دست به دست میکنند
روبط بین الملل خیلی پیچیدست و بصورت یک مجموعه باید نگاه کرد
ایران توهم تولید داره هیچ چیزی در ایران نیست که صد در صد تولید ایران باشه ما به شرکت های بزرگ نیاز داریم ضرر های اقتصادی رو هم فقط مردم متحمل میشن
به هیچ وجه شرکتهای خودرو ساز رنو ، برلیانس ، پژو و دیگر آشغال سازهای چینی نباید وارد ایران شوند . بهترین شرکتهای خودرو ساز آلمانی هستند . باید به آلمانها اجازه داد صد درصد سرمایه گذاری و فروش خود رو را خودشان در ایران انجام دهند و بعد دانش فنی آن را با نظارت کامل به ایران منتقل کنند .
ایران باید اروپا را حذف وپس از بازگشت به برجام امریکا کلیه قراردادهایش را با امریکا منعقد کند والکی به اروپایی هاییکه که دنباله روی امریکا هستند وقدرت ندارند باج ندهد.
بهترین گزینه برای سرمایه گزاری در خودرو
اول کشورهای آسیایی کشور دوست ژاپن شرکت تویو تا - نیسان - مزدا ایرانی قشقایی .
دوم کشور آلمان شرکت ستاره طلایی بنز و bmw اعلان امادگی کردن و زیر ساخت های بنز در شرکت ایدم تبریز محکم استوار فعال هست و کشنده بنز جدیدا تولید کرده به مبلغ سه میلیارد
سوم شرکت های آمریکایی شولت فورد که قیمت مناسب قابل رقابت با خودرو سازان جهان است
این خائنین به مردم ایران را راه ندهید. بگذارید جوانان کشورمان صنعت خودرو را راه اندازی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
هر چقدر تو این سالها راه اندازی کردن کافیه
کاش یک گزارش در مورد انحصار حضور فرانسوی ها در ایران منتشر کنید. آلمان، ایتالیا، ژاپن خودروسازی ندارن؟!
آخه رو که رو نیست به شرکت رنو بگین بیاد یه کتک به ما بزنند
عزیزان دل نه چینی ها ونه فرانسوی ها دلسوز ما هستند ودنبال منافع خودشان هستند خرید نفت ایران توسط چین به خاطر تخفیفات بی سابقه ایی بود که به انها داده شد درضمن شرکتهای پژو ورنو هیچ صادراتی به امریکا ندارند که مورد تحریمهای ثانویه امریکا قرار بگیرند وخروج انها بدلیل ترس دولت فرانسه از امریکا ومسائل سیاسی بود
بنده همین الان راصی هستم رنو وارد شود چون از ماشین ال 90 راضی راضی هست 4 سال زیر پامه بدون یک ریال هزینه اضافی
باید 50 درصد ظرفیت صنعت خودرو سازی رو با محصولات بروز شرکت های معتبر جهانی پوشش داد اما باید حداقل 50 درصد ظرفیت تولید خودرو در ایران متعلق به پلت فرم های بومی باشه وگرنه هیچ وقت خودروساز نمیشیم. محصول رو به شما میفروشند اما تکنولوژی رو با پول به شما نمیدهند، تکنولوژی رو باید با دانش به دست آورد مثل کره ای ها!
آزموده را آزمودن خطاست
جوینت ویچر؟! ببین کی داره خطا میگیره از قرارداد..
مسولین چراغ سبز طرفمقابل میبینند همه چی یادشون میره
چرا باید ماشین فرانسوی سوار شیم وقتی بنز و بی ام و و فیات و تویوتا و هیوندای و کیا و میتسوبیشی و شورلت و کادیلاک پشت گمرک صف کشیدن ؟
خودروسازهای ما شدن پینوکیو و رنو و پژو شدن گربه نره و روباه مکار .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر