بازدید 15972
۳
اصرار مدیر مسابقه اتومبیلرانی از حادثه تلخ جلوگیری کرد

مسابقه درگ ۴۰۰ متر ایران: خطری که به خیر گذشت

یکی از خودرو‌های پرقدرت کلاس ۸ سیلندر به رانندگی علی اکبر کمالی به دلیل از دست رفتن کنترل از سوی راننده، از مسیر خود خارج شد و تا نزدیکی همین مانع بتونی پیش رفت و خوشبختانه در فاصله نیم متری آن ایستاد و به کسی آسیبی نرسید. اتفاق بسیار نادری بود، اما پیش‌بینی مدیر مسابقه و اصرار او برای افزایش ایمنی نتیجه داد
کد خبر: ۱۰۳۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ 23 February 2021

پس از برگزاری مسابقه اتومبیلرانی شتاب ۲۰۰ متر در آخر هفته گذشته و یک روز تعطیلی به خاطر بارندگی، مسابقات درگ (شتاب) ۴۰۰ متر دسته‌جات آزاد کشوری در روز‌های اول و دوم برگزار شد که روز نخست به کوالیفایینگ گذشت و روز دوم نیز نفرات راه یافته به مرحله نهایی با هم مسابقه دادند.

به گزارش تابناک ورزشی، پس از بارش باران یک روزه، مسابقه درگ ۴۰۰ متر در هوایی بسیار مطبوع و پاک انجام گرفت و شرکت‌کنندگان بسیار افسوس خوردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تماشاگران اجازه حضور در پیست اتودرام آیلند را نداشتند. در این مورد مدیریت مسابقه بسیار سختگیری کرد تا به جز عوامل و رانندگان هیچ کس در محیط پیست حضور پیدا نکند. در عین حال استفاده از ماسک و رعایت فاصله نیز به دقت از سوی همه حاضران مورد توجه قرار گرفت.
برای مسابقه ۴۰۰ متر حدود ۱۱۲ نفر متقاضی ورود به مسابقه بودند و ثبت نام کردند که البته تعداد اندکی نتوانستند به روز تایم‌گیری برسند.

مسابقه درگ ۴۰۰ متر ایران: خطری که به خیر گذشت

این مسابقه نخستین و احتمالا تنها مسابقه درگ در سال ۹۹ بود که با ترکیب جدید مدیریتی کمیته درگ فدراسیون اتومبیلرانی برقرار شد و از نظم و ترتیب مناسب و البته رعایت دقیق اصول برگزاری و آیین‌نامه اجرایی برخوردار بود. در این مسابقه سیستم گروه نظارت و مدیریت، حضور پررنگ‌تری نسبت به سابق داشتند به این ترتیب که سامان خنجری سرپرست ریاست کمیته درگ به عنوان ریس دایرکتور (مدیر مسابقه)، محمد جامعی‌زاده به عنوان ناظر و ایزد بالایی به عنوان CRO به کار عوامل اجرایی نظارت مستقیم داشتند و در مورد بالا بردن ایمنی مسابقه نیز تلاش زیادی کردند.
مسابقه درگ ۴۰۰ متر در ۷ کلاس منطبق با آیین‌نامه فدراسیون برگزار شد و پس از روز انتخابی، از هر کلاس ۴، ۶ یا ۸ راننده که زمان بهتری ثبت کرده بودند به مرحله نهایی رسیدند. دستگاه زمان‌سنج دیقی نیز خوشبختانه بدون قطع برق و خرابی کارش را به پایان برد تا در زمینه ثبت زمان هم مشکلی به وجود نیاید. نکته جالب دیگر حضور رانندگان از ۱۱ استان بود که معمولا در این رشته فعال هستند و به این مسابقه، اعتبار کشوری بخشیدند. رانندگان از استان‌های تهران، البرز، کرمانشاه، خوزستان، هرمزگان، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و حتی ایلام آمده بودند و تا پایان، رقابت هیجان‌انگیزی را رقم زدند.

بلایی که به خیر گذشت
پیش از برگزاری مسابقه وجود یک جداکننده بتونی (مانع نیوجرسی) در نزدیکی یکی از دو خط مسابقه، از سوی ریس دایرکتور و ناظر مسابقه به عنوان یک خطر برای رانندگان تلقی شد و قرار بر این شد که این مانع جابجا شود. اصرار ناظران بر این موضوع کمی باعث تاخیر در اجرای مسابقه شد، اما نهایتا با چیدن تایر و ضربه‌گیر، ایمنی لازم برای اجرای مسابقه تامین شد. از قضا یکی از خودرو‌های پرقدرت کلاس ۸ سیلندر به رانندگی علی اکبر کمالی به دلیل از دست رفتن کنترل از سوی راننده، از مسیر خود خارج شد و تا نزدیکی همین مانع بتونی پیش رفت و خوشبختانه در فاصله نیم متری آن ایستاد و به کسی آسیبی نرسید. هر چند این اتفاق بسیار نادری بود، اما پیش‌بینی مدیر مسابقه و اصرار او برای افزایش ایمنی نتیجه داد و ضرورت چنین سختگیری‌هایی را گوشزد کرد. شاید اگر موارد ایمنی رعایت نمی‌شد اتفاق تلخ و جبران‌ناپذیری رخ می‌داد.

مسابقه درگ ۴۰۰ متر ایران: خطری که به خیر گذشت

عطش سرعت
با توجه به خنکی و تمیزی هوا، شرکت‌کنندگان در مسابقه درگ ۴۰۰ متر سعی کردند از حداکثر نیرو و مهارت خود برای ثبت زمان کمتر بهره ببرند و مسابقه کیفیت مقبولی داشت. هر چند هیچ یک از رانندگان نتوانستند به رکورد زیر ۱۰ ثانیه که دو سال قبل توسط سامان خنجری ثبت شد نزدیک شوند، اما به هر حال بسیاری از رانندگان از خمودگی و انتظار یک ساله بیرون آمدند و می‌توان حدس زد که با اجرای دقیق قوانین، رانندگان بیشتری برای مسابقه بعدی انگیزه پیدا کنند و خودرو‌های قوی‌تر و سریع‌تری به میدان بیایند.
در کلاس ۴ و ۶ سیلندر رقابت گرم و پرحرارتی برگزار شد و چند راننده جوان و تازه‌کار نشان دادند که استعداد‌های جدیدی در این رشته خواهند بود. دو کلاس ۸ سیلندر و اوورآل نیز با حضور خودرو‌های چند صد اسب بخاری با صدای پرطنین اگزوزهای‌شان، هیجان را مضاعف کردند و پایان‌بندی جذابی برای مسابقه رقم زدند.
در پایان مسابقه و هنگام اعطای جوایز نیز از سوی رئیس کمیته درگ اعلام شد که به رانندگان مستعد و متبحر این مسابقات، به زودی و با کمک کمیته آموزش فدراسیون، گواهی‌نامه کلاس‌ها اعطا خواهد شد تا به این ترتیب رانندگان در مسیر درست و حرفه‌ای برای حضور در مسابقات آتی قرار گیرند. در پایان این مسابقات نیز نفرات برتر به این ترتیب روی سکو رفتند:

۲۰۰ متر:
کلاس ۴ و ۶ سیلندر اتمسفر دیفرانسیل جلو: ۱-محمد نوذری، ۲-امیر قائدیان، ۳-محمد سعید شریفی
کلاس ۴ و ۶ سیلندر اتمسفر دیفرانسیل عقب:۱-شهریار کریمی، ۲-امیر ضیایی، ۳-بهنام اسماعیلی
کلاس ۸ سیلندر اتمسفر: ۱-علی اکبر کمالی، ۲-شهریار کریمی، ۳-علی ربیعی
کلاس اختصاصی GT ۲۰۶:۱-محمد نوذری، ۲-امیر قائدیان، ۳-سید سعید طباطبایی راد
کلاس اختصاصی بانوان: ۱-نازنین زارع، ۲-فاطمه خدادادی،۳-تینا عربخانی

۴۰۰ متر
کلاس ۴و ۶ سیلندر اتمسفر دیفرانسیل جلو: ۱-محمد نوذری،۲-علی دهقان نجم آبادی، ۳-محمد رضا رضازاده
کلاس ۴ و ۶ سیلندر اتمسفر دیفرانسیل عقب:۱-شهریار کریمی، ۲-علی ربیعی، ۳-پویان احمدی
کلاس ۴ و۶ سیلندر توربو دیفرانسیل جلو: ۱-مهدی گزستانی، ۲-حمیدرضا نوری، ۳-آرش اسحاقی
کلاس ۴ و۶ سیلندر توربو دیفرانسیل عقب:۱-شایان خسروی نژاد، ۲-یوسف ذاکری، ۳-علیرضا رضایی
کلاس ۲۰۶ جی تی: ۱-محمد نوذری،۲-محمدرضا رضازاده، ۳-آرین هارتونیان
کلاس ۸ سیلندر اتمسفر: ۱-شهریار کریمی، ۲-حسین بهرامی فر، ۳-امیر ضیایی
کلاس اوورآل:۱-شایان خسروی نژاد،۲-ابوالفضل مرادی، ۳-یوسف ذاکری

مسابقه درگ ۴۰۰ متر ایران: خطری که به خیر گذشت

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کلاس اختصاصی بانوان خیلی مسخره است
چون خانم هستند فرقی نددارد چه ماشینی سوار شوند؟!!!؟؟؟
ظاهرا سیلندر ماشین مهم نیست فقط راننده اهمیت دارد
مدل ماشيناشونم مينوشتين
این گزارش سراسر پر از دروغ و اغراق ، از نظر ایمنی مفتحضانه ترین شکل مسابقات بود و بسیار شانس و یاری خدا بود که از اتفاق ناگوار جلوگیری کرد وهیچ یک از اصول برگزاری رعایت نشد
متاسفم برای نشر چنین مطالبی از پایگاه خبری تابناک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان