بازدید 16879
چرایی رد طرح کودک همسری در مجلس از زبان طیبه سیاوشی؛

مخالفان می‌گویند ممانعت از ازدواج کودکان ترویج لیبرالیسم است/ کودکی که نمی‌تواند خودرو معامله کند، چگونه بزرگ‌ترین قرارداد عمرش را امضا کند؟

مخالفان می‌گویند در فرهنگ غرب اگرچه ازدواج در سنین پایین غیر قانونی است و اجازه آن از سوی مراجع ذیصلاح صادر نمی‌شود، آن‌ها از همان سنین کودکی به فرزندان خود نحوه ارتباط جنسی را آموزش می‌دهند و کودکانی که نیاز به رابطه جنسی داشته باشند با محدودیت زیادی رو به رو نمی‌شوند. این در حالی است که در کشور و فرهنگ ما هر گونه ارتباط جنسی باید در چارچوب قانون و ازدواج باشد و غیر از آن امکان دیگری وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 26 December 2018
مخالفان می‌گویند نمی‌توانیم مانع رابطه جنسی کودکان شویم/ کودکی که نمی‌تواند خودرو معامله کند، چگونه بزرگ‌ترین قرار داد عمرش را امضاء کند؟از جمله طرح‌های پرحاشیه و جنجال برانگیزی که در ماه‌های اخیر توسط گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت، باید به طرح ممنوعیت ازدواج کودکان به ویژه دختران زیر سیزده سال اشاره کرد؛ طرحی که به رغم فراز و نشیب‌های و اصلاحات فراوان، توسط اعضای کمیسیون قضایی مجلس رد شد و امکان تبدیل شدن به قانون را پیدا نکرد.

به گزارش «تابناک»؛ طرح ممنوعیت ازدواج کودکان و یا افزایش حداقل سن ازدواج که به «کودک همسری» معروف شد، از جمله طرح‌های مهمی بود که در ماه‌های اخیر توسط فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تدوین و پیگیری شد. این طرح که از همان ابتدا مخالفان فراوانی در مجلس شورای اسلامی داشت، در نهایت با رأی اکثریت اعضای کمیسیون قضایی مجلس رد شد و اجازه تصویب نیافت.

این را می‌توان از واکنش اخیر «طیبه سیاوشی»، یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برداشت کرد که روز گذشته و در رابطه با آخرین وضعیت طرح «کودک همسری» در صفحه مجازی خود نوشت: متأسفانه طرح ما برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به طور کلی در کمیسیون قضایی مجلس رد شد. آن هم با وجود آنکه پیشتر یک فوریت طرح در صحن مجلس رأی آورده بود. دلایل مخالفان بیشتر مسائل فقهی و شرعی عنوان شد و البته اینکه طرح ما کپی‌برداری از طرح‌های غربی است.

بر اساس طرحی که به آن اشاره شد و هفته جاری کمیسیون قضایی مجلس به کل آن را رد کرد، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع شده بود؛ طرحی که پیشتر نیز «پروانه سلحشوری» یکی دیگر از نمایندگان تهران از تلاش‌های فراوان برخی نمایندگان برای رد آن گفته بود و در نهایت نیز مخالفان طرح توانستند مانع تصویب این طرح شوند.

همزمان با رد طرح مورد اشاره در کمیسیون قضایی مجلس، موجی از اعتراضات در این باره در فضای مجازی شکل گرفت که ناظر بر ضرورت وجود چنین قانونی در جامعه بود؛ ضرورتی که البته اکثریت اعضای کمیسیون قضایی مجلس به آن باور ندارند و معتقدند که این طرح مشکلات فقهی و اجتماعی فراوانی دارد.

طیبه سیاوشی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یکی از نمایندگان پیگیر قانونی شدن این طرح بود، در رابطه با چرایی رد طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس و خسارات‌ آن برای جامعه توضیحاتی را در اختیار «تابناک» قرار که قابل تأمل است.

سیاوشی در مورد ضرورت قانون شدن طرح کودک همسری و سابقه پیگیری این طرح در مجلس به «تابناک»، گفت: کودک همسری موضوع روزی نیست. همانطور که سابق بر این هم نمایندگان مجلس ششم به اصلاح قانون ۱۰۴۱ قانون مدنی ورود کردند و توانستند سن ازدواج را از ۹ سال به ۱۳ سال برسانند، بر اساس مطالباتی که در جامعه وجود داشت، ما نیز به این موضوع ورود کردیم. در جامعه بررسی که بکنید، خواهید دید آمار طلاق و کودک بیوگی به شدت در حال افزایش است و باید برای مقابله با این پدیده خسارت بار به صورت جدی اقدام کرد.مخالفان می گویند ممانعت از ازدواج کودکان ترویج لیبرالیسم است/ کودکی که نمی‌تواند خودرو معامله کند، چگونه بزرگ‌ترین قرار داد عمرش را امضاء کند؟


وی در مورد نحوه ورود نمایندگان مجلس به این طرح افزود: در اولین جلسه‌ای که ما در مجلس برای بررسی قانون کودک همسری برگزار کردیم و مستندات آن موجود است، متخصصان بسیاری در حوزه‌های حقوقی، پزشکی، روانشناسی، اجتماعی و مردم شناسی در جلسه حضور داشتند و اکثر با تصویب قانون منع ازدواج کودکان موافق بودند.

سیاوشی در مورد چرایی مخالفت با این طرح در کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: مخالفان طرح کودک همسری من و دیگر نمایندگانی که پیگیر این طرح هستیم را متهم می‌کنند، به اینکه در راستای سند ۲۰۳۰ حرکت می‌کنیم و به دنبال تصویب قانونی هستیم که الگوبرداری شده از طرح‌های غربی است؛ استدلالی که واقعاً من نمی‌دانم چگونه به آن رسیده اند و با تمسک به آن در حال تخریب ما هستند!

وی تصریح کرد: مخالفان می‌گویند در فرهنگ غرب هرچند ازدواج در سنین پایین غیر قانونی است و اجازه آن از سوی مراجع ذیصلاح صادر نمی‌شود، آن‌ها از همان سنین کودکی به فرزندان خود نحوه ارتباط جنسی را آموزش می‌دهند و کودکانی که نیاز به رابطه جنسی داشته باشند، با محدودیت زیادی رو به رو نمی‌شوند. این در حالی است که در کشور و فرهنگ ما هر گونه ارتباط جنسی باید در چارچوب قانون و ازدواج باشد و غیر از آن امکان دیگری وجود ندارد.

نماینده مردم تهران افزود: مخالفان می‌گویند اگر ما قانون منع ازدواج کودکان را به تصویب برسانیم، عملاً کودکانی که نیاز به رابطه جنسی دارند را تا سن قانونی مشخصی از این موضوع منع کرده ایم که باعث بروز مشکلات دیگری خواهد شد.

وی در همین باره اضافه کرد: این استدلال مخالفان در حالی مطرح می‌شود که باید بپذیریم ارتباط میان ازدواج و رابطه جنسی آنقدری که مخالفان مطرح می‌کنند به هم پیوند ندارد. واقعیت این است که الزاماً کسانی که به دنبال ازدواج می‌روند، به دنبال نیت جنسی نیستند و کسانی که نیاتی، چون رابطه جنسی در سر دارند به دنبال ازدواج نمی‌روند.

سیاوشی در رابطه با ضرورت حساس بودن نهاد‌های حاکمیتی در مورد رواج پدیده کودک همسری گفت: ازدواج امری است که سال‌های طولانی با فرد همراه خواهد بود. ازدواج را باید بزرگ‌ترین قرار داد اجتماعی زندگی افراد در نظر گرفت که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود و اجازه داد که با اجبار امضا شود.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیامد‌های خسارت بار کودک همسری گفت: در مورد پیامد‌های اجتماعی و فرهنگی پدیده کودک همسری صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح شده است، اما شاید یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، این است که با رواج کودک همسری با کودکانی رو به رو خواهیم بود که از دوران کودکی خود بدون یافتن آموزش‌های لازم خارج می‌شوند و وارد دنیای بزرگسالی می‌شوند، بدون اینکه برای این دوران آموزش و آمادگی لازم را به دست آورده باشند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر کودکانی که وارد این چرخه می‌شوند، کودکانی هستند که یا پدر آن‌ها معتاد است و یا به لحاظ مالی فقیر هستند و کودک خود را در ازای دریافت مبلغی به عقد فرد دیگر درمی‌آورند؛ اتفاقی که در آن مصالح و رضایت کودک در نظر گرفته نمی‌شود و جالب اینکه همین کودک در آینده باید به پرورش کودک بپردازد.

سیاوشی تأکید کرد: این وضعیت زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از دختربچه‌هایی که به عقد مردان بزرگسال درمی‌آیند به اجبار ولی خود و در مناطق مرزی به عقد اتباع بیگانه درمی‌آیند و به دلیل نداشتن هویت ایرانی توسط همسر از بسیاری خدمات رفاهی و اجتماعی باز می‌مانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مناطقی از کشور که بیشترین حجم از کودک همسری در آن‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: این پدیده در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، ولی مطالعات تخصصی و گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زنجان و آذربایجان غربی بیشتر است و زنجان در پدیده کودک همسری رتبه اول را دارد.

وی در مورد یکی از دلایل رد طرح توسط کمیسون قضایی که ناظر بر لزوم ورود فرهنگی به این پدیده است، گفت: این استدلال که پدیده کودک همسری یک موضوع فرهنگی است و نمی‌توان با قوانین سفت و سخت مانع بروز آن شد را من قبول ندارم. اول اینکه حتی برای نهادینه کردن ارزش و هنجار‌های فرهنگی نیز نیاز به قانون است و بدون تمسک به قانون امکان نهادینه کردن ارزش‌ها وجود ندارد و دیگر اینگه چطور ما برای کودکان در بسیاری قرارداد‌های دو و یا چند طرفه محدودیت قائل می‌شویم، اما در بزرگ‌ترین قرارداد آن‌ها محدودیتی اعمال نمی‌کنیم. به طور مشخص چرا یک کودک امکان خرید و تملک یک خودرو را بخاطر سن کم پیدا نمی‌کند، اما همان کودک اجازه دارد که در سنین کودکی بزرگ‌ترین قرارداد زندگی خود را که سال‌ها با او همراه خواهد بود، امضا کند؟

وی در مورد این انتقاد که طرح کودک همسری مشکل فقهی دارد نیز گفت: مخالفان در حالی با تمسک به مسائل فقهی من و دیگر همکارانم که این طرح را دنبال می‌کنیم به اقدام غیر فقهی متهم می‌کنند که در میان فقها نیز اجماع کاملی روی این موضوع وجود ندارد. برای مثال چند ماه قبل به اتفاق تعدادی از نمایندگان از آیت الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مراجع تقلید همین مسأله را استعلام کردیم و ایشان فرمودند که معیار ازدواج افراد نباید بلوغ جسمی و جنسی بلکه بلوغ عقلی باشد.

سیاوشی در پایان و در مورد سرنوشت این طرح اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس رد شد، باید گزارش رد طرح در صحن علنی مجلس قرائت شود و نمایندگان در صحن در مورد بازبینی و یا رد کامل آن اظهار نظر کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۳
دستور شرع هم داریم که همان کودک می تواند ازدواج موقت کند تا با بستگان نانتی اش محرم شود
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
میگم که یه نمکدون از خودت آویزون کن که خیلی حالیته حیفه چشم بخوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
این بحث ها همش فرا فکنی برای تخریب رقبا است.
بحث سیاسی است
گرنه هیچ کسی دخترش را زیر 13 شوهر نمی دهد.
اگر هم قومی و طیفی باشد که شوهر دهد، منع هم بگذارید اثری ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
نبود هیچ راهی برای برقراری رابطه جنسی جز ازدواج دلیل اصلی رد طرح است. ابتدا باید رابطه جنسی خارج از ازدواج و قانون تعریف شود که بعید میدانم چنین اتفاقی بیفتد.
ناشناس
| Thailand |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
تابناک ! برای ثبت در تاریخ ایران و جهان و شناساندن واضح مواضع و عملکرد افراد موثر بر امور زندگی مردم بویژه کودکان به ملت، لطفا اسامی و مشخصات افرادی که در بیرون و درون مجلس حامی و یا موافق یا مخالف تصویب این طرح هستند را لیست کرده و منتشر کنید تا مردم بتوانند در وقت مقتضی چرتکه بیندازند
رد این طرح توسط برخی نمایندگان واقعا جای تعجب و تاسف دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
مخالفین این طرح آیا حاضرند دختران خود را در سنین کودکی به ازدواج مرد بزرگسال در آورند ؟
کاملا درست است
بقیه حقوق از جمله حق رای و ... رو هم بدهید به ۹ سال به بالا
خواهش می کنم عقب نشینی نکنید و دوباره این طرح را ارایه دهید تا این مردان متحجر که نقش نماینده را ایفا می کنند از رو بروند
آیا فقه اجازه اجحاف به اینهمه کودک ایرانی را می دهد؟!!!!!
جای آن است که خون موج زند در دل لعل

زین تغابن که خزف می‌شکند بازارش
این فرمان خداست نکند با فرمان خدا هم مخالفت میکنید ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
شما بیا ایران بعد نظر بدید نه از بیرون نسخه بپیچونید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این فرمان خدا برای 1400 سال پیش عربستان بوده نه برای امروز ایران. نمیتونی چشماتو روی همه حقایق ببندی که
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
آقای بیسواد همان اسلام گفته باید قوانینش را با توجه به شرایط روز تفسیر و اجرا کنند
ولی متاسفانه کسانی که باید به اینکارهای مهم و حیاتی برسند در گیر مسایل سیاسی و ...شده اند و علاقه ای به کارکردن در حوزه تخصصی خودشان را ندارند
تاوانش را باید دخترکان بینوا و بی پناه که گرفتار پدران فقیر شده شان و کم سواد شده اند با رنج و درد و تلف شدن آینده شان بپردازند
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
پاکستانیا میگن واکسن زدن قدم گذاشتن در را شیطانه.
اونم فرمان خداست؟
آب لوله کشی هم اولش مشکل شرعی داشت. اونم به خدا میبستن.


همه چی رو به خدا میبندید گناه داره. استفاده از عقل و منطق هم فرمان خداست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
احکام خودتان را به پای خداوند ننویسید. عذابی سخت در انتظار شما و امثال شماست
احسان
| Germany |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
آب لوله کشی و دوش گرفتن و اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی و حتی ارزهای دیجیتال هم حرام و ممنوع اعلام شده!!!میتوانید با سرچ در گوگل خودتان ببینید.دین برای بهبود زندگی انسانهاست دین مگر قبول می کند دختر بچه ۱۳ساله همسر مرد ۵۰ساله شود؟!واقعا فکر نمیکنم این حرف خدا باشه
آدرس اشتباه ندهيد مساله فقط اين موضوع است كه در جوامع خانواده هاي توسعه نيافته اگر ممنوعيت ازدواج قانوني رواج پيدا كند فردا زير زمينيش اتفاق مي افتد و اين خسارات جبران ناپذيري براي دختران و فرزندان آنها بدون حقوق اوليه خواهد داشت
هر چرتي رو ميگن فكر مي كنند خيلي مي فهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این توجیه دیگه چرندترین دلیل بود. چون ممکنه زیرزمینیش رواج پیدا کنه قانونش رو وضع نمیکنن؟ خب الان فساد و رشوه هم زیرزمینیش آزاده، چرا اونها رو قانونی نمیکنن؟ الان موسیقی زیرزمینی هم رواج داره، چرا اون رو قانونی نمیکنن؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
اون هایی که موافق ازدواج 9 ساله هستند کدامیک حاضر هستند دخترشون با یک پیرمرد ازدواج کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
چند سالته پدرجان؟؟؟
هیچ ارتباطی نداره شماها ازدواج رو سخت و پیچیده کردید. شما ها قاونو تصویب کردید که تا 18 سال نتونن خودرو و ملک معامله کنند. از دید اسلام بعد از سن تکلیف می توانند. بعلاوه ازدواج قرار داد مالی نیست بلکه یک تعهد عاطفی است. تعریف ازدواج شما ها خرابه که قانون ما اینقدر باعث طلاق و کاهش ازدواج شده و دادگاه ها پر شده
سخنان این خانم کاملا منطقی و قابل قبول است و این نمایندگان چرا به فکر انهایی نیستند که سن ازدواجشان گذشته و چون درامدی ندارند و یا اینکه با حداقل حقوق کار می کنند نمی توانند ازداواج کنند . و یک سوالی هم از نمایندگان دارم ایا در فقه قانونی در مورد اختلاس و رشوه و رانتخواری و فراری دادن رانتخواران به کشور های بیگانه وجود دارد پس چرا اینها به فکر کشور و مردم نیستند مردم از دست گرانی و تورم و رکود به ستوه امده اند و کسی هم جوابگو نمی باشد و اگر هم اعتراض منطقی و ارام صورت می گیرد بر خورد می گنند اگر واقعا شما نماینده مردم بودید و خودتان هم می دانید کاری از دستتان بر نمی اید با شجاعت استعفا می دادید و لا اقل از هزینه کشور کاسته می شد انوقت مردم از دست شما راحت می شدند و باور می کردند که دیگر مجلسی در کار نیست و هر کس ساز خود را می زند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
ببخشید برام یه سوال پیش اومده، ... چه ربطی داره ؟
اقایونی که مخالف این طرح هستند ودین و فقه را بهانه میکنند لطفا به نهوی که مردم مانند سال پیش زندگی میکردند زندگی کنند یعنی سوار شتر بشوند ......در یک اتاق زندگی کنند ........اب از چاه بردارند ......شمع روشن کنند .....و.....و.......اگه از نعمات زندگی مدرن استفاده میکنید وقبول دارید لطفا طرز تفکرتان را به روزکنید .......حاضرید دختر یا نوه دختری یا هر دختر کوچکی از فامیل را به عقد یک مرد گنده در بیاورید .....چطور زیر 18 سال اجازه رای دادن یا گواهی نامه گرفتن یا خرید ملک وماشین یا گرفتن پاسپورت را ندارد چون عقلش کامل نیست ولی برای ازدواج با یک بیمار جنسی(بیمار جنسی میگویم چون کسی که حاضر باشد با کودک رابطه جنسی برقرار کند انسان سالمی نیست وبیمار است ) عقلش میرسد .چرا فکر میکنید کودک زیر 18 سال نیاز جنسی دارد ....................امیدوارم کسانی که مخالفت میکنند سر عقل بیاییند..........از دین استفاده ابزاری نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
هزاران مثبت برای نظر شما
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
توضییحات جالبی دادید . اما اشکال از جای دیگر هست . حس توهم باعث شده که خانواده ها را هم میخواهند درگیر کنند تنها جای که خراب نشده بود کانون گرم خانواده ها بود که در شرف خراب شدند .
دست از این حرف های هعد حجری بردارید نگاهی به ازدواج های تاریخ عربستان در سن کودکی نگاه کنید اکثرا بعد از چند بدنزا اوردند از دنیا رفتند . دختری که نمیداند اصلا برای چی ازدواج میکند فقط به اجبار که رضایت برای مرد باشد . آلان در مثل قدیم نیست که دختری ازدواج کرد در روستای خودش باشد ممکن هست به استان دیگر برود که بعد از زایمان در سن زیر ۹ سال نگهداری برایش مشکل هست
من فقط می خوام بدونم افرادی که با ازدواج دختران در کودکی موافق هستند آیا هنوز یه دختر زیر 13 سال به چشم خود دیده اند ؟؟
چطور دیده اند که فکر می کنند این دختر برای زندگی زناشویی و روابط جنسی و خانه داری و حتی بارداری و زایمان مناسب است ؟؟
معامله خودرو شاید کارنسبتا سختی به نظر برسد. مثال بهتر این است که کودکی که یک سیم کارت به نام خود نمیتواند ثبت کند چطور میتواند.........؟
خانم نماینده . اگر خانواده ای معتاد بودند و فقیر هم باشند دختران خودشان را بزور به عقد مردان عیر ایرانی درمیاورند . این دیگر گناه نابخشودنی هست چون اشکال از قانونی هست که میخ اهید با دستورلت شرع آشتی بدهید ولی امکان ندارد ‌ اتفاقا اسکال اساسی در این هست که میخواهند دختران کوچک ازدواج کنند . سپس درس نخوانند فقط کهنه شور بچه باشند اینقدر زایمان پشت سرهم بکنند تا جانشان دراید چون این یک هدف و پروژه برای کسانی هست که ارامش خانواده ها را هدف قرار داده اند . فقر بیسوادی بزرگترین مشکل جامعه هست
کل دغدغه اصلاح طلبان شده همین موضوعات.
نمایندگانی که طرح را رد کردند آیا حاضرند دخترانشان در سنین کودکی ازدواج کنند؟!؟!؟
واقعا حرف درستیه . وقتی از بسایری از حقوق قانونی به دلیل سن کم محرومند چه طور باید پیوند زناشویی و مسئولیت همسرداری و مادر بودن را برعهده بگیرند؟
درود بر طیبه سیاوشی . احسنت .
مخالفان از نظر فكرى در قرون وسطى گير كرده اند.
قانون چه میگوید؟




سن دختران9 سالگی



سن پسران15 سالگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
تمام بحث سر عوص کردن همین قانون اشتباه است.
قبول ندارن برای سواد آموزی یک بچه حتی مستقلا اسم در مدرسه بنویسه چه برسه به امضای عقد ازدواج
ما هنوز مردانی در این اجتماع داریم که خودشون را مجاز به انواع و اقسام ماجراجویی ها و شیطنت های جنسی به نام صیغه و .... می دونن و سودای چند همسری دارند ولی برای زن خیانتکار خواستار سنگسار هستند !
ولی چیزی که جای سوال داره اینه که این افراد در مجلس منتخب مردم چکار می کنند ؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
منتخب مردم.....!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
هم اون مردا اشتباه کردن هم شما که با موضوع خیانت اینقدر راحت کنار میای
مخالفان طرح خود حاضر نیستند دختر ۱۰ ساله شان را شوهر داده و چنین ظلمی به او کنند. معصوم گفته نپسند برای دیگران آنچه بر خود نمی پسندی.
نمایندگانی که این طرح را رد کردند آیا حاضرتد دختران خودشان در سنین کودکی ازدواج کنند؟
سحن ایشان را تا حدی قبول دارم
اما اگر قرار باشد باید از ازدواج جوانان و حتی بالای 30 ساله ها نیز جلوگیری کرد.
چون چیزی از زندگی نمی دانند و آمار طلاق در بین آنان بسیار بالاتر از همان نوجوانان است.
دختر بدون اجازه پدر و زن بدون اجازه شوهر در اصل حق معامله خودرو را هم ندارد. اینکه این اجازه به خانمهای بالای 18 سال داده شده از مصداق لیبرالیسم است. بامید روزی که تنها قوانین شرع در جهان حاکم شود و ریشه لیبرالیسم برچیده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بشین بابا حال نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
مطمئی
منکه ملک خرید و فروش می کنم بی سواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
شما کجا تشریف دارین ؟ خارج ؟؟؟؟
لیلا
| Netherlands |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
قانون شرع این نیست.
از خودتون به اسم شرع قانون درنیارید


اون قانونی که توی ذهن پوسیدت هست رو به اسلام نبند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
این قانون شرع نیست ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
خدا رو شکر که شرع و قانون دست نااگاهانی مثل تو نیست ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
با حاکم شدن قانون شرع به طور کامل، باید
ابتدا گردن مختلسین و دزدان و مسولین و ژنهای خوب و ... زده شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
واااای
این دیگه چه بی عقل نادانیههههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
شرع اسلام بهتون اجازه استفاده از فیلتر شکن با آای پی اسپانیا رو داده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
حالا این ها رو بی خیال
بگو ببینیم با فیلترشکنت چکارا میکنی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
درد و بلای امپریالیسم توی سر تو و هم فکرات
چه نمایندگان ببخشید با اذهان بسته ای داریم. ازدواج کودک زیر 13 سال عین زیرپا گذاشتن حقوق بشر است. بحث سر 2030 یا چیز غربی نیست. بحث سر منطق است. آیا از نظر منطقی ازدواج کودک زیر 13 ساله پسندیده است. آیا کودک زیر 13 سال قدرت تصمیم گیری دارد؟ الآن جوان 30 ساله ما توان تصمیم گیری نداره چه برسه به یک کودک زیر 13 ساله
یک سئوال :
فرض کنید دختر وپسری که زیر سن قانونی ( 18 سال ) باهم ازدواج میکنند و صاحب فرزند میشوند
چطور کفالت فرزند خودشان میتوانند را داشته باشند یا قیم قهری اوباشند در حالی که خود تحت کفالت و قیموت والدینشان هستند؟
پاسخ ها
لیلا
| Netherlands |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
به اینجاش فکر نکردن. ولی حالا یه موسسه برای پیدا کردن جواب این سوال ایجاد میشه، البته با بودجۀ میلیاردی
اولا بیامبر خدا فرموده اند با زمان خودتان بیش بروید بعدش هم دختران 9 ساله آن زمان واقعا قابلیت مادر شدن را داشتند چه ربطی به جوجه ماشینی های الان دارد
یه مشکلی هست این وسط. دختر سراغ دارم که توی سن پونزده سالگی دوبار حامله شده و سقط جنین کرده. خب اگر ازدواج کرده بود الان دوتا بچه داشت و یک خانواده.
یا مثلا ممکنه یه پسر پونزده شونزده ساله پدر جندین بچه سقط شده باشه.
شما جلو ازدواجشونو بگیرید زنا می کنن و سقط جنین.
یه عده انسان قبل از به دنیا آمدن به قتل میرسن.
کسی بابت این پسر و دختر و فرزندان سقط شده شون جوابگو هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
جواب گوی بچه ی بچه ،شما می شوید ؟
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
واقعا برات متاسفم که همه چیز بهم وصل میکنید . در شهر من هم چند صد دختر که بچه هم دارند طلاق گرفتند و دوباره ازدواج کردند فقط مشکلات برای فرزندان بوده . من میگم شما که اینقدر خوش گذران هستید . کسی که سن ۹ ساله باشه ندارید من ازدواج مجدد کنم سن من هم ۴۰ سال هست . کمی از عقل و شعور خجالت بکشید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
الان این قانون وجود نداره پس چرا ازدواج نکردند!!!!
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
ببخشید اینا ازدواجم کرده بودن شما میخواستی خرجشون رو بدی؟؟!! شاید پنج بار حامله بشه پنج تا بچه تولید کنه شما باید آموزش بدی باردار نشن چه در صورت ازدواج چه غیر ازدواج
خیلی از دیدگاه های اسلامی با زمان باید تغییر کند.
جوامع انسانی از زمان صدر اسلام تا کنون تحولاتی داشته است و ازدواج دختر ۹ ساله در آن زمان به معنی حکم آسمانی نبوده و نیست .
مادر شدن در این دوران با هزار سال پیش تفاوت اساسی دارد.
قراداد ازدواج یعنی بزرگترین قرارداد زندگی ،واقعا صحت دارد.
قوانین جوابگوی زمان حال نیست.چرا این موضوع بدیهی را قبول ندارید.
واقعا جای تاسف دارد
یک کودک هم می تواند معامله ماشین کند و سند به نامش بخورد اما با نظر ولی خود و ازدواج دختران هم طبق نظر ولی و یا حاکم شرع است .برای ازدواج های زود بهتر است فرهنگ بالاتر رود تا بی دلیل و حدالامکان در سن مناسب فرزندان ازدواج کنند اما باید توجه داشت شاید شرایط خاصی پیش بیاید و دو جوان که هم را دوست دارند و برای جلوگیری از گناه والدین ناگزیز به ازدواج زود هنگام آنها شوند و این مسائل زیاد است . باید توجه داشت که سخت گیری های قانونی در امر ازدواج باعث افزایش گناه و فساد می شود مانند افزایش پدیده ازدواج سفید در جامعه ،خصوصا" تهران و اکثر کسانی که با قوانین اسلامی در خصوص ازدواج مخالفند با رواج و حتی اصل این پدیده ها مخالفتی ندارند .از طرفی وضع قوانین دست پاگیر به بهانه دروغین دفاع از حقوق زن در جامعه سبب شده است پسران میلی به ازدواج نداشته باشند و این ترک عمل نیک در جامعه سبب بروز مشکلات بسیار شده و خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
پدر و مادری که نتونه بچه 13 ساله رو از کار نا مناسب (هر نوعیش) نگهداری کنه به درد لای جرز دیوار میخوره جلوگیری از احتمال گناه !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
موافقم.در وضع قوانین باید تمام شرایط را مد نظر داشت
لطفا این نظر رو منتشر کنید.
یک سوال از خوانندگان این سایت میپرسم. جدیدا کسی از آشنایان یا اطرافیانتون رو سراغ دارید که زیر 13 سال ازدواج کرده باشه؟
اجازه بدبد یه آمار دستمون بیاد ببینیم نمایندگان عزیز درباره مسائل نقد جامعه دارند بحث میکنن یا سرگرم چیزهای دیگه هستند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بله بنده دیدم, البته نه توی فامیل بلکه بواسطه فعالیتی که در محله های حاشیه نشن داشتم از این دست موراد زیاد دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
ناشناس 21:50
قطعا زیاد ندیدید. ما هم تو این کشور زندگی میکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
کلا نمایندگان ما عادت دارن سورنا رو از سر گشادش بزنن، فاصله سن بلوغ تا سن ازدواج بحرانی شده، هیچ فکر و طرحی برای حل . .مشکل میلیون ها جوون ندارن چسبیدن به استثناها
سن بلوغ پایین اومده بعد می خوان سن ازدواج رو بالا ببرن. بله طبیعتا باید قوانین حمایتی باشه که کودکان رو به اجبار و اکراه وادار به ازدواج نکنن اما یه جوری از کودک بیوگی حرف می زنن انگار اونایی که تو سن بالا ازدواج می کنن دیگه زندگی هاشون کاملا مستحکمه.
معنا ندارد که چند نفر بخواهد طرح علمی را رد کنند باید برای اجرای طرح منع ازدواج کودکان همه هماهنگ حرکت کنیم و این کشور مجلس و قانون دارد و باید سیر قانونی را طی کند اگر قرار است فشار یک صنف و چند نفر طرح را مسکوت بگذارد پس انقلاب چه نتیجه ای داشت
باید طبق شرایط روز قانون گذاری نمود
سن بلوغ اومده پایین ... طرف چکار کنه تو اوضاع بیریخت
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
سن بلوغ نیامده پائین بلکه آوردنش پائین تا اوصاع را بیرخت کنند
لازم شد اعدام هم میشه ازدواجم میکنه ولی رای نمیتونه بده
خانم سیاوشی اگه یه نفر یه حرفی زده باشه که ارزش خوندن داشتهباشه همین جمله شماست
ترویج روابط جنسی در قالب ازدواج با دختر 9 ساله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
هزاران لایک
نظر اکثریت مردم اینه که این قانون رای بیاره،، چظور چند نفر با این حرف های بی ربط جلوی ی نظرات علمی و کارشناسی رو میگیرن ،، اصلا این هیات قضایی چه کسانی هستن؟اسمشون رو بگید تا این نمایندگان متحجر رو مردم بشناسن
به نظر میاد بسیاری از مسائل به جای قانونگذاری نیاز به فرهنگ سازی داره. همونطور که در متن هم اومده خیلی از مراجع قائل به بلوغ عقلی هستن. طبیعتا بلوغ عقلی یک مساله نسبی و فرهنگی هست و در جوامع مختلف متفاوته. همونطور که امروز عقلا خیلی از ماها که در جوامع شهری زندگی میکنیم ازدواج دختر ۱۳ساله رو نمیپسندیم ممکنه در یک جامعه با شرایط تربیتی متفاوت این مساله یک نیاز جدی باشه، چون بلوغ عقلی(و جسمی) تابعی از نوع تربیت و شرایط محیطی و جغرافیایی هست. از طزف دیگه برای جلوگیری از اجبار به ازدواج(ناشی از فقر و اعتیاد) حتی در سنین بالاتر میشه قوانین پیشگیرانه و کنترل کننده گذاشت.
کمیسیون قضایی مجلس تمام قد در خدمت خواستهای جنسی دختر بچه های زیر 13 سال ایستاده است تا مبادا کسی یا حکمی در آن خللی ایجاد کند. این نمایندها موجب افتخار جامعه استثنایی ایران هستند و باید از آنها برای اینهمه جانفشانی قدردانی نمود.
تول به فکر جوانانی باشید که از سن ازدواج آنها میگذره دوم ببینید چرا جوانان ازدواج نکردند اگر اشتغال تسهیلات یک زندگی معمولی توام با قوانین محکم برایتداوم زندگی باشد جوانانی که سنشان رو به بالا است بدون همسر نمی مانند اگر کودک همسری باب شود وافراد سن بالا همسران کودک برگزینند عاقبت را چه می بینید ظاهرا دوستان طرفدار کودک همسری در مجلس به فکرخودشان هستند نه ملت آخه چزا خجالت نمی کشید هدف شما از حمایت از کودک همسری چیست اگر خواهر ویا دختر شما که در سن کودکی هستند ویک مرد صی یا سی وپنج ساله برای ازدواج با او قدم جلو بگذارد دختر یا خواهر کودک خود را به فردی که بیست سال با او فاصله سنی دارد میدهیدواگر نکنید چرا دیگران را تشویق به این کار میکنید شما اشتغال ایجادکنید امکانات وتسهیلات بدهید نتیجه اش را ببنید شرم کنید الان با 1400 پیش متفاوت است اگر حضرت الان مبعوث میشد بحضرتش قسم شما را جز کفار میدانست من میترسم شما در آینده نزدیک به شغل شریف دلالی محبت روی بیاورید قدری خجالت بکشید وحیا کنید اگر شما دختر ی10دویا 11 ساله درخانواده ویا فامیل دارید من بیام برای ازدواج خجالت بکشید مملکت را نابود کردید چرا از رونمی رویدحاضرم با شما در تلویزیون بصورت رودررو زنده مناظره کنم وخیلی راحت حرفهای خودم را بزنم باز هم میگم خجالت بکش که طرفدار کودک همسری هستی
ببينم اين اقايون كه با اين كار مخالف هستن حاضرن خودشون دخترشون رو تو اين سن شوهر بدن يا اين كه باز مرگ خوبه ولي برا همسايه
همه زنگی وعمر مردم را یا به اصولگرا یا اصلاح طلب یا لیبرالیسم بند میکنید مردم گرسنه اند شما میلیارد ها تمن از ماتهت مردم میخورید هیج کاری برای مردم نمیکنید دو نسل جوان این مملکت زمان دولت احمدی نژاداز بین رفتند هیجیک از شما نمایندگان دم برنیاوردید
میگن یه بچه چهارده ساله می‌تونه پادشاه انگلستان بشه، خرید ماشین از این سخن تره؟! این حرفتون درست نیست که چون ماشین نمیتونه بخره ازدواج هم نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
دقیقا جایگاه پادشاه مقابل دختر ۹ سالست
یکم دقت کن!!
برعکس کن
فهمیدی؟
پس اشکال ندارد و از پیش بر میاد
خدا کمک کنه از این قوانین عهد حجری خلاص بشیم . آخه کی میتونه موافق چنین ازدواج هایی باشه ؟؟؟؟
مشکلات اقتصادیرو حل کنید. مردم نون ندارن بخورن نمایندگان مردم!!! چسبیدن به این مثایل درجه چندم مردم. اون از ا کنسرتو ورزشگاه رفتن خانوماو خوندن شجریانو ... اینم آپدیت جدیدش! فقط بلدن تتتتکرار کنن.
افرادی که تا سن ۱۸ سالگی تمام حق داشتن حساب بانکی مستقل ندارند ،چگونه حق تشکیل خانواده میتواند داشته باشد ؟،، در حکومت سابق افراد کمتر از ۱۸ سال مجوز از دادگاه اخذ میکردند ؟ چرا اکنون هم آنگونه عمل نمی نمایند ؟ ،،، حتی ازدواج بدون ثبت در دفاتر ثبت ازدواج ممنوع بود ؟،،تحکیم خانواده با تشخیص اصول توانایی هم زیستی ،و تعامل زن ،و مرد است ؟ یکی از معانی همسر ، برابری ، و مساوات است ، رشد انسانها در مناطق جغرافیایی متفاوت است ؟ برای تشکیل خانواده هم به رشد عقلی ،و هم به رشد جسمی نیاز است ؟،،
من از مخالفان سر سخت طرح ۲۰۳۰ بودم و هستم ولی کودک همسری را تنها ظلم به دختران کشورمان با رنگ اسلامی و قانونی میدانم.
خانم نماینده، می‎شود به دو سئوال جواب دهید؟
الف – همین الان خانواده‎هایی در مناطق مرزی، دختر ده ساله‎ی خود را به مرد افغان و ... می‎فروشند. این کارشان، با قانونی که مجلس محترم در مورد ازدواج با اتباع بیگانه تصویب کرده در تعارض است. اما آیا مصوبه‎ی مجلس هیچ اثری روی رفتار آنها دارد؟ حالا شما می‎خواهید تصویب کنید که سن 13 باشد یا نباشد! بنظرم هیچ فرقی برای آن خانواده‎ها ندارد، مصوبه‎ی شما هیچ تغییری در رفتار آنها ایجاد نخواهد کرد.
ب – جوان و نوجوان ایرانی، درست مثل من و شما حق و نیاز جسمی و روحی دارد. آیا حاضر هستید هم زمان با محدودکردن سن ازدواج به 13 سال، محدودیت‎های قانونی ازدواج موقت را – که همین مجلس محترم تصویب کرده‎است – بردارید؟ من و شما که در درون نوجوان 13 ساله‎ی ایرانی نیستیم. می‎خواهید بچه‎های ما بین نیاز جسمانی و جنسی خودشان، و محیطی که امثال من و شما ساخته‎ایم، هیچ راهی جز بی قانونی و تن به گناه دادن نیابند؟
خواهش می‎کنم نفرمایید، نوجوان ما باید فلان کار را بکند، یا فلان جور باشد. با گفتنِ من و شما چیزی تغییر نمی‎کند.
یک خواهش از تابناک:
شما که امکانات دارید ی ررسی نمائید که ازدواجهای در زیر سن قانونی به چه سر انجامی میرسند ؟
خوب بعضی دوست دارند .مگر ایرادی دارد. سلیقه است دیگر.
مقایسه ازدواج با قرارداد نشانه درک نادرست از رابطه بین زن و شوهر و نگاه مکانیکی به ازدواج است.
فکر کنم کسانی که حامی طرح ازدواج دخترکان و به تعبیر ایشان کودک همسری!!! حداقل 500 سال دیر به دنیا آمده اند!
بیشتر بحث دختر کم سن مطرح است. دختر کوچک در چنین ازدواجی اسیب جسمی می بیند برای پسر مشکلی بوجود نمی آید حتی اگر زیر ده سالگی ازدواج کند. این است تفاوت
باسلام ..به شدت باازدواج دختران زیر۲۰سال مخالفم وعلت مخالفت خودرابه محضرشمااعلام می دارم :به دلیل اینکه دختران جامعه ماتاسنین بیست سالگی دررویا،کودکانه خودهستند ...کم تجربه هستندوهنوزبایدپیش مادرانشون اموزش مسایل زندگی درابعادمختلف ببینند ...اسیب پذیری اجتماعی درسنین زیر۲۰سال بسیاربالاست کمااینکه درجامعه میبینیم واین هشداررابایدجدی بگیریم و اموزش های لازم بایدداده شودودرازدواج هابایدلحاظ کنیم ودربرقراری ارتباطات وتعاملات زندگی ضعیف هستند وخطرجدی است وامارطلاق هادرجامعه مبین وگواه این موضوع است وقطعابه دنبال این موضوع فقروفحشادرجامعه گسترش می یابدوامیدواریم قانون گذاربالحاظ مسایل خانوادگی واجتماعی درجامعه وتصویب قانون جامع درجهت ثبات وپایداری اجتماعی خانواده وکاهش اسیب های اجتماعی به تقویت بنیان خانواده هاکمک کنندوشاهدکاهش اسیب های اجتماعی درجامعه باشیم ...توفیق همگان ارزومندیم
در هر موردی تعدد زوجات تعداد فرزتد اقتصاد و تجارت در همه این مسائل کسی سراغ منش و قانون الهی و سنت انبیا و اولیا نمی رود و سلیقه ها و کج ههمی ها قانون می شود . دختر چرا 9 ساله بالغ می شود ؟ پسر چرا 15 ساله مگر اینها خانواده و بزرگتر ندارند که خانم میگوید
کودکی که نمی‌تواند خودرو معامله کند، چگونه بزرگ‌ترین قرارداد عمرش را امضا کند؟
تابناک برای ثبت در تاریخ ایران و جهان لطفاً اسامی و سایر مشخصات افراد حامی ازدواج کودکان و ممانعت کننده از تصویب ممنوعیت ازدواج کودکان را لیست کرده منتشر کنید.
اجازه خودارضایی به کودکان داده میشود، دربرنامه ی شبکه سلامت ولی اجازه ازدواج سالم نبایدداده شود؟!!!!!! اگرازدواج نکنندآنهاکه تمایل دارند، روبه خودارضایی وهم خوابگی باهم جنسشان خواهندآورد،
پاسخ ها
آزاده
| Germany |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
ازدواج سالم ؟؟؟
مطمینید که آخر و عاقبت این ازدواج ها خیر و خوشی هست ؟؟؟؟ در ضمن کسانی که میگن این یک امر سلیقه ای هست باید بدونند که هزینه این ازدواج های نابخردانه در آینده بر دوش کل جامعه هست .
لیبرالیسم؟! ( با صدای جناب خان)
بله زیر 18 ساله ها هم نیاز جنسی دارند. ولی توی قانون اعمال بفرمایید که زیر 18 ساله ها فقط حق دارند با زیر 18 ساله‌ها ازدواج کنند و هر وقت هم پشیمان شدند بزنن زیرش چون تصمیمی که در نوجوانی و اوج ترشح هورمونهای جنسی و جوانی به علاوه خامی و بی تجربگی گرفته میشه دوامی نداره. ضمنا تا 18 سالگی هم حق فرزند دار شدن نداشته باشن.
واقعا مشکل مملمت ما اینه؟! چندتا مورد داره؟ اصلا کی دخترش رو در این سن شوهر میده؟به جای رسیدی به مشکلات افتصادی و فرهنگی بزرگ مملکت .....
برید برای بالای 18 فکری کنید چند تا بچه زیر 18 ازدواج می کنن خدایی سن ازدواج رو نگاه کنید شما کجایید! ؟ایرانید؟؟؟
دوستان عزیز که نظر میذارن، مراقب نظر برخی دو رو ها باشند که از داخل و خارج میان از طرف دین و به ظاهر یک‌ متدین، نظر میدن و جوری هم میگن که دیگران رو علیه دین و نظر دین تحریک‌کنند.
ازدواج دختران کم سن و سال، سوء استفاده جنسی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر