بازدید 29111

اولین تصویر "امید" اماراتی‌ها از مریخ

نخستین ماموریت مریخی امارات موسوم به "امید" (Hope) موفق به ثبت و مخابره اولین تصویر از سیاره سرخ شده است.
کد خبر: ۹۹۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶ 27 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، نخستین مأموریت میان سیاره‌ای امارات متحده عربی در حال عزیمت به مریخ است و اولین تصویر از مریخ را برای اثبات این موضوع ارسال کرده است.

کاوشگر "امید" امارات در تاریخ ۱۹ ژوئیه از ژاپن به سمت مریخ پرتاب شد و این اولین بار است که یک کشور عربی قدم به فراتر از مدار زمین می‌گذارد.

این فضاپیما در حال حاضر یک پنجم از مسیر طولانی خود تا رسیدن به مریخ را طی کرده است.

"محمد بن راشد آل مکتوم" نخست وزیر امارات، روز دوشنبه (۲۴ اوت) در توئیتر خود نوشت: کاوشگر "امید" به طور رسمی ۱۰۰ میلیون کیلومتر با سیاره سرخ فاصله دارد. مریخ همانطور که در تصویری که توسط "ردیاب ستاره" این کاوشگر گرفته شده، نشان داده شده است، پیش روی ماست و در حال پشت سر گذاشتن زحل و مشتری هستیم.

پیش بینی می‌شود که کاوشگر "امید" در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ برسد.

این "ردیاب ستاره" به گونه‌ای طراحی شده است که "امید" را در مسیر خود نگه دارد و به فضاپیما می‌گوید دقیقاً کجاست. علاوه بر این، این کاوشگر برای هنگامی که به مریخ رسید و کار علمی خود را شروع کرد، دوربین بیشتری را برای استفاده در اختیار دارد.

اولین تصویر


تیم کنترل و نظارت "امید" انتظار دارد که این فضاپیما از زمان پرتاب تا رسیدن به مریخ، ۶ مانور اصلاح مسیر انجام دهد که اولین مورد آن در اوایل ماه جاری انجام شد.

"عمران شرف" مدیر پروژه این مأموریت گفت: ما اولین مانور اصلاح مسیر را انجام داده ایم که اولین آزمایش سیستم‌های پیشران و کنترل مسیر کاوشگر "امید" بود و همچنین اولین بار بود که شش موتور پیشران Delta-V در این فضاپیما فعال می‌شدند. این فعالیت ۲۱ ثانیه‌ای ما را به خوبی در مسیر مریخ قرار داد و ما از عملکرد کاوشگر "امید" تاکنون خوشحال هستیم.

زمانی که "امید" به صورت ایمن به مدار مریخ برسد، حداقل به مدت یک سال مریخی (نزدیک به دو سال زمینی) به مطالعه و بررسی آب و هوا و جو سیاره سرخ خواهد پرداخت.

نکته قابل توجه در این ماموریت این است که یک زن ایرانی الاصل از ارکان اصلی راه اندازی ماموریت "امید" است.

سارا امیری یکی از ۹ وزیر زن کابینه دولت امارات و وزیر علوم پیشرفته امارات است. او از بلوچ‌های ساکن امارات و اصالتاً متعلق به منطقه نیک شهر است که در بلوچستان ایران واقع شده است.

امیری در دانشگاه آمریکایی شارجه تحصیل کرده و افزون بر پست وزیر «علوم پیشرفته»، رئیس تیم اکتشاف مریخ و رئیس شورای نخبگان علمی امارات نیز هست. او در سال ۲۰۱۵ از سوی "انجمن جهانی اقتصاد" به عنوان یکی از ۵۰ دانشمند برتر جوان دنیا انتخاب شد.

سارا امیری پس از تحصیل، مدیریت سیستم‌های پیشرفته در «مرکز فضایی راشد بن محمد» را در اختیار گرفت. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رییس بخش توسعه و پژوهش‌های این مرکز هم بود. امیری در سال ۲۰۰۹ در تیم برنامه‌ریزی سیستم کنترل از راه دور ماهواره "دبی‌ست ۱" مشغول به فعالیت بود و همین نقش را در راه‌اندازی ماهواره "دبی‌ست ۲" برعهده داشت.

اولین تصویر

طبق حکمی که محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و نخست وزیر امارات برای سارا امیری صادر کرده، افزون بر پست وزیر علوم پیشرفته این کشور، ریاست تیم اکتشاف مریخ و رییس شورای دانشمندان این کشور است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲
اگر همین فردا امارات اعلام کنه میخواد بین زمین وماه اتوبان بکشه من تعجب نمیکنم
راستی امید ما چی شد داستانش
تو ایران بود گاندو خورده بودش
ما تا یه ماهواره اونم با چند بار شکست می فرستیم دور زمین چنان تبلیغ می کنیم که آخر فضا و تکنولوژی هستیم ، تا یه نیروگاه دست چندم روسی رو بعد از 40 سال راه میاندازیم چنان عمل می کنیم که از کاربراتور اتم وارد شدیم و از لوله اگزوزش بیرون اومدیم اون وقت این امارات هم بهترین زندگی رو برای مردمش درست می کنه و هم نیروگاه اتمی می سازه و هم فضا پیما می فرسته مریخ ، باید یاد بگیریم به جای وعده و حرف ، عمل کنیم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
ای غربزده بدون شرق
ایرانی ها در هر جایی از موفقترین ها می شوند جز کشور خودشون ،،،،،
اگه ایران بود عمرش را پشت درب یکی از سازمانها تلف میکرد.
آدم وقتی مطالب فوق رو میخونه فکر میکنه داره خواب میبینه.کشور امارات.در همسایگی ما.پرتاب کاوشگر مریخ.سارا امیری .نخبه ایرانی.اهل نیک شهر خودمون.عضو کابینه علو م پیشرفته امارات.ولی میبینی واقعی واقیعست.ما که چیزی برای گفتن نداریم.مغزمون هنگ کرده
باعث افتخار ملت فرهیخته ایران وتمام آزاد اندیشان جهان
سارا امیری اگر در ایران بود - بهش یاد میدادند چطور سوزن دوزی یا قالی بافی کنه و بهش یاد اوری میکردند که همه جوانان که نباید پشت میز نشین باشند-همه که نباید رئیس باشند
این عکس از مریخ را حتی خیلی بهترشو من با این دوربین نوکیای تلفن همراهم که مال ده پانزده سال پیشه هم میگیرم و با بلوتوث به سه ساختمان انطرفتر میفرستم. ممکنه بنده را هم در این تیم استخدام کنند تا رازمو بهشون بگم. شاید کیفیت عکسشونو بهتر بکنم.
آفرین به این پشتکار
فقط اینو اصلاح نمایید
زحل و مشتری را پشت سر گذاشته است غلط است
این دو سیاره بیش از ۱.۵ میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارند در حالی که فاصله مریخ در کمترین حالت حدود ۶۰ میلیون کیلومتر می باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر