بازدید 7380

هشدار مسئولان صنفی مشهد به بنگاه‌های املاک غیرمجاز

مسوولان اتاق اصناف مشهد در خصوص انجام معاملات ملکی در بنگاه‌های مشاوران معاملات املاک غیرمجاز و همچنین انعقاد قراردادهای دستی در بنگاه‌ها برای هر نوع معامله اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره ملک هشدار دادند.
کد خبر: ۹۹۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ 21 August 2020

به گزارش «تابناک»، رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد روز جمعه در این باره به ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ بنگاه مشاوران معاملات املاک غیرمجاز در این شهر شناسایی شده و به آنها اخطار پلمپ داده شده است.

علی مرادزاده افزود: واحدهایی که اخطار می گیرند فرد اخطار گیرنده باید به اتحادیه آمده و با گرفتن جواز کسب رفع اخطار کند در غیر این صورت واحد خاطی برای پلمپ به اداره اماکن نیروی انتظامی معرفی می‌شود.

وی اضافه کرد: از این تعداد بنگاه معاملات املاک غیرمجاز طی ماه‌های تیر و مرداد ماه ۳۰۰ واحد پلمپ شده است.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد حضور متعدد بنگاه‌های مشاوران معاملات املاک مشهد را یک آسیب دانست و گفت: طبق قانون نظام صنفی محدودیتی برای صدور پروانه کسب در حوزه این اتحادیه وجود ندارد.

مرادزاده افزود: بیشترین تخلفات از سوی بنگاه‌های معاملات غیرمجاز انجام می‌شود و عمده شکایاتی که از سوی مردم به این اتحادیه گزارش می‌شود مربوط به پیش فروش مسکن است.

وی اضافه کرد: در کلاهبرداری‌های مربوط به پیش فروش مسکن، معمولا واحدهای یک مجتمع مسکونی یا خانه به چند نفر به فروش می‌رسد همان طور که پیش از این یک مجتمع ۲۰ واحدی در منطقه الهیه مشهد به ۶۶ نفر فروخته شد.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: ساختمانهای در دست ساخت یک سند عرصه و یک سند اعیان دارند که در مجتمعهای مسکونی این سند اعیان برای هر واحد به صورت مجزا صادر می‌شود و برای واحدهایی که سند اعیان ندارند احتمال کلاهبرداری به صورت فروش آن به چند نفر وجود دارد.

مراد زاده افزود: روال قانونی کار باید این گونه باشد که صحبتهای اولیه برای پیش فروش مسکن در بنگاه مشاوران معاملات املاک دارای جواز کسب انجام و متن مذاکرات مقدماتی تهیه و سپس قرارداد پیش فروش در محضر ثبت شود.

وی ادامه داد: نصب پروانه کسب معتبر، دارای تاریخ و عکس دار به نحوی که عکس با صاحب بنگاه برابری داشته باشد از شروط مجاز بودن بنگاه مشاوران معاملات املاک است که باید مورد توجه افرادی که به این بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند قرار گیرد.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: همه قراردادها اعم از خرید و فروش، اجاره و رهن باید در رایانه ثبت و به صورت الکترونیکی صادر شود زیرا قراردادهای دستی امکان سوء استفاده افراد را فراهم می‌کند.

رییس اتاق اصناف مشهد نیز نسبت به انجام معاملات و امکان سوء استفاده از آنها در بنگاه‌های مشاوران معاملات املاک غیرمجاز هشدار داد و گفت: معاملات ملک و مسکن از جمله اتفاقات مهمی است که در زندگی هر فردی پیش می آید و مهمترین دغدغه طرفین معامله ضرر و زیانی است که ممکن است گریبانگیر هر یک از آنان به واسطه ارتکاب جعل و کلاهبرداری شود.

محمود بنانژاد اظهار داشت: در راستای مشاوره صحیح و صادقانه، سامانه ای کشوری به نام سامانه املاک کشور برای ثبت معاملات تهیه و تدوین شد که در آن احراز هویت هر دو طرف انجام شده و امکان هرگونه تخلف، جعل اسناد و مدارک از طرفین و حتی متصدی واحد صنفی مورد نظر سلب می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که قصد انجام معاملات ملکی را دارند باید به داشتن مجوز فعالیت یا همان پروانه کسب واحد صنفی توجه داشته و از متصدی واحد صنفی قرارداد چاپی مورد معامله را به همراه هولوگرام درخواست کنند زیرا دسترسی به ثبت مورد معامله به اضافه برچسب هولوگرام تنها مختص واحدهای صنفی پروانه دار است.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: احراز هویت افراد از طریق سامانه یکی از مهمترین مواردی است که باعث می‌شود ملک مورد معامله از طریق ثبت احوال شناسایی و امکان چند بار فروش یا اجاره آن از افراد سودجو سلب شود زیرا پس از ثبت مورد معامله، چنانچه ملک به غیر واگذار شده باشد تقدم و تأخر واگذاری آن در سامانه مشخص شده و به این ترتیب از ضرر و زیان خریدار جلوگیری به عمل می‌آید.

بنانژاد افزود: در قراردادهای دستی، تاریخ به صورت دستی وارد شده و امکان کلاهبرداری به ویژه در واحدهای صنفی بدون پروانه خواهد بود، لذا مردم توجه داشته باشند هر معامله‌ای که می خواهند انجام دهند علاوه بر توجه به پروانه کسب، حتما از بنگاه‌دار قرار داد چاپی با هولوگرام را درخواست کنند تا دچار عواقب مسائلی همچون کلاهبرداری افراد سودجو نشوند.

وی تاکید کرد: افراد پروانه دار مجاب به رعایت قانون هستند و اگر شکایتی علیه واحد صنفی پروانه دار بشود، محکمتر می توان در خصوص این افراد اعمال قانون کرد بنابراین باز هم تأکید می‌شود هموطنان مورد معامله خود را حتما در واحدهای صنفی پروانه دار و با درخواست قرار داد چاپی همراه با هولوگرام انجام دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر