بازدید 14393

روزی که پسربچه‌ها مرد بازگشتند

۲۶ مرداد ماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران است که چندین سال از عمر خود را در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق به اسارت پشت سر گذاشتند.
کد خبر: ۹۹۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 16 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ یکی از شیرین‌ترین روز‌های میهن اسلامی است، روزی که یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان دلیر است.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد سال ۱۳۶۹ تشکیل شد و تبادل حدود ۵۰ هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر برعهده گرفت.

در میان اسرای جمهوری اسلامی و دشمن تفاوت‌های مختلفی وجود داشت و مهم‌ترین تفاوت این بود که همه‌ اسرای رژیم بعث نظامی بودند، اما بیشتر اسرای میهن ما بسیجی‌های نوجوان و جوان بودند و از شهدای شاخص آزاده نیز می‌توان به شهید لشگری و شهید ابوترابی فرد اشاره کرد.

در آن سال‌ها بیش از ۴۳ هزار آزاده از ۶ ماه تا بیش از ۱۰ سال دوران اسارت را در اردوگاه‌های رژیم بعثی پشت سر گذاشته بودند و در ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ رزمندگان سربلندی که برای دفاع از دین، شرف و خاک کشور در دست دشمن بعثی اسیر شده بودند، به کشور خود بازگشتند و این سال برای مردم ایران سال مهم و پرتلاطمی بود و در این روز کشور ما شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های دشمن بعثی، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.

۲۶ مرداد ماه سال ۶۹ تمام ملت ایران خوشحال بودند، چراکه شاهد آزادی و حضور اولین گروه اسرا کشور بودند، اسرایی صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین کسان به قضای الهی و علت آزاده نامیده شدن اسرا به این دلیل بود که از قید نفس و نفسانیات رهایی پیدا کرده بودند.

ایمان و رشادت آن‌ها باعث شده بود تا در برابر فشار‌های دشمن کمر خم نکنند و هراسی از شکنجه‌های دشمن بعثی نداشته باشند.

در همین روز‌ها بود که آزادگان سرافراز میهن اسلامی پس از سال‌های طولانی اسارت از چند نقطه مرزى وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان، بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود، اشک‌هایی که نشان از دلتنگی و غصه بسیار داشت.

یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های آزادگان زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینى (ره) و هم‏چنین بیعت با مقام معظم رهبری حضرت آیت ‏الله خامنه ‏اى بود که بسیاری از آن‌ها در زمان رسیدن به مرقد امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بسیار ناراحت بودند و بابت از دست دادن پدر و پیر جماران خود اشک می‌ریختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در مورد آزادگان فرموده‌اند: یکى از چیزهایى که شما را، دلهایتان را زنده نگه می‌داشت، پر امید نگه می‏‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن ‏بزرگوار هم خیلى به یاد اسرا بودند. حال پدرى را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید.

همان طور که گفته شد آزادگان پس از اسارت، از دو موضوع خیلی غم زده شده بودند.

یکی از این موضوعات رحلت پدر خود، یعنی امام راحل و پیر جماران و موضوع دیگر شهادت و فقدان برخی یاران خود به ویژه بعضی آزادگان بود که در دوران اسارت به شهادت رسیده بودند، چراکه حدود ۵۷۰ نفر از عزیزان آزاده در غربت اسارت شهید شدند.

آزادگان از گنجینه‌‏هاى ارزشمندى هستند که در درون آن‌ها، فرهنگ انسان‏ ساز دوران اسارت نهفته است و ثبت کردن وقایع اسارت، پلى براى انتقال این فرهنگ به سایر هموطنان می‌تواند باشد.

در حال حاضر نیز با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و در مسائل نیز می‌توان از کمک این جامعه هدف کمک گرفت.

امسال هم قرار است مراسم سی‌امین سالروز بازگشت آزادگان سرافراز در سراسر کشورمان برگزار شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز در نظر دارد.

در این روز‌های کرونایی شاهد تلاش ایثارگرانه کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستیم که به گونه‌ای مجاهدانه برای سلامتی هموطنان در این راه قدم بر می‌دارند.

تلاش‌های کادر درمان نیز همانند مجاهدت ایثارگران و آزادگان دوران ۸ سال دفاع مقدس است و قرار است طی این چند روز، آزادگان با لباس‌های اسارت خود برای تجلیل از کادر درمان در بیمارستان‌ها حاضر شوند و از زحمات و تلاش‌های آن‌ها تقدیر کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در همین راستا بیان کرد: دوران اسارت، دوران دشوار و قرنطینگی اجباری است و ما در کشور، آزادگانی داریم که مدت اسارت آن‌ها از زیر ۶ ماه تا بالای ۱۰ سال بوده است و این دوران را با تمامی دشواری هایش سپری کرده‌اند. از این رو امروز، این عزیزان نماد خوبی برای آن دسته از افرادی هستند که از وضعیت دشوار فعلی شیوع ویروس کرونا به ستوه آمده اند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پیام آزادگان سرافراز در این دوران کرونایی این است که این سختی‌ها گذرا است و ان شاءالله می‌توان با استقامت و مقاومت به نتیجه‌های شیرینی دست پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی راد افزود: عموم مردم در معرض تهدید بیماری کرونا هستند که تحمل آن مستلزم صبر و مقاومت زیاد است که در این میان، کادر درمان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و مشکلات زیادی را به دوش می‌کشند. آن‌ها نه تنها بیمارداری می‌کنند، بلکه باید سلامتی خود را نیز حفظ و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: با توجه به وجود ویروس منحوس کرونا، هم مردم و هم کادر درمان به تاب آوری نیاز دارند تا بتوانند با صبر و استقامت بالا بر مشکلات این روز‌ها فائق آیند.

امید است مسئولان نیز در راستای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ترویج آن به نسل آینده تمهیداتی بیاندیشند و در این میان شاهد حضور ایثارگران در عرصه‌های مختلف جامعه باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر