بازدید 6721

عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان امسال

وزیر نیرو گفت: سال گذشته و امسال از سال‌های ویژه و فراموش نشدنی در تاریخ صنعت برق کشور است و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تجربه موفقی در تاریخ مدیریت آب و انرژی کشور ثبت شد.
کد خبر: ۹۹۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 15 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان عصر امروز هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان ۱۳۹۹ (برنامه ۰۹۹) که در قالب پروژه‌های "ساز و کاری" برگزار شد، با یادآوری سیلاب‌های وسیع اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در حدود ۲۵ استان کشور بویژه خورستان گفت: در این عرصه هم تلاش، فعالیت، تخصص، همت بالا و مسئولیت پذیری همه دست‌اندرکاران عرصه مدیریت منابع آب و بویژه استانداران فراموش نشدنی است.

وی تصریح کرد: ما تحریم‌های سخت و گسترده‌ای را تجربه می‌کنیم و طبیعتا همه تلاش کرده‌ایم که با تدارک لازم، افزایش تاب‌آوری جامعه را در برابر این تحریم‌های ظالمانه فراهم کنیم؛ هم در عرصه برق و هم آب، وزارت نیرو و دستگاه‌های همراه در سازمان دولت و در بخش خصوصی و مردم، نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.

وی با اشاره به خشکسالی گسترده در سال آبی ۹۷-۹۶ که موجب کاهش منابع آب در مخازن سد‌های چند منظوره بویژه در استان خوزستان شد، اظهار داشت: ما به یک باره در تابستان ۹۷ با کاهش حدود ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق‌آبی مواجه بودیم.

اردکانیان افزود: مدیریت آن سال آبی از سختی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار بود که جز با فرهنگ تدبیر، همت والا، تلاش شبانه‌روزی و درک صحیح عرصه مدیریت منابع آب به عنوان یک عرصه میان بخش عملی نبود که نزدیکی و فعالیت مستمر همکاران ما در وزارت کشور و استانداری‌ها بسیار حائز اهمیت بود و استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها مانند یک همکار نزدیک، دوشادوش وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت آب و برق در تب و تاب خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بودند.

وزیر نیرو گفت: بلافاصله بعد از سال آبی ۹۷-۹۶، در سال آبی ۹۸-۹۷ ما با یکی از پرآب‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر مواجه بودیم.

اردکانیان گفت: بر اساس آمار ثبت شده، آن سال یکی از سه سالی بود که پرآب‌ترین و پربارش‌ترین سال‌ها را در تاریخ ۵۰ ساله نشان می‌داد.

وی ادامه داد: ما بعد از پشت سر گذاشتن این دو تجربه که بویژه در سال‌های تحریم که به معنای حداکثر سازی استفاده از ظرفیت‌های موجود قلمداد می‌شد، برنامه خاموشی صفر ۹۸ را در تابستان ۹۸ در دستور کار داشتیم.

وزیر نیرو افزود: طبق آمار، دست‌کم در یک دهه قبل از سال ۹۷، هر سال در تابستان با افزایش اوج بار یا پیک تابستان به میزان حدود ۵ درصد مواجه بودیم؛ یعنی علاوه بر پاسخگویی به تمام نیاز‌ها در همه بخش‌ها در طول سال، سالانه حدود دو تا سه هزار مگاوات و بلکه بیشتر صرفا برای پاسخگویی به اوج بار تابستان و افزایش نسبت به سال قبل ظرفیت‌سازی کرده، نیروگاه احداث و سرمایه‌گذاری کنیم تا تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو گفت: آنچه به عنوان مدیریت مصرف در دستور کار این دوره مدیریت وزارت نیرو است، مقدمه‌ای بر مدیریت تقاضاست.

وی افزود: طبیعتا در تابستان سال‌های ۹۷، ۹۸ و امسال اگر قرار بود در بر همان پاشنه بچرخد باید در هر تابستان علاوه بر سایر نیاز‌ها صرفا برای عبور موفق بدون خاموشی از پیک چندین هزار مگاوات نیروگاه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کردیم.

وزیر نیرو افزود: فارغ از تحریم، این روند، روند قابل ادامه و پایداری نبوده، نیست و نخواهد بود.

اردکانیان با بیان اینکه با جمعیت رو به رشدی مواجه هستیم، گفت: مدیریت مصرف به معنای صرفه‌جویی نیست، بلکه عمدتا ناظر بر اصلاح روش‌های مصرفی است و مدیریت تقاضا هم عرصه توسعه‌یافته‌تری نسبت به میدان و عرصه مدیریت مصرف است.

اردکانیان گفت: ما در این سال‌ها و دوره فشار‌های حداکثری، حداکثر استعداد‌های خودمان را هم به کار گرفتیم و در هر دو عرصه مدیریت مصرف و تقاضا داریم کار می‌کنیم؛ به نوعی جبران مافات نسبت به سال‌هایی است که در تابستان‌ها پیک مصرف بالایی داشتیم.

در آستانه تثبیت یک وضع مطلوب در صنعت برق کشور هستیم

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز جشن ما در ۲۵ مرداد ۹۹ از این نظر جشن مهم و باشکوهی است که ما در آستانه تثبیت یک وضع مطلوب در صنعت برق کشور هستیم افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از موجبات تفاخر ما این است که بدون خاموشی و پاسخگویی به تقاضا‌های انرژی پیک کمتری هم داشتیم و این توسعه یافتگی واقعی در عرصه مدیریت انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: ما در تابستان ۹۷ توانستیم در اولین راند برنامه مدیریت مصرف با همکاری بویژه استانداران و سایر بخش‌ها و شروع یک برنامه جامع با رسانه ملی و رسانه‌های مختلف رشد ۵.۲ درصدی سالیانه اوج بار را به ۲.۹۸ درصد کاهش دهیم.

اردکانیان گفت: این امر موجب شد که با اعتماد به نفس، برنامه صفر ۹۸ را عرضه کنیم و از تقریبا مرداد ۹۷ آغاز شد و تابستان ۹۸ را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده پشت سر گذاشتیم در حالی که تعهداتمان به صادرات انرژی را هم پاسخگویی کرده بودیم و رشد اوج بار ما به نسبت به سال قبل از آن از ۲.۹۸ درصد هم کمتر شد و به یک درصد رسید.

وی افزود: به این نتیجه رسیدیم که ما این توان بالقوه را در کشور نه تنها در وزارت نیرو که در دستگاه‌های همکار در سطح مدیران ارشد، پل‌های مطمئن ارتباطی اعم از رسانه ملی و دستگاه‌های ارتباط جمعی و از همه مهمتر در سطح افکار عمومی و مردم داریم که رشد اوج بار ۵.۲ درصدی را فراموش و بر روی رشد بار حدود یک درصد برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر نیرو گفت: این اتفاق بزرگی است که امسال هم رقم زده شد و طبق گزارش‌ها تابستان امسال را هم توانستیم با رشد اوج بار حدود یک درصد پشت سر بگذاریم.

اردکانیان با بیان این که مشخصات یک وضع و مدیریت مطلوب در صنعت برق شامل سه خصوصیت است توضیح داد: خصوصیت اول این که در زمان اوج بار، کمبود تولید نداشته باشیم و به مصرف کنندگان خاموشی برنامه‌ریزی شده ندهیم.

وی گفت: این اتفاق در تابستان امسال محقق شد. ما یکی دو اتفاق فنی ناشی از خرابی دستگاه‌ها و اشکالاتی در عرضه برق در برخی نقاط معدود کشور برای مدت کوتاه داشتیم که به هیچ وجه به معنای کمبود تولید و خاموشی برنامه‌ریزی شده نیست و به استناد آنچه اتفاق افتاده و عملکرد ثبت شده ما تابستان ۹۹ و اوج بار را بدون خاموشی پشت سر گذاشتیم.

اردکانیان اظهار کرد: خصوصیت دوم این که در عین حال نداشتن خاموشی برنامه‌ریزی شده و کمبود تولید، توانسته باشیم به تقاضا‌های انرژی پاسخ دهیم.

وی گفت: این موضوع بویژه در شرایط تحریمی بویژه در سالی که به نام جهش تولید مزین است شرط و قید فوق‌العاده مهمی است. در ماه‌های اخیر بویژه فروردین امسال بنا به آمار گزارش شده جهانی، تعداد قابل توجهی از کشور‌های صنعتی دنیا به دلیل بیماری کووید ۱۹ و رکود اقتصادی ناشی از آن و قرنطینه‌های اجباری بین ۵ تا ۲۵ درصد کاهش تقاضای انرژی داشتند. کشور ما در شرایط تحریمی در سال جهش تولید با افتخار اعلام می‌کند در این مدت به نسبت زمان مشابه پارسال به بخش صنایع بزرگ خود ۱۱ درصد و به بخش کشاورزی حدود ۴.۵ درصد انرژی بیشتر عرضه کرده است و به طور متوسط در کشور ۴.۳۵ درصد عرضه انرژی ما هم بیشتر بوده است.

تمام تعهدات صادرات انرژی به همسایگان در تابستان امسال انجام شده است

وزیر نیرو گفت: ما تعهداتی هم به همسایگان خود برای صادرات انرژی داریم که تمام و کمال این تعهدات در تابستان امسال هم ایفا شده و به انجام رسیده است.

اردکانیان گفت: خصوصیت سوم وضعیت مطلوب در مدیریت انرژی، این است که ما در عین حالی که خاموشی نداریم، به تقاضا‌های روزافزون و منطقی پاسخ می‌دهیم که سالی حدود یک میلیون مشترک بیشتر داریم و تقاضا در بخش‌های تولید رو به گسترش است، ناچار به سرمایه‌گذاری غیر ضروری نباشیم.

وزیر نیرو گفت: این که بتوانیم مانع از این شویم که سالانه هزاران میلیارد تومان از پول مردم را صرف ساخت نیروگاه یا نیروگاه‌هایی کنیم بخواهند حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار مگاوات ساعت اوج بار ما را در تابستان پاسخگویی کنند و نتوانیم این سرمایه ارزشمند را در سایر بخش‌های کشور در صنعت برق به کار گیریم.

وزیر نیرو با اشاره به ارائه گزارش این وزارت‌خانه در خصوص دستاورد‌های صنعت برق به مقام معظم رهبری در تابستان امسال که همگی برای نخستین بار در سال ۹۸ با عنوان اولین‌های برقی محقق شده بود اظهار داشت: با اظهار لطف کریمانه معظم له و قدردانی که از همه همکاران و دست‌اندرکاران صنعت برق داشتند و تاکیدشان بر ادامه این فعالیت‌ها به درستی بر یکی از نقاط نیاز ما اشاره کردند و انگشت گذاشتند و آن هم موضوع فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع است و هشدار دادند که حواستان به این بخش باشد، احداث نیروگاه و ایجاد ظرفیت‌های جدید بسیار کار لازمی است، اما بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری لازم برای بازسازی و نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع هم داشته باشیم که در یک برف سنگین در شمال کشور هموطنان با مشکلات جدی ناشی از اختلال مواجه نشوند.

وی گفت: طول شبکه‌های انتقال و توزیع ما در کشور حدود ۹۰۰ هزار کیلومتر است، حدود ۵۰۰ پست برق احداث شده داریم که برای نگهداری و تعمیرات نیاز به منابع دارند، حدود ۹۰ نیروگاه بزرگ ما مشغول فعالیت هستند که برای افزایش راندمان، بازسازی‌های ضروری و نگهداری‌ها نیاز به منابع دارند.

وی گفت: این که ما بتوانیم سرمایه‌گذاری غیر ضروری در بخش نیروگاهی صرفا برای یک اوج بار فزاینده نداشته باشیم این یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت مطلوب است که با این تثبیت افزایش فقط یک درصد به این مهم هم دست یافتیم و از فردا همکاران برنامه‌ریزی خود را برای برنامه صفر صفر صفر، خاموشی صفر در آخرین سال این قرن که تابستان ۱۴۰۰ است آغاز کنند تا بتوانیم افزایش اوج بار در این تابستان را در حد همین یک درصد نگه داریم و با تکرار این دستاورد در سه سال متوالی به تعبیری این دستاورد به نام صنعت برق ایران سند زده شود.

اردکانیان ادامه داد: ما قطعا با استمرار این حرکت و کاهش هزینه‌ها و با سایر برنامه‌های ساز و کاری که در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۹۹ تدارک دیدیم دست مریزاد واقعی را به مردم خواهیم گفت.

وی گفت: امروز ما از وعده ۲۵۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان که ۲۰۰ پروژه آن ساخت و سازی و ۵۰ پروژه ساز و کاری است موفق شدیم ۵۱ پروژه ساخت و سازی شامل سد‌ها، شبکه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و نیروگاه را افتتاح کنیم و چهار پروژه ساز و کاری شامل همین پروژه امروز با سرمایه‌گذاری مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان به ثمر رسیده است و وعده ما تا پایان امسال برای تکمیل و افتتاح ۱۹۵ پروژه دیگر در چارچوب این پویش با سرمایه‌گذاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

اردکانیان گفت: امید است با همکاری همه بخش‌های فعال دست‌اندرکار این‌ها به ثمر برسد و سال آینده توفیق داشته باشیم در ماه‌های و هفته‌های پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید برای سومین بار متوالی تابستان بدون خاموشی و توام با عرضه و صادرات انرژی بیشتر و سرمایه‌گذاری بهینه در عرصه‌هایی که نیاز واقعی صنعت برق است را به اتفاق همه شما، استانداران و همکارانمان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات کشور جشن بگیریم و تا آن زمان اثری هم از بیماری کووید ۱۹ در کشور ما و در دنیا نباشد و همکاران بخش سلامت هم در آسایش به سر ببرند. همانگونه که امسال سعی کردیم از ناحیه آب و برق اختلالی در عرصه خدمات درمانی و عرضه این خدمات ایجاد نشود در ایام پیش رو هم مسیر خدمت باز باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی