بازدید 9703

هشدار دامپزشکی درباره شیوع بیماری تب ۳ روزه

معاون سلامت دامپزشکی کردستان در مورد بروز بیماری تب ۳ روزه در گاو به دامداران هشدار داد.
کد خبر: ۹۹۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ 01 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ناصر مخدوم اظهار کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی نادر بوده که مشترک بین انسان و حیوان نیست و به راحتی به درمان پاسخ می‌دهد. در حال حاضر احتمال وقوع بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی وجود دارد و مناسب‌ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارت‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان ذکر کرد: بیماری با درمان به خوبی پاسخ می‌دهد و دامداران در صورت مشاهده علائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگش، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به درمانگاه های دامپزشکی مراجعه کنند.

مخدوم سمپاشی اماکن دامی بر علیه حشرات را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اعلام و بیان کرد: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه ها و بندپایان به عنوان ناقلان اصلی این بیماری انتظار داریم دامداران توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به سمپاشی بدن دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام در اولین فرصت اقدام کنند.

وی دیگر علائم این بیماری را افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، برشمرد و افزود: ممکن است در دام یبوست یا اسهال نیز دیده شود که بعد از فروکش کردن تب سه روزه، دام شروع به غذاخوردن کرده و نشخوار می‌کند، اما لنگش و ضعف ممکن است دو تا سه روز باقی بماند و زمین گیری ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تاکید کرد: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و خطری جوامع انسانی را تهدید نمی کند و داروهای لازم برای درمان این بیماری در بازار موجود بوده و مشکلی در زمینه تامین دارو فعلاً نداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل