بازدید 11672
۲

کاهش نرخ بیکاری مشکوک است

در حالی گزارش‌های مرکز آمار حکایت از کاهش نرخ بیکاری دارد که کارشناسان اقتصادی نسبت به این کاهش انتقاد دارند.
کد خبر: ۹۹۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ 23 July 2020


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مطابق آمار مرکز آمار ایران در بهار ۹۹، کاهش دو درصدی نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها در بهار ۹۹ را شاهد هستیم.

این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 98) 2.0 درصد کاهش یافته است.بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید 19 بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است.مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است.بررسی نرخ بیکاری گروه سنی 18تا 35 ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار امسال، 16.7 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار 98، به میزان 1.5درصد کاهش یافته است.اما برخی از تحلیل گران این کاهش نرخ را عجیب می دانند.

*اعتقاد ندارم نرخ بیکاری کاهش یافته

آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: به هیچ وجه اعتقادی ندارم که نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا کرده است، امکان ندارد در شرایطی که تمام کارخانجات از وضعیت خود گلایه دارند نرخ اشتغال بیشتر شده باشد.

وی بیان کرد: البته ممکن است مرکز آمار دست به خلاقیتی زده و تعریف نرخ بیکاری را تغییر داده است که این امر مستلزم آن است که با همین تعریف جدید نرخ بیکاری دیگر سال‌ها را نیز محاسبه کنیم.

بغزیان افزود: اگر تولید زیاد شده باشد می‌گوییم کارخانجات از ظرفیت خود نهایت استفاده را برده‌اند ولی سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته است و ما نمی‌توانیم بگویم نرخ بیکاری کاهش یافته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: احتمالاً تعریف نرخ بیکاری و صورت و مخرج کسر آن تغییر زیادی پیدا کرده است بنابراین این نرخ با توجه به وضعیت تورمی و رکود کشورمان مشکوک است و حتی برای آحاد مردم ملموس نیست.

آلبرت بغزیان گفت: احتمالاً تعریف نرخ بیکاری و صورت و مخرج کسر آن تغییر زیادی پیدا کرده است بنابراین این نرخ با توجه به وضعیت تورمی و رکود کشورمان مشکوک است و حتی برای آحاد مردم ملموس نیست.

*آمار نرخ بیکاری مرکز آمار اشتباه است/ نرخ بیکاری در کشور به شکل فزاینده ای افزایش یافته است

ساسان شاه ویسی تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در شرایط فعلی آن چیزی که بیش از همه ملموس است این است که بخش زیادی از بازار واقعی شامل کار و کالا از دست رفته است. بنابراین معتقدم نرخ بیکاری کشورمان به شکل بسیار فزاینده‌ای افزایش یافته است و این امر به فعالیت و خدمات غیر رسمی و ناپایدار برمی‌گردد.

وی بیان کرد: در این شرایط نه تنها خدمات بلکه تولید هم دچار از دست رفتگی شغلی شده است از این جهت به نظر می‌رسد نرخ اعلامی مرکز آمار در مورد کاهش آمار بیکاری اشتباه بوده است و باید این مرکز با تعمق بیشتری این آمارگیری را انجام دهد.

ساسان شاه ویسی بیان کرد: معتقدم نرخ بیکاری کشورمان به شکل بسیار فزاینده‌ای افزایش یافته است و این امر به فعالیت و خدمات غیر رسمی و ناپایدار برمی‌گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
"کاهش نرخ بیکاری" دروغ قرن است، نه دروغ هزاره است. آنوقت تلویزیون ما برای ترامپ دستگاه دروغ شمار نصب کرده است و همپای اعلام ساعتات شرغی تعداد دروغ های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه او را برای ما می گوید!!!!!!!!!!!!!
با آمار و ارقام نه بیکاری درست میشود نه اقتصاد کشور و مسائل مربوط به آن ،بهتز است خصوصی سازی متوقف وکارخانجات هر چه زودتز فعالتر شود تا نرخ بیکاری کمتر گردد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر