بازدید 13911

تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مراسم محرم

در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که با حضور رییس جمهور برگزار شد، درخصوص موضوعاتی همچون برگزاری مراسم‌های عزاداری در ایام محرم و صفر، چگونگی مدیریت برگزاری مراسم ها، تجمعات و سمینارها، گردشگری خارجی و اطلاع رسانی در حوزه کرونا، تصمیماتی اخذ و مصوبات مربوطه اعلام شد.
کد خبر: ۹۹۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶ 19 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، براساس مصوبات این جلسه در مورد برگزاری مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام محرم و صفر، مقرر شد که کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های پیشنهادی خود را در اسرع وقت به دبیرخانه ارائه کرده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به همراه نهاد‌های ذی ربط، نسبت به اقناع و آموزش مسئولان هیئت ها، تکایا و حسینیه‌ها در مورد دلایل و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم و صفر اقدام کند.



ضمانت اجرای مصوبه ستاد ملی درخصوص تمدید قرارداد‌های استیجاری



در این جلسه، درخصوص ضمانت اجرای مصوبه ستاد ملی درخصوص تمدید قرارداد‌های استیجاری، بر عدم صدور حکم تخلیه توسط محاکم دادگستری و شورا‌های حل اختلاف در موارد مرتبط با مصوبه فوق تاکید و مقرر شد، کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی ستاد ملی نسبت به آگاهی بخشی آحاد جامعه پیرامون مصوبه و فرایند اجرایی آن، اقدام موثرتری معمول کند.
 


چگونگی مدیریت برگزاری مراسم ها، تجمعات و سمینار‌ها



همچنین در مورد مصوبات مربوط به چگونگی مدیریت برگزاری مراسم ها، تجمعات و سمینار‌ها نیز مقرر شد که برگزاری مراسم‌ها و تجمعات در شهر‌های سفید، زرد یا نارنجی صرفا برابر پروتکل‌های ابلاغی در مراکز تحت نظارت و کنترل انجام شود و در صورت برگزاری اینگونه مراسم‌ها و تجمعات در مراکزی غیر از تالار‌ها و باغ تالار‌های دارای مجوز، در وهله اول از ارائه خدمات اجتماعی و عمومی به این مراکز خودداری شده و در صورت تکرار نسبت به اعمال قانون در مورد مکان برگزاری، با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام شود. لازم به ذکر است براساس این مصوبه، برگزاری هرگونه سمینار و همایش دولتی و غیردولتی در شهر‌های سفید، زرد، نارنجی و قرمز، مگر در موارد استثنایی با تشخیص بالاترین مقام دستگاه، ممنوع است.
 


حوزه گردشگری خارجی



در ادامه، در مورد مصوبات حوزه گردشگری خارجی نیز برگزاری تور‌های گروهی و تفریحی خارجی به مقصد ایران فعلا ممنوع اعلام شد. اما، ارائه خدمات مسافرتی و اقامتی برای سفر‌های کاری و انفرادی به ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است.



هماهنگی در اطلاع رسانی


براساس مصوبه مربوط به هماهنگی در اطلاع رسانی نیز مقرر شد؛ اطلاع رسانی در مورد آمار متوفیان، مبتلایان، درمان‌های دارویی، امور بهداشتی، تعطیلی یا محدودیت مشاغل و صنوف و مراکز و دیگر موارد مرتبط با بیماری کرونا صرفا از طریق مراجع رسمی مشخص شده و با هماهنگی با کمیته اطلاع رسانی انجام گیرد. همچنین، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مرجع رسمی اطلاع رسانی در حوزه‌های درمانی و بهداشتی بوده و کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی هم مرجع اطلاع رسانی در حوزه‌های محدودیت‌ها یا تعطیلی مشاغل در سطح کشوری و استانداری‌ها نیز مرجع اطلاع رسانی در سطح استانی هستند.

براساس این مصوبه، اطلاع رسانی غیر مسئولانه از طرف افراد مسئول در موارد بالا تخلف محسوب می‌شود.
 


لزوم تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی مانند مساجد، مترو و مراکز خرید

گفتنی است، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، در این جلسه بر لزوم اقدامات موثرتر و بسیج همه امکانات استانی برای پیشگیری و درمان بیماری، ترویج فرهنگ استفاده از ماسک، رعایت فاصله بهداشتی و بهداشت شخصی و عدم شرکت در تجمعات، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز تولیدی برای تاب آوری اقتصادی، حفاظت از سلامت کارگران و حفظ سطح مطلوب تولید و اشتغال، تقویت امکانات حفاظتی و رفاه و انگیزه کادر درمانی، تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مطب پزشکان، مساجد، مراکز اداری، مترو و مراکز خرید، بررسی میزان اثربخشی مصوبات ستاد در مورد کنترل افزایش اجاره بها، مواجهه جدی با مشکل پنهان کاری افراد مبتلا و برنامه ریزی مناسب برای ایام، طول زمان، تهویه و فاصله بهداشتی در مجالس محرم، تاکید کرد.
 


بهبود نسبی وضعیت توزیع برخی دارو‌های موثر در درمان کرونا

در ادامه نیز دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کووید ۱۹ و همچنین روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور، به جدیت عموم مردم در استفاده از ماسک اشاره کرده و از افزایش تعداد مراکز ۱۶ ساعته سرپایی به ۱۲۰۰ مرکز و بهبود نسبی وضعیت توزیع برخی دارو‌های موثر در درمان کرونا، خبرداد.

وی با بیان اینکه در استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و کردستان در مورد ابتلا به کرونا آرامش نسبی برقرار شده، درخصوص استان‌های زنجان، کرمان، قزوین، فارس و خراسان رضوی، ابراز نگرانی کرد.
 


تداوم ممنوعیت پذیرش تور‌های گروهی توریستی خارجی

همچنین، در ادامه بیست و نهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز درخصوص مصوبات مربوط به کمیته انتظامی، اجتماعی و امنیتی، با اشاره به تداوم ممنوعیت پذیرش تور‌های دسته جمعی توریستی خارجی، بر بررسی برگزاری مراسم محرم و صفر در هفته جاری، وضعیت مناسب اجرای مصوبه ستاد ملی درخصوص تمدید قرارداد‌های استیجاری و مدیریت برگزاری تجمعات اداری و علمی، تاکید کرد.
 


مشکل استفاده از پول نقد در مبادلات مالی

براساس این گزارش، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری در جهان و ایران، رابطه میان حضور حفاظت نشده مردم در جامعه با اوج گرفتن بیماری، وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در میان صنوف و اماکن مختلف، تشدید نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بهبود وضعیت رعایت دستورالعمل ها، بر مشکل استفاده از پول نقد در مبادلات مالی و فرایند تعهد گرفتن از افراد دارای علائم مثبت و اطلاع رسانی به محل اشتغال افراد، تاکید کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار