بازدید 107613

تشدید وضعیت جنگی در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان / کشته شدن دو مقام ارشد ارتش جمهوری آذربایجان

تشدید درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد فاز نگران کننده‌ای شده است و در همین راستا بسیاری از ناظران از افزایش تنش‌ها میان این دو کشور ابراز نگرانی کرده اند. در همین راستا، وزارت دفاع آذربایجان امروز (‌سه‌شنبه) اعلام کرد در پی افزایش تنش‌ها با ارمنستان دو مقام ارشد ارتش این کشور کشته شدند.
کد خبر: ۹۹۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 14 July 2020

تشدید وضعیت جنگی در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ کشته شدن دو مقام ارشد ارتش جمهوری آذربایجان

بین الملل تابناک: تشدید درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد فاز نگران کننده‌ای شده است و در همین راستا بسیاری از ناظران از افزایش تنش‌ها میان این دو کشور ابراز نگرانی کرده اند. در همین راستا، وزارت دفاع آذربایجان امروز (‌سه‌شنبه) اعلام کرد در پی افزایش تنش‌ها با ارمنستان دو مقام ارشد ارتش این کشور کشته شدند.  

بنا به بیانیه این وزارتخانه، ژنرال «پولاد قاسموف» و سرهنگ «ایلگار میرزایف» در پی تیراندازی از وی ارتش ارمنستان در منطقه مرزی تووز کشته شدند. 

«کریم ولی‌اف» معاون وزیر دفاع آذربایجان به خبرنگاران گفت: در شب چهاردهم جولای (دیشب) درگیری‌های شدید در منطقه تووز ادامه یافت. ما با رقیب در درگیری شدید بودیم. حدود صد نیروی رقیب (شکست خوردند) و مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی و اشیای مهم (آن‌ها) از بین رفتند.

جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۲۰ میلادی اتفاق افتاد و نزدیک به دو سال طول کشید. با فروپاشی امپراتوری نیکلای دوم، انقلاب روسیه (۱۹۱۷) و ظهور دولت‌های مستقل در قفقاز در سال‌های آخر جنگ جهانی اول، رقابت درزمینه تسلط بر قره باغ و اختلاف مرزی، قومیتی و تاریخی در کوهستان زانگزور (نخجوان) باعث درگیری‌های شدیدی میان اولین جمهوری ارمنستان و جمهوری دموکراتیک آذربایجان تبدیل شد.

وی در ادامه گفت: ارتش آذربایجان هم متحمل خسارت شد. سرلشکر «پولاد گاشیموف» و سرهنگ «ایلگار میرزایف» قهرمانانه در نبردهای صبح جان باختند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سازمان پیمان امنیت جمعی در خصوص تنش‌ها در مرز ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی جدی کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده است.

رسانه‌ها روز یکشنبه از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان خبر دادند که تلفاتی را نیز به همراه داشت. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که آتش‌بس در منطقه تووز در مرز آذربایجان و ارمنستان نقض شده و طی درگیری ایجاد شده تلفاتی در میان نیروهای دو طرف حاصل شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این درگیری دست کم دو نیروی نظامی آذربایجان کشته و ۵ نفر دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه نیز اعلام کرد، یگان‌های ارتش این کشور با حملات دقیق توپخانه و خمپاره‌ای، یک سنگر و تاسیسات نظامی ارمنستان را ویران کردند.

«استفان دوژاریچ» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، دوشنبه شب از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست درگیری‌های مرزی را متوقف کنند و به دنبال کاهش تنش باشند.

سخنگوی «آنتونیو گوترش» با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه از ایروان و باکو خواست فورا به جنگ خاتمه دهند و از طرفین درگیر خواست هرچه سریع‌تر گام‌هایی در مسیر تنش‌زدایی بردارند و از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.

سازمان ملل متحد همچنین در این بیانیه حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان همکاری و امنیت اروپا (OSCE) در زمینه شناسایی شرایط به عنوان یک موقعیت خطرناک و تلاش‌ها برای یک روند صلح آمیز از طریق مذاکرات برای حل و فصل بحران ناگورنو-قره باغ اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه هم روز دوشنبه نسبت به درگیری تازه نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد. در بیانیه منتشر شده وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: «روسیه نگرانی جدی خود درباره وخیم تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان را ابراز می‌کند. طبق اطلاعات دریافتی، تنش‌ها ادامه دارد و طرفین علیه هم از یگان‌های توپخانه استفاده می‌کنند و این درگیری کشته‌ و زخمی برجای گذاشته است.»

بیانیه وزارت خارجه روسیه بلافاصله پس از اظهارات «نیکُل پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان به میان آمد. پاشینیان در نشست فوق‌العاده دولت این کشور «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان را مسئول پیامدهای تنش‌های مرزی اخیر برشمرد. وی همچنین از جانبداری دولت ترکیه از باکو در این مساله انتقاد کرد.

درخواست روسیه برای آتش بس فوری

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، "سرگئی لاوروف" رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور روز دوشنبه در جریان مکالمات تلفنی جداگانه‌ای با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با آنها درباره وضعیت بوجود آمده در مرز مشترک این دو کشور در مرز صحبت کرده و از طرفین درگیری خواست تا فوراً آتش‌بس اعلام کنند.

بر اساس این اطلاعات، در این گفت‌وگوی تلفنی وخامت اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و سرگئی لاوروف از طرفین خواست تا فوراً درگیری‌ها را متوقف کرده و با توجه به تعهدات خود و همچنین پیشنهادهای نمایندگان روسیه، ایالات متحده و فرانسه به عنوان روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و نماینده ویژه این سازمان، خویشتن داری کرده و از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، مسکو هم بر اساس وظایف ملی و هم به عنوان بخشی از ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، همچنان به اجرای نقش میانجی گری خود برای حل و فصل اختلافات بین ایروان و باکو، ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، طرف روسی همچنین بر اهمیت این مساله تاکید کرد که تمامی اعضای گروه مینسک باید در ارزیابی وضعیت فعلی و جلوگیری از اظهارات و اقداماتی که می تواند باعث افزایش بیشتر تنش موجود شود، برخورد مسئولانه‌ای داشته باشند.

علاوه بر این، روز دوشنبه، سپهبد "اونیک گاسپاریان" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان در محل سفارت روسیه حضور یافته و با "سرگئی کوپیرکین" سفیر روسیه و "آندری گریشوک" مستشار نظامی این کشور در ایروان دیدار و گفت‍‌‌وگو کرد. در این نشست علاوه بر تشریح وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و آذربایجان، همکاری‌های دفاعی دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

پیشینه درگیری

جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۲۰ میلادی اتفاق افتاد و نزدیک به دو سال طول کشید. با فروپاشی امپراتوری نیکلای دوم، انقلاب روسیه (۱۹۱۷) و ظهور دولت‌های مستقل در قفقاز در سال‌های آخر جنگ جهانی اول، رقابت در زمینه تسلط بر قره باغ و اختلاف مرزی، قومیتی و تاریخی در کوهستان زانگزور (نخجوان) باعث درگیری‌های شدیدی میان اولین جمهوری ارمنستان و جمهوری دموکراتیک آذربایجان تبدیل شد.

این جنگ به عنوان بخشی از یک رشته عملیات جنگی در قفقاز (نبرد باکو، نبرد سارداراباد، جنگ ارمنستان–ترکیه) به مدت چهار سال طول کشید.

در اوایل سده یازدهم میلادی انبوهی از اقوام تُرک زبان به قفقاز نقل مکان کردند و بسیاری از اقوام بومی منطقه و از جمله ارمنیان و گرجی‌ها را از جلگه‌های حاصلخیز آنجا بیرون راندند. به‌ این ترتیب تسلط و برتری ارمنی‌ها بر مناطق جلگه‌ای کم‌رنگ شد و جمعیت ارمنی قفقاز بیشتر در ارتفاعات و بخش‌های کوهستانی مستقر شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۴
در انتظار بررسی: ۱۹۶
انتشار یافته: ۲۸۱
درود بر ارمنستان
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مرگ بر ارمنستان
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مرگ بر ارمنستان
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
از پرچمت معلومه مزدور هستی
تا باکری ها هستند قاراباغ خاک اسلام و آذربایجان خواهد بود
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
...مرگ بر ارمنستان
فرزاد تبریزی
| Germany |
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
من داوطلب جنگ با ارمنستان هستم رئیس جمهور اذربایجان از روسیه هراسی نداشته باشد ما تورکان ایران سال هاست بی صبرانه منتظریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر ارمنستان و متحدانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
هر دو جرو خاک ایرانند وسر قره باغ ک جزو خاکایرانه درگیر میشن و هم آذربایجان هم هم جالبه. اینجاست ه ارمنستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
کل ارمنستان خاک اذربایجانه. تا یکصد سال پیش ارمنستان یه شهر اکثرا مسلمان بود ولی الان یک مسلمان بجز چند تا کرد و غیره در ارمنستان وجود نداره
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
دوست عزیز مگر شما فیلمهای عزاداری مردم مظلوم قره باغ را برای سالار شهیدان امام حسین ندیده اید که تا همین سی و اندی سال پیش در خاک مادری خود زندگی می کردند و با وجود حکومت کمونیستی روسیه دین خود را حفظ کرده بودند که همگی با وحشیگری و یاغی گری ارامنه از سرزمین مادری خود آواره شدند و یا نسل کشی
پس خواهشا آب به آسیاب دشمن مسلمانها نریز حمایت از ارمنی هیچ نفعی برای شما نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
خیلی چرت وپرت میگی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ارمنی هستی
یا؟؟؟؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر ارمنستان که از دیر باز هر کجا فرصت دستشان افتاده خونریزی و جنایات عظیم کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر متجاوز و آادمکش
درود بر مدافعین صلح
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر ارمنستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
هزاران بار درود بر ارامنه عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر ارمنستان
مسابقه ورزشی مگه رقیب شکست خورد رقیب عقب رفت . درست ترجمه کن. کد های امنیتیت هم بدرد خودت میخوره جواب میدی میگه کد اشتباهه پاک میکنی ارسال میزنی تشویقت هم میکنه رقیبه دیگه
این بخش که تحت عنوان پیشینه درگیری نوشتید از کدام منبع استفاده کردید؟ این مطلب نادرست و خیلی به ریخته و نامفهوم است.
اولا" به پیشینه اصلی درگیری که بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از شوروی اتفاق افتاده اشاره نکرده اید و اینکه شورشیان ارمنی تبعه جمهوری آذربایجان با همدستی ارتش ارمنستان و ارتش روسیه 20 درصد از خاک جمهوری آذربایجان را اشغال و یک میلیون آذری را آواره کردند.
ثانیا" ساکنان اصلی قفقاز نه ارمنی ها و گرجی ها بلکه آلان ها بودند که قومی با ریشه ایرانی بودند البته در همین زمان اهالی قبچاق هم در بخشی از آن منطقه زندگی می کردند که ترک تبار بودند و اکثر اینها با حمله مغول به سمت اروپای شرقی رفتند.
ارامنه قفقاز به ویژه ارامنه ساکن در منطقه مورد اختلاف قره باغ عمدتا" در اواخر امپراتوری عثمانی از خاک عثمانی به قفقاز به ویژه قره باغ کوچ کردند. همان که ارامنه از آن با نام ادعای نسل کشی یاد می کنند. همچنین در زمان استالین با جابجایی جمعیت به صورت برنامه ریزی شده و تقسیمات کشوری هدفمند جمعیت ارامنه در قره باغ طی یک دوره از 25 به 75 درصد رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
الان منبع شما که واو به واو از روی کتاب تاریخ تمدن ترکیه است معتبره بقیه منابع نامعتبر عجب
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
پیشینه غلطی نوشته شده، احتمالا طرف ارمنی بوده اینها را نوشته
مطمعن باشيد پشت اين جسارت ارامنه روسها هستند
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مرگ بر روسیه و ارمنستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
یاشاسین ترک و مغول ؟؟
از هیچ جنگی حمایت نمیکنیم اما جمهوری آذربایجان باید تاوان حمایت هایش از گروههای ضد ایرانی و تروریستی را بپردازد
پاسخ ها
وطنداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
چرت و پرت نگو.کدام تروریست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
عه مگه آذربایجان هم از پژاک و کومله حمایت می‌کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مرگ بر ارمنستان و پ کاکا و پژاک
ناشناس
| Sweden |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ارمنی دوبهمزن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
برو کشکت را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
چه ربطی داره؟ جنگ آذربایجان و ارمنستان به گروههای تروریستی و ضد ایرانی هیچ ربطی نداره . مساله تجاوز ارمنستان به خاک آآذربایجان است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
کدام گروه ها را میگی؟ یکی را نام ببر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
یاشاسین مغولستان
ای بابا وارتان و صمد باز باهم دعواشون شد

خداییش وقتی میگن جنگ آدم خندش میگیره
هرکدوم وایستادن پشت خاکریز های خودشون و بعد از فحش به همدیگه چندتا تیرهم درمیکنن

جنگ یعنی 8 سال دفاع مقدس
جنگ تمام عیار



چند وقت پیش هم بین چین و هند جنگ مرزی شده بود و در بیست دقیقه 20 تا هندی کشته شده بودن
جکی جان، بوروس لی و جت لی سه تایی زده بودن شاهرخ خان و امیرخان و امیتا باچان و این خان و اون خان رو کشته بودن
چرت و پرت نوشتی مخصوصا در قسمت تاریخی
ما که طرف ارمنستان هستیم!
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
تو بیخود کردی خائن
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذربایجان شده لیس زن کفش اسراییل...
قره باغ متعلق ب آذربایجان باید ارمنستان هرچه سریتر عقب نشینی کنند
| United States of America |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
قره باغ متعلق ب آذربایجان باید ارمنستان هرچه عقب نشینی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ایران آره
ننگ بر روسیه و ارمنستان غاصب تا کی میخوان جلوی بیانیه های سازمان ملل وایستن قره باغ متعلق به یک میلیون آذربایجانی های فراری هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذری های آواره توسط ارامنه ازخودراضی وزیاده خواه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
فقط مغولستان مال ترک هاست
اون چیزی که سرش دعوا میکنن مال ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ای خاک عالم بر سر شاه های قاجار از اون اولی تا آخریش بشود . در حد خان یک روستا هم نبودند .ولی چنین کشور نازنینی به دستشون افتاده بود.میگفتند برای این که حسن نیتمان را به تزار ثابت کنبم.فلان استان و فلان دریا و فلان روستا و فلان ییلاق و فلان ساحل رو وعلان ناموس روبخشیدیم بهشون.فقط بلد بودن عکس بگیرن.از این میسوزم که در باکو آدرس پرسیدم از یک پلیس گفت بچه کجایی گفتم ایران ارومیه .گفت آها جنوبله آذربایجان.یعنی آذربایجان جنوبی.جوابی دادم بهش که اینجا نمیتونم بگم چون بی ادبیه.اون هم هولم داد.یکی نیست بهشون بگه اول شما اگه تونستید مشکلتون رو با ارمنی ها حل کنید تا بعد به تبریز هم میرسیم یک عده رشوه خوره .باجگیره سر گردنه بگیره .مافیایی دور هم جمع شدن .آذر آبادگان من جان جانان من است قیمت خون ارس رگ ایران من است.آفرین.یکی پیدا شد اصل مطلب رو بگه
عجب تحریف تاریخی مضحکی ارایه کردید از پیشینه جنگها.
اذری ها از خاک ارمنی ها باید بیرون برن
تمام مناطق ارمنی
پاسخ ها
مهران
| Sweden |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ارمنی بدبخت قره باغ و قدس سرزمین اسلام است.
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ارمنی ها باید از خاک جمهوری آذربایجان بیرون برن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
داداش تو دوست داری هم دین هات از بین برن ؟
در ًمن تابناک عزیز آذری های همان اقوام تاتی زبان و آذری زبان هستن که از شاخه های زبان پهلوی میباشند و به دلیل حکومت ترکان زبان ترکی جایگزین شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
افغان فارس زبان
ما تورک آزربایجانی هستیم نه آذری؟!!!
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ناشناس 23:52 قره باغ و قفقاز تاریخ چند هزار ساله ترکی دارند
)تاریخ جعل نکن با اقوام خیالی (تات و آذر
همگی ترک بوده اند و هستند همه ارامنه قدیمی هم ترکی بلدند
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
جنایاتی که ارمنی ها در تاریخ ایران و سایر جاها کرده اند بر کسی پوشیده نیست. نمی توانی تاریخ را تحریف کنید زیاد دور نیست زمانی که ارمنی ها مناطق اذربایجان کنونی ایران را به خاک و خون کشیده بودند و توسط انگلیس و حمایت ایادی غربی در فکر ایجاد کشور ارمنستان در ای خطه بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ناشناس 08:43! تو از کجا میدونی که ناشناس 23:52 از یک منطقه ایه که اکثرش فارس زبانن؟تو در ذهنت یک دوقطبی قومیتی شدید هم داری.چرا اونطور از واژه افغان استفاده کردی؟اونوقت ادعای مبارزه با نژاد پرستی هم داری؟تو حتی به انگلیسی واژه آذری رو در اینترنت سرچ کنی متوجه میشی که این واژه نه فقط در ایران بلکه در نقاط مختلفی در دنیا هم معروفه.یک واژه "ترک" و نوشتی "تورک"فکر کردی در راستای هویت واقعی آذربایجان خیلی اقدام اساسی انجام دادی؟اصلا منظورت از "تورک"چیه؟املای واژه آذربایجان رو هم که اشتباه نوشتی.واژه آذربایجان از منظر تاریخی هم یک جایگاهی داره و در کتب تاریخی متعددی هم اسمش اومده.اونوقت تو با اونطور نوشتنت که احتمالا بر اساس یک سری مطالب با بازی کلمات و بدون سند و مدرک موثق و معتبر که 100 سال هم قدمت نداره، فکر کردی داری به تاریخ آذربایجان خدمت میکنی؟
خوب داری تاریخ رو تحریف می کنی تابناک.نمی دونم اینا رو از کجا اوردی ولی بهتره از منابع موثق بنویسی.قره باغ اسمش روشه و دقیقا برعکس ارامنه به این قسمت مهاجرت کردن نه ترک ها.
پاسخ ها
ali
| Netherlands |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ارامنه بطور پراکنده و جزیره‌ای در شمال دریاچه وان زندگی می‌کردند. ارمنی ها را به تدریج جمع کردند و در قفقاز ساکن کردند. قفقاز مال ارامنه نیست.
آیا وقت انست که به آتش هیزم بزنیم!
چرا ما در خواست آتش بس و حل مشکلات از راه صحبت را پیشنهاد نمیکنیم!؟
آرامنه بیچاره چه گیری کرده‌اند
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ارامنه دست از اشغالگری بردارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ا خی دلم کباب شد . یاد قتل عام ایرانیها توسط ارامنه های بیچاره افتادم که نذاشتن زیاد بکشند
اخه چرا
این دفعه خودمان می ریم کار ارمنستان رو یکسره می کنیم
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
یواش.اینقدر تند نرو.نژادپرستی پانترکیسم ممنوع.ما اینقدر مشکل داریم لازم نیست بین دعوای ارمنستان و آذربایجان وارد شویم.به ما ربطی ندارد.
ناشناس
| Canada |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
به امیدخداوبایاری حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اگه مقامات سیاسی گذاشته بودند همان موقع یعنی 26 سال پیش پاسداران تو منطقه مرزی دشت مغان و بله سوار ارامنه را از خاک آذربایجان که بی صاحب و بدون دفاع بود راحت عقب می راندند و توی بعضی مناطق حملاتی هم کردند که بسیار موفقیت آمیز بوده ولی از تهران دستور رسید که از این کار امنتناع کنند
این متن به طرز شرم آوری متن یک طرفه به سود ارمنستان اشغال‌گر نوشته شده است. امیدوارم هر چه سریع‌تر این متن اصلاح بشود.
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
نشان میده که تابناک هم طرفدار ارامنه هست، ننگ بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
باید آذربایجان به کشور خودش یعنی ایران برگرده انوقت نمیزاریم کسی چپ نگاش کنه
ارمنستان باید هر چه سریع تر مناطق اشغالی قره باغ را ترک کرده و به پشت مرزهایی که توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده برگردد. مماشات با کشوری که به توافقات بین المللی احترامی قائل نیست و حتی توان اقتصادی و نظامی مقابله با طرف مقابل را ندارد بیش از این جایز نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ارامنه ازخودراضی وموذی هرگزچنین کاری نمیکنندمگربازورواتحادصلح طلبان برای اخراجشان
این مناطق قرن ها ایرانی بودن و هستن و باید به ایران الحاق بشن.مناطق قفقاز طبق ترکمنچای که تموم شده میتونن به ایران برگردن.
ایران باید دخالت نظامی کنه به نفع آذربایجان.
تاریخ را دوباره و بی طرفانه مطالعه کنید
جانم به فدای سرزمین و وطن مظلوم من آذربایجان
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
درود بر آذربایجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
آذربایجان فقط قسمتی از وطن بزرگ ما ایرانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
منطورت همون سین کیانگه و مغولستان
رهبر انقلاب گفتند قاراباغ خاک اسلام است و تمام حرف و حدیث ها رو جلوشو بستند. بعد رسانه میلی و تابناک میاد میگه قاراباغ ارمنی نشین بوده است. قانون نفی سبیل رو بد جوری گذاشتید در کوزه، .
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
درود بر رهبر فرزانه، مرگ بر خائنین بر اسلام و جاهلین
علي
| - |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذربايجان بره از اسرائيل كه هم پيمانشه كمك بگيره حالا !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
با این حرف ها کاری از پیش نمی برین
یاشاسین آذربایجان
آدم بیسواد از نظر تاریخی!
ترک زبان ها از ۴۰۰۰ سال پیش در قفقاز بوده اند. جنگ های آتیلا را هم بخونید و مسیر حرکت آنها و حمله به اروپای فعلی که فلمرور روم بود را نگاه کنید متوجه می شوید که قفقاز مال ترک هاست. بقیه مهمون هستند. مهمون هایی کﻫ نمک را خوردند و نمکدان شکستند. ارمنی ها از سربازان رومی بودند که به سمت شرق کوچانده شدند.
تاریخ ترک های هون و خاقانات را بخونید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
با کمال معذرت از شما بزرگوار این کتاب های تاریخی که معرفی کردید احیانا به دست نژادپرست های کمالیست نوشته نشده است. این منطقه خاک کشور عزیزم ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
!!!! قفقاز مال ترک هاست
نژادپرستی حدومرز نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نای پان ترک نمی دونی دنیا مال پارس هاست آیا
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
بقیه کیا هستن استد؟ ایرانی زبانها شامل: تالشها، لزگی ها، تاتها، گیلکها، لاهیج ها، ارمنی ها، گرجی ها، کرده؟ مزخرفات بسه. فاشیسم بسه. ترکها با ما دوست و برادر هستند و هستید اما بپذیرید این زبان ریشه ای بیش از 500 سال در قفقاز و ایران نداره. آستارا تا 100 سال قبل و تالش تا 50 سال قبل کسی ترکی بلد نبود و همه تالش بودن که به دلیل مهاجرت ، زاد و ولد زیاد و عدم تمایل مهاجران به یادگیری زبان تالشی کلا الان همه ترکی خرف میزنن. تعصب کورکورانه هم اندازه داره. انسانها از هر نژاد و زبانی باشن بر هم برتری ندارن. بیایید شباهتها رو درک کنیم و با صمیمیت در کنار هم زندگی کنیم. زنده باد انسان. زنده باد ایران.
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نویسنده این کتابها احتمالا آتیلای خونخوار و چنگیز خان مغول و تیمور لنگ و هولاکوخان بودند.نژاد پرستی دوای هیچ دردی نیست
وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اره 4000سال پیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
فقط مغولستان مال ترک هاست
پاراگراف اول و پاراگراف دوم نشان دهنده نگرانی شدید ارامنه و ارامنه پرستان شده است.
آذربایجانی ها پرررو شدند،صد سال پیش با همکاری ترکیه کلی ارمنی رو کشتن از خونه بیرون انداختند و هنوز بعد از صد سال دارند همون کار رو ادامه میدن.
بهترین راه برای خاتمه نسل کشی اینه که بگیم قرارداد ۹۹ ساله بخشیدن آذربایجان به روسیه تمام شده و باید زمین هامون رو پس بدن.اونجارو که بر حق قسمتی از خاکمون هست پس بگیریم.یا لاقل تو سازمان مللی جایی مدعی بشیم.چین بعد از اتمام قراردادش با انگلیس، هنگ کنگ و تایوان رو پس گرفت هرچی هم تظاهرات و اینا کردن سرکوب کردن یکم ازونا یاد بگیرید
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
خاکمان را پس بگیریم
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
چرا نوشته هایم را سانسور میکنی تابناک ارمنی پرست، ننگ بر شما و ارامنه اشغالگر
آقای گاسپاریان می شود لطفن بفرمایید که ارمنیها یعنی اقوام "های" از چه زمانی از سواحل شرقی دریای سیاه به قفقاز آمدند؟
تابناک همدست ارمنستان
پاسخ ها
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ننگ بر تابناک ارمنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
تنها ارمنستان نیست عکس تروریستهای زن پشمرگه را هم چند وقت به چند وقت منتشر می کنه
ارمنستان با حمایت ایران و روسیه سعی دارد تووز را که در سال 2016 از دست داده دوباره بدست بیاورد ولی کور خوانده است یاشاسین اذربایجان و تورک
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اینبارایران ازارمنستان حمایت نمیکندومطمئناازحق حمایت میکندونه ازاشغالگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
تووز رو اونا از دست نداده اند از اول مال آذربایجان بوده و خارج از منطقه مورد مناقشه قره باغ است
اون ۵رجمله اخر نشون می ده که تابناک طرفداره کیه؟ ما بلید از اذربایجان قره باغ مسلمان دفاع کنیم مثل فلسطین و یمن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
این رو از روی احساسات ملی گرایی و کمالیستی نوشتی یا واقعا از جنبه اسلامی. شما پانترک ها خوب یاد گرفتید مثل سلطان خروغان از اسلام برای پیشبرد اهداف نادرستتون استفاده کنید.
آذربایجانی ها مسلمان شیعه هستند و دوبرابر کفار شهید شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
بی خود ربط نده
انشالله قرباغ را آزاد خواهیم کرد شهید لر اولمز وطن بولونمز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذربایجان همان اسراییل هستش
نویسنده این گزارش باید خجالت بکشد منظورتان از جملات انتهایی چی هست؟ یادتان نرود اولا آذری ها شیعه هستند ثانیا نصف جمعیت ایران آذری هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
تورک آزربایجانی هستند
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ننگ بر تابناک و هر کس که داخل کشور سنگ ارامنستان اشغالگر را به سینه میزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آمارها رو ترک ها ساختن و تمام
جمله اخر این مقاله فوق العاد شیطنت امیز و خباثت بار بود... اگر این طوره پس در فلسطین هم حق با یهودیان هست که مسلمانان وارد این منطقه شدند و الان حق با صهیونیستهاست... حالا میتونی حرفی بزني؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
ولشون کن آذربایجان اگه با اسرائیل هم بجنگن اینا از اسرائیل طرفداری میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اسرائیل که رفیق فابریک آذربایجانه پان تورک جان
ترور دانشمندان هسته ای را فراموش نکردیم.
تابناک حالت خوش نیست... از کشور غاصب و جعلی ارمنستان دفاع میکنی و ترکها رو مهاجر میدونی.... کشور ارمنستان هم متعلق به آزربايجان بوده و آزربايجان هفت هزار ساله که سرزمین ترکها بوده و هست اونکه مهاجر بوده ارمنی ها بودند... متاسفم براتون که شدین جامی ارمنی ها
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اینكه آذربایگان(نگهبان آتش) متعلق به ایران هست درش شكی نیست . ولی زبان تركی كمی قبل از حمله مغولها به غرب آسیا و با مهاجرت بزرگ اقوام ترك وارد مناطق مختلف ایران شد و با حمله مغولها این مساله افزایش پیدا كرد.
بله آذری ها ایرانی هستند ولی زبان تركی را متعصبانه دارای تمدن 7000 ساله ندونین .
زشته بخدا .
ناشناس
| Canada |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذری هاازماخوششان میآیدولی ارامنه ازماخوششان نمیآیدودوستیشان فقط بمنظوراستفاده ازناآگاهی ماست
وقتی به مذاکرات فلسطین و اسرائیل میرسه میگید اسرائیل کشور غاصب و اشغالگره کل فلسطین متعلق به مسلمونها ست ولی وقتی حرف از ارمنی های اشغالگر میشه حامی ارمنی ها میشید متاسفم براتون....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
برای ابنکه ارامنه رگ خواب مارودارندفرداکه عاشوراشدببین چه تظاهری به حمایت حضرت عباس(ع) میکنندباهمین کارهاشون ماراگول میزنند کجاست اعتقادماساده ایم
نوسنده این متن (چه ترجمه از منابع روس باشد و چه تحلیل آبکی خبرگزاری‌های داخلی) به وضوح در یک موضع‌گیری یک طرفه داره از گرجستان و ارمنستان دفاع می‌کنه. در حالی که طبق مستندات سازمان ملل قره‌باع اشعالی بخش از خاک جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود که در اشعال ارمنستان و مزدوران آن است.
اگر حتی با حاکمان فعلی آذربایجان مشکلی وجود دارد نباید با تحریف تاریخ،‌ همسایه شمالی ثروتمندمان را این گونه به دشمن تبدیل کنیم.
زنده باد آرتساخ همیشه ارمنی
پاسخ ها
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
فیلم عزاداری مردم مسلمان و شیعه قره باغ برای سالار شهیدان امام حسین موجود است آن موقع شما ارمنی ها رو ساکنین قره باغ معرفی میکنید یک روزی انتقام این همه جنایات ارامنه گرفته خواهد شد آن روز دیگر عرمنستان وجود نخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مثل اینکه دوباره زبانتان دراز شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
این منطقه که الان ارمنستان حمله کرده خارج از قره باغ(یا به ادعای شما آرتساخ) است و نقض آشکار حقوق بین الملل است
آزربایجان باشین ساغ اولسون
شهیدان نمی میرند
به امید انتقام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
از کی تا حالا کشتار کنندگان ارمنیان بیگناه شهید حساب می شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
هیچ کاری نمیتونید بکنید
مگر آذربایجان مسلمان نیست؟ چرا نمیگید شهید شد میگید کشته شد؟ نکنه تو این جنگ طرفدار ارمنی ها هستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مشکل مسلمانی معیوب ماست. برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذربایجان=اسراییل
پس حق با ارمنستانه دیگه؟ خیلی خوب از حقوق همسایه شیعه دفاع میکنیدااا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
بزرگ ترین حامی اسراییل در منطقه همین آذربایجانه
پاگراف آخرت خیلی احمقانه است
اصلاح کنید
پاسخ ها
مهران
| Sweden |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
تابناک بهتره یکم معلومات تاریخیت رو بالا ببری چطور در قرن 11 ترک ها اومدن اون منطقه در حالی که اثارشون به هزاره سوم قبل از میلاد میرسه ... خود ارامنه که ابتدا میخاستن اقوام بومی منطقه یعنی اوراتو ها رو به خودشون وصل کنن بعدا با برسی دقیق علوم باستان شناسی مشخص شد اوراتو ها قوم زردپوست اسیایی بودن که به زبان التصاقی تکلم میکردند و وقتی دیدن در مقایسه با اقوام قفقاز فقط ترک ها نزدیکترین شباهت نژادی از نظر فرهنگ و اداب و رسوم و زبان به اوراتو ها هستند از دست اندازی و جعل تاریخ منصرف شدند . نام شهر ایراوان هم یک اسم صددرصد ترکی به معنی محل زندگی قوم آوان هست . و اسامی دیگر که بعدا عوض کردن . همانطور که امروز قره باغ را اشغال کردند دیروز هم ایراوان را اشغال کرده اند هنوز صد سال نشده ... امیدوارم نظرم که دقیق و واقعی هست منتشر بشه.
تابناک بهتره یکم معلومات تاریخیت رو بالا ببری چطور در قرن 11 ترک ها اومدن اون منطقه در حالی که اثارشون به هزاره سوم قبل از میلاد میرسه ... خود ارامنه که ابتدا میخاستن اقوام بومی منطقه یعنی اوراتو ها رو به خودشون وصل کنن بعدا با برسی دقیق علوم باستان شناسی مشخص شد اوراتو ها قوم زردپوست اسیایی بودن که به زبان التصاقی تکلم میکردند و وقتی دیدن در مقایسه با اقوام قفقاز فقط ترک ها نزدیکترین شباهت نژادی از نظر فرهنگ و اداب و رسوم و زبان به اوراتو ها هستند از دست اندازی و جعل تاریخ منصرف شدند . نام شهر ایراوان هم یک اسم صددرصد ترکی به معنی محل زندگی قوم آوان هست . و اسامی دیگر که بعدا عوض کردن . همانطور که امروز قره باغ را اشغال کردند دیروز هم ایراوان را اشغال کرده اند هنوز صد سال نشده ... امیدوارم نظرم که دقیق و واقعی هست منتشر بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
دیگه فیلم هندیش نکنین شما رو بذارن جوری تاریخ سازی میکنین برا ترک ها که چند وقت دیگه میگین کره زمین و شما ساختین!! ۵۰۰۰ سال قبل!!!!!! توهم زدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مهران هم اسم اورال آلتایی هست؟ معنیش چیه؟
واقعا متاسفم چقدر راحت با تفکرات نژادپرستی خود حقایق تاریخی را تغییر می دهید
یاشاسین اذربایجان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
ارمنیه دیگه
عجب، نویسنده از پارگراف آخر چه منظوری داره؟ این پارگراف خیلی خیلی خیلی تفرقه انگیز هست، تاریخ رو خوب خونده باشید آذربایجان همیشه جزیی از ایران بزرگ بود که با خیانت های قاجار جدا ماند از وطن خود، حالا چطور شده اونا مهاجر شدن؟ ارمنی ها از جاهای دیگه به ایروان مهاجرت کرده اصلا تاریخ رو بررسی کنید در ایروان ارمنی نبود که

زنده باد اسلام، زنده باد شیعیان جهان
متاسفم برات تابناک از این نوشته مغرضانه ات.بی انصاف آخه این خاک مملکت مسلمانه میخوای چی بگی؟مگه ما هشت سال خون برا حفظ خاکمون ندادیم؟اف به شما
با اینکه دلم نمیخواد از یه کشور مسلمان حمایت نکنم ولی حق با ارمنستانه .
پاسخ ها
وطنداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نگفتی با کدام سند و مدرک؟
وطنداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نگفتی با کدام سند و مدرک؟
ب نظر من ارمنستان و آذربایجان دو کشور برادر و دوست همدیگر و چندین سال در کنار هم زندگی میکننداختلاف اصلی ترکیه فاشیست و روس تزار اختلاف ما بین آنها می اندازد باید ب دور از اختلاف همانند دو برادر در کنار هم زندگی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
انیشتین سیاست، مواظب باش ندزدنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نظرت رو بزار تو کوزه آبشو بخور پ
چرا تاریخ را تحریف میکنی . کجای تاریخ نوشته که ترکها اقوام بومی را از منطقه حاصلخیز قفقاز بیرون کردند. مردم آذربایجان مردم بومی منطقه هستند که در دوران باستان به آن آلبانیای قفقازگفته می شده وهونها و خزرها که از اقوام ترک بودند از قرنهای در این سرزمین حضور داشته اند.
ارامنه به زودی خاکمان را از شما پس خواهیم حتی اگه شده با روسیه که پشت شماست جنگ خواهیم کرد.اگر دولت ایران مانع نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
خودتو ناراحت نكن
سیاست عجب چیز کثیفیه بعضی کشور ها که هشت سال جوانان مارو به خاک و خون کشیدن الان شدن ملت مظلوم اما برادران مظلوم و عزیز آذربایجانی ما شدن جبهه مخالف!!!!
ما که تا پای جان آماده ایم به کمک برادرانمان بشتابیم همانطور که پیامبر ص فرمود هرکس فریاد کمک مسلمانی را بشنود و به کمکش نشتابد از ما نیست.
قره باغ بیزیمدی بیزیم قالاجاق یاشاسین آذربایجان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
نژادپرسته کوته فکر برای مسلمانان فلسطینی و یمنی هم همین نظر رو داری؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مطمئنی مامسلمانیم؟
مرگ بر ارمنستان قره باغ همیشه مال اذربایجان بوده و خواهد بود
یاشاسین ارمنستان
پاسخ ها
احمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
لعنت بر ارمنستان کثیف و کودک کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
وای برر پانکردها
حالا هم ارمنی شدین
کامنت های مردم عزیزمان نشان دهنده حقیقت است و شرمندگی اش برای تابناک است که به خاطر سیاست اینگونه به تحریف واقعیت می پردازد. ننگ بر شما
پاسخ ها
آتیلای خونخوار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آتیلا یکی از خون خوارترین و زورگوترین شاهان جهان بوده.
برام جالبه کسانی که (منظورم جوامع فارس )میگن قره باغ استان قبلی ایران بود شاهان قاجار عرضه نداشتن چرا الان نمیرن جنگ اونجارو زمیمه ی ایران کنن؟؟
پاسخ ها
علی از لاهیجان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
به همان دلیل که توی کم سواد نمی دانی باید ضمیمه را با ض نوشت . تو که دیگران را جوامع فارس می نامی پس بدان که خود قاجارها اصالتاً ترک و مغول بودند . کمی کتاب بخوان . کم سوادی بد دردی است .
چرا در مقابل ارمنستان سکوت کردین چرا از کشور همسایه و دوست و مسلمان و شیعه آذربایجان حمایت نمیکنین اگر حمایت نمیکنین حداقل سکوت کنین و از کشور غاصب ارمنستان حمایت نکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
برای اینکه دشمن اصلی همینه!!!
ناشناس
| Denmark |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
دیگرکروناغیرتی نگذاشته حالاسئوال کنیدماچقدرقبل ازان داشتیم؟؟؟
ناشناس
| - |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
آذربايجان بره از اسرائيل كمك بگيره . حالا ما شديم هم وطن؟
چرا تاریخ رو تحریف میکنید کدام مورخ و کجای تاریخ نوشته که ترکها مردم بومی منطقه را از جلگه حاصلخیز قفقاز بیرون کردند مردم جمهوری آذربایجان همان مردم آلبانیای قفقاز باستانی هستند و ترکهای خزر و هونهای ترک از قبل از اسلام در این منطقه حضور داشته اند.اگه ایجوریه بخوای فکر کنی پس مردم فلسطین رو باید اشغالگر سرزمینهای بنی اسرائیل بدونیم.
متاسفانه همانطور که ارامنه از هم تباران خود در آرتساخ دفاع کردند ما از هم تباران تالشی و تات خود در تالش و دادستان اشغال شده دفاع نکردیم.اگر پس از فروپاشی شوروی به داد آنها رسیده بودیم الآن لنکران در دامن ایران بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
عالی گفتی. تالشها، تاتها و لزگیهای آران (آذربایجان جعلی) که اسالین بی وجدان روی آران گذاشت تا آذربلیجان ایران رو تحریک کنه) تحت بدترین فسارهای فاشیستی دولت باکو هستن و رهبرشون در آستانه اعدام هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
منطقه قره باغ آاذری، ارمنی و کرد داره ولی تالش نداره
شیوه اینها کلونی سازی در سرزمین های دیگران و اشغال و ادعای ارضی و در نهایت بیرون کردن بومیان است.همین کار را در استان اسکندرون با علوی‌ها و مسیحیان کردند.در شمال قبرس با یونانیان.در تراکیه غربی با یونانیان
به نظر باید مرزها رو باز کنیم تا پان ترکها بروند به کمک هم قبیله ای هایشان.اینطوری هم ما از سر اینها خلاص می شویم.هم آنها به آرزویشان می رسند
سازمان ملل قره باغ را جزو خاک آذربایجان میداند.اکثریت آذری ها هم شیعه هستند. امیدوارم بین این دو ملت صلح بشه چون هر دو ملت بسیار بافرهنگ و صلح دوستند مخصوصا آذری ها با آن عاشیق های هنرمند
چنان انتقامی از تاتارهای قفقازی بخاطر اشغال سرزمینمان بگیریم که روح شهید نوروزعلی محمداف هم از ما شاد شود
گرسنگان ارمنستان تحت اشغال روسیه وقتی میخواهند فریاد اعتراض سر دهند روسیه اشغالگر با شعله ور کردن جنگ صدای معترضین را خفه میکنه .روسیه این کفتار پیر باعث جنگها بوده و حتی به ما ادرس غلط دادند که اسرائیل را امریکا حمایت میکنه نه اینطور نیست اسرائیل را روسها با سیاست لاشخوری خود حمایت میکنند
روسیه لاشخور دشمن اصلی ایران و مردمان منطقه است و در جنگ قره باغ هم رد پای روس تجاوزگر مشهود است
نویسنده محترم ، تاریخ مردمان منطقه را بهتر است مرور کنید چون برای یک رسانه ای که بازدیکننده فراوانی داره نوشتن مطالب بی اساس خوشایند نخواهد بود و به این نکته هم توجه کنید که نزدیک به نیمی از مردم ایران ترک زبان هستند و مسلما در کنار آذربایجان هستند و خواهند ماند و این امر را هیچ سیاستی نمیتونه تغییر بده . مرگ بر روسیه
ترکهای ایران حواستان به این اردوغان باشد
سایبری های علیف آباد ریختن اینجا.اگر نهادهای امنیتی آیپی این افراد را بررسی کنند،به نمی جالبی می رسند
.قره باغ خاک اسلام است.بزودی بانگ اذان رادر جای جای قره باغ خواهیم شنید و چه جهنمی برای ارامنه خواهد بود.ارس را دفن گاهتان میکنیم به یاری رزمندگان اسلام.
درود بر آذربایجان
یاشاسین آذربایجان
چطوری میخاین به روی هموطنان ترک‌تون نگاه کنین و ازشون انتظار کمک داشته باشین.
شما به شهدای آذربایجان کشته شد میگید. آذربایجان مسلمانی که مورد هجوم قرار گرفته و اون سربازها هم تو خاک خودشون بودن و نه تو خاک ارمنستان. جالبه اون متجاوز هم مسیحی هست نه مسلمان.
تقصیر شما نیست
جمهوری آذربایجان علیرغم اینکه اکثریت جمعیتش مسلمان و شیعه هستند ولی حکام خائن وبی لیاقتش بدترین خیانتها را در حق ایران انجام داده بطوریکه روابط صمیمانه اش با رژیم صهیونیستی رابه عنوان حربه ای در مقابل ایران بکار میبرد و بارها بعنوان مبدأ پرواز پهپادهاوهواپیماهای جاسوسی اسرائیلی بوده وهست،این موضوع دیگر قابل کتمان نیست که حکومت علی اُف نه تنها حق همسایگی رابجا نمی آوردبلکه چماقی بری شیعیان آذربایجان نیز هست.
در جنگ قبلی با ارمنستان ایران کمکهای زیادی به جمهوری آذربایجان کرد،اردوگاههایی برای آوارگان آذری ایجاد و ماهها امکانات لازم را برای زندگی آنها فراهم کردو برای برقراری آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان تمام تلاش خودش را بکار بست...
ولی درنهایت حکام آذربایجان باپشت کردن به ایران به آغوش ترکیه و خصوصا اسرائیل دشمن اول مردم ایران آویزان شدند و به عنوان یک نمونه مبدأی برای پروازهای جاسوسی هواپیماها و پهپادهای جاسوسی اسرائیل بوده وهستند،خیانتی که حتی شیخ نشین های خلیج فارس علیرغم دشمنی با ایران انجام نمیدهند.
دوستانی که الان تب سخنوری پیدا کرده اند،بایک سرچ در اینترنت،حداقل کمکهای ایران به مردم جمهوری آذربایجان در جریان جنگ چندسال پیش با ارمنستان را ببینند ونیز خیانت‌های حکام آذربایجان در حق ایران وشیعیان ساکن آذربایجان را هم مشاهده کنندو بی خودجوگیر نشوند.
درضمن نسل کشی ارامنه توسط حکومت ترکیه قابل کتمان و تکذیب نیست٪٪
سلام ، طبق فرموده مقام معظم رهبری ، قره باغ خاک اسلام است و متعلق به مردم غیور و باشرف آذربایجان است . همان مردم مسلمان و غیور ترک که ده سال در برابر روسها جانفشانی کردند که بدلیل ضعف دولت مرکزی تن به شکست دادند . آذربایجان کشوری است که در بحبوحه تنش ایران و آمریکا اعلام کرده اجازه هیچ گونه استفاده نظامی از خاکش بر علیه ایران را نمیدهد در صورتی که ارمنستان هیچ وقت چنین اعلامیه ای را صادر نکرد و اگر پاش بیوفته همچین اجازه ای به آمریکا میده . یاشاسین آذربایجان ، یاشاسین باکری لر یوردی ، یاشاسین قهرمانلار دیاری .
نویسنده این گزارش که هیچ اطلاعی از تاریخ نداره....
تحرکهای جمهوری آذربایجان در منطقه بسیار خطرناکه. این کشور که توسط یک خانواده اداره می شه مأمنی شده برای کشاندن پای آمریکا و اسراییل به مرزهای شمال غربی ایران. امیدوارم تنش ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمام بشه. وحکومت «علیف» در سیاستهای خودش تجدید نظر بکنه.
حالا شما چرا اینهمه نظر روسیه رو می نویسی ؟ خودشون یا جنگ می کنن یا صلح.
دوستان چقدر ترک متعصب داریم اینجا چرا برای دفاع از همتبارهاتون که اصلا حالا ریشه ترک بودن اونا و شما هم معلوم نیست نمیرید بجنگید و در راه تعصبات کور خود جان بی ارزش خودتون رو نثار نمی کنید .
خدا مغل ها رو لعنت کنه که دنیا رو پاره پاره کردن .
ما ایرانی هستیم و چیزی به اسم قومیت معنی نداره
شما که از منابع تاریخی فقط تلگرام پان ترکیسم ها رو می خونی بعد فخر میفروشی زبان ترکی تاریخ کهنی داره البته در مغلستان این مناطق مال ایران بزرگ بوده
سلام تنها را ان است ..
چین بشه دیوا ..
یعنی مثله دوار چین دور کشور پهن کوروش کبیر بکشیم..
آذربایجان حیاط خلوت اسرائیل شده ملت ایران جانانه از هموطنان ارمنی خود دفاع خواهد کرد زنده باد ارمنستان
تو اسناد تاریخی ارمن یا ارمنستان قسمتی از بلاد آذربایجان است قره باغ از اسمش معلومه محل ترک است فارسی دری جماعت فقط تحریف
دوستان پان ترک یه جوری در مورد مسلمان بودن مردم آذربایجان حرف میزنند انگار نمیدونند همین جمهوری آذربایجان مهمترین حامی اسرائیل تو منطقه است و یکی از بی دین ترین مردم دنیا رو داره
چرا مقام معظم رهبری حکم جهاد نمی دن
مالکیت قره باغ از اسمش مشخص است و چامعه بین الملل هم آنرا متغلق به اذربایجان می دانند.مرگ بر ارمنستان و روس کثیف که سالهاست این منطقه را اشغال کرده اند.مرگ بر روس بیشرف.
درود بر اذربایجان.
درود بر اذربایجان.
سوای پانترک ها و علیف دیکتاتور مردم آذربایجان شیعه و جزوی از خاک ما هستند سالها پیش با خیانت همین ارامنه و همکاریشان با روس ها از ایران جدا شدند پس در دام ارامنه نیفتیم.
یاشاسین آذربایجان انشاالله حق دار به حقش می رسدبایدسرزمین های اشغالی آذربایجان آزادشودتاکی اشغال
یاشاسین آذربایجان انشاالله حق دار به حقش می رسدبایدسرزمین های اشغالی آذربایجان آزادشودتاکی اشغال
زنده باد مسلمانان آذربایجان
ومرگ بر ارمنستان تروریست
جمهوری آذربایجان بخشی از خاک ایران عزیزمان است
مرگ بر ارمنستان
مرگ بر اسراییل ومرگ بر ارمنستان دوغده سرطانی
زنده باد جهان اسلام
زنده باد آذربایجان مسلمان وشیعه
زنده باد علمای بزرگ شیعه
درود بر ارمنستان.این الهام علیف فکر میکنه کیه که به کشور دیگری زور میگه.همدست اسراییل هست علیف....
هر دو باید به ایرام ملحق بشن
درد داره!!!
همانگونه که خاک عزیز قفقاز از جمله آران (جمهوری آذربایجان ) از مادرش ایران جدا شد اکنون همین بلا بر سر حکومت عثمانی دوست جمهوری آذربایجان داره میاد!
هر وقت مردم جمهوری آذربایجان فهمیدند که آذری هستند نه عثمانی اونموقع شاید ارمنستان بیاد و مذاکره کنه.
در ضمن این عثمانی بوده که همانند هیتلر جنایت کرد و سالها پیش میلیون ها ارمنی رو قتل عام کرد. ارمنی ها هیچگاه مثل اجداد آتاتورک ضد دین جنایتی مرتکب نشدند!
همه این مناطق طبق عهد نامه گلستان و ترکمنچای متل ایرانند و باید ضمیمه خاک ایران بشن به امید ان رور.
حالا ارمنستان شد قوم جعلی و آذربایجان و ترکیه شدن قومی که از هزاران سال پیش در منطقه بودن
واقعا که ، ننگ بر دروغگوها
هرچی که هست جنگ موجب نابودی زندگی قشر ضعیف افزایش سرمایه سرمایه داران و از بین رفتن خانواده ها
یعنی انسان ها نمی توانند بدون درگیری با هم زندگی کنند،قابل توجه افراد کوتاه فکر به طبل ادامه جنگ می کوبند.
مرگ بر ارمنستان مرگ بر ضد ترک یاشاسین تورک ملتی یاشاسین آذربایجان یاشا یاشا یاشاسین
درود عزیزان یادمان باشد که این سرزمینهاکه هر کدام تبدیل به یک کشور شده اند جزء لا ینفک سرزمین مادری ایران هستند که متاسفانه توسط روسیه غاصب اشغال شدند وطی عهده نامه گلستان و ترکمنچای از ایران جدا شدن و این مهم نیست در این سرزمین ها من فارس زندگی میکنم یا ترک یا ارمنی مهم اینه سرزمینهای که از زمین مادری خود جداافتادن امیدوارم روزی به دامن ایران عزیز برگردن البته شاید قرنهای دیگر و صحبتی با دوستانی که برای گروه یا کشوری سینه پاره میکنن این مثال بس که دعوا سر لحاف ملاست خوابی که آ آذربایجان قلابی برای آ آذربایجان ایران دیده اند مثل این می مونه که کسی بجای ناموس خود بره از متجاوز به ناموس دفاع کنه پس مطالعات را زیاد کنیم تادچاره اشتباه نشویم
سلام
ما در ایران هم ترک و هم ارامنه و آذری داریم و هر سه گروه هموطنان ما هستند.
در جنگ جمهوری آذربایجلن و ارمنستان دو کشور خارجی و متجاوز ترکیه و روسیه قرار دارند که هر کس دنبال منافع خودش است. این موضوع چه ربطی به ما ایرانیان دارد. ترکیه دنبال پانترکسیم اردوغان است و روسیه منافع سیاسی خودش و امتیاز گیری خودش را دنبال می کند. درود بر ایران و درود بر آذرها و ارمنی کشور خودمان. همین
چرا حقو کتمان میکنید برید تاریخ بخونید میفهمید ارامنه یکی از ساتراپ های ایران بوده و جنگ های زیادیم بین ایران و روم بخاطرش انجام شده الانم قضاوت دینی نکنید چون اونا مسلمون هستن یا اینا ارمنی .حق با ارمنستانه و اینام تعطئه و نقشه های ترکیه و روسیه هست شک نکنید بعدش ادعا جدایی طلبانه اذربایجان خودمونه
مرگ بر ارمنستان
این کشورهای جدا شده از ایران باید راههای اتحاد و تشکیل یک اتحادیه را پیدا کنند نه اینکه بر سر قسمتی از خاک ایران بزرگ با یکدیگر بجنگند.
هم ارمنستان و هم آذربایجان دو تاشونم جزو خاک ایران بشن
آذربایجان مدتهاست به پایگاه اسراییل علیه ایران تبدیل شده و بنابه تحریکهای اردوغان دست به تجاوز میزنه هم خاک اناتولی و هم خاک آذربایجان غصبی است و این دو کشور بر نسل کشی هزاران مسیحی ارمنی کورد و یونانی بنا شده اند ترکا نه در مناطق اناتولی ونه در مناطق آدربایجان سابقه تاریخی ندارند
ما ایرانی‌ها کوچکترین تلاشی برای بدست آوردن خاک از دست رفته مان در قفقاز نکردیم، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نامهای جعلی هستند آنجا سرزمین شروان نخجوان، ایروان ، میباشد، مردم آنجا ایرانی زاده اند تالشی، آذری، ارمنی، فارس، اینها تماما ایرانی نژاد هستند، روسیه تزاری و کمونیستی سعی در حذف ایرانیان داشتند و ترکیب جمعیتی و زبانی را تا حدی عوض کردند، اما تالشی های آنجا عاشق ایران هستند و آرزوی برگشت قفقاز ب سرزمین مادری ایران را دارند، این سرزمینها ۵۰۰۰ هزار سال ملک ایرانزمین بوده و تنها ۱۷۰ سال از وطن جدا شده اند، علیف های آذربایجان کنونی کینه عجیبی نسبت ب ایران و ایرانی دارند و تا توانسته اند هویت ایرانی را سرکوب کرده اند، مردم تالش آذربایجان عاشق فردوسی هستند عاشق حافظ عاشق کورش، این سرزمینها باید ب ایران برگردند
آیا.هرکسی.متجاوز.باشه.حق.با.اونه.کسانیکه.حق.برسرش.نمیشه.بره.تو.مرزهای.ارمنستان.درآنجا.بلکه.آزریهابترسه...حق.گرفتنیه.یاشاسین.اآزربایجان.....یاشناسین.ایران
اقــلــیــت ها در سرتاسر جهان همش عامل جــنــگ و خونریزی هستن:

• اقلیت مسلمون ساکن هند عامل خشونت و درگیری هستن.
• اقلیت مسلمون میانمار هم همینطور.
• اقلیت تُرک ساکن اُکراین باعث جنگ شدن.
• اقلیت مسلمون بُسنی باعث جنگ شدن.
• اقلیت سفیدپوست تو آفریقای جنوبی عامل خشونت و خونریزی هستن.
• اقلیت عرب ساکن عراق و خوزستان باعث جنگ شدن.
• اقلیت های یهودی تو اُروپا باعث کشار و قتل عامل شدن (تو جنگ جهانی دوم).
• اقلیت های جیپسی تو اُروپا باعث درگیری و آشوب هستن.
• اقلیت عرب تو کشورهای شمال آفریقا عامل خشونت و درگیری هستن.
• اقلیت چینی تو شرق هند عامل جنگ و درگیری هستن.

بهترین اتفاقی که میتونه رو این سیاره بیافته اینه که اقلیت ها در سرتاسر جهان مهاجرت کنن به سرزمین مادریشون و به اکثریتشون بپیوندن تا دیگه هم عامل جنگ و کشتار نباشن هم زندگی همه جوره عـــالـــی و باکیفیتی داشته باشن به دین و فرهنگ و زبان خودشون حرف بزنن و راحت باشن. بافت جمعیتی این سیاره بــــایـــــد اصلاح شه. همش جنگه.
کشور آذربایجان مسیحی است نه مسلمان
از ترک بودن خودم بدم میاد که چندین ساله فقط نشستن منتظرن که دولت های دیگه بیان مناطق اشغالی که خاک ابا و اجدادشون هست پس بگیرند.باکویی ها خودشون بی غیرت و بی عرضن بخدا اگه فقط دو هفته لشگر عاشورا از تبریز بره همه قره باغ آزاد میشه یاشاسین قره داغ همیشه سربلند
فارسهای ارمنی پرست تاریخ تحریف می کنند!از طرفی میگند قره باغ مال ایران !خوب برو از ارمنستان پس بگیر!
بدون هیچ شکی حق با ارمنی هاست.ترکها از ترکستان کوچ کردند ولی ارمنی ها اصیل هستند و از زمان هخامنشیان اینجا بودند.از همه مهمتر هر دو جز ایران هستند و باید به ایران برگردند.
مرگ بر ارامنه
درود بر آذربایجان
درود بر آذربایجان
دوستان عزیز اینقدر خودتونو ناراحت نکنید
ارمنستان باید باشه، کردستان باید باشه
اینها ابزار دست فاشیستها هستند هر از چند گاهی از آنها برای اهداف شومشان استفاده میکنند .
شاید هم این دست کارها نتیجه یه شرط بندی در یک مهمانی شبانه بین خودشان است
تورک ارمنی و فارس و عرب همه وسیله اند بفکر نان شب و بورس باشید...
اگر ارامنه بی دست و پا بازی را ادامه بدهند تمام آذربایجان با تمام قد ارامنه را میکشند.
درود بر ارمنستان بزرگ
ارمنستان مثل گذشته پیروز می شود و سرزمین های ارمنی رو سرانجام آزاد می کند همه این سرزمین هایی که کشور ساختگی اذربایجان توشه مال ارمنی هاست و نصف ترکیه هم مال ارمنی هاست مسیحیان جهان از جمله روسیه برادران مسیحی خود را تنها نمیزارن
در تمدن ایران بزرگ کشورهای مختلفی بودند که الان به بخشی از این کشورها خاورمیانه گفته میشود
ما باید مثل روسیه که بخشی از خاک اوکراین و گرجستان را مهار شوروی جدا شدند ضمیمه خاک خود کرد ،مناطق جدا شده از ایران بزرگ را احیا و به ایران برگردانیم الان هم قدرت نظامی ایران خیلی خیلی بیشتر است و هم دشمنان ما که مثلث غربی عربی عبری خیلی ضعیف هستند،به هرحال بنظرم کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ باید برگردند به خاک ایران حالا به هر صورت ممکن که شده
اولا دنیا یک دهکده جهانی شده و کسی را برای عقاید وقومیت ونوع دین قضاوت نمی کنند اما حاکمان هر دوکشور با استفاده از احساسات نعصب گرانه وملی گرانه برای قدرت طلبی واستثمار ملتهای خود برروی این مسیر ریل گذاری می کنندهمین همین اقای علی اف هزاران نفر از روشنفکران ودگر اندیشان اذربایجانی را شکنجه وحذف نمود در اذربایجان ریاست جمهوری مادالعمرووراثتی است اما در ارمنستان انتخابات برگزار می شود وهمچنین در سیاست های دولت اذربایجان چشم داشتی به اذربایجان ایران داشته کمااینکه ترکیه نیز اتش بیار معرکه شدهاست
تحریف تاریخ بس است. ترکهای مسلمان آذربایجان حداقل هزار ساله که تو مناطق آذربایجان سکونت دارن بعد ارمنی های مهاجر ادعای خاک دارن!؟
اول قره باغ را از سرزمینهای شیعه نشین آذربایجان جدا میکنند
بعد کردستان خیالی را از ایران
ناراحت کننده است مردم و رسانه های ما اینقدر عقب باشند

دو جمله بالا خلاصه آن چیزیه که داره اتفاق میفته
اینا فقط حرف میزنن عمرا بجنگن شلوغ بازی بیخود جنگیدن جیگر میخواد
ما یاد نگرفتیم که برای دیگران مرگ نخواهیم،اساتیدی که رگ گردن کلفت کردن برای اظهار نظر تمامیت ارضی کشورها ی ارمنستان و اذربایجان ،لطفا سری به نقشه ایران هم بزنند و ببینند چه خاکهایی را از دست دادیم و هم اکنون هم دارد انجام میشود.التماس تعقل و تفکر
خداوند روح شهيدان اذربايجان را همراه با باكري ها چمران ها و سليماني ها با مولايمان امام حسين ابلفضل عباس و شهداي كربلا و صدر اسلام محشور بكنند. خدا بكنه اين جنگ تمام عيار بشود و تمام سرزمين هاي مسلمان از دست ارمني هاي نجس خوك خوار ازاد بشود. پنج قطع نامه شوراي امنيت سازمان ملل ارمنستان را اشغالگر خوانده و قره باغ را خاك آذربايجان مي داند و حدود يك و نيم ميليون آواره جنگي از انجا آمده هس. پايتخت ارمنستان ايروان قبل از عهدنامه تركمنچاي حدود 85 درصد مسلمان نشين و آذربايجاني بوده بعد از اون عهدنامه استالين دستور پاكسازي نژادي داده و دستورش هم موجود هست. خدا بر ارتش اسلام و آذربايجان قدرت بدهد ما مردم مسلمان واقعي ايران و مخصوصا اذربايجان كنار مردم مسلمان و شيعه آذربايجان هستيم قلبمون همراه شماست.
قره باغ رو پس میگیریم همین
آذربايجان بايد تاوان همدستي و همكاريش با صهيونيستا رو پس بده و توقع كمك از ايران نداشته باشه .
انبارهای تسلیحاتی این دو کشور پر شده بود. زمانی که به حد کافی خالی شود، روسهای عزیز با دو تماس تلفنی فتیلۀ جنگ را پایین می کشند تا دوباره فروش سلاح را آغاز کنند.
کم کم دیگه این دوتا کشور باید بشن جز استان های ایران
سلام
در دوران 8 سال دفاغ مقدس آذری زبان ها قدرت و غیرت خودشون رو نشون دادن و ثابت شده هست و مردمانی که الان ارامنه به توپ بستن جزوی از همون آذری زبان ها هستن و ایرانین ،افکار نژداپرستانه همیشه بوده هس ولی ارامنه هیچوقت نخواهد توانست خاک آذربایجان رو بگیرد
یادش بخیر...
یه زمونی برا ایران بودن...
جایی که مردم در آن جا زندگی میکنن ملت های دیگر حق ندارند به آنجا حمله کنن ومردم آنجا رو آواره بکنن.یعنی همون کاری که اردوغان با کورد های سوریه کرد.اردوغان داخل شهر عفرین رو بمباران کردوبیش از۳۰۰ کورد بیگناه رو کشت و مردم شهر مجبور شدند آواره ی کوردستان عراق بشن بعداً اردوغان عرب های سوریه رو که به ترکیه پناه برده بودن رو تو شهر کوردنشین عفرین که خالی از سکنه شده بود جا داد.این در حالی است که اگر کورد های سوریه نبودند ترکیه باید خودش از مرز هایش بیرون می‌آمد وعلنن با داعش می‌جنگید تا به ترکیه آسیبی نرسد.در نتیجه من حق رو به آذری ها میدم وحمله ی ارمنی ها رو سرکوب میکنم.
شاید بد نباشد اینها مدتی با هم بجنگند حدافلش اینه ندتی علیه ما ما توطئه نمی کنند!
حداقل تاریخ ایران را بخوانید تا ببینید ارمنی ها به جز خدمت و آبادی کار دیگه ای هم کردند تا حالا جنگی را شروع نکردند تا زمانیکه از طرف ترکها ارمنستان مورد تجاوز قرار گرفته. قتل عام ارمنی ها و اشغال ارمنستان غربی از طرف ترکیه لابد نشان از صلح طلبی ترکهاست.
آذربایجان جعلی مال ایران و ترکیه واذربایجان تاریخ سیهی در نسل کشی ارامنه دارند ترکیه فاشیست آذربایجان جعلی رو هم به فنا میده
یاشاسین آذربایجان
دوست عزیز بعد از فروپاشی شوروی سابق مردم آذربایجان هجوم آوردن به سمت ایران و بیشترین درخواست آنها قرآن بود.واینکه قراردادننگین هم تمام شده ما می خواهیم در کنار ایران زندگی کنیم. در همان زمان آقای هاشمی رفسنجانی قبول نکرد .
ولی ارمنی ها بسیار آدم خون آشامی هستند و بارها به آذربایجان حمله کردند و هزاران نفر از مردم مسلمان را به شهادت رساندند.
درود به هر چی ترک آذربایجانی یاشاسن آذربایجان
نظرات رو که میخونم منوجه میشم که بیشترشون ارامنه و اذری های ایرانی هستن که متعصبانه نظر میدن. به نظرم به عده ای باید یاداوری کرد که اینجا ایرانه!!!
من خودم مسلمانم ولی طرفدار ارمنستان هستم.کل ارامنه دنیا،یه کشور کوچک بهشون رسیده. اونم، ما مسلمونا چشم ديدنشو نداریم .
و متاسفانه تا زمانی که ما بجای صحبت از انسانیت،صحبت از دسته بندی دینی و مذهبی میکنیم این نوع درگیری ها تو گوشه و کنار دنیا ادامه داره نمونه هم تو روزگار ما خیلی زیاد شده.ميانمار،چین،فلسطین...
گویا مطالب تاریخی اینجانب به مرتضی خبرگذاری خوش نیامده که انتشار ندادید شما هر کاری کنید این واقعیت ا بین نمیرود که این کشورهای تقلبی مال سرزمین مادری ایران هستند حالا دوباره این مطلب را به خاطر روسیه حذف کن
دوستانن ادری ها دوست داشتنی نقش اساسی در ایران دارند در ارتش ما بیشتر فرماندهان اذری هستند همه وطن پرست و اران دوستند ولی دشمنی و خون ریزی بین دو همسایه باید تمام شود
مردم ارمنستان و ادربایجان باید با هم دوست باشند روسیه عامل اختلاف هست
از شیراز
لعنت بر کسی ک دروغ میگه.
دو کشور آذربایجان و ارمنستان دوتا از استان های ایران هستند و امروز از وطن جدا شده و به زودی به وطن اصلی خود ضمیمه خواهند شد.
مردم این دو استان هم وطنان ما هستند و ما نباید بزاریم که با هم وارد جنگ بشوند.
متاسفانه چقدر پانترک در نظرات زیاد شده.اولا که ارمنستان سابقه تاریخی چندهزار ساله داره ولی یه عده بی سواد میان می گن ترکا 7هزار سال اونجا بودن اخه این حرفای بی خود رو بر چه اساسی میزنین؟ترکا حدود هزار سال پیش از شرق اسیا به این منطقه مهاجرت کردند.دوما چه ارمنستان چ اذربایجان جز خاک ایرانن و اگر قرار باشه به کسی برسه اون ایرانه.سوما ما هنوز اتحاد اذربایجان با اسرایل و ادعا های تجزیه طلبانه و دزدی های فرهنگی اذربایجان رو فراموش نکردیم.یکمی منصفانه و به دوراز نژاد پرستی حرف بزنین.
درود بر ارمنستان
درود بر ارمنستان ، مرگ بر آذربایجان غاصب
مرگ بر ارمنستان اشغالگر و جنایت کار
مرگ بر ارمنستان
یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورک ملتی
هرچند ایران با عدم حمایت از آذربایجان و حمایت نسبی از ارمنستان در سالهای گذشته اشتباه استراتژیک را مرتکب شد و سبب افتادن جمهوری آذربایجان در دامن آمریکا و اسرائیل شد ولی الان هم معدلات منطقه عوض شده و هم نگاه ایران در منطقه راهبردی تر شده است و اگر این جنگ بین آذربایجان و ارمنستان ادامه یابد مطمئنا" ایران از حقوق حقه آذربایجان دفاع خواهد کرد. زیرا هم حقوقبین الملل این را می گه و هم منافع ملیایران و منافع مشترکش در جهان اسلام و خاورمیانه این را ایجاب می کند.
مطمئن باشید اگر آتش جنگ در بیخ گوش ما شعله ور شود کم نیستند افرادی مثل شهیدان مهدی باکری و قاسم سلیمانی که معادلات جنگ را در مرزهای ایران عوض کنند.
یاشاسین آذربایجان ما تورک های ایران اماده جنگ با ارمنی هستیم
به امید خدا خاک اشغالی قاراباغ را ارتش مظفر آذربایجان آزاد خواهد کرد. اگر دولت روسیه (روسیه تاریخ) و دولت غیر مسلمان (که در موضوع مسلمانان چین، چچن و قاراباغ همیشه در جبهه ی ضد مسلمانان بوده) نباشن ارتش آذربایجان در یک روز متجاوزان ارمنی رو از صفحه روزگار محو میکنه.
نویسنده این مطلب اونقدر شجاعت نداشته که اسمش رو هم زیر این مطلب بنویسه. ت
زنده باد آذربایجان.
کاری با سایر افرادی که در جغرافیایی به نام ایران زندگی میکنند ندارم . امیدوارم با این کامنت ها ترکها بیدار بشوند و بدانند چه کسانی دشمن ایشان هستند.
قره باغ خاک اسلام است
شما اول تاریخ بخونید بعد می فهمی ارمنی ها چندین سال ها هستن و خواهند موند و آذری های چند ساله که هسن قره باغ مال ارمنی ها بود و آذری ها هیچ کاری هم نمیتونن بکنن
ولشون کنید اینا از آلبانی دارن کامنت می ذارن
این متن که تحریف تاریخ است و با مبانی جمهوری اسلامی که حمایت از مظلوم است، مغایرت دارد. باید اشغالگران باید خاک قره باغ را ترک کنند.
ما ایرانیها همیشه کاسه داغتر از آشیم . مسائل و مشکلات کشورها بخودشون ربط داره ما چکاره ایم
آن هایی که می‌گویند مرگ بر ارمنستان درست می‌گوینددرحالی ارمنی ها بچه های بی گناه و مظلوم را جلوی خوانواده اش شکنجه می کردند ایران چیزی نگفت آران باید به آذربایجان کمک کند آذربایجان ایران را برادر خود می داند
تمام کشورهای قفقاز از جمله آدربایجان و ارمنستان متعلق به امپراتوری ایران و پارس می باشد که باید به مام وطن برگردن .به امید خدا
سخنان داریوش بزرگ رابخوانید ونقشه دوره داریوش را ببینید تا همه چیز دستگیرتان شود
زنده باد ارمنستان مرگ بر هر کی که دشمن ارمنستان است
به نظرم خجالت آوره که برادران شیعه خودمون رو به یه عدده اشغالگر ارمنی بفروشیم. یاشاسین آذربایجانیم
خخخخخ فقط پاراگراف آخرتون :
در اوایل سده یازدهم میلادی انبوهی از اقوام تُرک زبان به قفقاز نقل مکان کردند و بسیاری از اقوام بومی منطقه و از جمله ارمنیان و گرجی‌ها را از جلگه‌های حاصلخیز آنجا بیرون راندند. به‌ این ترتیب تسلط و برتری ارمنی‌ها بر مناطق جلگه‌ای کم‌رنگ شد و جمعیت ارمنی قفقاز بیشتر در ارتفاعات و بخش‌های کوهستانی مستقر شدند.

نقل مکان کردن خخخخخخ
ارمنستان کودک کش
مرگ بر آذربایجان.
نظر تابناک از نظر تاریخی با واقعیت منطبق است. ترک ها از قرن 11 به قفقاز رفتند و منابع تاریخی هم این را تایید میکنند.
والله من مطلبتونو خوندم طبق چیزی که اینجا نوشتید ( از انتشار نظرات حاوی توهین و ... ) این مطلب خودتون نباید کلا منتشر میشد چون هم تاریخو تحریف کردید هم با قلم زدن جانبدارانتون از ظالم حمایت کردید
حمایت از ارمنستان ننگ برای دنیای اسلامه
نظر تابناک با واقعیت منطبق است. ترک ها در قرن 11 میلادی به قفقاز مهاجرت کردند و منابع تاریخی هم این را تایید میکنند.
آخییی
یاشاسین ترک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل