بازدید 345022
اختصاصی تابناک

متن فارسی ویرایش نهایی پیش‌نویس قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین + اسناد

متن تهیه شده توسط وزارت خارجه با تیتر «ویرایش نهایی / برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» در فضای مجازی منتشر شده که مشتمل بر ۹ بند و ۳ ضمیمه است؛ ضمینه‌های این متن که توسط «دبیرخانه سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین» تنظیم شده مشتمل بر اهداف سیاسی، عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله و اقدامات اجرایی است.
کد خبر: ۹۹۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 12 July 2020

متن فارسی ویرایش نهایی پیش نویس قرارداد ایران و چین با تیتر «برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» به همراه ۳ ضمیمه حاوی چهار نکته کلیدی است که نشان می‌دهد نگرانی‌ها درباره تبعات این قرارداد بی‌مورد است.

به گزارش «تابناک»؛ متن تهیه شده توسط وزارت خارجه با تیتر «ویرایش نهایی / برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» در فضای مجازی منتشر شده که مشتمل بر ۹ بند و ۳ ضمیمه است؛ ضمینه‌های این متن که توسط «دبیرخانه سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین» تنظیم شده مشتمل بر اهداف سیاسی، عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله و اقدامات اجرایی است.

آنچه ویرایش نهایی متن این قرارداد تنظیم شده در خرداد ۱۳۹۹ تحت عنوان «برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» مشهود است، اگر هر نسخه فارسی، انگلیسی و چینی آن دقیقاً با همین متن به تصویب برسد و اجرایی شود، حاوی چهار نکته کلیدی است که برخی نگرانی‌ها را نسبت به تبعات چنین قراردادی به شکل قابل ملاحظه‌ای رفع می‌کند.

نکته نخست اینکه، دست‌کم مطابق با این پیش‌نویس چین در ایران در همه بخش‌های سرمایه گذاری و انتقال دانش خواهد نمود. این میزان سرمایه گذاری از سوی چین در حالی که در شرایط کنونی چین برای جلوگیری از تحریم حتی در صنایع عظیم نفتی ایران نیز سرمایه گذاری یا منابع ارزی چند ده میلیارد دلاری ایران را آزاد نمی‌کند، شگفت انگیز است و اگر اجرایی شود تحولی اساسی برای ایران خواهد بود.

نکته دوم اینکه، در قرارداد ایران به جز مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت توسط طرف چینی و همکاری در خلق مجموعه‌های صنعتی و تجاری و مجموعه اقدامات سیاسی، امنیتی و نظامی مشترک، هیچ خدمات یا امتیاز ویژه‌ای نظیر واگذاری بخشی از خاک ایران به چین برای اجرای این پروژه‌ها یا واگذاری امتیاز‌های انحصاری نمی‌دهد؛ بنابراین، دست کم با اجرایی شدنِ متن مورد اشاره ایران، چیزی از دست نخواهد داد و قرارداد به شکل قابل ملاحظه‌ای در راستای منافع ایران است.

نکته سوم اینکه، این قرارداد عمدتاً حالت تفاهم نامه دارد و در آن ارقام و اعدادی درج نشده است. در واقع این سند همکاری، بیانگر راهبرد بلندمدت همکاری ایران و چین است و هر بند از متن اصلی یا ضمیمه‌های سه‌گانه نیاز به قرارداد‌های جداگانه‌ای برای اجرایی شدن دارد که آن قرارداد‌ها حاوی جزئیات این توافق است؛ بنابراین، اگر حساسیتی باشد، باید درباره قرارداد‌هایی صورت پذیرد که بعد‌ها پس از تصویب این قرارداد برای اجرای بخش‌های مختلف میان ایران و چین منعقد می‌شود.

نکته چهارم اینکه، در این قرارداد ۲۵ ساله ضمانت اجرایی برای هیچ یک از دو طرف ایران و چین در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین، هدف گذاری‌هایی که در این قرارداد و ضمائم صورت پذیرفته در هر مرحله از سوی طرفین می‌تواند اجرا نشود و اجرایش متوقف شود، مگر آنکه بعد‌ها در چارچوب هر بند قرارداد‌های همکاری دارای ضمانت اجرایی تنظیم شود که قاعدتاً آن قرارداد‌ها نیاز به ارزیابی‌های جداگانه‌ای دارد.

 

متن و تصویر قرارداد ایران و چین و ضمائم آن بدین شرح است؛
برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران

مقدمه

جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران که در این متن طرف‌ها نامیده می‌شود.

– دو تمدن کهن آسیایی و دو شریک نزدیک در عرصه های تجاری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی هستند، با دیدگاه ها و منافع مشترک بسیار در عرصه دوجانبه و چندجانبه بوده و یکدیگر را شریک راهبردی مهم خویش تلقی می کنند.

– با به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی، چندجانبه گرایی، حمایت از حق ملت ها برای برخورداری از حق حاکمیت برابر و مدل توسعه بومی خود و اشتراک دیدگاه‌هایی مشابه در مورد مسائل مختلف جهانی که موجب گسترش روابط آنها به سطح راهبردی مبتنی بر منافع متقابل و رویکرد برد – برده شده است.

– با داشتن روابط عمیق و دوستانه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۱۹۷۱ با زمینه‌های مساعد برای همکاری در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، منتم علوم و فن‌آوری و غیره، رهبران دو طرف قویا متعهد به گسترش روابط و درخواست برنامه برای تقویت روابط بوده‌اند.

– با اطمینان از اینکه این سند ترمیم کننده فصلی جدید در سپهر مناسبات دو تمدن بزرگ آسیایی چین و ایران و گامی موثر جهت تحقق اراده مشترک رهبران در جهت تعمیق روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف در چارچوب ابتکار «کمربند – راه» می‌باشد؛ – با هدف عملیاتی شدن بند ششم بیانیه مشارکت در خصوص ایجاد مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی که ژانویه ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده و تاکید می‌کند بر ضرورت ایجاد مکانیزم و فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها در یک چشم انداز ۲۵ ساله.

دو طرف در خصوص موارد زیر تفاهم نمودند؛

بند اول

چشم‌انداز

سوق دادن مشارکت راهبردی جامع چین – ایران، مبتنی بر رویکرد برد-برد در زمینه دوجانبه منطقه ای و روابط بین الملل

بند دوم

ماموریت

با در نظر داشتن ظرفیت‌های عظیم همکاری، طرفین در چارچوب این سند، برای دستیابی به اهداف زیر همکاری خواهند کرد؛

– گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری

– تعامل موثر بین دستگاه های عمومی دولتی و بخش خصوصی و مناطق آزاد و ویژه

– افزایش میزان اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و گردشگری

– مشارکت راهبردی در حوزه های مختلف اقتصادی

– گسترش همکاری‌ها بین دانشگاه ها، بخش‌های فناوری و علمی

– بازنگری موثر و مستمر همکاری های مشترک اقتصادی به منظور فائق آمدن بر موانع و چالش‌ها

– حمایت از مواضع یکدیگر و همکاری در مجامع بین المللی و سازمان‌های منطقه‌ای

– تقویت اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم

– گسترش همکاری نظامی برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی و راهبردی

– همکاری در زمینه‌های دیگر.

بند سوم

اهداف اساسی

طرفین، اهداف اساسی این سند را با در نظر داشتن سیاست‌های راهبردی دوجانبه، ظرفیت‌های همکاری و فرصت‌ها و شرایط واقعی به شرحی که در ضمیمه شماره (۱) آمده است، تدوین نموده‌اند.

بند چهارم

زمینه‌های همکاری

طرف‌ها برای گسترش و توسعه همکاری‌های جامع به شرح ضمیمه شماره (۲) همکاری خواهند نمود. برخی از حوزه‌های مرجح به شرح زیر می‌باشند:

انرژی شامل نفت خام (تولید، حمل، پالایش و امنیت تامین) پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای غیر نظامی.

بزرگراه، خط آهن و اتصالات دریایی به منظور ارتقای نقش ایران در ابتکار کمربند-جاده.

همکاری‌های بانکی با استاندارد بالا، با تاکید بر استفاده از ارزهای ملی، با تصریح بر مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته.

همکاری‌های گردشگری، علمی- آکادمیک، فناوری و تبادل تجارب در آموزش نیروی انسانی ریشه کن کردن فقر و بهبود وضعیت معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته.

بند پنجم

اقدامات اجرایی

طرفین بر مبنای اصول و منافع مشترک، و منطبق بر اصول تجارت میان بنگاه‌های اقتصادی، همکاری‌های جامع راهبردی خود را در تمامی حوزه‌ها با اجرای اقدامات مندرج در ضمیمه ۳ این سند گسترش می‌دهند.

بند ششم

نظارت و اجرا

۱. برای هماهنگی و نظارت بر کاربرد مفاد این سند، طرفین یک سازوکار به سرپرستی مقامات عالی و ذیصلاح به نمایندگی از رهبرانشان ایجاد می‌کنند.

۲. در این راستا، نمایندگان عالی‌رتبه، دیدارهای سالانه خواهند داشت و در صورت نیاز مقامات مرتبط، جلسات مشورتی با همتایانشان خواهند داشت.

۳. وزارت خانه‌های امور خارجه دو کشور، به عنوان مقامات مسئول، با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، از جمله وزارت بازرگانی چین و وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران، وظیفه نظارت بر اجرای مفاد این سند و ارائه گزارش پیشرفت همکاری را به رهبرانشان در زمان‌های مناسب دارند.

بند هفتم

همکاری در کشور ثالث

با توجه به علایق مشترک در ابتکار کمربند – جاده، طرفین، همکاری دوجانبه و چند جانبه را از طریق برنامه‌های مشترک در کشورهای همسایه یا ثالث تشویق می‌کنند.

بند هشتم

نفی فشارهای خارجی

در راستای حمایت از اصل چند جانبه گرایی، طرفین در مقابل فشارهای غیرقانونی طرف‌های ثالث، از اجرای مفاد این سند حفاظت می‌نمایند.

بند نھم

مفاد نهایی

۱- هرگونه اصلاح در ضمائم این سند (موضوعات مطروحه در بندهای ۳، ۴، ۵) باید با رضایت متقابل طرفین و از طریق هماهنگی و مشاوره انجام شود.

۲- در صورت ضرورت، برای تسهیل در اجرای موضوعات مورد توافق طرفین می‌توانند با ارائه پیشنهادهای برای اصلاح یا به‌روزرسانی سند حاضر اقدام کنند. این امر نباید بر اجرای پروژه‌های توافق شده تاثیر بگذارد یا مانع شود.

۳- ضمائم ابن سند جزء لاینفک آن محسوب می‌شوند.

۴- این سند از تاریخ امضا به مدت ۲۵ سال اجرایی خواهد بود.

این سند در تاریخ … ( برابر با … تقویم ایرانی) در شهر … در سه نسخه به زبان چینی، فارسی و انگلیسی به امضاء رسید؛ هر یک از نسخ از اعتبار یکسان برخوردار است. در مواقع اختلاف، نسخه انگلیسی ملاک عمل می‌باشد.


[محل امضا] از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران / از طرف دولت جمهوری خلق چین
تصویر ضمائم برنامه همکاری‌های جامع

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۳۰۵
انتشار یافته: ۲۲۲
وقتی یک صدا دارین ازش دفاع میکنین 100 درصد این قرار داد مشکل داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
تحت الحمایگی ایران توسط چین راهکار اصولگرایان برای
مقابله با تبعات خروج از برجام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
یاد برجام افتادم برد برد و فتح الفتوحات و این برجام سند افتخاری است برای ایرانی ها!
الان هم اقای سخن گو وزارت خارجه همین ادبیات را برای این سند 25 ساله تکرار می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
این یک توافقنامه سیاسی نیست. وقتی چین در ایران 400 میلیارد دلار می خواهد سرمایه گذاری کند، حتما" دنبال تضامینی از ایران است. این تضامین چه ها هستند؟
سخنگوی ستاد کرونا وزارت بهداشت تنها به خاطر زیر سوال بردن آمار کرونایی چین، از کار بیکار شد. بعد از امضا این قرارداد، دیگر کسی نمی تواند به چینی ها بگوید بالای چشمتان ابرو است.
فراموش نکنید که هر تاجر ورشکسته ای برای گرفتن وام زیر هر تعهد نامه ای را امضا می کند!!!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
آفتاب داشت غروب می کرد.گنجشک بر شاخه ای نشست و کفش دوزک را تا آمد بجنبد با نوکش گرفت.خواست پر بزند که سایه خود را روی صخره مقابل  دید .چه با شکوه .بال های خود را باز کرد.همچون عقابی تیز پرواز وتیز چنگ به نظر می رسید.غرق لذت شکوه و زیبایی وقدرت خود شده بود.برای لحظه ای گنجشک بودن خود را فراموش کرد.سایه داشت بزرگتر وبزرگتر می شد و او هم داشت خود را قدرتمندتر وقدرتمندتر حس می کرد.ناگهان خود را در دهان افعی دید و تلاشش برای رها شدن ثمری نداشت.دیر شده بود.هوا تاریک شد ونه از گنجشک ونه از سایه اثری نماند.
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
یاد اعلام کشف بزرگترین میدان نفت و گاز دریای خزر یا سردار جنگل در اوج تحریم دور اوباما افتادم که چه اندازه مقامات دولت احمدی نژاد ان را تبلیغ کردند و تا حالا هم حتی یک لیتر نفت ان استخراج نشده چون اصلا خبری نبود و فقط مسئولین می خواستند با حساب زرنگی خودشان امریکا و اروپا را به طمع بیاندازند که ایران را تحریم نکنند و خود را از بزرگترین میدان نفت و گاز خزر محروم نکنند! حالا اعلام قرارداد با چین در واقع همان اعلام کشف بزرگترین حوزه نفت و گاز دنیا در ایران است و مسئولین خیلی کاربلد اینجوری تصور می کنند امریکا و اروپا هول می شن و فوری میان با خواهش و التماس زنبیل خود را خارج از صف و جلوتر از چین مبزارند سر مغازه دولت ایران! خیر. از این خبرها نیست. فقط نشان می دهد که چه اندازه تحریم و فشار حداکثری موثر بوده و چه اندازه مسئولین و مقامات و تحلیلگران ما همچنان در رویا و توهم سیر می کنند. چین اگر می خواست کاری برای ایران کند حداقل اینجوری واردات نفتش را از ایران با وجود تخفیف رویایی ایران تقریبا به صفر نمی رساند. ان 80 هزار بشکه ای هم که وارد می کند با هماهنگی و توافق امریکا و فقط برای گرفتن اصل و بهره سرمایه گذاری شرکت نفت چین در میدان ازادگان است. مگر نه یک دلار نه به ایران می دهد و نه حتی در بانک چین به حساب ایران محبوس می کند.
ناشناس
| Romania |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
واقعا" یک قرارداد خارجی را اینطور تنظیم می کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ماهواره نگاه نکن. خودت بخونش بعد اظهار نظر کن!
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
بزرگترین انتقادی که به این توافقات است اصلا مربوط به خود توافق نیست. فقط بزرگترین ایرادات این است که اول از همه اصلا در شرایطی که ایران و وضعیت سیاست خارجی و اقتصادی دارد این اشتباه محض است که بطرف قرار دادهای بلند مدت برویم. غیر ممکن است تنابنده ای از نوع بشر چه چینی و چه امریکایی و چه روسی و ترک و عرب و .... پیدا کنید که در این شرایط بخواهد قراردادی با ایران ببندد که اصلا فشار و مشکلات ایران را به عنوان برگ برنده به نفع خود در ان قرارداد نبیند! این طبیعت بشر است. و دومین انتقاد و ایراد همین سیاسی کردن یک قرارداد و سند اقتصادی وسیاسی که مربوط به اینده کشور است هست. موافقان فوری منتقدان را به البانی و ایران اینترناشنال و غربزدگی و .... حواله می دهند و طبیعی است که مخالفان و منتقدان هم بنا بر سابقه همان انتقادات را از موافقان داشته باشند و بگویند فلان و بهمان. ولی یک اصل را هرگز فراموش نکنید. کشورهای شرق اسیا غیر ممکن است که وارد قراردادی بشوند که برای انها منافع بسیار بالای اقتصادی نداشته باشد. این خصلت و طبیعت انهاست. اصلا بحث سو استفاده نیست. حتی اگر از یک دوره گرد چین بخواهید خرید کنید متوجه می شوید که بالاترین سود مهمترین هدف است. این دنیای انهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ضمیمه هارو چرا نگذاشتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
بازم خوبه همین اول کاری ی نسخه ازش منتشر شد و مثل برجام اول نگفتن نسخه اش محرمانه است، بعد بگن دست ظریفه به کسی نمیده بعد هم که بهش
اشکال می شد گفتن امضای کری تضمین برجامه
آخر هم معلوم نشد برجام برای تعلیق تحریم ها بود یا توقف تحریم ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
پس آن همه جوان و نوجوان ، پهلوانی که به تعداد یک میلیون شهید و جانباز و آزاده شدند
تا یک وجب از خاک وطن به بیگانه به یغما نرود چه !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
قرار داد یک مغازه ۱۲ متری یکساله بیشتر از این باید
صفحه داشته باشد !!!!!؟؟؟
یعنی باید بخاطر لجاجت با آمریکا ؟
تا آمریکا را مثلا به حسادت و ناراحتی و افسوس بیندازیم؟؟؟!!!!؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
شما تفاوت تفاهم نامه با قرارداد رو میدانید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این نسخه های ناقص قرارداد سراسیمه و شتابزده تهیه شده تا در مقابل فشار افکار عمومی منتشر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این قرار داد مثل قرار داد بقال با جقاله !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چین بازار بزرگ آمریکا را که ابر قدرت جهانه ول نمیکنه طرف اقتصاد ورشکسته مارو بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چرا نخونده چرت و پرت میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
وقتي آمريكائيها يك صدا دارند ازش انتقاد مي كنند پس 100 درصد درست است.
محمد
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یک کاپیلاسیون دیگر
توافق نامه با چین خوبه به شرطی که شفاف باشد و به سمت ایران توازن داشته باشد. 25 سال هم زیاد به نظر میرسد 10 یا 15 سال خوب است. غرب مانند یک پیرمرد ضعیف در حال افول و نابودیست و چین مانند یک جوان هر روز در حال قویتر شدن از لحاظ اقتصادی است. البته غربزدگان از اینکه پول و ارز وارد ایران بشود دردشان می آید چرا که تحریم ها از بین خواهد رفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
خیر عزیز من استعمار در هرصورت شرق و غرب آن بد است که البته نوع شرقی آن بدتر است...دیکتاتوری چینی و روسی بسیار بدتر است‌.اینکه هرکس مخالف باشد را غرب زده بنامند از پلیدی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
به سمت ایران توازن داشته باشد؟
راستش رو بخوای چین بدون ما هم میتونه ادامه بده اما ما بدون چین باید به فرانسه که هنوز پژو 405 رو از سر ما زیاد میدونه طرف باشیم اون هم بدون انتقال تکنولوژی ماشینی که برای 1980 و تکنولوژی خاصی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
تجارت و كلا رابطه با جين يكطرفه هست به علت اينكه تجار انحصارى توليدات بنجل را وارد ميكنند و باعث تعطيلى كارخانه هاى ايران و بيكارى مردم ميشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
قربون توشرق زده برم
من منم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
همین چینی که طرفداری آنرا میکنید هیچ قدرت جوانی در زمینه اقتصاد و نوآوری ندارد . 90 درصد تولیدات و تکنولوژی چین نمونه کپی شده و ناقص همان پیرمرد ضعیفی که ادعا میکنید هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این قرار داد مثل قرار داد بقال با جقاله !!! یک قرار داد بین المللی به اینصورت نوشته میشه ؟؟!! برد عامو خودتو فیلم کن حداقل جایزه زرشک طلایی بگیری
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اآقا علی چطور اونروز که برجام رو با آمریکا و اروپا تصویب
میکردن اینجوری دلواپس و نه شرقی نه غربی نمیگفتی؟
حالا چین خار داره ولی آمریکا نداش ؟
بعضی موارد ها شفاف نیست، مثل مورد آخر بند یک :همکاری در زمینه های دیگر.
زمینه های دیگر مشخص نشده.
پاسخ ها
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
این بندو گذاشتن تا فوضولهایی مث شما رو شناسایی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
صمائمش کو؟
مصطفی
| United States of America |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
منظورش صید ترال و صید همه جاندارانه
محمد
| Germany |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
م ع جان معلومه تا حالا از دید کارفرما قرارداد نبستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این قرارداد یکشبه با توصیه تهیه شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این قرار داد مثل قرار داد بقال با جقاله !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این زمینه های دیگر مثل بند سایر تو حکم کارگزینی آقایون میمونه، که از حقوق اصلی هم بیشتره. قانونی برای بی قانونی
مخالفان توافق با چین میشه بگن چرا خود اسرائیل و برخی اروپایی ها به شدت دنبال توافق نامه اقتصادی با چین هستند؟ فهمیدن امریکا در حال متلاشی شدن و نابودی است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
عجب توجیه مسخره ای!! چه کسی حاضر است بازار۱/۵ میلیاردی را از دست بدهد؟ کدامیک از این کشورها اجازه داده که چین درتمامی زمینه های مخابراتی،صنعتی،جاده ای و... در استراتژیک ترین نقطه مملکتش حضور داشته باشد؟ شما فردا برای مانور در خلیج فارس هم باید با چین هماهنگ کنید چرا که منافعش را باید در نظر بگیرید
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چرند کمتر بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ساقی تو عوض کن
ناشناس
| Ukraine |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
کشورهایی که همتراز چین هستند یا به نوعی قدرت سیاسی و اقتصادی و صنعتی یا نظامی هستند می توانند قرارداد با چین ببندند که منافع دو طرف تامین شود اما ساختاری که هیچ مولفه قدرتی در منطقه و دنیا ندارد چنین قراردادی جز حراج کشور نیست فکر نمی کنم درک این موضوع خیلی سخت باشه . در ضمن چرا بخش های محرمانه را منتشر نمی کنند هر چند که همین بخش ها هم به قدر کافی خفت بار است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
آی کیو! عقد قرارداد با چین اشکال نداره اما این قرارداد نیست، یک توافق یکطرفه به نفع چین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
مهم‌اینه که چی میدی چی میگیری! متوجهی؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چون تو اسراییل و اروپا هم اختلاس میکنن کسری بودجه پنجاه درصدی هم دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بعد از چهل سال ادعا و بهم ریختن ارکان اقتصادی و اجتماعی کشور ، حالا دودستی آنرا تقدیم چین میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
مثل زمان جنگ 8 ساله خواهد شد .
تا اینجا که یکسری کلی گویی بوده و مشکلی در قراداد دیده نمیشود. انشالله تا مرحله اخر سند همینطور شفاف و روشن باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
براي اينكه فعلا توافق نامه است و در توافق نامه هم كليات را بيان مي كنند، شفافيت را بايد در درون قراردادها جستجو كنيد.
واقعا مسخرست سند برد برد ما

یه سری چیزهای قلمبه سلمه و پوچ

خواهیم دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
خیلی کلی گوییه
از ممتم هاش باید ترسید که بعدا رو میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
این که سند برد- برد نیست
سند برد - برد برجام بود و هیچ توافقی به مانند برجام که تئوریسین های جریان خاص از اون حمایت می کردند برای ایران منفعت و برد نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چقدر تابلو نظر میدی
تفاهم نامه همینه دیگه، زمینه ای هست برای قراردادهای آینده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
ما در موضع ضعف و برای جلوگیری از سقوط این قرارداد رابسته ایم . چرا چند سال پیش حتی قرار داد یکساله هم با چین و روسیه نمی بستیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
از این به بعد ملا نصرالدین را بفرستیم قرارداد ببنده !! بهتر و محکم تر از ایم میبنده!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
به قول سعید قاسمی فقط یه جا بازی برد برد داریم اونم ....
اولا این که این یک چیز کلی است و نمی تواند ملاک قرار بگیرد و طبق گفته خودشان25 درصد ان هنوز نهایی نشده
دوم این که در کشور ثالث گفتید ولی سرمایه گذاری در خود چین چرا دیده نشده؟
سوم این که باید کارشناسان بحث کنند و ما مردم عادی هم در جریان قرار بگیرم ایا خوب است یا نه
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
دقیقا آورده سرمایه گذاری ما چی باید باشه ؟
یه نگاه بندازید به منایع مالی چین و ایران و خودتون قضاوت کنید
این تفاهم نامه باید پس از برجام امضا می شد تا خروج از برجام رو برای سایر اعضاء سخت تر میکرد. ولی عزیزان در دولت سرمست از این موضوع، تمامی سیب ها رو تو سبد غرب (آمریکا) گذاشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
شما فقط مو را می بینید و پیچش مو برایتان مهم نیست
سرمایه گذاری خوبه که بعد از تمام شدن قرار داد سالها سودرسان باشد . الان چیزی که عیان هست به چین اجازه صید در خلیج فارس دادن بنظر شما اینطور صیادی چین بعد از تمام شدن قرارداد چیزی تو خلیج فارس میونه . درکل همه رفتنی هستیم .نام نیک خیلی ارزش داه .بیاد داشته باشید چین باید شکم یک میلیارد پانصد میلیمون رو سیر کنه . اگر از رسالت چیزی سرتون میشه . ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بیچاره آن جوانان پاکی که در جنگ ایران و عراق برای حفظ خاک وطن شهید شدند . آنها جان دادند تا آقایان برای حفظ صندلی ریاستشان همان خاک را دودستی تقدیم چینی ها بکنند .
فکر میکنید چینی ها که از ترس تحریم امریکا خرید نفت ایران را طی 2 سال اخیر از روزانه 800 هزار بشکه به 100 هزار بشکه رسانده اند، اینقدر شجاع باشن که وارد یک معامله بزرگ با ایران بشن؟ اگر آنها روزانه فقط یک میلیون بشکه نفت 40 دلاری از ما بخرند، نصف مشکلات اقتصاد ایران حل خواهد شد، ولی مطمئن باشین چنین نمیکنند، یک کلام از تحریم بانکی و مالی امریکا می ترسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اکثر سهام شرکتهای چینی مال سهامداران بزرگ آمریکا
است
و قطعا آمریکا اجازه نخواهد داد
همانطور که با یک تشر
چینی ها اولین کشوری بودند که از ایران فرار کردند
چون سالی ۸۰۰ میلیارد دلار با آمریکا قرارداد تجاری
دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
کشور در زمینه اقتصادی و سیاسی بشدت ضعیف شده است و هیچ کشوری براحتی ریسک حمایت از ایران را بجان نمی خرد . در مقابل یک حمایت قطعنامه ای نصف کشور را تقدیم کردند . هدف فروش نفت و امثالهم نیست هدف حمایت سیاسی و چسباندن یال و دم به این شیر بیمار و فرتوت توسط چینی ها بود وبس .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بله درسته ، چین بازار بزرگ آمریکا را که ابر قدرت جهانه ول نمیکنه طرف اقتصاد ورشکسته مارو بگیره ، بازم دستمونو تو حنا میذارن ! چند ساله دارن جاده شمال را میکشن ؟
فایل با کیفیت تر نداشت !!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اسکنرش چینی بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
هدف اتاق فکرهایشان این بود که بگویند متن قرار داد را قبل ازنهایی شدن جهت تنویر افکار عمومی منتشر کردیم . حالا افکار عمومی نتوانست بخواند یا درک بکند تقصیر خودشان هست .
متن چینی اش رو میذاشتین شاید بهتر متوجه میشدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
مثل زمان جنگ 8 ساله خواهد شد . هر عراقی در کشور ما دشمن و هدف شناخته می شد . حالا وضعیت همانطور شده ، هر چینی در داخل کشور یک نیروی متخاصم بوده و خون آن حلال هست . برای حفظ خاک و آب کشورمان هیچ چینی را در کشور زنده نمی گذاریم
مهم مبلغ همکاری است که اگر 400 میلیارد دلار باشد که در خبرها امده یک خیانت است چون این رقم برای سرمایه گذاری در ایران تفاهم شده وکل اقتصاد ایران هم 500 میلیارد دلار است و این یعنی استعمار اقتصادی برای یک کشور
در ضمن مالزی هم همین کار را کرد و سرمایه گذاری خارجی اورد تا اقتصادش را شکوفا کند ولی بعدش فهمید راه اشتباهی رفت و ان را محدود کرد و الان هم کمتر مشکلات اقتصادی دسنه پنچه نرم می کند ولی شما جوگیر هستید یک روز به شکل افراطی با غرب و یک روز هم به شکل افراطی با شرق
ولی اگر از این 400 میلیارد دلاری که نمیدونم رقمش درست یا نه مثلا 150 میلیارد دلار یا حتی 100 الی 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری ایران باشد در چین هیچ اشکالی ندارد و رابطه دو طرفه است والا خیانت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
فرض مثال هم 400 میلیارد درست باشد هیچ تضمینی نیست که این مبلغ در کشور هزینه بشود
اینکه همان نسخه منتشر شده هفته قبل در سایتهای مجازی است !!!؟؟؟
که ، دولت بشدت صحت آن را مورد تردید و تکذیب قرار داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
هدف گیج کردن مخاطب هست
تحولی اساسی؟!!!!
شما پول می خواهید برای تحول اساسی در زیر ساخت ها؟
بسیار خوب با پول های سرگردانی که در کشور ریخته و مانند یک غول عظیم دارد تورم ایجاد می کند ببرید به سمت تولید اقتصاد شما جز 5 کشور اول دنیا می شود ظرف مدت 20 سال چون هم دانش و نیروی انسانی کافی دارید برای خلق این اقتصاد
ولی وقتی این پول را دست نزنید هر چند سال یکبار تورم کلان ایجاد میکند ولو این که کل پول های چین هم بیاید اینجا
لطفا تابناک محترم ادرس غلط ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چون دیگر نمی توانند کشور را اداره بکنند تمام امور را به مناقصه تک مشتری واگذار کردند
تابی جان قراردادها ی بین‌المللی رو به زبان انگلیسی می‌نویسند نه فارسی .زحمت میکشیدید در کنار متن فارسی متن انگلیسی قرارداد هم رو میگذاشتی آخه ما خاطره خوبی از ترجمه های من دراوردی قراردادها ی بین‌المللی حتی برای ارایه به مجلس شورای اسلامی نداریم حالا از ک خاطر جمع باشیم که متن فارسی از اون متن فارسی ها نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
متن خبر نوشته که این قرارداد توسط گروه یا انجمنی تهیه شده که تحت حمایت چین در کشور ما فعالیت میکند
تابناک لازم است جزئیات قرداد در معرض عموم قرار گیرد نه مفهوم کلی
حالا باور کنیم که همین چند سطر کل یک توافق 25 ساله بوده است؟ یک اجاره نامه ساده بسیار بیش از این چند صفحه طول و تفصیل دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اصل کار ضمایم است که ارائه نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
برای افکار عمومی همین را کافی می دانند . مطمئن باش نه اصل قرارداد منتشر خواهد شد نه ضمائم آن . چند مدت بعد هم مشمول مرور زمان شده و فراموش خواهد شد . مثل همان موارد مشکوکی که هواپیمایی ماهان برای پیش توافق و بصورت محرمانه به کشور حمل کرد .
خب این یعنی اگه اونها مسلمانان خودشان را کشتند ما صدیمان در نمیاید ولی اگه امریکا مسلمانان را کشت ما صدیمان در می اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
از همین چیزها بای دشک کرد که این قرارداد مشکل داره
ناشناس
| Turkey |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
تحت تاثیر امریکا هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
جالب اینجاست که آمریکا برای حمایت از مسلمانان اویغور چین را تحریم کرد و ایران حتی نمی تواند در مقابل توهین های سفیر چین حرفی بزند . حتی سخنگوی یک نهاد نظامی در طرفداری از سفیر چین به دولت دستورهایی ابلاغ میکند !
چرا چین؟؟
چینی ها هیچ وقت از ما آنطور که باید و شاید دفاع نکردند. از ما که گذشت، شاید نسل های آینده به آرزوهاشون برسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
ما که در هر زمینه ای مدافع چینی ها بودیم
اینها یعنی چی؟ اقای واعظی دیشب میفرمود که چیزی نهایی نشده؟؟؟؟
در ثانی چینی ها در دوره اقای هاشمی قرار بود یو سی اف اصفهان را تکمیل کنند که انجام ندادند و رفتند و قرارداد خودشان را زیر پا گذاشتند
ثالثا چینی ها و بانکهایشان‌ مانند اروپایی ها با ایران قطع ارتباط مالی کردند و همین‌الان پول نفتهای دریافتی ایران‌در ان کشور بلوکه شده.
مراقب باشید و گول شرق و غرب را نخورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
حفظ نظام در راس تمام واجبات هست
ناراحت نشین بذارین واقعیت تاریخی رو بگم، سال 97 میلادی در اوج تحریم های امریکا و اروپا علیه عراق (برنامه نفت در برابر غذا)، چین یک قرارداد ظاهرا مهم با عراق امضا کرد، اما خودتون حدس بزنید چی شد، به هیچ جایی نرسید و فقط یک ژست سیاسی از طرف چین بود. منم دوست دارم با شرق روابط گسترده داشته باشیم، اما واقعیت اینه که سیستم مالی جهانی وابستگی زیادی به امریکا داره، اکثر تراکنش های بانکی جهان توسط امریکا رصد میشه، دو شبکه مالی visa و Master کارت، در چین حضور دارن و اگر ما در ایران شبکه شتاب داریم، چینی ها وابستگی به visa/master امریکایی دارن. روسیه نیز همینطوره، وقتی حواله بانکی زده میشه، در خود امریکا رصد میشه. در این شرایط همکاری به دور از تحریم سخته اگه نگیم غیرممکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این مورد ما با عراق یک تفاوت اساسی دارد .
امان از این رویکرد برد-برد
فردا نیایید بگید به روح قرارداد تجاوز شد قرارداد نقض افاحش شد دیدم که میگم
اما غرب پرستان، تنها راه نجات کشور را ارتباط با غرب و کدخدای غرب می دانند، حتی اگر شده با التماس کردن، زیر پا گذاشتن عزت، و .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
شما ساده دل ها فکرمیکنید چین بازار امریکا رو تمام جنس های کوچک والکترونیکی غیره، وصادرات عظیم ول میکنه به ایران می چسبه از بانگ ها وشرکت هاشون درس عبرت نگرفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
دوست من،باید با همه رابطه داشت.
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ما غرب پرست نیستیم بر عکس شما قبله ما پکن و مسکو نیست قبله ما وطنمان است قبله ما خوزستان و خراسان و بلوچستان و کرمان و بوشهر و آذربایجان و کردستان و لرستان و یزد و گیلان و ... است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
مثل زمان جنگ 8 ساله خواهد شد .
اگه خیال کردید کشوری میاید برای شما کشور درست کند خیال خام دارید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
درست کردنشو شک دارم ولی بعنوان بادیگارد که میشه روش حساب کرد .
تنها سوالی که باقی مونده اینه که چرا برجام نسخه فارسی نداشت که امریکا نتونه دبه کنه
متن فارسی مگه قبوله ... کلاه سر مردم نذارید شما دیگه نسخه انگلیسی مهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این متن هم توسط انجمنی تهیه شده که از طرف چین ساپورت مالی و سیاسی می شود نه توسط حقوقدانان ایرانی . یک متن آگهی گونه ای که همه مسئولان کشور آنرا روخوانی میکنند .
خدا به خیر بگذراند قبلا هم فقط اجازه ماهیگیری در خلیج فارس به چینیها داده بودند ولی این باعث بدبختی ماهیگیران خودمان شد چینیها خلیج فارس را از کف بستر مورد هجوم قرار دادند و همه دیدیم چه شد حالا که قرارداد همکاری در مورد نفت و گاز و گردشگری و هزار مورد دیگر آنهم 25 ساله بسته شده چه می شود ؟؟؟ خدا به همه ما رحم کند .
پشت گوش های ما هم که مخملیه

چندین ساله که بحث این قرارداد پیش اومده ، اونوقت انتظار دارید مردم باور کنند این چند بند که به صورت تفاهم نامه هم هست این همه جنجال به پا کرده ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آقا مهدی چندین سال نیست و بعد از 6 ماه نوشته شده . دقیقا بعد از پروازهای مشکوک هواپیمایی ماهان که معلوم نشد چه چیزهایی را در اوج کرونا به کشور حمل کرد و بعدش این قرارداد یهویی رو شد .
از ترس چاله،توو چاه افتادیم
عمرا به نفع ملت ایران باشه
یه برگ کاغذ بیارین، قول نامه اش رو بنویسیم. با تمام مشاعاتش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
شاهد هم بخواین آقای ظریف و حسین خان شریعتمداری چشم بسته امضا میکنند .
الان این قرارداد اصلا چی بود همش که تعارف و دل و قلوه دادن بود!! منم تا فردا میتونم صدتا از این قرادادها با تمام شرق و غرب دنیا بنویسم!! فکر کنم کلا قضیه سرکاری بوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
شاید حق داشته باشی و یکخالی بندی بیش نباشد ، آیا چین از این قرارداد خبر دارد!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
سر کار گذاشتن ملت هست . وگرنه اصلش قبلا توافق شده و هزینه شو هواپیمایی ماهان چند ماه پیش بصورت کاملا مخفیانه به کشور وارد کرد .
اختصاصی تابناک!!! هفته پیش شبکه های ماهواره ای داشتنش که
چین از لحاظ اقتصادی بخوبی توانسته است پیشرفت کند و این پیشرفت مدیون همکاری هوشمندانه با سرمایه گذاران آمریکایی و خارجی بوده است شما اگر نگاه کنید اکثر تجهیزات رایانه ای و ... تحت لیسانس غول های اقتصادی دنیا در چین تولید می شود و چین در جذب سرمایه های غول های اقتصادی خوب عمل کرده است اما اینکه بتوانیم توافق نامه خوبی با چینی ها داشته باشیم بستگی به خودمان دارد اگر مثل آنها هوشمندانه عمل کرده و به خوبی با آنها همکاری کنیم نتیجه بخش است ولی اگر قرار باشد فقط در مقام حرف و جدل های بیهوده باشیم و متعصبانه عمل کنیم مسلماً چیزی شبیه برجام خواهد شد که آخور و توبره هر دو نصیب طرف مقابل برجام شد و ما حداقل بهره را از آن بردیم و نتیجه آن دلار 3000 تومان به 23000 تومان شد که حتی در بدترین شرایط انقلاب که جنگ و بی تجربگی و اوضاع بد داخلی و تحریم ها بود چنین اتفاقی نیفتاد. در هر صورت چین هیچگاه نمی تواند منافع اقتصادی خود را که بصورت زیرکانه از سرمایه داران آمریکایی می برد فدای ایران کند و انصافاً اگر ما هم جای آنها بودیم چنین کاری نمی کردیم و بنظر من روش او عاقلانه است و فقط خوبی چین این است که بر خلاف کشورهای اروپایی دنبال عناد ورزی با ایران نیست و تا حد ممکن با ایران همکاری دوجانبه برد-برد دارد و این یک حسن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
ساده ای . این قرار داد برد برد نیست . درمان بیماری با شیمی درمانی امکانش کمتره . شیمی درمانی در اوج بیماری و برای افزایش عمر کوتاه زندگی هست نه درمان .
وقتی امکان درمان و نجات بود کاری نکردند و حالا هر دارویی به هر قیمتی را بخورد این مریض رو به موت می دهند .
اصولا همه چیز باید محرمانه و پشت پرده باشد از قرارداد های فوتبال بگیریم تا حقوق مدیران و تخصیص بودجه و قراردادهای بین المللی و مسائلی که مربوط به امتیازات مدیران می شود.
فرق چندانی با ترکمانچای نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
کپی به روز شده آن هست با تایپ کامپیوتری و یوآن های چینی .
۱- اینکه هیچ امتیاز خاصی به چین نداده اید که غلط است.همینکه پای آنها را به خلیج فارس باز کنید یعنی اینکه کنترل تنگه را به آنها داده اید.خودتان مزایای آن را محاسبه کنید.
۲- ظاهر قرارداد اقتصادی است لیکن هدف عمده آن استفاده از تکنولوژی چینی برای مهار مردم خصوصاً فضای مجازی و ماهواره است.
۳- قراردادهای بین المللی باید به تائید نمایندگان واقعی مردم برسد
۴- شمال کشور در تصرف روس و جنوب کشور در تصرف چین قرار خواهد گرفت و از آنجا که این دو متحد هم هستند لذا حداقل رقابت زمان استعمار روس و انگلیس در شمال و جنوب ایران و بالانس بین قدرتها را هم نخواهیم داشت.بعبارتی اگر آمریکا را در جنوب می آوردیم بهتر از چین بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یعنی مردم ایران و حکومتش برگ چغندر هستند و خلاصه اداره و شمال و جنوب کشور باید به یک کشور دیگر واگذار شود ؟!!!!
وقتی نظرات مردم را خواندم، واقعا خوشحال شدم از این همه درک سیاسی و اقتصادی.
با این مردم خوب مطمنم این قرارداد مشکوک به نتیجه نخواهد رسید.
انشا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
نخونده نظر دادن
همه ما می دانیم که در واگزاری شرکت های دولتی بزرگترین ضربه به اقتصاد و اشتغال کشور خورد و اکثر شرکت های بزرگ با آن سرمایه عظیم به افرادی واگزار شد که نه تخصص مدیریت صنعتی داشتند و نه سرمایه درستی برای خرید آنها داشتند و سرمایه هایی که از بیت المال بود بصورت چک به آنها واگزار شد که پرداخت آنها یا از سود حاصل از شرکت ها بود و یا حاصل از وام های میلیاردی که از طریق رانت واگزار شده بود. واقعاً شایسته بود که این شرکت ها بصورت تدریجی بصورت سهام وارد بورس می شد و افراد شایسته پس از قیمت گذاری مناسب و شفاف سازی بصورت بلوکی خریداری می کردند و متاسفانه از ظرفیت بورس برای این موارد استفاده نشد و شرکت ها در فضایی کاملا غیر شفاف واگزار شد و اساساً عدم شفافیت یکی از معضلات بزرگی است که باعث بسیاری از نابسامانی ها و تصمیمات غلط است
آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب
مهم نحوه اجراست. چه تضمینی وجود دارد که این توافق ما را به یک کره شمالی دیگر تبدیل نکند؟ اگر این توافق ما را به بخشی از اتحادیه چین مانند یک ایالت تبدیل کند خیلی هم خوب است. مشکل هسته ای را هم حل می کند و اقتصاد را روبراه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اشتباهی مثبت دادم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
یعنی با اینهمه پیشنه و ادعا تازه امیدوار هستید که روزی به یک ایالت چین تبدیل شوید ؟ اصلا به چین سفر کرده اید ؟ وضعیت زندگی و آرزوها و امیدهای مردمان چین را دیده اید ؟ آنها مثل یک کارگر ماشینی پررورش یافته اند . نه اعتقادی دارند و نه آمال و آرزوئی 20 متر اطاق برای زندگی در حد بخور و نمیر آرزوی یک جوان چینی هست .افزایش زاد و ولد و جمعیت را وظیفه ملی میهنی خود می دانند .گرفتن ویزای کار و اقامت در غرب و آمریکا یکی از اهداف هر چینی هست . یعنی فرار از کشور . وهزاران مورد نا امید کننده دیگر که زنده ماندن را برایشان بی مفهوم و پوچ کرده است . وجود چین در جایی مثل شورای امنیت نه بخاطر قدرت اقتصادی و سیاسی آن بلکه بخاطر تعداد جمعیت و افزایش بی حد و حصر آن می باشد ( آرزوئی که مقامات ما هم دارند) با این وضعیت شما آرزو دارید یکی از ایالات چین شوید ؟
اقای تابناک.شما اینها رو نوشتید به نظرتان دارید شق القمر می کنید یااینکه نه ، غرض خاصی دارید.این کلی گویی رو که نیازی به گفتن نبود . .خودمون میتونیم بهتر از این متنهای کلیشه ای و ماست مالی کننده رو بنویسیم . شما راست میگید بایید جزئیاتی رو که قراره ما رو به این اهداف سامی و عالی و والا وووو‌.... برسونه که رو بگید.
اگه مثله ترجمه صدا و سیما از سخنرانی های اوباما باشه که معلومه چه خبره
قصه همیشگی این مملکت در دو سده اخیر همین بوده که مسئولان قرارداد می بندند
لطفاً ضمیمه شماره 1 را به همراه متن کامل منتشر بفرمایید . این سند که فقط مقدمه و کلیات است
اعتماد به یک ابرقدرت در قراردادها یعنی باخت و خسران برای کشور کوچکتر. همانطور که امضای اول و صحبت از قرارداد با روسیه منجر به واگذاری امتیاز دریای خزر به روسها و کشورهای ساحلی آن شد. ما که مرتب از ظرفیت داخلی کشور صحبت میکنیم چرا به یک کشور خارجی امتیاز میدهیم؟ قرارداد با یک ابرقدرت در شرایطی که دستمان زیر سنگ است یعنی وابستگی به آن کشور. کشورهایی مثل چین روسیه انگلیس فرانسه و آمریکا اگر در عرصه بین الملل فرصت طلب نبودند که به اینجا نمیرسیدند. آنها عاشق چشم و ابروی هیچ کشوری نیستند که بی دلیل به او حال بدهند. البته این انتقاد متوجه مردم ایران هم هست نه فقط مسئولان کشور. مردم ایران به شرطی میتوانند در عرصه بین المللی صاحب عزت و قدرت بشوند که دست از بی اخلاقی ها و تن پروری ها بردارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اگر منشور سازمان ملل را مطالعه کنید می بینید که چین بخاطر اینکه پرجمعیت ترین کشور دنیا بود در شورای امنیت سازمان ملل یک صندلی بدست آورد .
ترکمن چاین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
ترکمن چینی
ایا اینکه سنگنی وزنه نظرات دوستان در مخالفت با این قرار داد، حداقل در همن کامنتها، با وضوخ کافی یک نمونه کافی از نظر کل جامعه نمیتونه باشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اگه جامعه اهمیتی داشت که مجلسمون این نمیشد
تا کنون چین در ایران یک کار درست و حسابی انجام نداده است و نظامی مثل چین کمونیست هیچوقت با جایی وارد قرارداد نمی شود که هیچ مولفه ای از قدرت در منطقه یا دنیا ندارد مگر اینکه تضمین های آب و خاک به چین داده شده باشد. چین همین کار را با برخی کشورهای آفریقایی بی در و پیکر انجام داده و در عوض بنادر آن کشوها را اشغال کرده است.
ما هم باور کردیم !! یعنی توافق ۲۵ ساله فقط همین چند صفحه است؟
امریکا بزرگترین بازار مصرفی در دنیا است، بسیار نادرست است اگر بر این پندار باشیم جایی که اروپا و آمریکا یکصدا هستند چین بیاید و از ما دفاع کند که اندازه بازار ایران برای چین در قبال بازار آمریکا حتی صفر هم نیست.
تدریس زبان چینی در مراکز اموزشی، کنترل دولت ها بر فضای مجازی ، تکمیل ازادراه شمال!!!
در قبال مشارکت و همکاری چه امتیازاتی به چینی ها داده می شود. در کل داریم منافع حاصل را به مدت ۲۵ سال به چینی ها واگذار می کنیم.
متن اصلی را به زبان تنگلیسی منتشر کنید
گربه خیر سر باباش موش نمی گیره
کشورهای " وهمینطور افراد " قدرتمند همیشه زور گو هستند وهیچ تضمینی برای انجام تهعداتشان وجود نخواهد داشت لذا عقل سلیم حکم میکند هر گونه همکاری با کشورهای سلطه گر بصورت قدم بقدم وبرگ به برگ باشد بدین مفهوم که قرارداد فوق یکساله منعقد گردد و در صورت تحقق اهداف " درصد پیش بینی شده " قابلیت تمدید تا 25 سال ویا بیشتر از آنرا داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
همیشه قراردادهایی که از موضع ضغف و در زمانهایی که خطر حکومت را تهدید میکند بسته شده بنفع ملت نبوده و نخواهد بود . این گونه قراردادها بیشتر جنبه حفظ حکومت دارد تا بقول ظریف جنبه راهبردی
ضمائم کجا هستند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چون توسط خقوق دانان و کارشناسان چینی تدوین شده بنا به موقعیت زمانی و شرایط سیاسی متغیر خواهند بود . بنابراین هیچ زمان منتشر نمی شود .
برای عبور از گردنه پر خطری مثل شرایط کنونی کشور هیچ وقت امکان شفاف سازی نیست چون ممکن هست به نقطه ضعف تبدیل شود .
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
محرماتنه هستند
امان از این رویکرد برد-لرد
فردا نیایید بگید به روح قرارداد تجاوز شد و نقض افحش شد.دیدم که میگم
ظریف امروز رفته کمیسیون امنیت ملی گفته فروش کیش به چین دروغه !!!!
یعنی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای یک دروغ و یک شایعه ظریف را به مجلس کشانده اند؟ یعنی نمایندگان مجلس که الحمدلله همه انتصابی و به جناح های خودی وصل هستند نتوانستند بفهمند واگذاری کیش به چین دروغ است؟
همین ظریف بود که به همراه روحانی رفتند خزر را به روسیه بخشیدند حالا این فرد با این سابقه منفی در حراج کشور می گوید فروش کیش به چین دروغ است.
می گفتند واگذاری سواحل ایران در خلیج فارس به چین دروغ است اما امروز می بینیم کشتی های صیادی چینی همه سواحل ایران را جارو می کنند. حالا همین بلا را می خواهند بر سر کل ایران بیاورند و همه را یک جا به چین بفروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
افرادی مثل ظریف تصمیم گیرنده کل نیستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
معنی این نرمش قهرمانانه هست . منتها اینبار دست آهنی چینی ها داخل دستکش ابریشمی هست .
من اصلا کاری به محتوای این برنامه ندارم قطعا کارشناسان زیادی روش کار کردند، ولی چندتا سئوال ساده دارم:
1- همین الان چین پول نفت و گاز و پتروشیمی ما رو به بهانه تحریم ها نمیده اون وقت بدون حل کردن موضوع تحریم چطور میخواهیم مراوده مالی داشته باشیم!!!! چندین ساله که تجار بخت برگشته و پیمانکاران بینوای ایرانی دست به دامن هر کس و ناکس تو چین هستند که با کسر بالاسری سنگین و هزار خفت، بتونند حواله های ارزیشون رو نقد کنند، اگه شما ندیدید من کشیدم.
2-خیلی از فناوری های موجود در چین لایسنس آمریکایی دارند و قابل انتقال نیستند تا زمانی که تحریم های آمریکا برقرار باشه، چین ذاتا چیز زیادی از خودش نداره. که به ما بده! به عنوان مثال دکلهای حفاری نفت عمدتا موتور کاترپیلار دارند، یا خیلی از صنایع پیشرفته ریلی تحت لایسنس جنرال الکتریک آمریکا هستند.
3- مطمئن باشید شرکتهای درست و حسابی که تو آمریکا کار دارند یا سهامداراشون آمریکایی هستند نمیتونند یا بهتره بگم نمیخوان با ایران کار کنند.
4- به نظر شما انعقاد قرارداد در شرایطی که شما هیچ گزینه دیگری ندارید کاری عقلانی است. برخی عزیزان اشاره کرده اند که همه دنیا بدنبال انعقاد قرارداد سرمایه گذاری با چینی ها هستند، از این عزیزان درخواست دارم شرایط را هم بسنجند که ما در چه وضعیتی هستیم و چقدر قدرت چانه زنی داریم!!!
5- قدری بررسی عملکرد چینی ها در صنعت نفت در شرایطی که حتی تحریمها به این سختی نبودند نیز نتایج خوبی به دست می دهند که این اژدهای زرد چقدر قابل اعتماد است و ما چقدر منفعت داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
درسته نظر شما اين موارد رو هم ميشه اضافه كرد كه اولا تو اين شرايط كه ما براي بقا ميجنگيم بعيده قرار داده خوبي از آب در بياد ما مثل كسي هستيم كه عزيزش تو اتاق عمله مي خواد خونشو بفروشه خرج عمل كنه خب معلوم مفت ازش ميخرن خصوصا چين كه دين و ايمان هم نداره و فقط به منافع خودش فكر ميكنه. دوما كره شمالي حكم برادر كوچيكه چينو داره و بشدت ازش حمايت ميكنه حتي توي جنگ دوكره چين به حمايت از كره شمالي با آمريكا وارد درگيري نظامي شد اونوقت الان وضع كره شمالي ررو ببينيد چين براش چيكار كرده. خيلي ذوق نكنيد كه چين پشت ما در مياد و ميشه با چين جلوي امريكا وايساد چون سرمايه گذاري چين تو آميركا و آمريك تو چين به اندازه چهار تا اقتصاد ايرانه چين سرمايه گذاري خيلي گسترده اي تو اسرائيل كرده همون كه ما ميخوايم نابودش كنيم همين طور سرمايه گذاري چين تو عربستان خيلي بيشتر از ماست حالا كشور هاي اروپايي مثل انگليسو نميگم حاما ما فكر ميكنيم چين اونا رو ول ميكنه و جلوشون وايميسته به خاطر ما؟؟؟!!! زهي خيال باطل.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چن هم از این قرارداد خبر دارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اصل قرار داد چیز دیگری است . چند ماه بعد رای گیری سرنوشت سازی در شورای امنیت برای تمدید یا پایان تحریم نظامی ایران هست که بگفته خود مسئولان ما در مکان خطرناکی هستیم و نیاز به حمایت یک عضو داریم .
انشاالله که چنین قراردادی نهایی نشه وگرنه بخش عظیمی ازدرآمدجنوب توسط چینی هادروخواهدشد...واقعاراست میگن قراردادترکمنچای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
انسانهای حریصی هستند که بخاطر یک میوه درخت را از ریشه درمی آورند .
چین در برخی از کشورهای افریقایی که رفته بود نفری را هم که گاری هل میداد از چین اورده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اصل قرارداد همین هست . واگذاری تمام و کمال اداره اقتصادی و امنیتی به چین در مقابل حفظ حکومت سیاسی فعلی .
هیچکدام از این داستان‌ها و حکایت‌ها و اعتراضات وقتی با دولت‌های غربی قراردادهای یکجانبه و به ضرر مردم ایران امضا میشد - چه قبل از انقلاب و چه بعد - از طرف این جماعت عرضه نمیشد. کشور چین نشان داده که وقتی کشورهای بی عرضه و خاصیت اروپایی با تهدید آمریکا زیر قراردادهایشان زده و فرار کردند در کنار ایران ایستاده است. این قرارداد اگر همانطور که درج شده عملی شود به نفع ملت ایران خواهد بود. کنترل و حساب خواهی بله، ولی منفی بافی، بدون اطلاع تهمت زدن و شایعه پراکنی نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
چه لزومی دارد که یک دولت بالا سر مثل چین یا غرب بر سرتان باشد ؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
حرف مفت نزن چین پای کدوم تعهدش در ایران ایستاده؟ میلیاردها دلار را بلوکه کرده و حاضر نیست پس بدهد وقتی سواد نداری چرا نظر می دهی؟
یعنی الان رفتار چین با مسلمان هاش اصلا مهم نیست دیگه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
این واسه موقعیه که دکانشان بازه ! الان تعطیله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اصلا اسلام جایی در دکترین حاکمان ما ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اگر فقط در غزه و لبنان باشند
مهم هستند !!؟؟
در چین و روسیه، مسلمانان
هیچ نباید منتظر حمایت ما ، حتی به زبان هم باشند !!؟
تشریف ببرند غزه و لبنان
حتما از ایشان دفاع میکنند
ارکان قراردادازقبیل فسخ وخاتمه .جرایم دراین قراردادذکرنشده است
کدام کشور نیازمند سرمایه را در جهان سراغ دارید که بجای دعوت از شرکتهای سرمایه گذار از یک کشور برای سرمایه گذاری دعوت کنند؟ جز اینکه موضوع فروش کشور و هستیش باشد؟ وقتی تولید کنندگان مان و آمریکا با این عزمت اقتصادیش می گوید چین صنایع ما را نابود کرده ؟
یا شما نمیدونی قرار داد چیه یا فکر کردی ملت نمیدونن
یه قرارداد معمولی بین دو تا شرکت نزدیک 20 صفحه هست تازه جدا از پیوستهای مختلف و باقی ضمائم
حالا یک صفحه A4 گذاشتید گفتید اینه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
زمان می خرند تا مثل موارد قبلی شامل مرور زمان شده و فراموش شوند
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دقیقا این قرارداد خیلی کلی است ما در شرکتمان قرارداد ها از این محکمتر است و تمام زوایا مشخص است یعنی این قرارداد واقعیه!!!!!!!
بعد یعنی خط آهن هم ما نمی تونیم بزنیم پس امثال مپنا برای چیست
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
فعحعلیشاه فکر عقل مردم هم مثل عقل خودش و کارگزارانشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اونهم با ترجمه خودشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
چقدر دلسوز داریم!!!
ملت ایران بااین قرار داد اندک اندک از صفحه روزگار محو خواهد شد
.
واقعا که مایه تاسفه
چرا این اندازه جوش آوردیم اگر خیلی تو فکر مملکت هستید
عجب چقدر نه شرقی نه غربی هستید
س
این پیشنویس کل بندهاش به نفع ایرانه !
اقدام برای اجرائی کردن این قرارداد بدون نظر و اراده ملت خیانت محسوب میشود و دولت چین کمونیستی که دم از اراده خلق ها میزند بایدبداند قراردادی که بدون خواست ملت تنظیم شود بی ارزش است وعواقب خوبی در پی نخواهد داشت
حجم تجارت خارجی چین با اروپا و امریکا ۵۰ برابر تجارت با ایرانه.چین هیچوقت اونا رو وِ ل نمیکنه بچسبه به ما.این خلاصه کلامه
خب این متن و ضمائم همه مطالعه شد و تمام نیاز هایی که ایران داشت رو ذکر کرده بود که قرار بود چین تامین کنه اما توش ذکر نشده که در قبال این برطرف کردن نیازها ایران چه امتیازی رو به چین باید بده؟؟
میشه خواهشا اینقدر جو ندین؟؟
چین بازار بزرگ آمریکا را که ابر قدرت جهانه ول نمیکنه طرف اقتصاد ورشکسته مارو بگیره ، بازم دستمونو تو حنا میذارن !
تا حالا هم باعث و بانی بدبختی این مملکت روسیه و چین بودن ، عامل بدبختی بسیاری از مردم جهان این دو کشور کمونیست جنایتکار بوده اند ! مرگ بر روسیه و چین و مر بر کمونیست های نفوذی داخلی که از لجبازی بیهوده با مردم خود و غرب خود را و کشور را در دامان این دو کشور خبیث می اندازند
دقت کردید نظرات حاکمیت و مردم چقدر با هم فرق داره ؟!
ننگت باد
روزی کمونیست از دیدگاه روحانیون بی دین ، کافر و نحس بودند
چند وقت پیش یه تعمیر جزئی برا منزل داشتم که طبق برنامه ریزی قرار بود 20 تا 25 روز طول بکشه
با چند نفر آدم کارشناس، خبره و آگاه مشورت کردم و همه اتفاق نظر داشتند که ریز کارهای مربوط به تمامی مراحل از جمله زمان و چگونگی انجام کار, هزینه ها، مبالغ اضافی، خسارات و دیرکرد و .... توش باشه
الان شما این مطالب کلی رو نوشتید و تلقی شما اینه که مردم اونو بعنوان سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور فرض کنند (تازه اینم یه جورایی او رفت و به دلیل هجمه افکار عمومی اطلاع رسانی کردید)
همین سند با مفادش بهترین دلیل برای پنهان کاری است و لاغیر
تفسیر نکنید کل متن قرارداد رو منتشر کنید و از مردم با رفراندوم نظر بخواهید
من فقط یه سوال دارم
همه شمایی که الان فاز دلسوزی برداشتید
موقع تصویب برجام کجا بودید که هرچی داشتیم دادیم رف و هیچی گیرمون نیمد ؟
متاسفانه هیچکدوم دلسوز نیستید حرفتون اینه فقط "امریکا"
چین هرچی باشه سگش شرف داره به آمریکا که امثال شماها میخاید باهاش توافق کنیم
توافق با آمریکا خوب بود ولی الان چین خار داره ؟
عوام الناس كالأَنعامِ بَل هُم أَضَل
دوستان سلام

ممنون از نظراتون. بدبختی اینجاست که ایرانی ها به همین روال که پیش برن مرغداری ها تعطیل و دیگه از مرغ خبری نیست. دامداری ها تعطیل و از گوشت قرمز خبری نیست .
جالبه امریکای جهانخوار به کشور عزیز دوست داشتنی چین بابت آزار واذیت مسلمونها هشدار میدهد و محودیت ایجاد میکنه اما ما که داعیه دفاع از مسلمونای همه دنیا را داریم میریم با چین قرار داد مستعمره شدنی میبندیم امان از چشم پوشی دلواپسان
این خوبه که برای فرار از فشار و گرفتن یه تنفس دست به ریسک بزنیم اما باید مطمئن بشیم که اکسیژن تنفس میکنیم نه گاز سمی.
باتوجه به سابقه ای که قدرتهای شرقی دراجرای پروژه های خوددرکشورهای ضعیفتردارن هماننداحداث نیروگاه بوشهراین ترس وجودداره که بدلیل عدم وجودضمانت طرف چینی پس از انجام بخشی از طرحهااقدام به چانه زنی نموده وایران را تحت فشارخواسته هاش قراردهدچراکه مامنابع خام میدیم اوناتجهیزات وتکنولوژی
همین یک برگه بود اصلی ها رو بیارید
بنظر بنده مردان تصمیم ایران با کارشناسانی که در دست دارند با توجه به شرایط کنونی بهترین تصمیم را میگیرند و باید به آنها اعتماد کرد چرا که تمام ماجرا را ما نمی دانیم و نباید بدانیم و صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
اگه جرات دارین سند اصلی رو که به زبان چینی و تنگلیسی تهیه شده رو د راختیار عموم قرار بدین تا بفهمیم چه گندی زدین
با احترام به همه نظرات .احساس میکنم اکثر شما یا اسکول هستید یا اطلاعات کمی دارید یا منافقید .
برجام بود به قراداد 25 ساله نیز آراسته شد
این قراردادها هم مثل قرارداد با مربی های تیم ملی است با من بمیرم تو بمیری قراردادرا ثبت کردیددر اخر سازمان ورزش میبایست 80 ملیارد تومن پرداخت کند فعلا چین خوب است در باغ را باز کرده و میگوید بفرمایید
اگر قرار داد مثل قرارداد برجام باشد وای بحال ما ملت در 8 صفحه قرارداد 25 ساله را سروته را سر هم کردید تحویل ملت میدهیدچزا این قرار داد را در اختیار دانشگاه ها و افراد اگاه نمیگذارید تا یک قرار داد ملی باشد نه میلی
این قرارداد هم ابتدا می بایست توسط حقوقدانان خبره مورد بررسی قرار می گرفت و التزام هایی حقوقی و مرجع حل اختلاف مشخصی در نظر گرفته می شد که در قرارداد مذکور قیدی نشده و متاسفانه مشکل اصلی برجام نیز همین موارد بود لذا از این حیث جای تامل دارد
با عرض سلام .ماشاالله همه شدن تحلیل گر امور بین الملل خدا قوت .انشاالله که این تفاهم گشایشی تو اقتصاد کشور بشه .
الان دیگه فکر کنم مشکلات اقتصادی جیب مسئولین حل بشه دیگه صلوات بفرستین
چین قرارداد مشابهی با کامبوج بست و نتایج وخیم آن امروز هویداست
همین که دشمنان ایران صداشون دراومده ......یعنی راهی که جمهوری اسلامی میره درسته ،خدا با ماست .
بایدجلواین قردادننگین ایران وچین راگرفت چین هم بایدبداند ملت ایران اتشی هستند شما ملت که صاحب کشورایران هست راکنارزدیدوبا شخص فقط قرارداد بستید چین را ما ملت اخراج خاااااهیم کرد
هرظلمی به ملت ایران تاوان سنگینی داره
اگر این توافق به ضرر ایران بود چرا تمام دشمن های ایران که طرفدار سخت ترین تحریم ها ؛و تمام کشورهایی که ایران رو تحریم کردند و میلاردها دلار خرج دشمنی با ایران کردن از این توافق تا حد ناراحت و عصبانی شدند حتما دلشون برای ایران می‌سوزه!!!!!!!
بنظر بوی خوبی از این قرارداد نمیاد
احتمالا بخاطر کمسیون بنگا نرفتن دستی بین خودشون نوشتن
آقایان چرا باید باکشور کمونیستی که نه خدا حالیشه نه پیغمبر خدا بریم قراداد بنویسیم
دوستانی که همه بدون خوندن متن اومدید حماسه آفریدید
آخه من نمی‌دونم چرا یه عده اصرار بر اظهار نظر چرت درمورد موضوعی که در اون علمی ندارن دارن
این قراردادننگین برخلاف قانون اساسی است
نمیشه به متن فارسی اعتماد کرد
مردم اگر خوب باشن و دغدغه ي خدا و نماز و روزه داشته باشن خداوند تمام مشكلاتشون رو برطرف ميكنه
قابل توجه مسؤلان کشور تمام متن قرارداد به زبان انگلیسی که توافق بین دو دولت صورت گرفته را به مردم ایران اعلام کنید، اینایی که به زبان فارسی نوشتید جز این که خودتونو سرکار گذاشتید چیز دیگری نیست،
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی