بازدید 10497

دمای کره زمین سریعتر از انتظار افزایش می‌یابد

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد: متوسط دمای هوای کره زمین در پنج سال آینده می‌تواند به بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی شدن برسد.
کد خبر: ۹۸۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 12 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این موضوع می تواند فشار زیادی بر رهبران جهان که تلاش دارند اهداف «توافق نامه آب و هوایی پاریس» را محقق سازند، وارد می کند.

«پتری تالاس» دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد: مطالعات جدید می تواند هشداری برای رهبران جهان باشد در مورد این که سیاره زمین سریع تر از انتظار در حال گرم شدن است.

این مطالعه نشان داد که میانگین سالانه دمای هوای جهان در هر پنج سال آتی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، دستکم یک درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح دمای هوا در دوران پیش از صنعتی شدن (۱۸۵۰-۱۹۰۰) افزایش می یابد.

در این مطالعه که به ریاست سرویس آب و هوایی انگلیس انجام شد، آمده است همچنین یک احتمال ۲۰ درصدی وجود دارد که متوسط دمای هوای جهان دستکم در عرض یک سال، بیش از یک و نیم درجه سانتی گراد بالای دمای هوا در دوران پیش از صنعتی شدن افزایش یابد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: این مطالعه با سطح بالایی از مهارت علمی نشان می دهد که چالش عظیمی برای تحقق اهداف توافق نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی به منظور حفظ افزایش دمای هوای جهان در قرن حاضر به زیر دو درجه سانتی گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن و نیز تعقیب تلاش ها برای محدود کردن افزایش دمای هوای جهان حتی بیش از ۱.۵ درجه سانتی گراد وجود دارد.

مطالعات قبلی شانس افزایش ۱.۵ درجه ای دما در کوتاه مدت را ۱۰ درصد ارزیابی کرده بود که حالا این شانس دو برابر شده و هرچه جلوتر می رویم، بیشتر می شود.

بعضی بخش های جهان بیش از سایر بخش ها شاهد افزایش دما خواهند بود و محققان پیش‌بینی می کنند که در پنج سال آینده به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا توفان های بیشتری در اروپای غربی روی دهد.

همزمان با انتشار این گزارش نگران کننده، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست که در برنامه های خود برای احیای اقتصاد کشورهای خود در دوران پس از شیوع ویروس کرونا استفاده از «انرژی های پاک» را انتخاب کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار ممنوعیت استفاده از زغال سنگ و کاهش سهم انرژی های فسیلی شد.

آنتونیو گوترش همچنین از کشورهای جهان خواست که به حمایت مالی از استخراج زغال سنگ در کشورهای در حال توسعه پایان دهند.

به گفته دبیرکل سازمان ملل حمایت از بخش هایی از اقتصاد کشورها مانند صنایع، حمل و نقل و هوانوردی باید منوط به رعایت اهداف تعیین شده در توافق آب و هوایی پاریس باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل