بازدید 202563

تصمیم قوه قضاییه برای پایان دادن به رانت «بدون آزمون وکیل شوید»

نحوه ورود فارغ التحصیلان حقوق به عرصه وکالت ـ که با توجه به اعتراضات و تشکیل کمپین‌های متعدد رفع انحصار تا حدی دچار تحولات و تغییراتی شد ـ اما همچنان با ایرادات متعددی روبه روست که رفع آنها نیاز به اراده‌ای دارد تا برخی از قوانین و روند‌ها اصلاح شوند. غلامحسن اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در گفت‌وگویی به اراده این دستگاه به اصلاح یکی از این روند‌های اشتباه اشاره کرده و خبر از تغییر آن داده است.
کد خبر: ۹۸۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷ 08 July 2020

تصمیم قوه قضاییه برای پایان دادن به رانت «بدون آزمون وکیل شوید»اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، دغدغه دیرین مردم و مسئولین بوده که از سال ها پیش تا به حال درباره آن زیاد گفته و شنیده شده است. سال ها پیش ورود به دانشگاه سد بزرگی بود که بسیاری از جوانان باید سال ها در پشت آن منتظر می ماندند؛ اما با افزایش ظرفیت دانشگاه ها، کم کم این خیال به واقعیت تبدیل شد و در حال حاضر نشستن بر صندلی دانشگاه آنچنان که باید سخت و دست نیافتنی نیست.

به گزارش «تابناک»؛ اما همان دغدغه‌های پیشین امروزه به گونه دیگری برای جوانان نسل امروز وجود دارد. برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به عرصه اشتغال، باید از سد آزمون‌های متعدد و سختی عبور کنند که گاهی انتظار چند ساله موجب می‌شود، افراد از تصمیم خود صرفنظر کرده و وارد مشاغل غیر تخصصی شوند.

دانش آموختگان حقوق از جمله فارغ التحصیلانی هستند که برای ورود به عرصه اشتغال باید در یکی از آزمون‌های تخصصی این حوزه موفق شوند تا بتوانند به جمع شاغلین بپیوندند. آزمون‌های وکالت سردفتری و قضاوت سه آزمون اصلی برای این گروه از فارغ التحصیلان دانشگاهی است که هر یک با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه هستند؛ اما در سال‌های اخیر آنچه بیشتر شنیده شده در مورد آزمون وکالت است.

نحوه ورود فارغ التحصیلان حقوق به عرصه وکالت ـ که با توجه به اعتراضات و تشکیل کمپین‌های متعدد رفع انحصار تا حدی دچار تحولات و تغییراتی شد ـ اما همچنان با ایرادات متعددی روبه روست که رفع آنها نیاز به اراده‌ای دارد تا برخی از قوانین و روند‌ها اصلاح شوند. غلامحسن اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در گفت‌وگویی به اراده این دستگاه به اصلاح یکی از این روند‌های اشتباه اشاره کرده و خبر از تغییر آن داده است.

وی می‌گوید: «احساس قوه قضاییه این بود کانون وکلا همیشه می‌گویند نه و همین مقدار وکیل کفایت می‌کند و همین تعداد هم بیکارند، ولی ما احساسمان این بود اگر وکیل کافی است، چرا حق الزحمه برخی وکلا بالاست و گفتیم این احساس کافی نیست و هم از وکلا و هم از مردم با یک کار کارشناسی و نه با یک احساس آن را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هنوز جا داریم که تحصیل کرده‌های جدید وکلا را زیادتر کنیم.»

معاون اول قوه قضاییه می‌افزاید: «یکسری از امتیازاتی که به برخی قضات داده شده بود، مثلا قاضی بازنشسته یا منفک نیاز به آزمون وکالت نداشت و بلافاصله با مراجعه به کانون وکلا می‌توانست پروانه وکالت بگیرد یا برخی از نمایندگی‌های حقوقی در دستگاه‌ها همین طور بود که در این زمینه در حال کار و بررسی هستیم. چرا وقتی وکلای جوان هستند و می‌توانند به میزان کمتر حق الزحمه وکالت بگیرند از آن‌ها استفاده نکنیم و الزاما رانتی برای عده‌ای ایجاد کنیم لذا این رانت‌ها را کم می‌کنیم.»

در قوانین قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ و لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۳ و همچنین اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال وکلا به مواردی اشاره شده که برخی از افراد می‌توانند بدون حضور در آزمون وارد عرصه وکالت شوند. بر اساس این قوانین، برخی قضات پس از بازنشستگی یا بعد از منفک شدن از عرصه قضاوت همچنین برخی از نمایندگان مجلس و حتی نمایندگان حقوقی دستگاه‌های دولتی می‌توانند بدون آزمون درخواست دریافت پروانه وکالت را مطرح نمایند؛ لذا می‌توان گفت، اگر این موارد اصلاح و توسط مجلس پذیرفته شود، ورود بدون آزمون به عرصه وکالت نزدیک به صفر خواهد شد.

باید توجه داشت که بر اساس آمار سالی، حدود ۱۵۰۰ نفر از کارشناسان حقوقی و قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس بدون آزمون وکیل می‌شوند؛ مثلا در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۵۰ نفر فقط از این طریق وارد کانون وکلای مرکز شدند و یا در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ قاضی فقط از کانون وکلای مرکز درخواست پروانه وکالت کردند.

اهمیت این آمار وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم مثلا ظرفیت پذیرش کانون‌های وکلای کل کشور طی سال‌های اخیر حدود ۳۰۰۰ یا ۳۲۰۰ نفر بوده که ۳۰ درصد این ظرفیت هم به عنوان سهمیه ایثارگران مشخص شده است. البته در چند سال اخیر مرکز وکلای قوه قضاییه هم با برگزاری آزمون‌هایی مبادرت به جذب فارغ التحصیلان حقوق کرده که حتی اگر آمار این مرکز هم لحاظ شود، باز میزان جذب افرادی که در آزمون شرکت نکرده اند، ولی به عرصه وکالت وارد شده اند رقم قابل تاملی خواهد بود.

اینکه دستگاه قضایی کشور ورود قضات به عرصه وکالت را ارزیابی کرده و به عنوان یک روند انتقاد آمیز شناخته قطعا باید مورد توجه قرار گیرد، اما نباید فراموش کنیم که روند‌هایی همچون آزمون‌های قضاوت و سردفتری هم مصائب و مشکلاتی دارند که در این سال‌ها در زیر سایه اعتراض به محدودیت‌های نحوه جذب فارغ التحصیلان حقوق در عرصه وکالت قرار گرفته اند و محتاج هستند تا قوه قضاییه نسبت به آنان هم بازنگری داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۱۶۵
بسیار عالی . تعداد وکلا که بیشتر شود . مردم نیز راحت تر می شوند . پایان این محدودیت ها نهایتا به نفع کشور و اشتغال نیز هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
چه عجب بعد از مدت ها یه تصمیم درست تو این کشور گرفته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
هیچ نفعی ندارد، همانطور که رشته های مهندسی نابود شد، با این تصمیم، این رشته هم به ورطه سقوط و بیکاری کشیده خواهدشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
وکالت باید به سه پایه تقسیم شود، نه اینکه فله ای بشن وکیل
الان کوچکترین و دورافتاده ترین دانشگاهها هم رشته حقوق دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
این کار رو با وکالت نکنید، این دقیقا همان کاری است، که با رشته های مهندسی کردند، مجوز دانشگاههی به همه ی دانشگاهها دادند تا رشته مهندسی بیاورند، حتی یک آزمایشگاه نداشتند ولی رشته های مهندسی داشتند

این کار باعث ببیکاری مهندسان و عدم به کارگیری آنان در شغل های مرتبط شد

به زودی انبوهی از وکلای بیکار جامعه را فرخواهد گرفت
این اسمش رانت نیست، این اسمش شایسته سالاری است

مطمئن باشید مردم به وکلا مراجعه نخواهند کرد چون فرهنگش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
اژه ای از توبه ی مفسدان دیگه حرفی نزد؟؟؟
صدیقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
احسنت بر دلواپسان دوره عباس میرزا هیچ جای این کشور را ویران نشده باقی نگذارید ،بریزید وکیل بیسواد اضافه کنید ،برای من وکیل باسابقه نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه امار مراجعه کنندگانم بیشتر میشود اما ان وکلای بیسواد که اخطار با ت مینویسند ،جان مال ابرو مردم برباد خواهند داد وکالت جراحی روح و روان و مال و اموال وشرف وحیثیت یک فرد را حفاظت میکند ، حق دفاع مردم به دست فارغ التحصیلان دانشگاههای دارقوز اباد بدهید اولین کسانیکه از این هرج مرج متضررمیشوند مردم هستند ،بهانه گران بودن تعرفه وکالت علم نکنید سازکار قانونی برای کسانی که توانایی درپرداخت هزینه حق الوکاله ندارند مشخص شده است
متاسفانه قاضی بازنشسته که وکیل می شود روابط در همکاران سابق دارد که منجر به مفسده های زیاد شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
متاسفانه عین حقیقت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
متاسفانه اکثر وکلا پرونده های کیفری رو نمیپزیرند (چون ریسک بالایی داره و در صورت شکست در پرونده آینده کاریشون به خطر میوفته)
وکلا بیشتر به دنبال دعاوی خانوادگی ، مهریه و دیه تصادفات رانندگی هستند. چونکه بخاطر دریافت مهریه هزینه وکالت بیشتری میگیرند و از همه مهمتر اینکه در دانشگاه ها بصورت تخصصی در مورد پرونده های کیفری با دانشجویان کار نمیکنند و دانشجوی وکالت تجربه کافی و نیز عدم اعتماد بنفس کافی رو ندارد.
و مورد دیگه اینکه وکیل جوان هم که دنبال دردسر نیست بخاطر همین از قبول پرونده های سنگین سرباز میزند.
آزمون گرفتن مشکل ندارد، محدودیت گذاشتن مشکل دارد. مثل آزمون تافل یک نمره حداقلی تعیین کنید و سالی چهار بار آزمون بگیرید. هرکس از ۱۰۰ بالای ۸۰ نمره گرفت پروانه داشته باشد. هرکس که دو سال از آزمونش گذشت و پرونده نداشت دوباره مجبور به شرکت در آزمون شود.
به نام خدا
چرا از انحصار و جذب سردفتر اسناد رسمی سخن و بحثی نیست؟
این شهر به یکی دو دفتر اسناد رسمی ودفتر ازدواج نیاز مبرم دارد.
این همه جوان فارغ التحصیل بیکارند و بازنشسته ها دوباره مشغول کار می شوند .در واقع حق جوانان را غصب می کنند .بهتر است به بازنشستگان با تجربه فقط اجازه داده شود در کنار جوانان به عنوان مشاور کار کنند نه وکیل.چرا فرد بالای 60 سال اجازه شرکت در آزمونی که حق جوانان است شرکت کنند؟ اصلا چنین مجوزی نباید داده شود.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
با این حقوق بخور و نمیر بازنشستگان بازهم گیر میدهید
حتی وکیلی که محکوم میشود باید مبلغ وکالت را برگرداند چون کاری نکرده این باعث عدم گرفتن پرونده ها ی الکی از طرف وکیل میگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
برخی پرونده ها را میتوان تا حدی از اول نظر داد ولی بسیاری از مواقع ، عدم حصول نتیجه ربطی به وکیل ندارد ، تا پرونده به جریان نیفتتد و کارشناس نظر ندهد و دفاع طرف پرونده شنیده نشود ، نمیشود در مورد آن نظر داد ، حالا وکیل در ابتدای مراجعه موکل چه باید
بگوید؟
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
بیشتر اینها از دانشگاه ازاد وغیر انتفاعی مدرک گرفته اند صرف گرفتن مدرک ک نباید توقع وکالت داشت سواد مهم است امید وارم کیفیت رو قربانی کمیت نکنن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
هر پزشکی هم که نتونست بیمار رو خوب کنه باید پول رو برگردونه!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
وکیل حق الزحمه شو میگیره ربطی به موفق شدن نداره، بعضی وقت ها حق با طرف نیست، یا حق با طرف، هست، ولی مدارک کم یا غیرقابل استناد داره،که باید بدونین وکیل پول کار هایی که میکنه مثل دادخواست نوشتن ودفاع کردن رو میگیره
سلام.یکی از مفسده های بزرگ در شغل وکالت حق توافق حق الزحمه وکالت بین وکیل و موکل است.چرا در پرونده هایی که کارشناس ۱ میلیون حق الزحمه میگیرد وکیل ۵۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون گاهی ۱ میلیارد دستمزد دارد؟؟؟باید قوانین جدید به حیاط خلوت وکلا هم نفوذ کند و جلوی اخذ دستمزد از موکلین کم اطلاع گرفته شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
کار کارشناس که در یک جلسه خاتمه پیدا می کند با کار وکیل که ممکن است سالها درگیر یک پرونده باشد قابل قیاس است؟
چرا صحبت از انحصار در سردفتری یا دفاتر خدمات نمیشود؟درآمدهای فضایی که این دو شغل دارند بدون نظارت به راحتی ماهیانه مبالغ سرسام آوری اخذ میکنند.......اگر واقعا این آقایان نگران ما جوان ها هستند انحصار از این دوشغل بردارند الان خانواده ای نیست که وکیل نداشته باشه وکیل دیگه اشباع شده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
خصوصا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که مسئولان آن کوچکترین اطلاع حقوقی ندارند و مردم را به اشتباه می اندازند
قبلا رشتهای مهندسی روی بورس بود ولی چون کشور ما صنعت نداره خیلی از آنها بیکار ماندند همین باعث شد خیلی به طمع وکیل شدن به جای رشته های مهندسی به رشته حقوق گرایش پیدا کنند در صورتی که هر شغلی یک ظرفیتی داره اتوبوس هم که باشه پُر که بشه راننده میگه اتوبوس پُر شد و دیگه جا نیست و درب را می بنده. تنها راه احیا صنعت هست تا خیلی از جوانها با توجه به رشته تحصیلیشان سر کار برن . با گیر دادن به کانون وکلا و مشاوران حقوقی کار درست نمیشه . جوانهای مردم را سر کار نگذارید. 99
شخصی تا دیروز کارمند دولت (دبیر،نظامی ،.....)یا در سیستم قضایی(مدیر ،منشی،قاضی) بوده الان بعد از بازنشستگی یه پروانه وکالت هم داده میشود آیا این عدالت بعد از بازنشستگی مجدد جای جوان ها توسط این قشر گرفته بشه این عدالت ......چراپروانه این اشخاص باطل نمیشه برای جوان ها جا باز بشه......
در همه جای دنیا اصطلاحا عضو Bar شدن یعنی پروانه وکالت ، شخص باید مدتی در دادگاه به عنوان میرزا بنویس و مدتی به عنوان مشاور وکیل کار کرده باشد ‌و با نظر مثبت استاد کار می‌تواند پروانه وکالت بگیرد . حداقل یک پروسه ۲ تا ۳ ساله .
چهارشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۱:۱۵
دلار (اسکناس) ۲۲۶۰۰
دلار(حواله) ۲۳۰۰۰
سکه ۱۰۷۰۰۰۰۰
علی برکت الله !!!
برای گرفتن وکالت و وکیل شدن نیاز به هوش و نکته سنجی و آگاهی و محفوظات از قوانین است متاسفانه با همین آزمون هم وکلایی با ادارک و هوش پایین و عدم تسلط به قوانین شاهد هستیم وای به وقتی که همین ازمون هم نباشه
چرا الکی نظر میدین. من وکیل نیستم ولی هر وقت انحصار پزشکی و کنکور رو شکستن. هر وقت انحصار استخدام سایر رشته ها رو شکستن اونوخت انحصار وکالت رو هم بشکنید. اون دوست کارشناس دادگستری هم که به حق الوکاله اعتراض داره. بره به رشته خودش برسه و تو کار وکالت دخالت نکنه.
به امید روزی که این اتفاق در حوزه سازمان نظام مهندسی هم اتفاق بیفته
خیلی اگه زرنگین و توانایی شو دارید، رانـــــــــــــــــــت پــــــــــــــــزشکی رو از بین ببرید
پاسخ ها
شهاب خیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
سلام.طرف آمده از زیر مجموعه خودش داره حرف میزنه.توقع دارید معاون دستگاه قضا از پزشکی صحبت کنه؟
همه چیز و قاطی نکنیم لطفا.ممنون
چرا باید ما جوونایی ک این همه سال وقت گزاشتیم از خواب شبمون زدیم و درس خوندیم بیکار بمونیم و اونوقت یه سری قضات که سالها کار کردن و بعد بازنشستگی هم حقوقشونودارن و احتیاجی ب کار ندارن و وقت استراحتشونه بدون ازمون به جای ما جوونایی ک حقوق خوندیم سرجای ما جوونا برن واقعا حق ما حقوقیا داره ضایع میشه
شما که اینقدر دلسوزید چرا به شغل قضاوت توجه ی نمی کنید وقتی که می بینید کشور نیاز مبرمی به قضات بیشتری داره چرا یه جوون بعد از چندین سال با هزار زحمت از تک تک فیلتر های سخت آزمون قضاوت باید بگذره و سر آخر بدون هیچ دلیلی اون رو رد می کنید آزمون های تستی تشریحی مصاحبه علمی آزمون شخصیت و.... آخه چه خبرتونه فقط به فکر منافع خودتونید؟
سلام : واقعا اعطای پروانه وکالت حق قاضی سلامتی که ۳۰ سال بیشتر و یا کمتر زحمت کشیده نیست ؟؟؟؟
چرا تا این اندازه خودخواهی !!!
همین الان وکلایی هستند که بیش از ۳۰ سال است که وکالت می کنند ،، چرا آنها باز نشسته نشوند تا جوانان جای آنها را بگیرند ؟؟؟؟
چرا فکر میکنیم قاضی که ۳۰ سال صادقانه خدمت کرده ، در دوران وکالت شروع به استفاده از رانت میکنه ؟؟؟
اگر قاضی اهل زد و بند بود که در همان دوران قضاوتش این کارها را می کرد .
اگر واقعا فکر کنیم ،
مشکل این ها نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
قاضی ای که بازنشسته شده و حقوق و مزایای بازنشستگی را می گیرد وکیل شود و درآمد دوم را با کمک ایادی خود که در دادگاه برایش دلالی می کنند و ادعای این که با همه قضات دوست وآشناست اضافه کند؟ ولی کسی که از ابتدا وکیل بوده با حقوق ناچیز بازنشسته شود؟ واقعا که قاضی عادلی هستید
احسنت این کار بایستی خیلی وقت پیش صورت می پذیرفت. انشاالله سردفتری نیز از انحصار خارج شود.
فقط خواهشمندیم به خاطر جوانان بازنشسته هارا کنار بگذارید فردی که هفتاد ساله است از لحاظ جسمی و.. مشکل دار چرا باید در این پست ها مشغول به کار باشد
فارغ التحصیلان فقه وحقوق اسلامی ورشته های مرتبط ایا شامل میشوند
لطفا دادسرای انتظامی قضات ، به چگونگی دریافت پروانه وکالت اعضای هیات علمی و برخی دانشجویان نورچشمی دانشکده حقوق تهران مرکز ورود کنند .بیشترین تعداد امضا کنندگان نامه مشهور مخالفت اساتید حقوق دانشگاهها ارسالی به رییس قوه قضاییه ، 25 نفر از اساتید دانشکده حقوق واحد تهران مرکز میباشند که به تحریک رییس کانون وکلای مرکز (دکتر عیسی امینی ) که رییس گروه حقوق خصوصی این واحد دانشگاهی است و مدیر کل حقوقی واحد تهران مرکز (دکتر علیرضا شمشیری )مبادرت به امضا کرده اند چرا عضویت چند تن از اعضای هیات مدیره دوره سی ام کانون وکلای مرکز در دانشکده حقوق تهران مرکز ، برای سایر اعضای هیات علمی این دانشکده رانت شده است ؟ چگونگی صدور پروانه وکالت بشماره 16670 برای ع . ش سرپرست جدید دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز توسط رییس کانون وکلا مورد نیازمند بازرسی دقیق است .
خواهشا فقط حرف نباشید عمل کنید...قضات باز نشسته و نماینده مجلس چه نیازی به وکیل شدن دارن؟؟ بجای اینکه بفکر جوانان و فارغ التحصیلان بیکار باشید بفکر بازنشسته ها هستین..این چه جامعه ای هست...
در هر حال کسی با این گرونی پول وکیل گرفتن نداره. پولیکه بخوایم بدیم وکیل خودمون پیگیر پرونده میشیم. قضات هم زیاد از وکلا خوششون نمیاد. به کسیکه وکیل میگیره با کنایه و طعنه صحبت میکنن. من خودم یه نمونه هستم تا وکیل داشتم قاضی اذیت می‌کرد تا وکیل رو عزل کردم فوری پرونده جلو رفت. وکلای ایران که مثل وکلای فرانسه ایتالیا آمریکا نیستن یه لایحه بنویس و بله قربان گو قاضی هستن. اصلا وکلای ایران جسارت ندارن پیش قاضی عرض اندام کنن.
این تصمیم یکی از بدترین تصمیمات قوه‌ی قضاییه است
یک مشت بی‌سواد وارد عرصه‌ی وکالت خواهند شد
در تمام دنیا سعی بر این است که افرادی که وارد این عرصه می‌شوند به صورت فنی و تخصصی کار کنند نه به صورت فله ای و گتره‌ای
با این کار استقلال کانون وکلا که از زمان دکتر مصدق شکل گرفته بود نابود خواهد شد
«آخرین ضربه‌ی قلم آزادی»
اولا اینکه نمیشه. هر فردی کم سواد بدون آزمون پروانه وکالت داد باعت هرج و مرج ومشگلات زیادی برای دادگاهها ومردم میشود ثانیا چرا برای آزمون سردفتری انحصار ازبین نمیبره که الان درامد دفاتر اسناد رسمی میلیاردی هست. وبعد از بازنشستگی هم امتیاز دفترشون رو بازهم میلیاردی میفروشن چون دفترخانه ها تعدهدشون محدود هست وباعث همین درامدهای نیلیاروی میشه
وکیل بایدازهرلحاظ صلاحیت داشته باشد. (کسی رامیشناسم.مرتب آزمون وکالت میدادکه خوشبختانه قبول نشد. چراایشون زن مطلقه وفساد اخلاقی زیاد اشت)
وکیل بایدازهرلحاظ صلاحیت داشته باشد. (کسی رامیشناسم.مرتب آزمون وکالت میدادکه خوشبختانه قبول نشد. چراایشون زن مطلقه وفساد اخلاقی زیاد اشت)
متاسفانه یه عده وکیل از وکالت از اسم و اعتبار ش سوءاستفاده می کنند و حق الوکاله های آنچنانی می گیرند و اتفاقا کارهایی را هم انجام می دهند که سواد آنچنانی نمی خواد
با سلام و احترام
نظر به اینکه ریاست محترم قوه قضائیه به جد در حال پیگیری مفاسد موجود منجله درون نهاد خویش هستند ما جوانان نیز چشم و امید به ایشان بسته ایم که فکری ان شااله به مفاسد درون آزمون وکالت داشته و ترتیبی داده شود تا فارغ التحصیلان رشته حقوق ابتدا وکیل پایه 3 بد از زمانی پایه 2 و درآخر طی مهارت آموزی چند ساله به وکیل پایه یک و مجرب مبدل شوند. با تدبیر ایشان و سایر دلسوزان نظام این امر در آینده نه چندان دور غیر متصور نخواهد بود.
پزشکان را فراموش نکنید.
درواقع کرونا فرصت خوبی بود که کل جامعه پزشکی پشت معدود پزشکان درگیر بیماری و کادر پرستاری پنهان شوند و مظلوم نمایی کنند.
کاش تابناک تلاشی می کرد تا ظرفیت پزشکی بخصوص تخصص آن در این ماه های پایانی تابستان حداقل اندکی افزایش یابد تا به همان نسبت مافیای این قشر ضعیف تر شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چه ربطی به این بحث داره
والا باید برای نظام مهندسی هم همینکار رو بکنن. طرف رفته این همه دانشگاه درس خونده بعد برای حق امضا باید دوباره بعد از حداقل سه سال بیاد آزمون نظام مهندسی بده! خب این یعنی نظام مهندسی ، نظام آموزشی کشور رو قبول نداره و مهندسی که درس خونده دوباره باید تایید صلاحیت بشه!!
با سلام.وقتی اکثر ادرات (از جمله دانشگاههای دولتی)بعلت بکارگیری جوانان تحصیل کرده از بازتشسته ها استغاده نمی کنند.چرا قوه قضاییه از قاضی های با نشسته و کارمندهای بازنشسته کد درس حقوق خوانده اند بدون امتحان وکالت مجوز وکالت می دهند..........
اینایی که میگن وکیل ها بی کیفیت میشن به این نکته توجه کنن که وکیل یک چیز خصوصیه یعنی من مشتری تصمیم میگیرم وکیلم کی باشه کی نباشه و اگه کیفیت نداشته باشه به خودم مربوطه. میتونن آزمون رو همچنان نگه دارن و به افرادی که آزمون رو قبول شدن یک سری امتیازات ویژه بدن مثلا دولت و دستگاه ها فقط وکیل های عضو رو بتونن به کار بگیرن ولی اینکه کلن اجازه وکالت ندن اشتباهه
اگه قراره انحصار برداشته بشه باید از ورودی دانشجویان به صندلی‌های پزشکی از ورود جوانان به عرصه خلبانی از ورود افراد به عرصه قضاوت از ورود افراد برای کارمند بانک شدن برای معلم شدن هم برداشته بشه که عقلا و منطقا نمیشه این کار رو کرد چون صرف ورود کفایت نمیکنه بلکه باید بازار کار هم باشه وکالت هم همینه باید بازار کار باشه
من چند سال است که مدرس حقوق در دانشگاه هستم به جرات بگویم اینقدر دانشجوها بیسوادند که در یک جمله نصفش فقط غلط املایی دارند ایا اینها میخواهند از جان و مال و اموس مردم با این سوادشان دفاع کنند بیچاره مردمی که به انها رجوع کندد ضمنا چرا انحصار را از دفاتر اسناد رسمی با این درامدهای نجومی بر نمیدارند علتش اینه که مسوولین سازمان ثبت با اعمال نفوذ و لابی هایی که در مجلس دارند مانع این کار میشن درد این جماعک اشتغال جوان نیست
درحال حاضرمعضل اساسی درقوه قضاییه شده قضات بازنشته اند که در امروکالت اشتغال دارنداین افراد کاملا ارتباطی کارموکل رو با قضات شاغل براساس رابطه می بندن ورای میگیرند وباارتباطی که با وکلای جوان دارند وروز بروزهم این ارتباطات درحال گسترش است باعث شده است وکیل جوانی که به هر علت به وکیلی که قبلا قاضی بوده وصل شده ودر ادامه وکیل جوان هم خود به قاضی شاغل مرتبط ،ونتیجتا با ایجاد مجموعه معلومه که فساد همه گیر میشود .لذا حفاظت واطلاعات قوه قضاییه وتشکیلات کانون وکلا اکتیو نیستند قوی عمل نمیکنن مسئولین بایستی روی این ۲ قسمت نظارت بدون اغماض فوق العاده داشته باشه خصوصا کانون وکلا در برخورد با وکلا رفاقت رو کنار گذاشته ورابطه دوستی وچشم پوشی رو فراموش کنه وضعیت انبوهی از وکلا تاسف باراست البته کانون کاشناسان هم به همین نحو است والسلام.
حقوق قاضی باید طبق پیچیدگی و زحمات پرونده باشه، دوم اینکه اگه به قضات حقوق مکفی بدن ۶۰سالکی کیف بدبختی رو دستش نمیگیره،
با سلام
بهترین کار برای اشتغال جوانان رفتن پیران است کسی که ۴۰ سال قضاوت میکند اصلا تمرکز نداره پس بهترین کار اینه افراد بیش از سی سال در کار دولتی نباشند وگرنه کار خصوصی مثل وکالت اشکالی نداره
وکیل پول زیادی می خواهد
با سلام
قاضی بازنشسته کاملا بایستی ارتباط با قوه قضایه قطع شود
بنام خدا
قاضی بازنشسته می شود وکیل قاضی اخراجی می شود وکیل قاضی شاغل برای کسب درآمد بیشتر و دردسر کمتر از قضاوت بیرون می آید میشود وکیل دوستان با این توضیح کی میره دنبال وکیلی که هنوز مهر پروانه اش خشک نشده وقتی اینهمه وکیل متصل به قوه دارند وکالت می کنند
قوه قضائیه چرا به رانت قضاوت خاتمه نمی ده. در تهران شعباتی هست که ماهها و حتی تا یک سال بلاتصدی است و اوقات رسیگی مرتبا تجدید می شود
در اغلب کشورهای پیش رفته دنیا قضات از بین وکلای بازنشسته انتخاب می شودند.
با سلام ، از شما مردان عدالت گر تشکر میکنم به خاطر تصمیم خوب و سازنده
اتفاقا قضات بازنشسته تنها وکلایی هستند که بخوبی در مقابل قانون شکنی قضات بخصوص قضات جوان باتوجه به تجربه کاری ایستادگی واز حقوق موکل دفاع می کنند وبر رسیدگی قانونی به پرونده اشرافیت وتجربه کافی رو دارند واز تضییع حقوق مردم بخوبی جلو گیری می کنند این همه هجمه به آنان نیز صرفا بخاطر همین موضوع است وبس
درود.
آیا قرار است هر دانش اموخته حقوق با هر سطح سوادی، وکالت مردم را بر عهده بگیرد؟
یک جوان برای علاقه خود به حرفه مورد نظر اقدامات زیر بنایی یعنی ابتدا تحصیل علم می نماید سپس جهت حضور در آن حرفه کار آموزی کرده و بصورت عملی علمش را عملیاتی می کند
دوستان گرامي
اشتغال بايد در بخش توليد باشد نه بخش خدمات
اینکه به عرصه وکالت بازنشستگان وارد نشند خیلی عالی هستش
یک وکیل هم باید بعد 30 سال کار بازنشسته بشه یک قاضی بازنشسته نباید اجازه وکالت داشته باشه یک نماینده مجلس دارای حقوق نباید اجازه وکالت داشته باشه . باید به این سهمیه ها پایان داده بشه باید به این انحصارها پایان داده بشه
تصمیم جناب اژه ای کاملاسطحی وغیرکارشناسی وعوام پسندوسیاسی است.
با سلام، واقعا ممنونم از آقای اژه ای بزرگوار ،چه فرقی میکنه به استثنا عده خیلی خیلی قلیلی باشه همه وکلا بیسواد هیتند
من به عنوان یک قاضی دادگستری مشکلی با اینکه در زمان بازنستگی پروانه وکالت نگیرم ندارم اما اگر انحصار درست نیست برای هیچ شغلی نباید باشه مثلا پزشک بعد ۳۰سال کار حق ادامه کار نداشته باشد وکیل همینطور و سایر مشاغل هم به همین شکل اما نه اینکه فقط حضور تعداد اندکی از قضات بازنشسته درست نباشد اما برای سایرین این امر بدون مشکل باشد.
باسلام
آزمون سر دفتری خیلی وقت هست برگذار نمیشود من که علاقه به این شغل دارم وکالت به دردم نمیخورد
همانطور که یک پزشک با اتمام تحصیلاتش شروع به کار میکنه فارغ التحصیل حقوق هم باید یکی از مشاغل وکالت یا قضاوت یا سرفتری و ... داشته باش با توجهبه توان فرد.
قطعا حرکت درستی هست تا رانت خواری و قیمت بالای وکلا شکسته شود و مردم دچار هزینه هنگفت نشوند
سلام، دادن پروانه وکالت به قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس، باعث بوجود امدن رانت و فساد گسترده می شود زیرا این اشخاص سالهای طولانی در دستگاه قضا و ادارات مختلف دارای روابط گسترده بودن در نتیجه از این ارتباطات برای پیشبرد اهداف شخصی استفاده میکنن.
اگه قوه قضاییه قصد و هدفش سوء و حذف قدرت وکلا و تسلط نسبت به این قشر نیست ،ابتدا جلوی ورود همکاران قضایی و بازنشسته که جای وکلای جوان رو گرفتن رو به عرصه وکالت بگیرن
متاسفانه انحصار در اکثر جاها وجود دارد
خیلی از کشورت آزمون وکالت ندارند. دانش آموخته حقوق بدون ازمون برا وکالت کنه کار کنه . فقط هم آقایون وکیل هستن ک مخالفن حق دارن منافع کلانی ک دارن خدشه دار میشه انحصارشون از بین میره. مردم وکیل خوب و بد را تشخیص میدن.نمیخواد غصه مردم بخورید شما وکلا .لطفا آزمون برداشته بشه شرط معدل قرار داده بشه و اختبار
پاسخ ها
افشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
ایا مدارک کارشناسی صادره از دانشگاهای دارقوزابادرا معتبرمیدانید که حق دفاع مردمبدست ،فارغالتحصیلان این دانشگاها بدهند با این طرح ها من وکیل سابقه دار هیچ ضرری نمیکنم انکه ضررمیکند مردم هستند روز سه شنبه همین هفته در جلسه ای حضور داشتم وکیلی از پذیرفته شدن دولتی هم همزمان جلسه داشت قاضی داشت تفهیم اتهام میکرد موکلش را او زیرلب من من میکرد به موکلش یک چیزهای میگفت این وکیل جرات و جسارت و علم درایت نداشت که به قاضی بگوید این صدایی و مدرکی که بهش استناد میکنید در دادگاه بگذارید تا موکل من بشنود ایا صدای خودش هست یا نه ، من کار خودم را انجام میدادم چند دفعه بهش تقلب رسوندم هی گفتم از قاضی بخواه صدا مورد نظر بگذار تا ما بشنویم اخر جرات نکرد ، دلم سوخت برای موکلش به اتهام تهدید و توهین محکوم میشد ، اقایان بیسوادان دلواپسان دوران عهدنامه های گلستان و ترکمنچای ،وکالت تجارت نیست ،وکالت محل ارتزاق نیست ،وکالت خیلی سخت تر از حتی جراحی است
این که قضات پس از بازنشستگی نتوانند وکالت کنند ضربه زدن به بارعلمی وکالت د رجامعه وعدم ایفای حقوق مردم است.
وکیل پایه دو و سه بهونه است
اگه قاضی بخاطر خدا کار کنه ودانش آن کار را هم داشته باشد دیگر نیاز به وکیل نیست .
وقتی کسی سی سال خدمت میکنه و بازنشست میشه یعنی چی ؟
علی جان نازنین
کسی که سی سال در اداره ای مشاور یا کارشناس حقوقی هست چرا نباید بعد از بازنشستگی وکالت کنه.مگر وکلای ما بعد از سی سال بازنشسته شدن!َ!!
واقعا خدا عمرشون بده آقای رییسی رو
من خودم به شخصه بارها با وکلایی مواجه شدم که به والله با الفبای ابتدایی حقوق هم بیگانه و نااشنا بوده اند حالا این فرد با چه وجدان وانصاف و ضابطه ای دفاع از موکل خود را بعهده میگیردو به زبان ساده،مال و آبرو و حیثیت و زندگی یک انسان را بازیچه جهل و بیسوادی خود قرار میدهد
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
شما از کجا فهمیدید که اطلاعات حقوقی پایینی دارند، اگر خود شما وکیل هستید مفهوم حرفتون این میشه که باید حتی ازمون رو سختر کنند که افراد دارای صلاحیت وارد این کار شوند، اگر هم وکیل نیستید که حق اظهار نظر نداریددر مورد امر تخصصی
به نظر بنده همان طور که دوستان اشاره کردن سن بازنشتگی رو به حداقل برسانید
به نظر می رسد دانشجویان حقوق به مانند بسیاری از دانشجویان دیگر که پس از فارغ التحصیلی بدون آزمون در رشته هایی که درس خوانده اند می پردازند آنان نیز پس از آنکه مدرک کارشناسی خود را گرفتند بدون دغدغه می بایست بتوانند از درسی که طی چهارسال برایش وقت گذاشته اند بهره مند شوند آنهم بدون آزمون بتوانند دفتر وکالت بزنند ...
پس محدودیت از مرجعیت و وزارت و مدیر کلی و ریاست ادارات هم برداشته شود
موافقم از آقای اژه ای متشکریم
موافقم ممنون جناب اژه ای
اینهم یه نوع اشتغال زایی.خدارا شکر درکشور مون آنقدر پردرآمد است که چپ راست میشی درآمدتوشه یه مدت شورای حل اختلاف تاسیس شد. هرچی بازنشسته شهرداری شرکت نفت راه آهن آوردن شد قاضی شعبه شورا گفتند اشتغال زایی. بعداز مدتی پلیس به علاوه 10 اشتغال زایی. بعداز مدتی. خدمات قضایی پیشخوان شد اشتغال زایی. الانم جوانهای نسل امروز شاید یکی خواهرزادمون باشد بخاطر ایشان هم شده چیزی جدید. بدون کنکور شدی وکیل پایه فوق سوپر فوق تخصص کلینک وکلاء اینم یه نوع اشتغال زایی. حالا سرنوشت یه آدم بدبخت میخواد به آن وکیل بدون کنکور عصای زندگیشو بسپاره به اون. حتما بعداز مجوز وکالت بدون کنکور یک دستگاه پوز سیاره یکی یدون بدید تا قبل از سلام موکیل کارت بکشه.... البته اشتغال زایی. یک قاضی فقط30 سال تجربه کرده 10تاغلط20تا درست نظرداه من نمیدونم چرا بخاطر خواهرزاده 15سال که ازکنکور قبول نمیشه یه نقشه جدید براش می‌سازم. خیالت ازکنکور راحت باشه.
قطعا تصمیم سازنده اط هستش
کسانی که ۳۰ سال در مناصب مختلف قضایی مشغول بودن و باز نشسته شدن باید این فرصت را در اختیار جوانان و فارغ التحصیلانی قرار بدن که فرصت بکار گیری دانش خود را در هیچ جای مربوطه ای را نداشته اند .
به عنوان یک تحصیل کرده حقوق دوستانی سراغ دارم که علی رغم نخبگی و فرهیختگی در این رشته بدلایل سختگیرانه و دست و پاگیر مختلف از جمله پذیزش حداقلی و مصاحبه ها و گزینش ها نتونستن وارد فعالیت و اشتغال شوند. و واقعا ازین بابت سرخورده و رنجیده شدن.
به نظر من نباید جلوی کار کردن و اشتغال هیچ کسی گرفته بشه، یعنی اشخاص بتوانند تا مادامی که توانایی دارند، کار کنند، از طرفی دانش آموخته ی رشته ی حقوق میبایست همانند اکثر فارغ التحصیلان رشته های دیگر،مثل فارغ التحصیلان رشته های پزشکی یا مهندسی یاروانشناسان، که بعد از فارغ التحصیل شدن دیگر آزمون نمیدهند بلکه دوره ی کار آموزی ومهارت رو میگذرونند، دانش آموخته ی رشته ی حقوق نیز، بعد از فارغ التحصیل شدن، با گذروندن دوره های کار آموزی ومهارت، بدون آزمون، بتوانند در مشاغل مربوط به رشته ی حقوق مشغول کار بشوند و این یک ظلم بزرگ هست که بعد از 4 سال درس خواندن،برای شغل مرتبط به رشته ای که فارغ التحصیل شده اند، دوباره آزمون بدهند، واین باعث تباه کردن عمر، فرد می شود، چرا که 4سال از عمر یک فرد صرف یاد گرفتن مطالبی شده که بعد از فارغ التحصیلی امکان استفاده از آنها را ندارد و به ناچار وارد مشاغل غیر مرتبط به تخصص و دانشش میشود، به نظر بنده باید آزمون ها برداشته شده بجای آن دوره های کارآموزی و کسب مهارت، با ارایه ی گواهینامه های رتبه بندی شده، به این قشر از فارغ التحصیلان رشته ی حقوق اعطا بشه.
با سلام این روش خوب است اما باید به سبک اختصاصی ارائه بشود یعنی به هر فردی در یک حالت پروانه وکالت بدهند مدنی خانواده که هر شخصی فقط بتونه در یک زمینه وکالت بکنه به طور مثال مال منقول باشه غیر منقول باشه ی جوری باشه که برای همه فرصت وکالت کردن باشه نظر شخصی است البته
خطاب به اون دوستی که می‌گفت من مدرس دانشگاه هستم و اکثر دانشجویان بیسواد هستن:
استاد بزرگوار وقتی شما بیسواد ها دارین تدریس میکنین نباید انتظار داشت دانشجو باسواد تربیت بشه
با این استدلال رانت در همه جا وجود داردمثلا انحصار قدرت در دست عده ای خاص که افراد خیلی خیلی محدودی اجازه ورود به این جرگه را دارند
مثلا آقای اژه ای چندین ده است که در قدرت حضور دارند
س اگر اظهار نظر منطبق با عقل و حقیقت باشد مشکل بیکاری دانش آموختگان فراوان جوان وانحصار وکالت وسو، استفاده مؤسسات به ظاهر حقوقی رادرک می کنیم.وازسخنان معاون محترم قوه قضائیه استقبال وحمایت میکنیم.واگر وکیل ، قاضی بازنشسته وعوامل مؤسسات ثروت اندوز حقوقی باتوجه به منافع خود قضاوت و اظهار
نظر کنند طبیعی است که باید مخالف سخنان آقای اژه ی باشند
من فکر میکنم هر جا که این اقایان دست گذاشتند خراب کردند پس یقینا این موضوع در مورد اصلاح قانون وکالت هم صادق خواهد بود قاضی که نه خانه دارد نه وسیله درستی پس بعد از این همه تلاشی که در دستگاه دارد بعد از بازنشستگی چکار بایستی بکنه البته اگر سالم از دستگاه بیرون برود حداکثر قضاتی که بازنشسته میشود شاید کمتر از دو درصد انها سالم باشند چون یا زخم معده دارند یا به امراض دیگه مبتلا میشوند نکته اخر اینکه این جناب اژه ای حتما خودش دغدعه بعد از بازنشستگی نداره قطعا پشتوانه مالی خوبی دار. قاضی تازه بعد از بازنشستگی باید فکر جمع کردن زندگی سی ساله ای باشد که در دستگاه تلف کرده .پس این اقایان باید در اول فکر وضعیت معیشت قضات باشند تا این همه دید منفی مردم روی انها نباشد .
متاسفم همیشه فکر هزینه هستید مهم نیست که تخصص داشته باشند؟
یا دو بار هزینه وکیل بدهید؟ رشته وکالت حساس است و کوچکترین اشتباه تاوان زیادی برای موکل دارد ...
بهتر است برای رفع بیکاری چاره ای دیگر اندیشید
آقای اژه ای شما که اینقدر دلسوز مردم و نگرانی بیکاری فارغ التحصیلان و داری لطف کن آزمون سردفتری هم بردار و ی سوال خیلی مهم اگه قرار برد حقوق وکلا و حداقل حقوق اصلا حق بیمه وکلا و قوه قضائیه بده بازم دغدغه داشتی...؟
خاک بر سر دانشجو حقوقی که بخواد بدون آزمون وکیل بشه
الان آموزش پرورش شرکت نفت بانک‌ها در سال همشون باهم 500تا نیرو میگیرن؟
والا قبلا وکالت افتخار داشت الان بتونی آبدارچی شرکت نفت بشی باید افتخار کنی و بدبخت مردمان محجوری که از این روند بی خاصیت شدن وکلا حمایت میکنن بدون اینکه بفهمن چه بلایی داره سرشون میاد
راسی آقا اژه ای ی سر بزن ب دم دادگاه صدتا کارت پخش کن وکیل میبینی تو دیوار و شیپور بزن ببین چقدر وکیل بیکار و بدبخت میبینی
حداقل تو ک داری سنگ فارغ التحصیلان و بیکاری شونو ب سینه میزنی حداقل حق بیمه و حق وکالت سالانه تمدید پروانه و بردار کوچکترین حق یک وکیل بیمه است اونم ندارن
اگه راست میگی ی طرحی و ب تصویب برسون تو ی سری پرونده وکیل گرفتن اجباری باشه
باسلام انتظار میرود که قوانین زمان پهلوی که به نفع عده ای خاص بوده در مورد قاصی های بازنشسته و دیگر بازنشستگان که بعد از بازنشستگی بکار وکالت می پزدازند اصلاح، تا این جوانان بتوانند مشعول بکار شوند در زمان احمدی نزاداکثر کارمندان با 25سال بازنشسته شدند که حوانان استخدام شوند ولیکن دولت روحانی مجدد عده ای را به سر کار برگردانید این چه عدالتی است بازنشستگان به کار گمارده می شوند جوانان بر اثر بیکاری باید روانی سوند
تبعیض و بیعدالتی همه جای کشور هست...
چند مثال ساده...

تاسیس مدارس غیرانتفاعی رو فقط به معلمین و مدیران میدن که اکثرا بازنشسته هستند...
تاسیس پلیس به اضافه ده و همچنین آموزشگاه رانندگی هم به سرهنگ های بازنشسته ....
خودتونو تیکه تیکه کنید بهتون مجوز نمیدن......

تبعیض و بیعدالتی همه جای کشور هست
هر کی پیام من رو می خونه می خوام با دقت بخونه یه تجربه هس.من حدود صد و پنجاه میلیون پولم را یکی بالا کشیده بود و پیداشم کردم بعد دو سال یه وکیل گرفتم بدرد نخور که نتونست پولم را بر گردونه این مردک پول چند نفر راخورده بود که یکی پولش را پس گرفت چون وکیلش کار بلد بود و از ایشون پانصد میلیون کلاه برداری کرده بود
مراقب باشین توی انتخاب وکیل که همه چیزتون را به باد نده با نداشتن علم وکالت
متاسفانه مشکل اصلی استقلال کانون وکلاست که به هرطریقی سعی بر کشیدن اون به ورطه نابودی میشه . مگر نه اینکه با این تصمیم غلط صرفا دانشجوی بیکار به وکیل بیکار تبدیل خواهد شد که خروجی اون قطعا فساده ... اگر قصد بر اصلاح بود و دغدغه واقعا بیکاری دانش اموخته های حقوق بود سالهاست بجای تمرکز روی وکالت ورودی مشاغل دیگه که واقعا نیازمند جدی اصلاحه اصلاح میشد
اینکه آزمون وکالت برداشته بشه و هر فارغ التحصیل حقوق از شهر و روستای خود به عنوان وکیل پذیرفته بشود کاملا اشتباه هست

متاسفانه آزمون وکالت به صورت تستی برگزار میشه و گاها افرادی که از علم کافی برخوردارند در آزمون تستی قبول نمیشن و زحماتشون مثمر ثمر واقع نمیشه
چرا که در آزمون وکالت حدود ۳۰ درصد به شانس و اقبال طرف برمیگرده

اینکه در خبر اومده که با اینکار انحصار شکسته میشه و وکلا نمیتونند پرونده های میلیاردی بگیرن این هم اشتباه هست
تصور کنید که همه ی کسانی که کارشناسی حقوق دارند وکیل بشن آیا اون وکیلی که در کارش موفق هست از مبلغ حق الوکاله ش یا پرونده ش کم میشه ؟ خیر
به نظر قوه قضاییه باید با تدبیر نسبت به این موضوع نگاه کند نه اینکه صرفا به خاطر انحصار به قشر دیگ ضربه وازد کنه و موجب بیکاری همه شود
و بهترین راه حل اینکه قوه قصاییه بدوا باید از سیستم خودش شروع کنه و ابتدا آن های که حقوق بگیر دولت هستن را از کار دیگر یا همین شغل وکالت منع کنه
قاضی که ۳۰ سال خدمت کرده و از مزایای خوب و حقوق مکفی برخورد هست دیگه لزومی نداره با آن خستگی چند دهه مجددا وارد کار وکالت شود اجازه بدهند که وکلای جوان وارد عرصه ی کار بشن و اشتغال زایی انجام بشه ن اشتغال زدایی جوانان
برای آزمون هم بهترین راه حل برگزاری آزمون جامع هم تستی و هم تشریحی در سال یک مرتبه و رسیدن به یک نقطه ی علمی بدون محدویت پذیرش
سلام خدمت دوستان
برای این امر کار کارشناسی لازم است یکی از این کارها مانع شدن از ورود قضات به عرصه وکالت است و همچنین بازنشتگی وکلا باید در نظر گرفته شود و در آخر پایان آوردن سن برای ورود به عرصه وکالت سن پنجاه سال خیلی بالاست
قاضی ۳۰ سال حکم مده و در منصب حکم دادن بوده نه دفاع حال فقط سواد صدور حکم داره و طبق حکم عقل دیگه باید بازنشسته بشه چون چنین کسی بدلیل عدم سواد کافی در زمینه وکالت نمی تونه حال در منصب دفاع از حقوق عامه بشبنه و وقتی به وجدانمان رجکع می کنیم عقل جکم می کنه که باید عرصه فعالیت دفاع به افرادی داده بشه که بیطرفانه و بدون هیچ وابستگی به دستگاه قضا به این مهم بپردازند و اینکه توجیه ماندن قضات رو در قضیه دفاع پس از بازنشستگی می دن اولا که اون قوانین امروز نیاز به بازنگری و رفع انصار دارن و ثانیا مگر قراره ما کورکورانه هرچی کشورهای دیگه گفتن ماهم عمل کنیم یا اینکه به حقوق حقوقدانان زجمتکش و با سواد غیر قاضی احترام گذاشته و حق دفاع رو به اونا بدیم من از رای جناب اژه ای سپاسگزارم.
ما سالها تلاش کردیم تا وکیل شدیم دولت فقط برنامش اینه که لیسانس و فوق لیسانس بیکار رو لقب وکیل بیکار بده.اگه میتونن برن پیگیر ازمون سردفتری باشن که ۱۵ سال برگزار نشده.کارمندای دادگاه هر کدومشون کار ۳ نفر رو انجام میدن چون دولت نیرو جذب نمیکنه.فقط زورش به نهاد وکالت رسید.هر لیسانس حقوقی شایسته ی وکیل شدن نیست.عزیزان خیلی دلخوش نباشید چون با این اوصاف حتی اگه وکیل بشید باز هم بیکارید.
خیلی از فارغ التحصیلان حقوق با الفبای ساده ی آن آشنا نیستتد چگونه میتوانند بدون آزمون از موکلی دفاع کنند بهتر است برای جذب وکلای بیشتر تصمیمات دیگری اتخاذ شود تا افراد لایق و با سواد تر وارد این حوضه شوند و پول بی زبان و حیثیت مردم در این گونه امور ب دلیل ناکارامدی به هدر نرود
انحصار باید از تمام مشاغل حقوقی از جمله سردفتری،وکالت و غیره برداشته بشه.این همه هزینه دانشگاه دادیم و درس خوندیم بعد از 7 سال فراغت از تحصیل با داشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هنوز بیکار هستم.ممنونم از جناب اژه ای و جناب آقای رئیسی خواهشا به داد ما جوانهای حقوقی بیکار برسید.
کاملا موافقم.با تشکر از جناب اژه ای
وکیل شدن باید طبق قوانین خاص باشد الان دانشجویان رشته های مرتبط با حقوق اکثرا دارای سواد علمی نیستن رجوع کنید به دانشگاهها
به هرحال نظر مسولیین بسیار خوب است خارج کردن انحصار وکالت ازدست عده‌ای که هیچ قدمی برای عدالت بر نداشتن بسیار خوب است
شما در ابتدا به درون قوه خودت بپرداز. عزیز... کمبود قاضی و کارمند در دادگستری بیداد میکنه . یه پرونده ساده طلب چک داشتم. ۳ ماه دیگه به من وقت دادند...
واقعا طرح چرتیه و گند میزنه به رشته حقوق و وکالت.تورو خدا این یکی و بیخیال که حداقل انگیزه ای باشه برای بچه های حقوق.با این کار دارید این رشته رو نابود میکنید.بخدا حتی بیکارای رشته حقوقم از این طرح راضی نیستن
فقط آقایونی که نظرشون بر رفع انحصار در اعطای وکالت به اشخاص هست میشه بی زحمت انحصار شدید رو هم از سردفتری اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق بردارن چون انجام این کارا برخلاف وکالت تخصص زیادی احتیاج نداره ممنون از لطفتون.
انشا اله بااراده ای که از اقای رئیسی میبینیم این قانون آپارتاید وکلاتی را جمع خواهد کرد
خیلی ممنون از تابناک برای این خبر و تحلیل درست
واقعاً اگه قوه قضاییه این لطف بزرگ رو به ما جوونا و مردم بکنه و انحصار کانون وکلا رو بشکنه کاری کرده کارستون و باقیات صالحات
هر کی یه بار سر بزنه کانون وکلا می بینه چه انحصار و رانت و فساد و تبختر و تکبر راه انداختن
مثل پزشکان که هر کی فارغ التحصیل میشه طبابت می کنه و مثل همه دنیا باید باشه
با سلام.
اظهارات آقای اژه ای کاملا غیر کارشناسانه و بدون توجه و دقت کافی به عواقب آن چنین اظهار نظری میکنند. باید از ایشان سوال مرد که چرا برای قضاوت آزمون برگذار میکنید؟! وکالت و قضاوت دو رکن مهم در اجرای عدالت و احقاق حقوق مظلوم هستند. آقای اژه ای اگر به فکر فارغ‌التحصیلان حقوق هستند بهتر است پس باید سد آزمون قضاوت را هم بردارند و فارغ التحصیلان راحت و بدون آزمون وارد دستگاه قضایی شوند .
ورود بدون آزمون دانش آموخته حقوق به عرصه وکالت کاملا اشتباه و تالی فاسد زیادی دارد .آقایون فقط به فکر این هستند که آبرویی را در بین مردم برای خودشون جمع کنند فکر این نیستند که شغلی که به مرحله اشباع رسید دیگر درآمد زایی ندارد. و دانش آموخته ای که وارد عرصه وکالت شد آیا این شغل کفاف زندگی و معاش آن فرد را می کند یا خیر؟!
علی ای حال ورود بدون ضابطه دانش آموخته های حقوق به شغل وکالت بدون آزمون فاجعه ای است که آسیبهاشو در آتیه خواهیم دید.
خلاصه امان از زمانی که آقایون بخوان به خاطر حفظ شئون سیاسی و کسب احترام و اعتماد در بین مردم چنین رفتارهایی را بدون انجام کار کارشناسی انجام بدن.
آزمون سردفتر را بگین.وکیل زیاده
بله دیگه وقتی بدون کنکور ورودی دانشگاه تشریف میبرن،بدون کنکورهم میخوان وکیل بشن
به نظر من هر صنفی که انحصاری باشه باید قوانین و مقرراتش اصلاح بشه تا شرایط اشتغال در کشور برای همه فراهم بشه. چه وکالت چه سردفتری و ..... چه رشته های فنی و مهندسی و کارشناسان رسمی و غیره.... کاملا مبرهن است که اگر حرفه ای انحصاری باشه فساد بدنبال داره و خیلی ها با داشتن تحصیلات مرتبط و سواد خوب بازهم شغل ندارن. وکالت هم همینطوره الان خیلی از وکلا دوست ندارن آزمون وکالت برداشته بشه که دیگران وارد این عرصه نشن و فقط خودشون کار داشته باشن و فقط هم دنبال پرونده های حقوقی با خواسته بالا میگردن که به قول معروف چرب و چیلی باشه در این بین هم هستن وکلایی که واقعا دنبال احقاق حق هستن و به مردم گرفتار و کم درآمد کمک میکنن که به حق و حقوقشون برسن. بنابراین اگر در هر رشته ای متخصص انحصاری نباشه مردم با خیال و طیب خاطر آسوده و حق الزحمه کمتر میتونن به خواسته خود برسن. حجم زیادی پرونده توی مراجع قضایی انباشته شده و هیچ وکیلی حاضر نیست کارش رو انجام بده چون صرفه و صلاحی و سودی واسش نداره. خیلی از وکلا هم هستن که اساسا خلاف سوگندنامه وکالت دارن کار میکنن و هدف دیگه ای دارن بنابراین طبیعی هست که خیلی از وکلای عزیز دوست ندارن کسی رقیبشون باشه. شایستگی در زدن ۱۰ عدد تست بیشتر نیست که خیلی از وکلا از شایستگی و سواد حرف میزنن خیلی از وکلا رو میشناسم که اصلا شرایط داشتن این شغل شریف رو ندارن و حق الوکاله هنگفت میگیرن که پا روی حق بزارن. شغل وکالت شریف است به شرط انکه در مسیر اصلی خودش که همانا احقاق حق و عدالت هست گام برداشته بشه. امیدوارم شرایط اشتغال واسه همه فارغ التحصیلان رشته های مختلف تحصیلی در کشور فراهم باشه و همه از زندگی در کنار هم بودن لذت ببرن و مردم سلامت و شادی داشته باشیم.
به نظر من برای اینکه راند یک گروه که هم قانون در دستشون هست و هم مسئولیت قضایی دارند و فساد بیداد میکنه بهتره با زیاد شدن حقوقدانها حتی در حد کم تجربه و کم بلد وارد بشند و افزایش پیدا کنند چون اینطوری قیمت وکلا شکسته میشه و هم با انتقادهای زیاد افراد قانون خونده به مفسدین امکان کمتر بهره وریشون از شغل های قضایی بیشتر میشه.اطلاعات حقوقی هر فرد در حد خودش و خانوادش جلوی فساد با ندونستن و سوء استفاده دیگر وکلا و قضات میبنده.و برای ادامه کار و تقسیم عدالت بهتره که هر‌س فقط در یک جا از قانون دست بکار بشه و جا برای جوانان باز بشه مثلا بازنشسته هر کادر اداری و قضایی به حقوق خودش اکتفا بشه و فقط به عنوان مشاور اونهم برای مراکز خصوصی استفاده بشه..ازمون هم باید راحت باشه نه انقدر سخت که چند سال بیفتیم.کارشناسی حقوق.پشت ازمون وکالت موندم و بیکار
برادروخواهرگرامی:انحصارموجب فسادورانت میشه،پس همه دانش آموختگان حقوق حق دارن ،مجوزکارداشته باشند،اینکه کی میتونه کاربکنه یانکنه به خودش بستگی داره نه کانون ،حکومت موظفه به همه پروانه بده،دیگه مسئول درامدش نیست
مگر همه قاضی ها درجه یک هستند. باید وکیل و قاضی هم کفو باشند!!
با سلام خدمت آقای اژه ای و ریاست محترم قوه قضائیه:
اول شما دستگاه خودتونا اصلاح کنین که برای ورود به منصب وکالت نباید به قضات بازنشته یا بازخرید یا استعفا داده و...(نکنه شماها خودتونا بخواب زدین که قاضی که پروانه وکالت بگیره دارای نفوذ است و هم چنین نماینده مجلس و نباید بهش پروانه داده شود یا اصلا خبر ندارین!!!!!؟؟ )و بقیه کسانی که در ارگان های حکومتی مشاور حقوقی آن اداره هستن پروانه وکالت داد ولی الحمد لله بعد بازنشسته شدن فورا پروانه وکالت براشون صادر میکنین.
آیا میدانید که اگر آزمون وکالت برداشته شود چه فاجعه ای ایجاد میشود؟؟؟
کلی آدم بی اطلاع وارد عرصه وکالت میشود و هم فرایند دادرسی را با مشکل مواجعه می کنند و هم موکل بیچاره و بدبخت میکنن.و....
وکلا و قضات دادگستری باید دکترای حقوق داشته باشند
وکیل هست ماهی 200میلیون درامد داره ویکعده اش هم درامد میلیاردی دارند واز موکلای بیچاره هرچی دوست دارند میگیرند در عوض هزاران جوان فارغ التحصیل رشتته حقوق بیکار در کشور هست که باید پدر ومادرها پول توی جیبشان را بدهند برای رضای خدا این انحصار را بشکنید
اگرسخت گیری و عدالته ک واسه پزشکا ومهندسا هم بایدباشه اوناهم بایدبعداز طی دوره هایی مث ما ازمون سخت بدهند باز تا مدرک دکتری ومهندسی بگیرن چراسختگیری الکی ومحدودیت شدید فقدواسه فارغ التحصیلان حقوق بایدباشه چراجوانی ک باهزار امیدوارزو وعلاقه میره رشته حقوق ک بعدش وکیل بشه باید بیکارباشه وبجاش کهن سالان و کسایی ک استفاده هاشونو بردن بازم برمنصب دیگری بشینن واستفاده کنن.اگر قرارمملکتو جوانهابسازن پس باید فرصت و بها هم بهشون داده بشه باحرف ک فایده ای نداره
از اولین تا اخرین کامنت و پاسخ ها را خواندم.انچه که اصلا نامی از ان به میان نیامد و گویی وجود خارجی نداشت مردم ،ارباب رجوع وکلا و طرفین دعوا و نقش انها در مولفه های وکالت ،قضاوت بود . بیچاره مردم ،ببین سر لحاف ملا نصرالدین چه دعوایی است، بهترین ازمون برای اینان مجبور کردن انها به کشیدن دندان طمع است پس از گرفتن مدرک دانشگاه و قبل از اخذ هر نوع مجوز و اجازه استغال.
براستی تکان دهنده بود که در خیل راهیان اقامه عدل یک نفر در فکر مردم نیست.
همین تعداد رو هم نمی‌توانند کنترل کنند و این قشر از جامعه هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند هیچ نظارتی هم وجود ندارد وقتی قاضی فاسد تا متوجه میشه داره لو میره سریع بازخرید میشه و پروانه وکالت میگیره بحال عدالت این کشور باید گریه کرد
اون دسته از افرادی که میگن به همه ی فارغ التحصیلان حقوق پروانه ی وکالت بدن، همون هایی هستند که سالیان قبل با معدل دیپلم ده و حتی زیرِ ده وارد رشته ی حقوق در دانشگاه های ناشناخته شدند و به خاطر کیفیت نازل سوادشون از پسِ هیچ آزمونی بر نمیان. این در حالیه که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری و دانشجویان سخت کوش و پر تلاش دانشگاه آزاد و پیام نور تونستند از عهده ی این آزمون ها بر بیایند و پروانه ی وکالت بگیرند. این جا سوال اینه اون موقعی که که هر کی با معدل نه یا ده می رفت حقوق می خوند کسی از کانون های وکلا سوال می پرسید که بازار وکالت ایران نیازی به این همه دانشجوی حقوق بی کیفیت داره یا نه؟! حالا همین جماعتی که هیچ شایستگی علمی برا وکالت ندارن میخوان بشوند وکیل مدافع ملت و حقوق اصحاب دعوا رو با ناآگاهی علمی تضییع کنند. در ضمن چه چیزی از این خنده دارتر که یک قاضی بازنشسته با کوهی از آگاهی و دانش حقوقی از ورود به عرصه ی وکالت منع بشه؟! بد چه منطقی صلاحیت قاضی بازنشسته یا منفک رو با صلاحیت نمایندگان حقوقی ادارات یکی می کنند؟! جای تاسف داره. التماس خردمندی داریم از عزیزان.
سلام بر همه عزیزان
نباید با تعصب و احساسی برخورد کرد و نظر داد
از طرفی اشتغال دغدغه همه ماست حتی اگر خودمون هم شاغل باشیم در خانواده فرد بیکار داریم اما از طرف دیگه بعضی از مشاغل حساسیت خودش رو فقط بحث درآمد نیست
در اینکه آزمون باید باشه یا نباشه ضمن احترام به نظرات مخالف دوستم به نظر حقیر باید آزمون باشه تا فرقی بین اون کسی که زحمت می کشه و استعداد داره تا اون شخصی که فاقد این موارد هست وجود داشته باشه انصاف نیست که همه به یک پاداش برسند!!
اما در مورد دوستانی که فرمودند وکلا درآمد آنچنانی دارند بعنوان یک عضو از جامعه وکلا با سابقه ۱۲ سال که دوستان متعددی در این صنف دارم باید عرض کنم که درآمدها واقعا یکسان نیست شاید که نه حتما وکلای قدیمی و باسابقه زیاد درآمدهای خوبی دارند مثل همه افراد در اصناف دیگه که باسابقه هاش درآمد بیشتری دارند حتی یک لوله کش یا بنا یا نقاش اما اکثر وکلای جوان واقعا بیکارند یا با مبالغ ناچیز بخاطر فشار اقتصادی شدید تن به هر پرونده ای با هر مبلغی میدن و به چشم دیدم زیادی از دوستان حتی از پس هزینه گزاف تمدید پروانه سالیانه که به کانون و دادگستری پرداخت باید بشه بر نمیان!
نکته دیگه اینکه مبلغی که وولا میگیرن بابت کاریه که ممکنه یکسال تا چند سال کار ببره مثل یک پزشک نیست یک جراحی و تمام یا مشاغل دیگه و از طرفی کل حق الوکاله اول کار گرفته نمیشه و مقداری برای اتمام کار میمونه با وضعیت تورم ارزشش رو از دست بده مضافا اینکه خیلی از موکلین به تعهد خودشون در آخر کار عمل نمیکنند و اکثر همکارا در شان خودشون نمیبینند اقدام قضائی کنند

برفرض محال که درآمد همه وکلا یکسان و در تهران و شهرستان به یک اندازه و زیاد باشه مخارجی که وکلا در ارتباط به شغلشون دارند و انتظاری که جامعه از اونها داره زیاده تا وکیل نباشید قابل درک نیست به جز عده قلیل وکلا اکثر وکلا مصداق این جمله اند که درونشون خودشون رو و بیرونشون مردم رو کشته

درمورد قضات و نمایندگان یا مدیران دفاتر و مدیران حقوقی که بدون آزمون وکیل میشند ضمن احترام به تجربیات این بزرگواران بنده هم موافق هستم که این عزیزان هم باید در آزمون شرکت کنند و اگر واقعا دارای توان علمی هستند جای نگرانی نیست قبول میشن اگرم توان علمی ندارند خب چرا باید بدون امتحان وارد جرگه وکلا بشن!! وکالت یک فن هست و قضات غیر اون یک وکیل ۵ ساله از یک قاضی بازنشسته که تازه قراره وکالت کنه در اکثر موارد بهتر دفاع خواهد کرد دوستان قاضی بزرگوار ما یک عمر رای نوشتن و بی طرف ان شالله بودند ولی وکالت فن دفاع هست نه بی طرفی!
کانون وکلا بعنوان یک مرجع مستقل بوده تا حالا و ان شالله هم بگذارند که مستقل بمونه وکیلی که ترس از ابطال پروانه بخاطر مسائلی غیر تخلفات صنفی داشته باشه نمیتونه از موکلت با شجاعت دفاع کنه
بله بهرحال باید تغییراتی صورت بگیره اما اصولی و درست که نه حق وکلا که متاسفانه بخاطر اشتباهات گروهی قلیل که در همه اصناف وجود دارند لکه ننگ و بدنامی دامن کل جامعه وکلا رو گرفته و نه موکلین و مردم باشرف ایران عزیز ضایع نشه و ظلم در حق کسی نشه

دوستان فارغ التحصیل حقوق همه شما عزیزان مایید ما هم روزی جای شما بودیم و همین آرزو رو داشتیم که کاش آزمون نبود اما بعد که با تلاش قبول شدیم و لذت قبولی رو چشیدیم الان که وضعیت بازار و تعداد وکلا رو میبینیم میفهمیم اگر آزمون نبود و همه بدون آزمون از باسواد و بیسواد وارد کار میشدند چه وضعیت بدتر از حالایی داشتیم

وکالت شغل بر از استرس پرمسئولیت دارای حواشی بسیار با موکل با قضات با مرجع انتظامی با کارمندان دادگستری با طرف مقابل با کانون و... هست هیچ وقت باطن زندگی و شغل خود رو با ظاهر زندگی و شغل افراد دیگه مقایسه نکنید همه مشاغل سختی خودشون رو دارند و البته محترم و شریفند

ببخشید از اطاله کلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شما که میگید خودتونو با شغل های دیگه مقایسه نکنید پس پرا خدتون رو با پزشکان جراح مقایسه کردید
با این برنامه قدرت و ثروت و موفقیت را از دست اشخاص و گروه خاصی گرفته وبین تمام افراد شایسته که توانایی انجام کار وکالت را دارند تقسیم می کنن.
با سلام و احترام ، در مورد شرایط اخذ پروانه وکالت دادگستری که این روزها منجر به اختلاف نظر گردیده است بیان چند مطلب از نظر بنده ضروری است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد .عده ای (تاکید میکنم عده ای و نه همه )که این ازمون را خوشبختانه با موفقیت گذرانده انذ متاسفانه به فکر سایر فارغ التحصیلان بیکار پشت آزمون نیستند و موافق محدودیت پذیرش هستند عده ای هم که متاسفانه در طول دوران دانشجویی مطالعه چندانی نداشته اند بدون نگاه واقعی به داشته های علمی خود مدعی اخذ پروانه وکالت هسند واقعیت این است که این دو دیدگاه قابل قبول نیست چرا که اشتغال حق همه افراد است و برای همه باید تولید شغل کرد پس قبل از مرحله آزمون باید اندیشه شود که چه راه حلی باید برای افزایش ظرفیت اشتغال پیدا کرد بطور مثال که در حال حاضر ورودی دادگستری در سال بیش از 15000پرونده است چه تعداد از این پرونده ها را میتوان به حل و فصل اختلافات از طریق داوری واگذار نمود و با توجه به این مطلب توان اشتغال را بالا برد یا در دادگستری وکالت چه نوع پروند هایی را بدون اینکه باعث فشار به مردم شود اجباری نمود . وقتی ظرفیت اشتغال را بالا بردیم ظرفیت پذیرش را نیز به مرور زمان حدف کنیم البته به شرط موفقیت در یک آزمون استاندارد .بنظر اینجانب مسولین مربوطه برای این موضوع باید اتاق فکر داشته و برای آن برنامه ریزی نمایند باز هم تاکید میکنم که اشتغال حق همه فارغ التحصیلان است پس باید کاری برای همه کرد.نکته دوم در مورد اشتغال به وکالت بعد از بازنشستگی از سازمان های دولتی است شاید بعضی ها فکر کنند که بازنشستگان مانع اشتغال جوانان می باشند در حالیکه این مطلب صحیح نیست شخصی که سن او بیش از پنجاه سال است و سی سال شاهد انواع پرونده ها در محیط کاری خود بوده دیگر نه از لحاظ جسمانی توان رفت و آمد مکرر در راهروهای دادگستری را دارد و نه از لحاظ انگیزه ،شور شوق یک جوان 25 ساله را دارد بسیاری از بازنشستگان به دنبال یک مشغولیت برای ادامه زندگی می باشند بازنشسته بیکار مطلق سلامت خود را به زودی از دست خواهد داد واقعیت مطلب این است که این قشر بعد از مدتی به دلیل فشار کاری زیاد روحی روانی و جسمانی شغل وکالت آرام آرام از این شغل کناره گیری خواهند کرد و دفتر وکالت آنان محلی برای دلگرمی آنها بوده و کمتر شاهد حضور آنان در دادگستری خواهیم بود بنده تعداد زیادی از این افراد را خودم دیده ام .مطالبی که عرض کردم واقعیت زندگی است و آنهایی که حضور بازنشستگان را مانع جوانان میدانند سخت در اشتباهند نکته دیگر اینکه یک بازنشسته که کوله باری از تجربه است چرا باید حذف شود؟ وکالت یک شغل آزاد است و مردم باید حق دسترسی به افراد با تجربه را داشته باشند محروم کردن حق مردم صحیح نیست فرض کنید یک نفر بازنشسته سازمان ثبت اسناد باشد کدام وکیل جوان بی تجربه توان وکالت در پرونده های پیچیده ثبتی را دارد ؟پس به جای حذف آنان به فکر جذب آنها و از آن مهمتر اگر به فکر جوانان هستید یک راه حلی برای انتقال تجربیات این قشر به جوانان باشد که بهتر بتوانند در امور تخصصی از تجربیات با ارزش بازنشستگان بهره برداری نمایند چرا که انتقال دانش و تجربیات کاری در حرفه وکالت مخصوصاً در دوران کارآموزی بسیار مهم است که متاسفانه در حال حاضر سهمی در پرورش وکیل ندارد مطلب دیگر انکه امکان اخذ پروانه وکالت بعد از بازنشستگی یکی از امتیازات رشته حقوق می باشد عده بسیاری با همین فکر که بعد از بازنشستگی نیز مثل پزشکان امکان اشتغال دارند این رشته را انتخاب میکنند از بین بردن این امتیاز به این رشته لطمه شدیدی وارد خواهد کرد جرا که باعث انصراف از انتخاب عده ای از این رشته خواهد شد این در حالی است که جامعه باید به فکر جذب نخبگان و افراد توانمند برای این رشته باشد امور تحقیقاتی در آینده توسط این قشر نخبه انجام خواهد شد حضور در پرونده های مهم بعنوان وکیل و قاضی توسط این فارغ التحصیلان آینده انجام خواهد شد پس مانع از انتخاب آنها از رشته حقوق به دلیل از بین بردن امتیازاتش نشوید امیدوارم مسولین با دید همه جانبه و با برنامه ریزی و تحقیق در این مورد تصمیم گیری نموده و مدافع منافع همه مردم اعم از داوطلبین کنکور از همان دوران انتخاب رشته ،فارغ التحصیلان حقوق ،وکلای جوان،داوطلبن وکالت ،بازنشستگان و عموم مردم نیازمند خدمات حقوقی و وکالتی باشند . با تشکر
سلام حذف ازمون کار بسیار اشتباهیه اگه این کار رو کردن بعد از چند سال دیگه عواقبش رو خواهید دید وای حذف امتیازات قضات ، نمایندگان مجلس و... کار بسیار شایسته ایه اگه واقعا راست میگید از خود قوه قضاییه و حذف امتیاز قضات شروع کنید نه اینکه ازمون حذف بشه مثل این میمونه ازمون ورود به رشته پزشکی حذف بشه دیگه خودتون حساب کنید چه اتفاقی میفته البته احتمالا نیت اقایون خیره و فکر میکنند مشکل عده ای از جوانان حل میشود ولی با این کار ن تنها مشکلی حل نمیشود بلکه عده زیادی هم بیکار میشوند.
بااین موارد موافق نبوده چرا که بازنشستگان دارای تجربه هستند
سلام.بنظر میرسه در این خصوص بی انصافی وجود داره وکارشناسانه .نیست .اول اینکه قضات وپرسنل دادگستری خادمترین وزحمتکشترین قشر جامعه هستند۲ باسواد هستند وقانع مطمعن باشید اگر این اتفاق بیفتد ضربه سنگین به مردم وعدالت خواهد خورد۳ اگر بحثبازنشستگی باشه برای تمام صنوف باشه نه فقط پرسنل فهیم دادگستری.ضمنا افراد دزد وبد واهل ریا در همجاه هست اتفاقا در دادگستری خیلی کمتراز این دست افراد میتوان دید.چون در دادگستری علاوه بر قانون وجدان نیز حاکم است
هرچه دلتون میخواهد بکنید با این مملکت با چه فلاکتی روبرو شدیم قضات بیسواد و نوبر و حالا وکیل بدبخت و بیکار و احتمالا دلال و جار زن برای پرونده در کنار دادگاه
نظر اقای اژه ای محترم است ولی فوت تو هواست یعنی نه کانون میگذارند این کار انجام شود ونه قانون اجازه میده این کار بشود هرچند این کار واین ایده باعث رفع بیکاری از خیلی از فارغ التحصیلان میشود
سلام پس از فردا برو مستعجر بشو..
حالا وکالت امدی میشه.
سلام دندان پزشک می شدید..
بهتر به جامعه خدمت می کردید....
باز بر خلاف ما برو وکیل بشو..
با سلام.نظرات جالبي مطرح شد. بنده 20 ساله کارمند دادگستري هستم و در شعبات مختلف حقوفي و کيفري و خانواده وانقلاب مشغول بخدمتم. بنظر حقير وقتي متقاضي براي شغلي مثل وکالت زياد ميشه، بايست فيلترهاي قوي و عادلانه بمنظور شايسته سالاري ايجاد بشه. اولا سهميه ها به حداقل برسه و همه در ازمون شرکت کنند. اما مهمتر اينکه وکلا دايم رصد بشوند. الان کلي وکيل داريم اصلا کار وکالت نميکنند و چقدر وکيل کم سواد و بي انگيزه داريم. کسي که فعال نيست پروانه ش باطل بشه. يه وقتي برادرم کانون تبليغاتي داشت اداره ارشاد دايم رصدشون ميکرد اگر کسي خوب کار نميکرد پروانه ش باطل ميشد به يک متقاضي جديد ميدادند. يک نکته هم راجع به قضات بازنشسته محترم. بعضيشون وکلاي خوبي ميشند و بعضي بسيار ضعيف و فقط از معروفيت قضاوتشون استفاده ميکنند. بنظرم بجاي سهميه وکالت بدون ازمون براي قضات و نماينده و چه، ميشود به ايشان اجازه مشاوره داد نه وکالت، چون خيلي افراد ميخوان خودشون طرح شکايت يا دادخواست کنند و پيگير پروندشون باشند ولي راهکار بلد نيستند ميتونند حق مشاوره بدهند و از مثلا قاضي بازنشسته مشورت بگيرند. پيشتهادات ديگه اي هم هست که در اين مقال نميگنجه. ولي تصميم قوه قضاييه بنظرم درکل خوبه.
۱. آزمون برداشته فارغ‌التحصیل بیکار تبدیل به وکیل بیکار میشه.

۲. چون دانشگاه آموزش نمیدن همه فارغ‌التحصیل بیسوادن اگر واسه آزمون هم نخونن که دیگه هیچی

۳. وکلای جوان پرونده های ساده با حق الوکاله کم میگیره.
اونیکه پروندش میلیاردیه خودش وکیل شخصی و خانوادگی داره نمیاد سراغ وکیل جوان و غریبه

پس واسه از بین بردن رانت حق الوکاله میلیاردی مثال نزنید.

۴.انحصار سردفتر از بین ببرید.
ازمونش که برگزار نمیشه! !!!!!!!
تازه سردفتر میتونه امتیازشو بفروشه! !!!
بعد فوتشم که ارث مبرسه! !!
حداقل وکالت اجباری کنید تا اگر وکیل زیاد شد کار باشه.
واقعا انصاف و عدالت نیست
اون وکلایی که حق الوکاله میلیاردی میگیرند چه وکیل زیاد باشه یا کم چ با آزمون چ بی آزمون باشه فرقی به حالش نمیکنه
اون وکیل موکلای خاص خودش رو داره
طرف که بخواد میلیاردی پول بده خودش وکیل منتخب داره
چرا اونارو با همه وکلا مخصوصا جوانا مقایسه میکنید !!!
خواهران و برادران عزیز بنده ۵سالی هست که مشاور حقوقی هستم و در این عرصه بسیار موفق هستم اما متاسفانه با وجود معلومات حقوقی موفق به درصد قبولی در ازمون نشدم و این مساله بر روح و روان من تاثیر مخربی داشت و زیر نظر روانشناس هستم و علی رغم تلاش فراوان و عدم موفقیت در آزمون وکالت بنده فوبیا آزمون دارم و بخاطر استرس و فشار خون بالا دیگر نمیتوانم در ازمون شرکت کنم و این مساله برای من مرگ تدرجی است ،جناب اژه ای بزرگوار شما بفرمایید گناه جوانی مثل من چیست ؟؟؟؟از شما خواهش میکنم این آزمون و انحصارو حذف کنید و اجازه بدین افرادی مانند من که علاقه وافری به رشته حقوق داریم وارد این عرصه شویم
باسلام لطفا نظر من گذاشته بشه. فقط نظرات خوندم و خندیدم. متاسفانه مثل هم جای ایران که هرکس از نگاه و نفع خودش سخن میگه اینجام همینه. من دانش آموخته حقوقم مثل همه باید آزمون بدم و دارم سخت میخونم تا با همون روش سخت قبول بشم. اینکه دررو باز کنن هرکی درسخوند وکیل بشه یا سردفتر و...!! مگه تو این مملکت دانشگاه‌ها متخصص محورند؟ اینجا فقط مدرک میدن دانشجو بعد 4 سال لیسانس که هیچ بعد ارشدشم ه رو از ب تشخیص نمیده. نه تنها در حقوق بلکه تو رشته‌ای مهندسی و... هم همینه. جز دانشگاه‌های اندکی درکشور که متاسفانه همونام بیشتر سهمیه جانباز و ایثارگر و شهدا میگیرن واینم رانت هست واساتید خوب دارن و دانشجو خوب برمیاد بقیه هیچ. رانت همجای ایران هست وباید از یک‌جایی درست بشه اما تو یسری رشتها مثل پزشکی هرکی تجربی خوند دکتر میشه؟ میدن عمل کنه؟ تخصص حرف اوله. مشکل بخش حقوق هم آزمون‌ نیست قضات بازنشسته بازجای شکرش باقیه علم دارن. کارمندان بخش‌های حقوقی با سابقه 5 ساله طرف بدون خوندن دروس حقوق بدون فهم حقوقی و.. راحت بخاطر سابقش پروانه میگیره میشه وکیل و.... قضات و کارمندان حقوقی و.. حذف کنن هم شان وکیل حفظ میشه هم جوونمون تعداد بیشتری میتونن از راه قبولی آزمون واردشدن.
نکه درروباز کنن تلاش کنین درسبخونید قبول بشید
منم الان تو راه آزمون نه بیشتر اما حق میدم گزینشی وباآزمون باشه چون الان هردانشگاهی با هر نوع روش و استادی نه تنها تو حقوق تو بقیه رشته‌ام کیلویی فارغ التحصیل میشن و اسمشه لیسانسه یا ارشد تهش هیچی نیست
برگزاری آزمون وکالت جز لاینفک رشته حقوق خواهد بود نمیشه هر دانشجویی با هر پایه علمی بعداز فارق التحصیلی به این شغل وارد بشه این بدتر به جامعه آسیب خواهد رساند من دانشجوی حقوقم به عینه دیدم دانشجویانی که از استاد با چه ترفندهایی نمره می گیرند و به اصطلاح معدلشان را بالا می برند پس شرط معدل هم گزینه خوبی برای ورود به وکالت نخواهد بود فقط ضمن تشکراز قوه قضائیه از تصمیم جلوگیری از ورود قضات بازنشسته و نمایندگان حقوقی و مجلس به عرصه وکالت خواهشمندیم که ظرفیت پذیرش را بالا ببرنداما آزمون حذف نکنن دیگه وجه ای برای وکالت باقی نمی ماند...
اولا که بازنشستگان قضاوت تا حدی قابل درک هست اما نمایندگان مجلس دیگه برای چی ؟؟؟؟ما نماینده مجلسی داریم که فقط روابط باعث انتخابش بوده مثل نماینده ارومیه که سواد حرف زدن هم نداره و با روابط پدر و شهرداربودن پدر وارد مجلس شده حالا این بعد چهار سال خواب در مجلس میخواد وکالت کنه؟؟؟
طرح بسیارخوبیه بایدعادلانه همه فقط ازطریق آزمون واردوکالت شوندتعدادوکلابالا برودوحق الزحمه وکلا 3%شودتاهمه کارهایشان رابه وکلابسپرنددست آقای رئیسی دردنکنه اینه فرق یه آدم انقلابی وجهادی.خدابه آقای رئیسی عمرباعزت بده
وکالت بدون ازمون ،یعنی سربلندی دستگاه قضایی
ممنون خیلی عالی
بی سوادان وارد دادگستری ها می شوند
به نظر من در این دوره قاضی ووکیل اصلا به درد نمیخورن مثلاوقتی قضیه طلاق پیش میاید بعد از 3یا 4سال دوندگی وپول کلان به وکیل دادن به این نتیجه میرسن که باید توافقی از هم جدا شون وحق وحقوق یک زن بیگناه که چند سال از عمرش واینده اش تباه شده از بین میرود واین اصلا عذالت خوبی نیست
بدتر از رشته پزشگی نیست که یلخی پزشک شدند
مردم یاد گرفتند ددکتر خوب روانتخاب کنند
در مورد کارشناسان رشته فقه و حقوق نیز فکری کنید با توجه به کتابهای سنگین فقهی که این دسته از دانشجویان می خوانند سزاوار نیست از دانش آنها استفاده نشود
کاملا موافقم با تشکر از جناب آقای اژه ای و جناب آقای رئیسی عدالت پیشه.بنده ام با داشتن مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بیکار هستم این انصاف نیست با وجود علاقه به رشته حقوق از بیکاری بنشینم توی خونه چرم بدوزم.به داد جوانهای حقوقی بیکار برسید نه تنها وکالت بلکه سردفتری رو هم از انحصار در بیاورید.
پیشنهاد میگردد برای حل بخشی از مشکل بدون حذف آزمون ملاک پذیرش کسب حدنصابی از نمره آزمون( مثلا ۱۸ از۲۰ به بالاویاهرعدد مبنای دیگری) بدون درنطرگرفتن سهمیه سالانه باشد.
بهتر است مسئولان محترم قضایی به فکر کارکرد بهتر وظایف خود مصرح در اصل 156 قانون اساسی باشند و در امور حرفه وکالت که وظایف آن به عهده مؤسسه ای غیرانتفاعی و مستقل از نهاد قوه قضائیه است دخالت ننمایند. حرفه وکالت خود متولی دارد.
با سلام - آقای اژه ای باید این مسئله کارشناسی شود‌ چرا کارشناس حقوقی که طی چند سالی که در دستگاه دولتی در حال پیگیری انواع پرونده های له و علیه حقوقی بوده آنهم با دستمزد کمتر از دیگر همکارانش و علی ایحال دارای تجارب ارزنده ای در این زمینه شده است نتواند بعد از اتمام کار ۳۰ ساله اش پروانه وکالت بگیرد و در این راه خدمت رسانی نماید؟
با سلام به مردان عدالت گر تشکر میکنم بخاطره تصمیمی که گرفته شده بسیار خوب وارزشمند است
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی