بازدید 42665
آیا فدراسیون فوتبال در موضوع اصلاح اساسنامه پنهانکاری می‌کند؟

۷۲ ساعت تا تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا! / نامه تهدید و شمارش معکوس تا ورود به جهنم کمیته انتقالی

حال شمارش معکوس شروع شده و تنها سه روز دیگر با یک فاجعه فاصله داریم. نامه ای از فیفا رسیده و مدیران فدراسیون فوتبال آن را از افکارعمومی پنهان نگاه داشته اند؛ نامه ای که تا شانزدهم خرداد به فوتبال ایران برای اتمام اصلاح اساسنامه طبق خواسته فیفا فرصت داده است. بعد از آن پرونده فوتبال کشورمان احتمالا به مسیر کمیته انتقالی خواهد رفت.
کد خبر: ۹۸۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 02 June 2020

مقاومت و مخالفت برخی مقامات ارشد ورزش و فوتبال ایران با اعمال تغییرات مدنظر فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، می رود که برای دومین بار فدراسیون کشورمان را به چاه بزرگ تعلیق فرو ببرد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ طی چند روز اخیر، ابعاد تازه ای از نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال ایران به بیرون درز کرده که حاکی از وخیم بودن اوضاع دارد؛ هرچند سخنگوی فدراسیون فوتبال این موضوع را رد می کند.

در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال از ادامه کار بررسی تغییرات اساسنامه و ارتباط مستمر و سازنده با فیفا خبر می داد و ادعای دبیرکل نیز این بود که طبق روند و زمان بندی اعلام شده با فدراسیون جهانی در حال مکاتبه هستند، ناگهان این موج خبری بین اهالی فوتبال ایجاد شد که فدراسیون فرصت چندانی برای اتمام این کار مهم ندارد و گویا حوصله فیفا از طولانی شدن روند اصلاح اساسنامه سر رفته است.

موضوع تعلیق فوتبال ایران ابتدا با طرح شایعه هشتاد ایراد فیفا به اساسنامه پیشنهادی ایران آغاز و سپس این گزارش امروز منتشر شده که «اگر تا پنجم ژوئن (۱۶ خرداد ماه) اساسنامه اصلاح نشود، فوتبال ایران در مسیر اتفاقات نامطلوبی قرار خواهد گرفت.» این یعنی فوتبال ایران برای فرار از خشم فیفا و اثبات پیروی از دستورهای این نهاد جهانی باید سریع مواد خواسته شده از جمله حذف هرگونه نقش و اختیار دولت در فوتبال را در اساسنامه جدید گنجانده و آن را برای تصویب فوری مجمع آماده و به فیفا ارسال نماید.

جهانگیری و سلطانی فر دوشادوش اینفانتینو :: ورزش سه

در این زمینه به نظر می رسد فرصتی که مهدی نبی و برخی دیگر از مقامات فدراسیون از آن دم می زدند، وجود خارجی ندارد و فیفا به هیچ عنوان چندماه دیگر برای برگزاری انتخابات فوتبال و شناسایی رییس و هیات رییسه جدید در مجمع قانونی، منتظر نخواهد ماند.

نامه ای که فیفا در نهم خرداد بعد از دریافت اساسنامه پیشنهادی ایران صادر کرد، نشان دهنده عدم رضایت این تشکیلات نسبت به مسیر تدوین اساسنامه فدراسیون ایران است و گویا مدیران عمدتا دولتی و بازنشسته در فوتبال ایران نمی خواهند زیر بار دستورهای صریح فیفا بروند. فدراسیون جهانی در نامه‌ای که خطاب به مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون زده، اعلام کرده است که این فدراسیون از مفاد بند ۱ ماده ۱۴ و بند ۱ ماده ۱۹ اساسنامه فیفا مبنی بر اینکه «فدراسیون‌های عضو ملزم هستند تمام امور خود را مستقل و بدون تاثیرپذیری از اشخاص سوم اداره نمایند»، تخطی کرده است.

این بند به روشنی حاکی است، وزارت ورزش ایران هنوز دست از اعمال نفوذ و قدرت در اساسنامه جدید برنداشته است و اگر کفاشیان یک دهه پیش در ارسال اساسنامه فوتبال، تخلفاتی را مرتکب شده بود، هنوز عزمی برای جبران آن تخلفات و اشتباهات وجود ندارد.

فیفا در این نامه آخرش، از فدراسیون خواسته طبق پیش نویسی که در هشتم شهریور ۹۸ در اختیار آن‌ها قرار داده، اساسنامه جدید را تنظیم کنند و اساسنامه فعلی، در مسیر اشتباهی قرار دارد. این نهاد بین المللی در نهایت تا پنجم ژوئن ۲۰۲۰ یعنی تا روز جمعه هفته جاری به فدراسیون فرصت داده تا با اصلاح موارد اشتباه، اساسنامه را برای آن‌ها ارسال کند.

در انتهای نامه اشاره شده که بی توجهی به مفاد دستورالعمل منجر به اقدامات بعدی توسط مبادی ذیربط فیفا خواهد شد. فیفا با این کلمات، واضح اما غیرمستقیم اعلام کرده، در صورتی که فدراسیون اساسنامه را طبق توافق صورت گرفته با آن‌ها پیش نبرد، فوتبال ایران را تعلیق کرده و اداره آن را به کمیته انتقالی خواهد سپرد؛ کاری که در فدراسیون های مختلف کشورهای اطراف از جمله کویت، یمن، آذربایجان، ارمنستان و ... شاهدش بودیم و در فوتبال ایران نیز حدود پانزده سال پیش سابقه دارد.

عجیب اینجاست که افرادی در فدراسیون فوتبال با وجود کتمان چنین تهدیدی، ضمن خلاصه کردن ایرادهای فیفا به کمتر از انگشتان دو دست یعنی ده مورد، وقت کشی هم کرده اند و از جمعه هفته گذشته که با این نامه روبرو شده اند، چهار روز زمان طلایی را از دست داده اند و یا اینکه در این مدت نخواستند شرح اقدامات خود را به اطلاع افکارعمومی برسانند.

حال شمارش معکوس شروع شده و تنها سه روز دیگر با یک فاجعه فاصله داریم؛ فرصتی بسیار حیاتی که دولت پایش را از کفش فوتبال بیرون کشیده و اجازه دهد این ورزش روی پای خود بایستد. در صورتی که اجازه اعمال کلیه تغییرات به کمیته تدوین مقررات فدراسیون داده نشود و اساسنامه طبق نظر فدراسیون جهانی اصلاح نشود، فوتبال ایران در جاده تعلیق تخت گاز خواهد تاخت.

۷۲ساعت تا تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا! / نامه تهدید و شمارش معکوس تا ورود به جهنم کمیته انتقالی

نخستین واکنش فدراسیون به احتمال تعلیق از زبان سخنگو

سخنگوی فدراسیون فوتبال در مورد تهدید فدراسیون فوتبال از سوی فیفا و ۸۰ ایراد به پیش نویس اساسنامه اظهار داشت: میزان ایراد‌هایی که به کلیت اساسنامه گرفته شده به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. از سوی دیگر مدت زمان چهار ساله فعالیت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ به پایان می‌رسید، اما فدراسیون ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساز و کار برگزاری انتخابات را ایجاد کرد. هیات رئیسه فدراسیون درباره موضوعات مرتبط با اساسنامه با رعایت قوانین داخلی کشورمان و مراجع بالا دستی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا وظایف قانونی خود را انجام خواهد داد.

تعلیق فوتبال ایران در آستانه مقدماتی جام جهانی 

فدراسیون فوتبال ایران اینک یک خطر بسیار جدی را تجربه می کند و خوب می داند، فیفا به هیچ عنوان شوخی ندارد. گره کار در دست دولت است و بند نخست یعنی تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی غیردولتی بسیار مهم به نظر می رسد. همچنبن نقش وزیر ورزش و معاونین او در مجمع فدراسیون و اینکه فیفا روی بدون رای بودن مقامات دولتی تاکید دارد، خود مشکل و مانع بزرگی بر سر استقلال فدراسیون فوتبال است. نهادی که بدون کمک و پول دولت ورشکسته است، چون نتوانسته حق و حقوق رسمی و طبیعی خود را که در راس آن حق پخش تلویزیونی قرار دارد، از تلویزیون دولتی کشور بگیرد. 

نویسنده: امید صبوری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
حداقل عدم ممنوعیت مسابقه با اسراییل تصویب می کردید تا بهانه رو بزاریم سمت این.
آقایون فوتبال مگه بد نیست ؟ مگه اخ نیست ؟ مگه از اولویتهای آخر جامعه نیست ؟
دست از سرش بردارید دیگه دنبال چی هستید ؟
پاسخ ها
نیما
| United States of America |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
آفرین مردم نان برای خوردن ندارند
فوتبال می خواهیم چه کار ؟
بیخودی پول بی زبان مملکت را خرج چهار نفر توپ شوت کن دهیم که چه ؟
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
من هم موافقم که فوتبال را کلا تعطیل کنند و به فکر آب و نان مردم باشند. تماشای فوتبال با شکم گرسنه چه لذتی دارد؟
هر جا را دست بزاري كلي معظل و فساد و تبعيض خواهي يافت.
تعلیق کنن راحت بشیم بریم
پاسخ ها
بی خرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
بیخیال فیفا
تحریمها را دور می زنیم یواشکی می ریم گل کوچیک
آخ آخ ینی می شه یه ضربه ی اساسی و کاری زده بشه . از دست داخلی ها که کاری بر نمیاد مگر اینکه فیفا یه کاری بکنه .
همان بهتر که تعلیق شود و دست مافیای فساد از فوتبال کوتاه بشه

مردم نباید تاوان بی کفایتی ها را بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
کدوم مردم؟
خداکنه تعلیق بشه
خدا کنه
بودجه بي حد حصر براي تلويزيوني كه مخاطبانش را فراري داده است كجاي دنيا اينهمه كانال با بودجه دولتي اداره ميشوند
بودجه بي حد حصر براي تلويزيوني كه مخاطبانش را فراري داده است كجاي دنيا اينهمه كانال با بودجه دولتي اداره ميشوند
بهتر حداقل اینطوری پول بیت المال کمتر هدر می ره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
این چاله نشد یک چاله دیگر .......اقایون بلدند
بکوب اون لایک قشنگه رو
انشاالله دو سه سال تعلیق بشه تا فکر اساسی برای معضلات مختلف فوتبال بشه.
کاش فقط دولت دخالت می کرد!! فوتبال ارث پدری کلیه مسئولین است. ما هیچ چیزمان مثل بقیه دنیا نیست. ما به سبک ایرانی اسلامی زندگی می کنیم .
ما که خیری از فوتبال ندیدیم،همون بهتر که تعطیل شه،از نون شب که واجبتر نیست.
امیدوارم این فوتبال فاسد، به طور کامل نابود بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
أمین
انشاا... با دعای خیر 80 میلیون ایرانی ورزش ایران برای مدت ده سال تعلیق بشه تا سیاسیون بفهمند یک من ماست چقدر کره دارد. دخالت در اساسنامه، عدم حضور بانوان در ورزشگاه ها، عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی و حکایت بی در و پیکر بودن باشگاهها و پولهای بی حساب و کتاب مواردی است که دعا می کنیم منجر به تعلیق ورزش بطور کل بشود.
کلا دولت خوشش اومده میگه این قوانین بین المللی کشک! مثلا عین FATF تصویب نمیکنیم حالا دلار شد 18 تومن بدرک. فوتبال هم تعلیق بشیم بعدا پولشو میدیم. ولی کوتاه نمیاییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
حبوبات نسبت اسفندماه 3 برابر شده.یه عده هم از آب گل آلود خاویار میگیرن.مگه لپه و نخود هم به دلار بستگی داره؟مگه از خارج میاد.نهادهای نظارتی در خواب و دولت غرق در ناکارامدی و مملکت هم رها شده به امید خدا و مجلس هم نشون داد دغدغه اصلیش....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
اف ای تی اف را دولت تعلیق کرد ؟؟!!!!!!!!!!!!
قیصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
مگه فوتبال غربی نیست؟
اساسنامه اش هم مربوط به سلایق غربی هاست
بنابراین اگر میخواهید در فیفا بمانید، دستوراتی که تمامی اعضای فیفا تائیدش کرده اند را قبول کنید
اگر هم با سلایق اقایون نمیخونه، خب، بیایید از فیفا بیرون
اون زمان، دیگه نه رفتن و قهرمانی در لیگ باشگاههای آسیا برامون ممکنه، نه المپیک و نه جام جهانی!
فکر کنم هچ کشور دیگه ای هم (که سرش به تنش بیارزه) باهامون فوتبال بازی نمیکنه
کلی هم بودجه ورزش قهرمانی صرفه جویی میشه!
اونو بزنید به یه زخم دیگه!
ورزش جایگزین هم براتون آماده میکنیم: گل کوچیک، یا خرس وسط یا شاید هم یه قل دوقل!
از فوتبال که نتونستیم پول در بیاریم، همه چیزش هم که سیاسیه، با هر مسابقه هم که کلی اخلاق بر باد میره، کلی هم هزینه رو دست ورزشگاهها و اتوبوسها میگذاره، چرا هزینه براش بکنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
خخخخه
ان زمانی هم که در این نهاد بودی چرا دلار 4 هزاری شد 19 هزار تومان؟
برو بذار باد بیاد و بهانه های شما رنگ وبوی سیاسی می دهد و تکرار کننده ادبیات سیاسی کاران ولی بدون علمی
مگه در این روزهای کرونایی جایی فوتبال بازی می کنن
پاسخ ها
قیصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
بله
آلمان که شروع شده
ایتالیا و اسپانیا و انگلستان تا چند روز دیگه
بقیه کشورها هم در شرف شروع مجدد هستند
كلا با تمام قوانين جهاني مشكل داريم؛ fatf ، سند ٢٠٣٠ مسابقه با اسراييل حضور بانوان در ورزشگاهها عدم دخالت دولت در ورزش ،پالرمو.......
پاسخ ها
Bet
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
این نشون میده جهان در حال تغییره و همه باید خودشونو با تغییرات هماهنگ کنن...ایران اگه نخواد تغییر کنه حذف میشه
خبری مفت
این سه روزهم که تعطیله و ...
بسیار خبر خوبی آخه تا به کی باید از حلقوم ملت ایران بیرون کشید و به گلوی گشاد فوتبال و ورزش ریخت دلم خنک شد
انشالله فوتبال برا همیشه تعطیل شه چی به مردم میرسه اونجا هم شده بخور بخور
فوتبال دولتی فوتبالی است که گوش مدیران در دست وزیر است که چنان گوش مدیر استقلال را پیچانده که بیچاره در این اوضاع کرونایی برای حفظ سمت خود حاضر است بازیکنان و خانواده هایشان قربانی کرونا شود تا جام به تیم محبوب وزیر برسد
امیدوارم واقعا این اتفاق بیافتد و تمام فعالیت های داخلی و بین المللی فوتبال ایران برای همیشه تعلیق و تعطیل بشه
چرا میگید تلویزیون دولتی مگر تلویزیون در اختیار دولت است
لطفا یک نگاهی به تعریف موسسات و سازمان های دولتی بفرمایید باعنایت به قانون اساسی شخصیت حقوقی تلویزیون و صدا و سیما را مشخص کنید
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
تلویزیون ایران زیر نظر رهبر هست.
شاید خدا کمک کرد و بواسطه فیفا در این مفت خور خانه را گل گرفتند....
اصلا مهم نیست . مارو از چی می ترسونند؟!!! این همه تحریم و تعلیق داریم . اینم روش . فقط احتمالا یک مقدار بیشتر بدبخت می شیم !!
آی دم فیفا گرم
هر بچه بیسواد از درس فراری ویلانی با همین توپ بازی و فساد فوتبال ایران شده مولتی میلیاردر و ۶۰تا کشور خارجی رفته، اونوقت فوق لیسانسها یا باید کنار خیابون لیف حمام بفروشند و یا با التماس بشن آبدارچی قراردادی اداره بوق
بهتر
مگه خارجیها علاج دردهای ما کنند
خودمان که عرضه نداریم
ما که هیچی نداریم ما منظورم مردم عادی اینم روش
فوتبال ناپاک باید تحریم بشه
فاتحه ورزش ایران خوانده شده بیخود دلم گرم نباشید کار تمومه!
با این کار دیگه لازم نیست بانوان را در ورزشگاه ها ببینیم کلا خوب مهندسی میکنید در همه چیز را ببندید تا با هیچ کشوری رابطه نداشته باشیم
پولهای مفتی که به فوتبالیستها داده میشه ازهمین بیت المالیه که گفته میشه از تحریمها ضربه دیده، درسته؟
پس چرا یه سری تا ته کیسه دستشان را می تونن ببرن و استفاده کنن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان