بازدید 168449
۲

سهام جایزه چیست و چگونه توزیع می شود؟

سهام جایزه در بورس در واقع سهامی است که برای کسب آن و اضافه شدن آن به پرتفو یا سبد معاملات شما، پولی پرداخت نمی کنید و به صورت رایگان و کاملا مجانی در اختیار شما قرار می گیرد. سهام جایزه یکی از اتفاقات خوب برای بورس بازها در طول سال است و بسیاری از سهامداران از این که شرکت ها، سهام جایزه در اختیار سهامداران قرار می دهند، خرسند هستند.
کد خبر: ۹۸۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 02 June 2020
 
سهام جایزه چیست و چگونه توزیع می شود؟ - تابناک | TABNAK
به گزارش «تابناک»، اگر چه بعضی‌ها هم هستند که به دلایل تکنیکالی و بنیادی، اشتیاقی به دریافت سهام جایزه ندارند که بیان دلایل آن از حوصله این بحث خارج است. سهام جایزه در بورس زمانی به سهامداران اختصاص پیدا می‌کند که شرکتی که سهامداری آن را در اختیار دارند، سیاست تقسیم سود خود را به صورت افزایش سرمایه در دستور کار قرار می‌دهد.

آن هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها که سبب می‌شود به نسبت درصدی افزایش سرمایه، به همان نسبت، سهام جایزه به سهامداران تعلق بگیرد. مثلا شرکت ایکس، قصد دارد از تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه بدهد.

محل افزایش سرمایه هم آورده نقدی نیست و تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌باشد. شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت در پرتفو دارید. با برنامه افزایش سرمایه شرکت ایکس، شمار سهام شما به ۳۰۰۰ سهم افزایش پیدا می‌کند و صاحب ۲۰۰۰ سهم جایزه می‌شوید.

برای دریافت این ۲۰۰۰ سهم، شما پول یبه شرکت پرداخت نمی‌کنید. هیچ کارمزد یا مالیاتی از شما کسر نمی‌شود و به صورت رایگان به پرتفو شما اضافه خواهد شد. معمولا ۲ ماه پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو سهامداران اضافه می‌شود و قابل معامله است.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته منجر به سهام جایزه می‌شود. اما توجه کنید که افزایش سرمایه‌ها معمولا سبب کاهش قیمت در کوتاه مدت شده و نباید از این قضیه ناخرسند بود. چون این کپ قیمی پس از مدتی، پر می‌شود.

توجه داشته باشید که توزیع سهام جایزه بر کل دارایی ها، کل بدهی و حقوق صاحبان سهام، تاثیر خاصی نداشته و در واقع سرمایه اسمی شرکت را تغییر می‌دهد و قدرت جذب نقدینگی و گسترش بازار یک شرکت را به ارمغان خواهد آورد.
 

توزیع سهام جایزه، منجر به تجزیه سهام حساب‌های درج شده در ترازنامه نمی‌شود

 
توزیع سهام جایزه، منجر به تجزیه سهام حساب‌های درج شده در ترازنامه نمی‌شود. برای مشاهده این موضوع که کدام شرکت در سال ۱۳۹۹، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد، به سامانه جامع ناشران یا کدال مراجعه کنید.

مثلا فرض کنید شرکت ایکس در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۷۰۰ درصد افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی‌ها دارد و این بدان معنی است که اگر شما ۱۰۰۰ سهم این شرکت را داشته باشید، پس از اعمال افزایش سرمایه شرکت، تعداد سهم شما به ۱۷۰۰۰ سهم افزایش یافته و صاحب ۱۶۰۰۰ سهم جایزه رایگان خواهید شد. اما به همان نسبت، اگر قیمت هر سهم  ۵۴۰۰ تومان باشد، پس از افزایش سرمایه به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان کاهش می‌یابد.

پس با این مثال متوجه شدید که با دریافت سهام جایزه، در کوتاه مدت، تغییری در دارایی شما از نظر ارزش ریالی ایجاد نمی‌شود و با تامل و صبوری، می‌توان منتظر افزایش قیمت سهم شد تا شاهد حضور پر رنگ سهام جایزه در سودآوری پرتفو باشیم.

آمار شرکت هایی که در بورس و فرابورس ایران، برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها دارند به منظور اعطای سهام جایزه در کدال مشاهده کنید

سهام جایزه شما مشمول مالیات نیست. سهام جایزه به سهامدارانی تعلق می گیرد که در روز برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه، سهامدار شرکت باشند. همواره ۴۸ ساعت پیش از برگزاری مجامع هر شرکت، نماد آن شرکت متوقف میشود و پس از انتشار گزارش مجمع در codal.ir، نماد مزبور مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc.com می شود.

اگر سهامدار بلند مدتی هستید، شرکت در برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها که منجر به اعطای سهام جایزه می شود را توصیه می کنیم. بازار بورس ایران در سال ۱۳۹۹ روند صعودی داشته و توصیه به سهامداری عاقلانه، آگاهانه و مبتنی بر تحلیل های درست مالی داریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
عالی ممنون
خوبه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان