بازدید 10829

افزایش جمعیت مولد، ضروری است

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معمولاً جمعیت ۱۵ تا ۶۰ سال، مولد هستند بنابراین اگر این جمعیت کم شود، اقتصاد کشور خراب می‌شود.
کد خبر: ۹۷۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 21 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمداسماعیل اکبری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که با گذشت شش سال از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، چه اقداماتی در اجرای این سیاست‌ها انجام شده است؟ افزود: اقدام خاصی نشده است، زیرا مسئولان حاکمیتی و حکومتی به جز مقام معظم رهبری، اعتقادی به این کار ندارند.

وی ادامه داد: تا پارسال بسیاری از مقامات مسئول صراحتاً اعلام می‌کردند که آمار‌های جمعیتی ما خوب است و ارقامی را ساختند و اعلام کردند، اما اکنون همه پذیرفتند که رشد جمعیتی ما با خطر مواجه شده است.

مشاور وزیر بهداشت گفت: دنیای غرب برای جبران کمبود جمعیت مولد، مهاجرپذیر شد و بیش از ۳۵ درصد جمعیت مولد آن‌ها مهاجر هستند و این رقم در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ۲۰۰ درصد است.

اکبری افزود: تولید بدون نیروی انسانی، مقدور نیست و افزایش جمعیت مولد، موجب بهبود اقتصاد می‌شود.

وی اضافه کرد: ۶۶ درصد از کشور‌های اروپایی و ۳۸ درصد از کشور‌های آسیایی و در کل جهان ۲۸ درصد از کشور‌ها برای فرزندآوری سرمایه گذاری می‌کنند.

اکبری گفت: جمعیت بالای ۶۰ سال، ۸ تا ۱۰ برابر افراد میانسال و جوان به هزینه‌های سلامت، نیاز دارند و ۸۰ درصد سرطان‌ها برای این سن است.

وی ادامه داد: ۶۳ درصد بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت و مانند آن در جمعیت بالای ۶۰ سال بروز می‌کند.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی در کشور پاسخگوی موضوع جمعیت نیست، گفت: اصلاح سبک زندگی، مهمترین مولفه است و موضوع اقتصادی به تنهایی کافی نیست.

اکبری افزود: بسیاری از افراد ثروتمند دیرتر ازدواج می‌کنند و فرزند کمتری هم می‌آورند.

رئیس کمیته مطالعات سیاست جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با حضور در این برنامه گفت: در سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار تولد داشتیم و این رقم در سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد کاهش یافت.

محمد جواد محمودی با تأکید بر اهمیت نیروی کار مولد، افزود: اگر دولت، آموزش و شغل مورد نیاز جمعیت مولد را ایجاد کند هر قدر تعداد این جمعیت خانواده بیشتر باشد، بازدهی اقتصادی هم افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۳۰، سی و یک درصد جمعیت ۹۳ میلیون نفری ما در آن زمان، سالخورده خواهد بود در حالی که اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشورمان یعنی حدود ۸ میلیون نفر سالخورده هستند.

محمودی گفت: نرخ رشد جمعیت نیم تا دو و نیم، مطلوب رشد اقتصادی است و کمتر یا بیشتر از آن مشکل ساز است.

وی افزود: نرخ باروری پارسال یک و ۸۲ صدم بود و امسال این رقم یک و ۶۶ تا یک و هفتاد صدم است.

رئیس کمیته مطالعات سیاست جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تقریباً هیچ کدام از سیاست‌های کلی جمعیت، اجرایی نشده است و بعضی سازمان‌های دولتی برخی آمار و ارقام جمعیتی ما را دستکاری شده به سازمان ملل اعلام کردند تا این سازمان، وضع جمعیتی ما را خوب پیش بینی کند، اما با اعتراض ما، این ارقام اصلاح شد.

محمودی افزود: باید به مردم در حمایت از فرزندآوری کمک کنیم.

نصرالله پژمان فر نماینده مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مجلس نهم شورای اسلامی، موضوع جمعیت را در قالب طرح «جمعیت و تعالی خانواده» پیش بینی کردیم، اما در صحن علنی مجلس تصویب نشد و دولت، بار مالی این موضوع را بهانه کرد.

وی افزود: کارنامه مجلس‌های نهم و دهم به ویژه دهم در زمینه موضوع جمعیت، بسیار بد است.

حسین گلرخی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه در موضوع جمعیت در کشور تمهیداتی وجود ندارد، گفت: در سال ۱۳۶۵ در طرحی قرار شد در حدود دو دهه، نرخ باروری از بالای ۶ به ۴ برسد که در حدود سال ۱۳۷۲ به هدف گذاری این طرح رسیدیم و در اجرای این طرح موفق بودیم.

وی افزود: باید عوامل موفقیت این طرح در آن زمان را بررسی کنیم و اکنون هم با الگوپذیری از آن، طرح‌های جمعیتی فعلی را هم با موفقیت اجرا کنیم.

گلرخی با اشاره به برخی از چالش‌های خطرناک کاهش جمعیت گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های کاهش جمعیت، افزایش هزینه‌های پزشکی و بهداشتی به واسطه افزایش میانگین سنی جامعه است.

وی افزود: بر اساس برآوردها، در سال ۱۴۳۰، اگر با همین ریل گذاری در مسیر جمعیتی پیش برویم به افزایش سه برابری تخت‌های بیمارستانی، پنج برابری مراکز فیزیوتراپی و افزایش چهار برابری آزمایشگاه‌ها نیاز داریم.

خانم ناهید دیناروند روان شناس بالینی و پژوهشگر جمعیت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به تبعات منفی تک فرزندی گفت: تک فرزند‌ها و پدر و مادر آن‌ها از نظر روحی و روانی آسیب می‌بینند و به سندرم آشیانه خالی دچار می‌شوند.

وی افزود: دولت شاید بتواند نیاز‌های مادی سالمندان را تأمین کند، اما نیاز‌های عاطفی آن‌ها را فقط فرزندان سالمندان می‌توانند تأمین کنند و تک فرزند به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

خانم دیناروند بر لزوم تغییر سبک زندگی و نگرش مردم تاکید و اضافه کرد: مردم می‌توانند مدیریت اقتصادی داشته باشند و لذت برادری و خواهری را از فرزندان خود نگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۰
تصویب قوانین کارشناسی نشده مهریه و تبدیل مهریه به اهرم فشار و تسلط زن بر مرد ،تورم افسار گسیخته و بیکاری فزاینده ، تحمیل هزینه های گزاف و بیهوده به مراسم عروسی به زیر کشیدن جایگاه مرد تو خونه با ساخت فیلم ها و سریال ها ی فمنیستی، سلب آزادی مرده همه و همه سبب بروز این مشکله.
از این جمعیت جوانی که الان داریم خوب داره استفاده میشه که اینا نگران آینده اند؟
نرخ بیکاری بالا.مهاجرت مغزها.کاهش میزان ازدواج و ....
توصیه به مردم: برده تولید نکنید.
دوباره سوژه گیر نیاوردین یاد جمعیت افتادین؟ فکر کردین اینم مثل بقیه چیز ها با بگیر بگیر و تهدید درست میشه؟
اگر مهمانان این ب نامه ها، خودشان کم فرزند باشند ریاکارند
اون خانمه که مدیریت اقتصادی توصیه میکنه، ه گوشی آیفون داشته باشه ریاکاره

هرکس گفته و عملش یکسان نیست، به فکر برده کشی از دیگرانه، وگرنه کدام عقل سالمی میپذیره دراین شرایط یک فرزند به بیچارگان عالم زیاد کنه!!! چرا مردم باید درد را تحمل کنند؟ چرا دولت و حکومت فکر نمیکنه؟

شما بیا با حذف مفت خوران، رانت خواران، مفسدان بودجه خوب و کافی به اینکار اختصاص بده، به کسی که فرزند میآورد، فرزند دوم میآورد امکاناتی از قبیل پنج سال اسکان رایگان در بهترین خانه ها، کار مناسب و ... بده، بعد ببین که فرزند می‌آورند یا نه.
وقتی دهه ۶۰ شعار افزایش جمعیت میدادید باید فکر تامین نیازهاشون میبودین! حالا هم وظیفه دارید برای جمعیتی که نه کار درست و حسابی داره و نه تونسته ازدواج کنه و تشکیل خانواده بده موارد رفاهی و درمانی رو آماده کنید.
همین هایی که الان هستند رو تامین کنید هم بچه میارن هم زندگیشون سر و سامانی میگیره.
زن ها را برگودانید به خانه خود به خود حل می شود راه دیگری هم ندارید به جز این
بانام خدا
اینطور تولید جمعیت در اینده بایستی از قانون مهاجرت مانند کشورهای اروپائی از زمانی که مسئله مهریه آمد به میان دیگر روح خوش خانواده ها ندیدند نباید به زن سیریع اجازه داد برو دادگاه و مهریه را اجرا و مرد دیگر با این زن کنار نمی اید ولو شوخی و طلاق هم مرد ول و هم زن در جامه ول می شوند و می دانید که عواقب آن دزدی قتل ووو متا سفانه مساله مهریه حل نشد و بااین روش هر گز حل نمی شود
یارانه هر کودک زیر 5 سال را چند برابر کیید مردم تشویق شوند. در کانادا برای تشویق مردم به فرزند آوری به تمام کودکان زیر 15 سال می دهند.
من نمیدونم واقعا به افزایش جمعیت با این شرایط موجود اعتقاد دارند؟ الان افراد از خرج و مخارج خود بیمناک هستند اونوقت به فکر تولد یه موجود دیگه باشند شیر،پوشاک،تورم/شتغال،مسکن، مدرسه و ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل