بازدید 18315
در سال ۹۸

سبقت معنادار لوازم خانگی از دخانیات در سبد گرانی خانوار ایرانی / دلیل تورم ۵۰ درصدی چیست؟

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بخش مبلمان و لوازم خانگی با نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصد در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سایر بخش‌های کالایی و خدماتی دارای بیشترین نرخ تورم بوده است. این میزان نرخ تورم خود بیانگر چگونگی وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی است. چه راهکار‌هایی برای کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار وجود دارد؟
کد خبر: ۹۷۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 13 May 2020

لوازم خانگی متورم ترین بخش معیشتی خانوارها

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، شوک ناگهانی به اقتصاد کشور وارد شد و نرخ تورم روند صعودی به خود گرفت و روند صعودی نرخ تورم تا پایان نیمه اول سال گذشته ادامه داشت و این نرخ در شهریورماه ۱۳۹۸ بر قله ۴۲.۷ درصدی ایستاد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ هر چند نرخ تورم از مهرماه سال گذشته روند نزولی به خود گرفته، بنا بر گزارش های مرکز آمار ایران، برخی بخش های کالایی و مصرفی همچنان دارای تورم بالایی هستند؛ از جمله این بخش ها می توان به بخش مبلمان و لوازم خانگی اشاره کرد.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بخش مبلمان و لوازم خانگی با نرخ تورم ۴۹.۳ درصد در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سایر بخش‌های کالایی و خدماتی دارای بیشترین نرخ تورم بوده است، حال آنکه سال ۱۳۹۷، صدرنشین بیشترین نرخ تورم بخش مصرفی خانوار‌های کشور متعلق به دخانیات با ۱۰۲.۴ درصد بود، اما نرخ تورم دخانیات در سال ۱۳۹۸، ۲۹.۹ درصد کاهش داشته است.

سبقت معنادار لوازم خانگی از دخانیات در سبد گرانی خانوار ایرانی/ دلیل تورم ۵۰ درصدی چیست؟

اهمیت نرخ تورم تقریباً ۵۰ درصدی بخش مبلمان و لوازم خانگی در سال ۱۳۹۸ از آن جهت است که هم اکنون بسیاری از جوانان که قصد دارند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، با وضع موجود قادر به تهیه لوازم خانگی مورد نیاز خود نیستند.

به هر صورت، هم اکنون این پرسش‌ها مطرح است که چرا نرخ تورم لوازم خانگی در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده است و راهکار خروج از وضع موجود چیست؟

دلایل گرانی لوازم خانگی چیست؟

اولین دلیل گرانی لوازم خانگی، افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. مواد اولیه که بیشتر آن وارداتی است و با افزایش قابل توجه نرخ ارز در دو سال اخیر قطعاً قیمت آن‌ها نیز افزایش یافته و این افزایش قیمت بر افزایش قیمت لوازم خانگی موثر بوده است.

حمید رضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی طی مصاحبه‌ای در اسفندماه سال گذشته در تشریح دلایل گرانی لوازم خانگی در یک سال اخیر با اشاره به سه برابر شدن نرخ ارز نیمایی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی حلقه پایانی تولید بوده و قیمت آن‌ها تابعی از مواد اولیه، قطعات و دستمزد است و از آنجایی که بخشی از مواد اولیه تولید لوازم خانگی وارداتی است، افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین سید مرتضی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی طی مصاحبه‌ای در بیستم اردیبهشت ماه سال جاری در این باره گفت: مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مواد اولیه تولید لوازم خانگی همچون گذشته در گروه ۲ کالایی بوده و مشمول دریافت ارز نیمایی می‌باشند.

وی بیان داشت: نگاهی به بازار ارز نشان دهنده اختلاف قیمت اندک ارز نیما و ارز آزاد (حدود هزار تومان) است و قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد گرانتر شده است. رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ادامه داد: این رشد قیمتی روی قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار خواهد بود.

دلیل دوم، افزایش قیمت لوازم خانگی وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز است. تا پیش از آن که آمریکا تحریم‌های سنگینی علیه کشورمان اعمال کند، بازار لوازم خانگی پر از برند‌های خارجی بود. این لوازم خانگی خارجی ـ چه رسمی و چه به صورت قاچاق ـ بازار ایران را به قبضه خود درآورده بودند. بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، لوازم خانگی با برند‌های خارجی عمدتاً به صورت قاچاق وارد کشور شد. به هر صورت، این لوازم خانگی قاچاق با دلار‌هایی با قیمت بیش از ۱۵ هزار تومان وارد کشور شده اند و طبیعی است که قیمت آن‌ها چندین برابر سال ۹۷ باشد.

دلیل سوم، خروج شرکت‌های مطرحی چون ال جی و سامسونگ از کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها بود. طبق آخرین آمار موجود، ارزش بازار لوازم خانگی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که تا قبل از تحریم ها، از این میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان در دست ده برند خارجی و تنها ۷ هزار میلیارد تومان آن در دست ۶۰۰ کارخانه داخلی بوده است؛ بنابراین ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار ده برند خارجی و تنها ۲۵ درصد در اختیار ۶۰۰ کارخانه داخلی بوده است. طبق همین آمار، سهم سامسونگ و ال جی از ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی که در اختیار برند‌های خارجی بوده، ۵۰ درصد اعلام شده است.

سبقت معنادار لوازم خانگی از دخانیات در سبد گرانی خانوار ایرانی/ چرا لوازم خانگی گران شد؟

راهکار مقابله با گرانی لوازم خانگی چیست؟

شاید بهترین راهکار در شرایط تحریمی کشور این باشد که چرخ تولید داخل در این زمینه به حرکت درآید. البته آمار‌ها بیانگر آن است که در یک سال گذشته و با خروج شرکت‌های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران، این چرخ به حرکت درآمده است، اما برای اینکه جلوی این افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی گرفته شود، ضروری است تا این چرخ تولید تندتر از گذشته بچرخد و تولید داخل بتواند پاسخگوی تقاضای موجود باشد.

طبق آخرین آمار وزارت صمت ـ که مربوط به سال ۱۳۹۸ است ـ کارخانجات داخلی توانسته اند در سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۷، رشد ۶.۳ درصدی داشته است. همچنین بررسی آمار‌های رسمی منتشره نشان می‌دهد، در دوازده ماهه سال ۹۸، تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شده که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۷.۸ درصدی را تجربه کرده است. میزان تولید ماشین لباسشویی توسط کارخانجات داخلی در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ با رشدی ۳۲ درصدی به ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه افزایش یافته است. همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۶.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

البته اشاره به این نکته ضروری است که تندتر چرخیدن چرخ تولید لوازم خانگی نیازمند این است که نهاد‌های مربوطه با بزرگترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی یعنی قاچاق مبارزه کنند. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هر سه قلم کالای لوازم خانگی، دو قلم قاچاق است. هر چند طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در سال گذشته کلید خورد است، به نظر می‌رسد باید عزم جدی تری در این زمینه وجود داشته باشد، چون به تازگی سید مرتضی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی طی مصاحبه‌ای گفت: بیش از ۸۰ درصد لوازم خانگی که در سایت‌ها و فضای مجازی تبلیغ شده یا قیمت‌گذاری می‌شوند، تقلبی یا قاچاق هستند. این مصاحبه نشان می‌دهد که همچنان لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی جولان می‌دهند.

همچنین از آنجا که طبق مصاحبه‌های انجام شده برخی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی وارداتی است و نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر روی قیمت آن‌ها و در نهایت قیمت لوازم خانگی تاثیرگذار باشد پیشنهاد دیگر این است که زنجیره تولید لوازم خانگی داخلی سازی شود.

در پایان پیشنهاد می‌شود که وزارت صمت به مانند صنعت خودروسازی، میز‌های تعمیق ساخت داخل جهت داخلی سازی قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی را برگزار کند. البته رضا رحمانی، وزیر سابق صمت طی مصاحبه‌ای در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که برنامه ۱۰ میلیارد دلاری برای افزایش ساخت داخل طی سه سال طراحی شده که بخشی از آن مربوط به لوازم خانگی است و بهتر است همین برنامه توسط حسین مدرس خیابانی سرپرست جدید وزارت صمت پیگیری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
تابناک جان
یه طوری این خبر رو منتشر میکنی که انگار داری به شعور مخاطبین توهین میکنی

آخه یه چیزی پیدا کن که گران نشده باشه .

الحمدلله فعلا یارانه های ۴۵۵۰۰ تومانی گران نشده
جا دارد از زحمات دولت در این مورد تشکر بنماییم !!!
تا وقتی در ایران دلالان خواب راحت داشته باشند این بازی ها هم ادامه دار است حالا یک سالی کمتر و در سالی مانند این سال ها بیشتر
وسلام
علت اصلی تورم وجود پول است اکثریت مردم پولدار هستند واگر هم نباشند تسهیلات بانکها براحتی امکان خرید را به آنها میدهند ، پراید هشت میلیون بود مرد خریدند بیست میلیون شد باز هم خریدند به پنجاه میلیون رسید باز هم میخرد بالاتر هم بشود خریدار وجود دارد / تزریق پول در جامعه به هر شکلی تورم را میافزاید / در زمان گذسته که قیمتها ثابت بود اولا مردم اینقدر مصرف گرا نبودند ودوما پولی در بساط نبود یعنی پولهای موجود در جامعه طیق قانون ومعادل ذخایر بانک مرکزی بود لذا پولمان واقعی بود که یک دلار هفت تا یک تومانی بود ومثل امروز پولهای بدون پشتوانه در جامعه نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
حرف حق میزنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اینها میخرند مردم عادی نیستند ..همه دلال هستند ..اقا خیالت راحت ..مردم عالدی ما هستیم که هرگز نمی توانیم بخریم 75 میلیون ...نه 10 میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
این وضع که می بینی برای سال 1350 به بعد است که نفت امد در بودجه و تورم از ان سال دو رقمی شد
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
حالا چون تو کل دنیا بنز رو میخرن،باید سال به سال قیمتش 2 برابر بشه؟
دید ید گران کردند .....دیگه خریدار ندارد ..حالا راه عاقلانه را در پیش بگیرید ...جنس را برای رضای خدا ومردم به قیمت تمام شده با سود10 درصد به دست مردم برسانید ........شاید مردم از این فلاکت و اجحاف نجات پیدا کنند ... به خدا .ظلم ظلم است ..گران فروشی ظلم است ...زندگی کردن رااز مردم گرفتن ظلم است ..کمی در این ماه رمضان از خدا خجالت بکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
حق داری!
احتکار شغل شرافتمندی شده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اونایی که مردم را میچاپند وگرانفروشی وکم فروشی میکنند مگر خدا را میشناسند..........
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
توی ایران وقتی یک چیز گران می شه و مردم نمی خرند ، آنقدر گرانترش می کنند که مردم وادار به خرید بشوند .


واردکنندگان ، دلالان و کسبه هم با توجه به پس اندازها و سودهای هنگفتی هم که کردند ، خیلی راحت تا 5 سال دیگه هم می توانند از جیب زندگی کنند و ککشون هم نگزه
شما که گفتین تحریم ها نعمتن واسه کشور
بزرگترین مشکل در کشور ناقص بودن حلقه تولید محصول و رسیدن به دست مصرف کننده است که این حقله را با نبود دولت دلال پر کرده بهترین کار این است که شرکت های پیمانکاری ایجاد شوند و با سود 1 درصدی محصول را به مشتری برسانند و دست دلال کوتاه می شود دولت هم مالیات بگیرد هم اشتغال زایی دارد هم جلوی دلالی و گران شدن کالا ها گرفته می شود
پاسخ ها
نعشه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اگر شد دولت ۵۰ میلیون دلال چکارشون کنه
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اگر تولید زیاد شود دلال ها ورشکست میشن!
با این نرخ تورم صراحتا میگیم
برای کسب درامد بیشتر و تامین حداقل حداقل نیازهای خانواده ام
دیگه هیچ محدودیت قانونی و شرعی را رعایت نمیکنم دین و اخلاق را زیرما میذارم
سیاست‌های اشتباه مسئولان در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ریشه همه این بدبختی‌هاست. تا این درست نشود هیچ چیزی در ایران درست نمی‌شود و روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد.
دلار 17 تومانی دلیل اصلیه، بقیه حاشیه و فرع هستن. دلار رو بیارید به 10 تومان یا حداکثر 12 تومان
یک روز خوش ملت ایران به خودش ندیده هنوز
ازدواج کجایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی.........................
جلوی واردات را گرفته اید . یک ملت حق انتخاب ندارند .

پول ملی را بی ارزش کرده اید . تا بتوانید اسکناس بی پشتوانه تزریق کنید

نرخ سود سپرده بانکی را 35 درصد پایین تر از نرخ تورم کرده اید آن هم بصورت دستوری . و پیامد آن هجوم نقدینگی به بازارهای موازی است .

یکعده تولید کننده نمای بنجل مونتاژ کن . از وام مفت و شرایط انحصاری دارند سو استفاده میکنند .

مردم بدبخت دارند زیر دست و پا له میشوند . اجاره خانه ها به بهانه کاهش سود بانکی و تورم فزاینده افزایش نجومی دارد . نقدینگی سرگردان وارد دلالی خودرو و ارز و سکه و مواد غذایی و هزار تا کالای دیگر شده است .

این چشم انداز واقعا وحشتناک است . یعنی مانند نارنجکی بر روی انبار مهمات است که ضامنش را کشیده باشند و هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد .
واقعا متاسفم برای خودم که در این کشور بدنیا امدم.
کل جهان به سه گروه تقسیم شدهاست، کشور های تولید محور (مانند چین) کشور های دلال ( مانند امارات) و کشورهای مصرف کننده (مثل ایران) . شرایط طوری می شود که امکان رقابت با انها وجود نخواهد داشت. متاسفانه در. کشورهای مصرف کننده اداره پخش کالا ها هم بوسیله دلالان و. واسطه ها صورت میگیرد . با عملکرد. ضعیف و یا همراهی دولتها دلالان در. صحنه جولان می دهند
بازار به حال خودرها شده است چهر قلم جنس براي جهازيه انهم از نوع وطني بالاي50 ميليون تومان جوانان چطور ازدواج كنند بازار امين حضور مثل صرافي ها تا قبل از ساعت 12 جنس نميفروشند
مقصر این گرانیها کیست مردم شما بگویید کیست شما بگویید تا من هم بدانم کیست یعنی تابناک عزیز یه جور تیتر میزنی مرغ منجمد خندش میگیره
مواد اولیه تولید اقتصادی تحریم است. و همون که به ایران میرسه قاچاق هست. یا پنج ، شش برابر قیمت به ایران میرسد. بخاطر همین گرونی میشه. از اون بر هم پول ایران پشتوانه نداره و بی ارزش است.
تابی جون تازه اولش امریکا گفته از شش ماه دیگه کل تحریم ها برمیگرده. اندکی صبر سحر نزدیک است
بنده کسب و کار لوازم ارایشی و بهداشتی دارم
قیمت ها چند برابر شده
نمونه یه ریمیل 18 تومنی بعد 1 سال شده 70 هزار تومان
بقیه اجناس که جای خود دارد
و همینطور کمبود واردات آرایشی هم باعث افزایش قیمت محصولات شده

چون نمیذارن ارز از کشور خارج بشه
بعد دولت یه وقت همینجور ارز مسافرتی میداد که دلالان میرفتن مالزی و ترکیه 1 روزه و برمیگشتن با افراد مختلف و کلی ارز هدر رفت
این یه نمونه هست و الا آخر
به نظر من باید روی لوازم خانگی مثل مواد غذایی قیمت بخوره تا فروشنده هم نتونه گرون بفروشه. برای خودرو هم خودروها صفر کیلومتر که قیمت کارخانه ایش مشخص هست باز بایه درصدی برای سود نمایندگی ها قیمتش ثابت بشه و فقط نمایندگی ها حق فروش داشته باشن. برای خودروهای کارکرده هم به کارشناسان حوزه خودرو تعیین قیمت بکنن و باز خرید و فروش این خودروهای کارکرده هم در نمایندگی و نمایشگاه های خودرو تحت نظارت دولت صورت بگیره و با هر نوع خرید و فروش آزاد برخورد بشه. مسلما میشه مدیریتش کرد
به بهانه حمایت از تولید داخل واردات کالای خارجی ممنوع شده و یا با تعرفه بالا امکان پذیر است غافل ز اینکه تولید محصول داخلی همان مونتاژ با قطعات بی کیفیت وارداتی است
همان سناریو آشنای خودروسازی در لوازم خانگی هم تکرار شده
دلیلش فقط این هست که سه شرکت بزرگ خارجی وارداتشون رو به بازار ایران قع کردن و بازار افتاده به دست ایرانی جماعتی که حتی به خودشون هم رحم ندارن.دقیقا مثل بازار خودرو یا لبنیات یا میوه و مرکبات یا همه چی.خودمون به خودمون رحم نمیکنیم
قابل توجه اونایی که میگفتن از کالای ایرانی حمایت کنید الان ناچارا مردم مجبور به خرید کالای ایرانی هستند اما پس چرا قیمت‌ها ارزان نمیشه وکالای بی کیفیت به مردم میدن
خوش بحال خودم که گول این تبلیغات رو نخوردم وکالای با کیفیت خارجی خریدم وسالها راحت ازش استفاده میکنم اما یک یخچال ایرانی برای خانه مادرم دوساله خریدم که باید یک کولر پشتش روشن کنی تا خود یخچال سرد بشه تا مگر یک مختصر کاری بکنه نه گارانتی جوابگوی نه از دست تعمیرکاران کاری برمیاد از بس که جنس آشغاله
کالاهای داخلی اکثرا کیفیت ندارند چون رقابتی نیستن
من پرایدصفر خریدم دنده دوجانمیرفت بعداز۱هفته جارفت.
کدوم ماشین خارجی این مشکل رو پیدامیکنه بعداز چندروز از تولیدش.
توی اجناس دیگه هم داستان همینه.
چین هم اجناس بنجل وبدرد نخورش رو میفرسته توی ایران دودلیل داره
یک قدرت خرید اکثر مردم
دوم نبودن رقیب برای اون کشور توی بازار ایران.
درکل هرچیزی رقابتی نباشه محکومه به سردیس ندادن و بی کیفیتی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل