بازدید 18208
۵

تحولات بازار خودرو یک روز پس از اصلاح قیمت‌ها

در پی تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروها از درب کارخانه و فرمول تعیین قیمت بازار خودرو، این بازار ریزش قیمتی خود بعضا تا بیش از ۲۰ درصد را آغاز کرده است. پیش‌بینی می‌شود این ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده نیز بیشتر شود.
کد خبر: ۹۷۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳ 12 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، بالاخره پس از برگزاری چندین جلسه برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو در نهایت روز گذشته(دوشنبه) تصمیم نهایی گرفته شد و رئیس شورای رقابت اعلام کرد بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.

براین اساس، تحولات در بازار خودرو یک روز پس از تغییرات جای بررسی و بحث دارد.

این درحالی است که به گوش می رسد قیمت خودرو در سراسر کشور در حال ریزش است و در برخی خودروها از امروز(سه شنبه) کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت ها در بازار خودرو رخ داده است.

ضمن اینکه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته از مردم خواست تا در فضای هیجانی کنونی به ویژه در فضای مجازی، برای خرید خودرو اقدام نکنند؛ چراکه حباب قیمتی خودروها به زودی شکسته می شود.

در این زمینه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران وفروشندگان خودرو تهران- درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از تصمیم‌گیری های روز گذشته ریزش نسبتا زیاد قیمت ها آغاز شده است. به هر صورت از این به پس دیگر بایستی قیمت ها ۱۰ درصد بالای قیمت های مصوب کارخانه‌ها باشد. همانطور که طی ۱۵ روز گذشته قیمت ها بالا می رفت و خریداری در بازار نبود و در حقیقت قیمت ها بر روی کاغذ بالا می رفت، اکنون هم همانگونه شروع به پایین آمدن خواهد کرد. پس از تذکر رئیس جمهوری و صحبت های وزیر سابق صنعت(رضا رحمانی)، کاهش محدود قیمت‌ها آغاز شد اما از روز گذشته پس از جسله ستاد تنظیم بازار و صحبت‌های رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ریزش قیمت‌ها شدیدتر شد.

وی افزود: به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو که تا چند روز گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بود، امروز در حدود ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون تومان بوده است، تیپ ۵ آن که تا روز گذشته ۱۷۰ میلیون تومان بود امروز ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشته است. پژو پارس که تا دیروز ۱۳۰ میلیون تومان بود اکنون ۱۱۰ میلیون تومان است؛ بنابراین ریزش تقریبا در خودروهای داخلی در حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون و خوروهای مونتاژی نیز بعضا تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

موتمنی با بیان اینکه از این پس باید برای قیمت خودرو در بازار قیمت مصوب شرکت ها به علاوه ۱۰ درصد را در نظر داشت، در پاسخ به اینکه واقعا این فرمول برای بازار خودرو عملی خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم که عملا این کار صورت گیرد. ما نمایشگاه داران که به صورت قانونی عمل می کنیم، باقی افراد که خودرو ثبت نام می کردند و بدون ضابطه و نظارت با سود ۱۰۰ درصدی خودرو خود را در بازار می فروختند که بسیار هم غلط بوده است؛ اکنون نیز همین ۱۰ درصد سود خوبی برایشان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه خودرو که سیستم ثبت معاملات نمایشگاه هاست، از بازارسازی‌ها جلوگیری شده و این دلالی‌ها هم جمع خواهد شد. ضمن اینکه تاکید شده است خرید و فروش خودرو از طریق نمایشگاه‌های معتبر و ۱۰ درصد بالغ بر قیمت های مصوب کارخانه ها صورت گیرد. با راه اندازی این سیستم، سایت ها و دفاتری که "شیطنت" می کردند و موجب التهابات بازار می شدند، جمع خواهد شد. زمانی که معاملات از طریق نمایشگاه خودرو که پروانه کسب دارند انجام شود، دیگر کسی نمی‌تواند خارج از قانون عمل کند.

وی تاکید: همراه با افزایش تولید لازم است که عرضه نیز افزایش یابد. با افزایش عرضه که بیشتر از تقاضا شود، قیمت ها بسیار پایین‌تر نیز خواهد آمد تا جایی که ممکن است قیمت‌ها در بازار پایین تر از قیمت های مصوب شرکت نیز برسد. حباب قیمت‌ها به زودی از بین خواهد رفت. از روز گذشته پس از جلسه ستاد تنظیم بازار ۳۰ میلیون تومان قیمت خودروها به طور متوسط پایین آمده است؛ قطعا طی روزهای آینده پایین تر نیز خواهد آمد.

همچنین لازم به ذکر است که پس از مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودرو، قرار شده است در لیستی جدید، بهای مصوب تمام خودروهای ایران خودرو و سایپا فردا(چهارشنبه) منتشر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
وزیر صنعت برکنار شد قیمت خودرو اومد پایین.اگه اینطوره ریئس جمهورا برکنار کنید همه چیز خوب میشه دیگه.
قیمتها را بالا بردند تا خودروسازان قیمتهای خود را بالا ببرند. خدا آگاه از که این ظلم نخواهد ماند. به نظر من باید در این فرغون سازان را باید بست تا مردم راحت شوند و خودروهای دست دوم را واردکنیم
شوخی میکنید
با سلام.قانون فروش حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخونه رو اجرا کنید مطمنا بازار خودرو سامان خواهد یافت.در مورد مسکن هم پیشنهاد بنده برای قیمت اجاره تشکیل کمیته های استانی و تعیین نرخ اجاره هر منطقه بر اساس امکانتش هست. اینارو اجرا کنید مسکن و خودرو اروم میشه. به همین سادگی
دلارشد ۵۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۸۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۰۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۲۰۰۰تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۵۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلارشد ۱۷۰۰۰تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
دلار میشود ۲۰۰۰۰ تومان
همتی: وظیفه دارم ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز راگوشزدکنم
و قصه همچنان ادامه دارد !!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار