بازدید 11031

گلاب‌گیری در عمارت شاهکار عصر صفوی نطنز

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: گلاب گیر‌ی در باغ تاج آباد، عمارت دوران صفوی در نطنز آغاز شد.
کد خبر: ۹۷۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ 07 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حسین یزدان‌مهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از آثار تاریخی موجود در نطنز که از دوران شاه عباس صفوی باقی‌مانده است، مجموعه منحصر به فرد تاریخی تاج‌آباد است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز افزود: شاه عباس صفوی مجموعه تاریخی تاج‌آباد را برای خواهر خود تاج خاتون ساخته از آن زمان تاکنون این محل تاج آباد نامیده می‌شود، این باغ تاریخی در زمره یکی از آثار ماندگار دوران صفویه به شمار می‌آید که در نزدیکی نطنز و کنار آزادراه نطنز اصفهان واقع شده است.

وی بیان کرد: قرار گیر‌ی این باغ در پیرامون اطراف خود ناشی از دقت و حسن انتخاب بنیانگذار آن بوده که در دشتی باز و کنار کوهستان آن را بنیان نهاد که از تعامل منظر معماری باغ و انسان یک منظر فرهنگی ناب حاصل شده است.

یزدان‌مهر گفت: آثار تاریخی موجود در این مجموعه هرکدام از نظر معماری و زیبایی شناسی منحصر به فرد است و هم ردیف دیگر آثار ممتاز دوران صفوی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز خاطر نشان کرد: یکی از این عناصر عمارت (کوشک) گلاب‌گیری است که دارای پلانی ۸ ضلعی در داخل و در حجم بیرونی چهار ضلعی، که به وسیله چهار ایوان محصور شده یک حوض ۸ گوش در وسط کوشک قرار گرفته است.

وی بیان کرد: طبق روش سنتی گلاب‌گیری، برای سرد کردن بخار‌های حاصل از جوشاندن گل محمدی ظرفی را که بخار گل به آن وارد می‌شود در حوضچه آب روانی قرار می‌دهند که در این بنای تاریخی رعایت این موضوع به عمل آمده است.

یزدان‌مهر خاطر نشان کرد: نطنز از اولین شهر‌های تولید کننده گل محمدی و گلاب ممتاز بوده که بر اساس نقل‌ها و شواهد موجود یکی از بهترین نوع گل محمدی به دلیل ویژگی جغرافیایی تاج آباد در این محل به دست می‌آمده است. امروزه به سبب بحران موجود در تأمین آب و شرایط و گنجایش ویژه نطنز برای پرورش و کشت گیاهان دارویی، احیای این باغ با کشت گل‌های محمدی با عطر ناب احساس می‌شد که این مهم اخیراً با همت و سعی و تلاش‌های جناب آقای میثم مؤمنی یکی از جوانان فعال در عرصه گردشگری در محوطه وسیعی به مساحت ۴ هکتار زیرکشت گل محمدی قرار گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس