بازدید 14990

نگاه درستی به اهل سنت در کشورمان وجود ندارد

حجت الاسلام مهدی مسائلی با بیان اینکه نگاه درستی به اهل سنت کشورمان وجود ندارد، گفت: در کتاب «اطلس توصیفی اهل سنت ایران» سعی کردیم یک جریان‌شناسی در رابطه با اهل سنت کشورمان ارائه کنیم.
کد خبر: ۹۷۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 30 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مهدی مسائلی، اخیراً دست به نگارش کتابی با موضوع شناخت اهل سنت ایران زده است. درباره این کتاب گفتگوی کوتاهی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

*کتاب «اطلس توصیفی اهل سنت ایران» در چه مرحله‌ای است؟ هنوز به چاپ نرسیده است؟

خیر هنوز چاپ نشده است. کار نوشتن آن تمام شده تا بعد از ویرایش نهایی آن را برای چاپ به ناشر بدهیم.

*به طور کلی به چه مباحثی در این کتاب پرداخته‌اید؟

عنوان این کتاب «اطلس توصیفی اهل سنت ایران» است و به بررسی جغرافیای اهل سنت و جریان‌شناسی مذهبی اهل سنت پرداخته است. اهل سنت در کشور ما از لحاظ مذهبی از تنوع زیادی برخوردار هستند. مذهب که می‌گویم یعنی هم از جهت مذاهب فقهی و هم از جهت مرام‌های طریقتی تصوفی و هم نگرش‌های اجتماعی-سیاسی که وجود دارد. همان طور که درباره اسلام‌گرایی در جهان اسلام می‌بینیم در اهل سنت ما هم تنوع وجود دارد. گاهی اوقات کسانی که می‌خواهند در مورد اهل سنت تصمیم‌گیری کنند یا قضاوت کنند به اهل سنت سیستان و بلوچستان نگاه می‌کنند و اهل سنت سیستان و بلوچستان را به صورت واضح نمی‌شناسند. از این جهت یک نگاه تک‌بعدی، انحرافی و اشتباه نسبت به اهل سنت کشورمان وجود دارد. سعی کرده‌ام جغرافیای اهل سنت ایران را مشخص کنم که چه مناطقی سنی‌نشین هستند و چه مذهب فقهی دارند و چه مذاهب طریقتی، تصوفی و عرفانی در آن مناطق وجود دارد و چه جریان‌های مذهبی و اسلام‌گرایی در آن مناطق فعال و تأثیرگذار هستند.

در ابتدای کتاب یک توضیح در مورد اهل سنت و مذاهب فقهی و اعتقادی و مرام‌های طریقتی و عرفانی اهل سنت سنت بیان کردم و یک معرفی را درباره اهل سنت داریم سپس وارد بحث اصلی کتاب شدیم که در رابطه با اهل سنت ایران است که به چهار بخش تقسیم کردیم: اهل سنت غرب و شمال غرب کشور که شافعی مذهب هستند و تقریباً یک مجموعه مذهب حساب می‌شوند. استان‌هایش را هم مشخص کردیم و خصوصیات استانی را در آن بیان کردیم. همچنین اهل سنت جنوب کشور که استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر را شامل می‌شود و آنها هم شافعی مذهب هستند و مجموعه‌ای دیگر با خصوصیات خاص خودشان هستند. بخش بعدی اهل سنت جنوب شرقی کشور هستند که شامل کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی و جنوبی می‌شود. همچنین اهل سنت شمال شرقی کشور شامل گلستان و خراسان شمالی را در یک مجموعه دیگر پرداخته‌ایم. یک مطلب کوتاهی هم در مورد اهل سنت مرکز کشور که اهل سنت غیر بومی که به تهران و البرز و نقاط مرکزی کشور مهاجرت کردند و افاغنه‌ای که به واسطه مهاجرت ساکن این مناطق هستند در کتاب داریم. در مجموع سعی کردیم یک جریان‌شناسی در رابطه با اهل سنت کشورمان ارائه کنیم.

*چه شد که به پرداختن به این موضوع احساس ضرورت کردید؟

هم کسانی که با اهل سنت ارتباط دارند آشنایی کاملی نسبت به اهل سنت ایران ندارند و بعضی از کسانی که پیگیر وحدت اسلامی هستند ممکن است اطلاعات‌شان ناقص یا حتی اشتباه باشد. لذا نیاز بوده که این را بیان کنیم. مسئولان فرهنگی کشورمان و کسانی که تصمیم‌گیری انجام می‌دهند و متصدی این مسائل هستند گاهی اطلاعات کامل ندارند و شاید بعضی از گزارش‌های یک‌سویه و غرض‌ورزانه به آنها انتقال داده می‌شود و گاهی اوقات نگاه‌شان نسبت به اهل سنت کشورمان یک نگاه خاصی است که مربوط به نقطه‌ای از کشور است. در حالی که گستره اهل سنت چهار گوشه کشورمان را شامل می‌شود و به واسطه همین گستره تنوع بسیاری هم دارند.

خود اهل سنت هم حتی گاهی اوقات از تنوع و همخوانی‌هایی که در سرتاسر کشور نسبت به خودشان وجود دارد اطلاع ندارند. من سعی کردم که کتاب و تحقیقی که نوشته می‌شود تمام نیازهای گروه‌های مختلف را پاسخ بدهد. یعنی ادبیات و بیان به صورت توصیفی و منصفانه باشد که همه قشرهایی که به این اطلاعات نیاز دارند بتوانند از این تحقیق استفاده کنند و اطلاعات‌شان را در این زمینه کامل کنند.

*می‌توان کتاب شما را تلاشی در جهت وحدت شیعه و سنی عنوان کرد؟ یعنی چنین هدفی داشتید؟

یکی از الزامات وحدت اسلامی در کشور ما این است که شناخت درستی نسبت به هم داشته باشیم و این اثر در این راستا است. یکی از اهداف مهم من هم همین بوده است. گاهی بعضی از غرض‌ورزانی که می‌خواهند وحدت را زیر سوال ببرند و بکوبند، سعی می‌کنند از طرف مقابل یک فهم نادرستی را انتقال دهند. ما سعی کردیم هم فهم درست را به شیعیان انتقال بدهیم و هم گزارش کاملی از وضعیت اهل سنت باشد که خود اهل سنت هم گاهی اوقات اطلاعات‌شان در رابطه با وضعیت زندگی اهل سنت ایران کامل نیست و این موجب بهانه‌جویی‌هایی می‌شود. حتی در خارج کشور من با بعضی از افرادی که از خارج کشور به ایران آمده بودند یا سفری به هند داشتم آنجا دیدیم که گزارش‌های اهل سنت خارج از کشور گزارش‌های غرض‌ورزانه‌ای است. آنها تصور می‌کنند که اهل سنت ایران در محدودیت هستند، در انزوا هستند و آزادی‌های مذهبی برخوردار نیستند. این اثر اگر ترجمه شود حتی می‌تواند یک گزارش کاملی را نسبت به اهل سنت ایران برای تمام جهان اسلام داشته باشد. امیدوارم بعد از اینکه این تحقیق منتشر شد سعی شود که ترجمه هم بشود. من سعی کردم کاری خوب و وزین دربیاید تا ان شاء الله بتواند تأثیرگذار باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
چکار عقاید مردم دارید؟ هزاران سال بود در این سرزمین کسی از کیش کسی نمی پرسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
مخصوصا خلفای بنی امیه و عباسی و شاهان صفوی
نگاه درستی به کل مذهب وجود ندارد
شیعه حق است
پاسخ ها
ت
| - |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
حق که تسنن است
دیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
اسلام حق است که شامل شیعه و سنی میشود و تفسیر توی شیطان نادرست است است و بوی تفرقه میدهد لعنت خدا بر تفرقه افکنان
اين نگاه را چه كساني به وجود آورده ؟
درود برشما برادر بزرگوار جناب حجت الاسلام مهدی که دیدگاه واقعی ودور از تعصب خشک دارید و وسعت دید شما قرانی واسلامی اصیل است درود برتفکر غیرسیاسی و فراجناحی و وحدت افرین شما همه اهلسنت برادران و دلسوزان شیعیان هستند و در ان جای هیچ شکی نیست
چند روز پیش نزدیک افطار تواشیح اسماالحسنی رو پخش می کرد که قسمت " وصحبه " رو حذف کرده بود . یعنی قسمت " علی آله " رو اونقدر کش داده بود که مثلا وزن به هم نخوره . من یک شیعه معتقد به حقانیت شیعه هم هستم ولی از این حرکت حالم بد شد . باید طراحان چنین چیزهایی که کارشون ایجاد اختلاف در بین مسلمانهاست رو شناسایی کنن و لااقل از تریبون های رسمی کشور حذفشون کنند . یا در برنامه سمت خدا یه مثلا کارشناسی هست که کارش فقط ایجاد اختلاف بین شیعه و سنیه . با این کارهای ایذایی نه یک سنی شیعه می شه و نه حقانیت شیعه به شیعیان اثبات . رعایت انصاف و عدالت و اخلاق عملی پیروان یک آیین بزرگترین تبلیغ برای اون اعبقاد و دین و روش خواهدبود
حالا کی گفته فقط ایین شما حق است
ایین شما هم پر اشتباه است
اگر اشتباه نداشت وضعین دزدی و اختلاس کشور اینطور نبود ......
مهم وحدانيت خدا حقانيت رسول خدا و قران است كه همه مسلمانان قبول دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان