بازدید 7452

شاد دانش‌آموزان جنوب سیستان‌وبلوچستان را غمگین کرد

نبود اینترنت در روستاهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان سبب شده تا بسیاری از دانش‌آموزان این مناطق به اپلیکیشن شاد برای ادامه تحصیل بصورت مجازی دسترسی نداشته باشند و تعطیلی مدارس و شیوع کرونا آنان را غمگین کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲ 26 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ضعیف بودن زیرساخت‌های مخابراتی، دسترسی نداشتن به اینترنت در بیشتر مناطق روستایی، مشکلات مالی خانواده‌ها، نداشتن گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت برای دانش‌آموزان، همراهی نکردن برخی خانواده‌ها و وجود مشکلات سیستمی در فراینده راه‌اندازی سامانه شاد از مهمترین مشکلات دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان و والدین آنان برای دسترسی به این سامانه است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.

زیرساخت‌های مخابراتی نظیر آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در برخی مناطق جنوب استان بسیار ضعیف است بطوریکه براساس آمارها کمتر از پنج درصد مردم استان سیستان وبلوچستان ارتباط کامل مخابراتی(اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت) دارند.

برخی روستاهای مناطق سخت‌گذر و کوهستانی گرگان نیکشهر، کاجو قصرقند، تلنگ، پیرسهراب، زرآباد، هبودان چانف، توتان و مهمدان بنت و سفیدکوه حتی از آنتن دهی تلفن همراه هم محروم هستند و بهره‌مندی از اینترنت برای آنان آرزویی دست نیافتنی شده است.

محمدجواد جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات دو سال پیش در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان وعده داده که پوشش کامل مخابراتی این استان را از پنج درصد فعلی به ۲۵ درصد برساند، وعده ای که تاکنون عملی نشده است و مردم و به ویژه جوانان و دانش آموزان در این شرایط ویروس کرونا چشم انتظار اینترنت و یا حداقل تبدیل دکل های تلفن همراه روستایی به اینترنت پرسرعت 4G هستند.

چند تن از مدیران آموزش و پرورش مناطق جنوب سیستان و بلوچستان دلیل دسترسی نداشتن دانش آموزان به شبکه اجتماعی شاد را نبود اینترنت و از همه مهمتر فقر و درآمد اندک خانواده های دانش آموزان برای بهره مندی از گوشی تلفن همراه هوشمند عنوان کردند و توجه دولت برای ارتقا زیرساخت های تلفن و اینترنت و ورود خیران برای اهدا گوشی تلفن همراه و یا تبلت و لپ تاپ به دانش آموزان را خواستار شدند.

چنانچه خیران برای ساخت مدارس و استانداردسازی و تحویل نوشت افزار هم ورود نمی کردند بسیاری از دانش آموزان این مناطق باید در سرما و گرما در کلاس های کپری ادامه تحصیل می دادند.

عملکرد آموزش و پرورش در تحصیل اینترنتی و مجازی دانش آموزان در استانی نظیر سیستان و بلوچستان مورد انتقاد والدین است چرا که باید ابتدا برای تامین زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی چاره‌اندیشی و سپس دانش آموزان را برای نصب این شبکه اجتماعی تشویق می کردند.

یکی از معلمان نیکشهری گفت: نرم‌افزار شاد که امروز آموزش و پرورش به شدت برای آموزش در فضای مجازی بر آن تکیه دارد تنها در دسترس تعداد اندکی از دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد بطوریکه برخی آمارها حکایت از دسترسی حداقل ۱۰ درصد دانش‌آموزان دارد.

نباید فراموش کنیم که کتب آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم به سختی در دسترس آنها قرار می‌گیرد چه برسد به لپ‌تاپ، موبایل و رایانه که برای قشر زیادی از دانش‌آموزان مناطق محروم در استان سیستان و بلوچستان یک کالای گرانبها و نایاب محسوب می شود.

برخی از خانواده های دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشکلات اقتصادی و فقر را مهمترین عامل عقب ماندگی دانش آموزان از تحصیل مجازی دانسته و اظهار داشتند که تاکنون حتی سیم کارت نداریم چه رسد به گوشی هوشمند تلفن همراه و بهره‌مندی فرزندانشان از اینترنت برای فراگیری دروس در شبکه های اجتماعی و مجازی.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش چابهار در گفت: وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۲۱ هزار و ۱۲ دانش آموز مقطع ابتدایی ومتوسطه در ۲۰۵ مدرسه در شبکه اجتماعی شاد فعال وثبت نام کرده اند و معلمان فعال نیز یکهزار و ۲۸۴ نفر هستند.

همایون امیری افزود: ۱۷۳ معلم و ۱۹ هزار و ۸۱۰ دانش‌آموز نیز برای نام نویسی به شبکه شاد دسترسی ندارند که متاسفانه به دلیل نبود اینترنت و مشکلات مالی خانواده‌ها برای بهره‌مندی از تلفن همراه هوشمند امکانپذیر نبوده است.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز اظهار داشت: با توجه به رفع اشکالات تدریجی سامانه شبکه آموزشی شاد تا امروز ۸۷۳ معلم تقریبا ۷۸ درصد معلمان فعال در شبکه و ۴۸ درصد مدیران فعال در سامانه شاد و ۲۲.۱۸ درصد دانش آموزان فعال به این شبکه دسترسی دارند.

ساره باور افزود: از مجموع حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز تاکنون سه هزار و ۷۵۲ دانش‌آموز در نیکشهر شبکه اجتماعی شاد را نصب کرده و فعال هستند.

وی بیان کرد: مهمترین درخواست آموزش و پرورش نیکشهر در شرایط ویروس کرونا و ادامه تعطیلی مدارس تامین گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان نیازمند است.

وی رایگان کردن استفاده از شبکه اجتماعی شاد و رفع مشکلات سیستمی این سامانه را کمک بزرگی به دانش آموزان و معلمان این منطقه عنوان کرد.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر ادامه داد: متاسفانه سرعت اینترنت در نیکشهر پایین و دانش آموزان نمی‌توانند صوت، فیلم و کلیپ دریافت و ارسال کنند این در حالیسست که نقاط روستایی حتی از آنتن دهی تلفن هم محروم هستند.

باور گفت: ۱۳ روستای منطقه گرگان از توابع دهستان مهبان و یا روستا‌های حوزه داروکان تاکنون حتی از تلفن محروم هستند چه رسد به اینترنت.

مدیر آموزش وپرورش دشتیاری نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز تاکنون حدود ۴۴۲ معلم و یکهزار و ۲۳۰ دانش آموز در شبکه اجتماعی شاد فعال هستند.

انور بادپا افزود: برخی دانش آموزان از طریق تلویزیون و برخی دیگر در سایر شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، ولی بیشتر آن‌ها دسترسی به تلفن و اینترنت ندارند.

وی توجه به زیرساخت‌های مخابراتی به ویژه تلفن و اینترنت در منطقه دشتیاری، پیرسهراب و پلان را خواستارشد و گفت: متاسفانه بیشتر خانواده‌های روستایی گوشی تلفن ساده که هیچ حتی خط تلفن ندارند و اینترنت نیز برای آن‌ها ناآشنا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل