جنجال جدید مجلسی ها؛ دغدغه اصلاح قانون انتخابات یا عقده گشایی نمایندگان رد صلاحیت شده

«طرح اصلاح قانون انتخابات» همان طرحی است که تعدادی از مجلسی ها آن را اقدامی شائبه انگیز و سوءاستفاده همکارانشان از مسند نمایندگی توصیف کردند اما آیا واقعا هدف این طرح اصلاح قانون است یا اینکه عده ای از نمایندگان آن هم عمدتا رد صلاحیت شده هنوز فرق منافع شخصی با منافع ملی را نمی دانند؟
کد خبر: ۹۷۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 22 April 2020

«طرح اصلاح قانون انتخابات» همان طرحی است که تعدادی از مجلسی ها آن را اقدامی شائبه انگیز و سوءاستفاده همکارانشان از مسند نمایندگی توصیف کردند اما آیا واقعا هدف این طرح اصلاح قانون است یا اینکه عده ای از نمایندگان آن هم عمدتا رد صلاحیت شده هنوز فرق منافع شخصی با منافع ملی را نمی دانند؟

به گزارش تابناک هفته گذشته در جلسه علنی مجلس دو فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری تصویب شد و امروز نمایندگان کلیات و ماده 1 این طرح را با اصلاحاتی تصویب کردند، از جمله اینکه عنوان و موضوع انتخابات خبرگان رهبری حذف شد، در این طرح امکان شکایت علیه گزارش‌های غیرواقع و نادرست درباره‌ی کاندیداهای انتخابات پیش بینی شده و اگر کسانی گزارشات کذب به نهادها متولی بررسی صلاحیت کاندیداها بفرستد، مشمول مجازات می شود؛ این طرح کلی ابهام و سوال دارد از این حیث که چه شده 39 نماینده مجلس در روزهای بحرانی کشور با شیوع کرونا و تنها چند روز مانده به پایان دوره کاری شان چنین طرحی را امضا کرده و اکثریتی هم به آن رای دادند؟ البته شاید امضای ۳۹ نماینده توجیه پذیر باشد اما موافقت اکثریت مجلس نشان از نبود احساس مسئولیت اکثریت نمایندگان دارد. این همان دردی است که در تمام چهار سال گذشته بی درمان ماند و نتیجه اش کارنامه ضعیف مجلس دهم شد همان مجلسی که مجلس شورای اسلامی را از راس امور به پایین کشید.

اما داستان چیست؟ طبق آیین نامه مجلس شورای اسلامی اصل بر عادی بودن رسیدگی به طرح ها و لوایح است بنابراین فوریت آن ها باید مبین ضرورت و یا حالت استثنایی و مستند باشد؛ در طرح ها با قید دوفوریت باید ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت مطرح شود. این بدان معناست که وقتی طرحی با دوفوریتی در مجلس مطرح می شود نمایندگان می خواهند با قانونی کردن موضوعی جلوی خسارات احتمالی به کشور را بدون فوت وقت بگیرند اما آیا شرایط شامل طرح اصلاح قانون انتخابات می شود؟ مگر نه اینکه دو ماه از برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس می گذرد و تا یک سال دیگر هم قرار نیست انتخاباتی در کشور برگزار شود پس هدف آقایان و خانم های طراح و رای دهنده چیست؟ آیا آن ها می خواهند مجلس را از جهت اصلی خود دور کرده و به منافع شخصی خود برسند؟

این همان نکته ای است که علیرضا سلیمی نماینده محلات مطرح کرد. او گفت: « در شرایطی که کشور درگیر مبارزه با کروناست و هزاران خانوار شغل خود را از دست داده و به سختی امرار معاش می‌کنند، تصویب دو فوریت الحاق یک تبصره به قانون انتخابات چه اهمیتی دارد؟ به نظر می رسد در روزهای واپسین عمر این مجلس برخی از نمایندگان، فوت فرصت منافع خود را معادل فوت فرصت مصالح کشور قلمداد می کنند؛ متأسفانه برخی از نمایندگان بعد از چند دور حضور در مجلس هنوز فرق منفعت شخص با منافع ملت را تشخیص نمی‌دهند».

روی دیگر سکه وجود قانون برای رسیدگی به گزارشات ارسالی به مراجع چهارگانه و برخورد با گزارش های کذب احتمالی است که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهربه آن اشاره کرد. او گفت: «به جای از بین بردن وقت مجلس برای رسیدگی به این طرح باید مشکلات روز جامعه در جنگ با کرونا و وضعیت کارگران مظلوم را رسیدگی کرد.»

احمد سالک نماینده اصفهان هم به موافقان فوریت این طرح گفت:« با این کار خوراک جدیدی به دشمنان داده شد، گویا عده‌ای می‌خواهند انتخابات را زیر سؤال ببرند. در این شرایط به جای بهانه دادن به بیگانگان باید صرفا به دنبال حل معضلات کشور به ویژه در زمینه اقتصادی بود.»

شاید قبل از مطرح شدن کلیات و جزئیات این طرح در مجلس یادآوری نامگذاری امسال به نام سال «جهش تولید» برخی از نمایندگان را از خواب غفلت بیدار کند تا به یاد آورند باید برنامه ریزی ها در جهت بهبود وضعیت تولید و اقتصاد کشور و نه منافع شخصی و گروهی باشد؛ قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان در این باره گفت: « عده ای از افرادی که به دنبال این طرح هستند، جزء ردصلاحیت شدگان بوده که هدفشان منافع مردم نیست که به دنبال منافع گروهی خود هستند اما ما اجازه نمی‌دهیم آن ها با عملکردشان نظم سیاسی و اجتماعی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار خدشه کرده و نظارت شورای نگهبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تضعیف کنند.»

نمایندگان که امروز کلیات و بخشی از جزئیات این طرح را تصویب کردند می توانند به این سوال جواب دهند که اولویت امروز کشور چیست؟ آیا می دانند که دغدغه مردم حفظ سلامتی و جان خود و عزیزانشان و همچنین تامین معیشت زندگی شان است و تمام مسوولان کشور روزانه برای رسیدن به این هدف و جلوگیری از تشدید مشکلات اقتصادی تلاش می کنند؟پس اگر هم قرار بر اصلاح قانون انتخابات هم باشد مجلس یازدهم مجال و فرصت کافی دارد نه اینکه نمایندگان فعلی بخواهند با عجله قانونی را اصلاح کنند که حداقل های کار کارشناسی هم درباره آن انجام نشده است.

این جاست که شائبه عقده گشایی و دست های پشت پرده برای گذاشتن چوب لای چرخ شورای نگهبان و یا باز کردن راه برای نمایندگانی باز می شود که می دانند امکان رد صلاحیت آن ها در انتخابات دوره بعدی همچون انتخابات یازدهمین دوره وجود دارد؛ از فرصت یک ماهه باقی مانده برای خدمت به مردم و رفع مشکلاتشان استفاده کنید نه اینکه به دنبال راهی برای رسیدن به اهداف خود باشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
دیر از خواب بیدار شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
در اسلام هم وصیت در بیماری فوت هیچ ارزشی ندارد.
مگر وارثان همه رضایت دهند.
اینها آخر کار می خواهند یک کارهایی بکنند.
آقای خاتمی در ماههای آخر دولتش حقوق ما هیأت علمی را دقیقا 100درصد افزایش داد اما حتی یکماهش را پرداخت نکرد و همه تورمش را گذاشت برای دولت بعدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
دقیقا" اتفاقا" این قانون باید خیلی وقت پیش تصویب میشد من خودم به چشم دیدم درشهر ما علیه کاندیدا ها تومارهای بی مام ونشان با اسامی جعلی ودروغ جمع کرده بودند و همونا رو برای شورای نگهبان فرستاده بودن شورای نگهبان هم بنده خداها رو رد شلاحیت کرده بود.خنده داره مگه نه
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
ودولت بعدي خزانه خالي را تحويل دولت كنوني داد
نماینده ای که در ماه کلی درامد دارد دیگه دغدغه ای جز همین چیز هاراندارد
اگر قرار باشد درباره طرح موضوعی در مجلس یا فوریت طرح آن حرفی زده شود باید صحبت در خصوص اولویت طرح یا لایحه نسبت به سایر طرحها و لوایح مطرح شود. اینکه کشور مشکلاتی دارد درست است اما آیا نمایندگان مخالف طرح قانون انتخابات، برای همین شرایط و مشکلات کشور طرحی در دست تهیه و آماده ارائه دارند؟
الان علیرغم تمام قیل و قالها وقت مجلس خالیست و اگر در این وقت بیکاری طرح قانون انتخابات بازبینی و اصلاح شود چه ایرادی دارد؟
الان کدام طرح یا لایحه اولویت دار به خاطر این طرح از دستور کار خارج شده است؟
نمایندگان معترض حتی ادبیات اعتراض به زبان حقوقی یا سازمانی را نیز نمی دانند و کلا هر چیزی که مخالف طبعشان باشد با ادبیاتی واحد مخالفت می کنند.
نمایندگانی که در طول 4 سال نمایندگی حتی یک نطق نداشته اند و یا در پیش نویس یک طرح شرکت نکرده اند الان شده اند دلسوز مردم و مشکلات مملکت؟!!!!!!
خدا رو شکر که مجلس 10 ام به پایان رسید
امیدوارم هیچوقت چنین مجلسی تکرار نشه
قانون انتخابات انحصاری است و باید نو و شفاف تصویب شود و مسلما به رد شدگان هم ربط دارد.
نویسنده گرامی توجه کنید راه حل و علت مشکلات همین افرادی هستند که با این روش ها وارد یا از گردانه خارج می شوند بنابراین اتفاقا بسیار هم اولویت دارد.
عوض گله نداره
شما چرا سوختین !
با سلام
اگر امروز نمایندگان به هر دلیلی قرار است به یک معضل اساسی رسیدگی کنند باید آن را ارج نهاد و به بهانه درگیر بودن کشور به ویروس و یا تشخیص ضرورتهای دیگر مانع آن نشد. چونکه از این مجلس هیچ کاری بر نیامد که اگر در واپسین لحظات حیاتش همین یک کار را هم انجام دهد جای شکرش باقیست ، از طرفی با توجه به طیف مجلس آینده و درگیریها و اولویت های پیش روی آن امیدی به طرح و اصلاح روند انتخابات در کشور نمی توان داشت.
بدترین دوره مجلس که کارنامه سیاهی داشته همین مجلس بی مسئولیت بود، انواع و اقسام تخلفات ریز و درشت و بی توجهی ها به نظرات نخبگان در همین دوره بود إن شاء الله بزودی پایان آنرا جشن بگیریم
پاسخ ها
آدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
حالا صبر کن مجلس بعدی شروع بشه اگه با چراغ دنبال همین نماینده های مجلس دهم نگشتید.تابناک این جمله منو لطفا"یک گوشه ای یاداشت کن سال دیگه همین موقع مصداق پیدا میکنه
تابناک جیره خوار
علیرغم این نظرات مخالف، کلیات طرح رای آورده که نشاندهنده همراهی اکثریت نمایندگان است
تابناک ؟ سلام . شما چرا دل نگرانی و دغدغه داری ؟ الان نمایندگان از حق ملت و حقوق مردم دفاع کردند . شما فکر کن کرونا وجود نداشت . مگر تصویب قانون انتخابات به درخواست نهادها بالاتر از مجلس نبود .؟ مگر نمایندگان با این طرح از حق خود دفاع نکردند ؟ در حقیقت از عصاره ملت دفاع کردند . کلا انقلاب برای این بود که مجلس در راس امور باشد و دستگاهی بالاتر از مجلس نباشد . اگر عیر ازاین هست شمای تابناک بگو که هدف محدود و محصور کردن قدرت بالتتر از مجلس نبود پس چی بود . چرا تحلیل درستی به مخاطب نمیدی ؟
برای پایان دوره این نماینده هامون!!! لحظه شماری می کنیم
اولویت اصلی کشور چیست که نمایندگان مجلس بخاطر منافع شخصی و نادیده گرفتن منافع ملی ......واقعا منافع ملی ابنقدر ارزش دارد ؟ از کی ارزش داشت ؟ کی رای مردم مورد احترام بود . از خواب غفلت بیدار شین . مجلس باید جلوی پرواز به چین را میگرفت ؟ انوقت کسی حرف مجلس را گوش میداد . چرا اینقدر فرافکنی میکنید ؟ چرا مسایل را با هم قاطی میکنید . گرانی چه ربطی به اصلاح قانون دارد ؟ بهرحال مشکل بیکاری چه ربطی به دوبت و مجلس دارد که اینقدر اب را گل الودمیکنید . وقتی پوزه جهان کفر رو به خاک میمالی نتیجه همین بیکاری و تحریم و گرانی و فقر هست
این لایحه که کاملا منطقی به نظر میرسه!
اقای همتی توضیحی از وضع بازار ولار بدید.
خالی بازان خیلی دارن خوش می گذارانند.
دکتر. دکتر. چون می دونم دوستی داری همه اینو بهت بگن منم گفتم.
تابناک محترم چه ایرادی دارد که نواقص انتخابات رفع بشه و دیگر نمایندگانی مثل مطهری و صادقی که واقعا درد مردم را می گویند رد صلاحیت نشوند
حرکت در مسیر دمکراسی همواره مهم است حتی در شرایط جنگی، بدین دلیل که دمکراسی و رجوع به عقل جمعی در شرایط سخت و اظطرار بهتر کشور را از مشکلات عبور میدهد.
تابناک کم کم داری بر میگردی سر خط ، مبارک است ، هر وقت دست از فتنه و فتنه گران برداری جای شکرش باقی است .
اخه تابناک جان نمایندگانی که خودشون از طریق رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان شانس حضور در مجلس و قانونگذاری یرای مردمی که 58 درصدشون تو انتخابات شرکت نکردند پیدا کرده اند هیچ وقت به این فکر خواهند کرد که قانون انتخابات را اصلاح کنند و نظارت های شورای نگهبان را کمی منطقی تر کنند که میگی مجلس یازدهم وقت کافی داره برای اینکار. ولی جالبه که نمایندگان فعلی چرا تازه الان فهمیده اند که این قانون مشکل داره احتمالا به خاطر اینه که هیچ وقت فکر نمی کردند چوب نظارت بی منطق شورای نگهبان به اونها هم اصابت کنه.
سلام
چه اشکالی دارد که با تهیه کنندگان گزارشات کذب برخورد شود؟
تصویب قانون با هر فوریتی وظیفه نمایندگان در مجلس شوراست. بهترین اشخاص تصمیم گیرنده، نمایندگان هستند.
ایشان وکیل ملتند و هر چه صلاح بدانند تصویب میکنند. شورای نگهبان هم بر مصوبات ایشان نظارت می کند.
در این برهه نمایندگان در مورد کرونا چه کاری از دستشان بر می آید؟
هر کاری بخواهند بکنند، وتو خواهد شد.
امیدوارم این متن را منتشر کنید.
شما از چی ناراحتی؟؟؟؟؟؟
همه وقتشون رو هم بذارت برای کرونا باز میفرمایی که عجب مجلسی به هیچی غیر از کرونا فکر نمیکنه؟
آیا بد هست که انتخابات یک سازوکار مناسب داشته باشد؟
بعد به قول خودت یک مجلس ناکارآمد حداقل ی کاری بکنه بد نیست که؟
البته ما کارآمدی در مجلس های قبلی هم ندیدم...
پس چی فکر کردی وقتی عده ای از اینها با همکاری دولت مدام در این مدت داشتند علیه نهادهای قانونی می کوبیدن نگو اینکه نقشه همین بوده فضا را مهیا کنند و خنده دارش هم این بود که بعد از یک ماه و خرده ای تعطیلی مجلس راست رفتند سراغ این!!!!!
انتخابات یعنی:
ما فقط در انتخابات شرکت کنیم و آنها هرکسی را دلشان خواست دیروز اعلام کنند
البته از بین کسانی که شورای نگهبان پسندید
والسلام
مجلسی که تشریفاتی باشه هر نه نه قمری بهش توهین کنه
جدی؟
به اسب شاه گفتند یابو؟
وقتی شفافیت ارا وجود نداره هر کاری که دلشون میخواد میکنند دیگه. یکی بهشون یادآوری کنه پولی که میگیرن بابت خدمت به ملت هست
مردم با رای ندادن حداکثری مردم فهموندن باید در این مجلسی که تخلف توش هست رو باید گل گرفت این قانون ها هم به درد هیچی و هیچ کس نمیخوره.
مغلطه نکنید. قانون انتخابات مشکل دارد و هر کسی برای اصلاح ان تلاش کند جای احترام دارد. نکته دیگر این است که اگر چه کارنامه نمایندگان قابل دفاع نست ولی انها فقط باعث نشدند که مجلس از راس بیاد پایین.
هدف عقده گشایی یا هرچه باشد باید با چنین قوانینی جایگاه مجلس و منتخبین مردم را بالا برد تا با هر بهانه ای کاندیداها را ردصلاحیت نکنند.هر بار که خواستند کاری به نفع مردم و آزادی انجام دهند بهانه آوردند.مثل آزادی مطبوعات ، قوانین دوقلو، استیضاح وزیر کشور بخاطر بنزین و...اینها کلاً از نمایندگان واقعی مردم می ترسند
تابناک دیگه شورش رو در آورده ... "عقده گشایی نمایندگان رد صلاحیت شده" یعنی چی؟ ادب ندارید، یا فکر میکنید که کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان بطور مغرضانه رد صلاحیت شدند، باید پیروز میدان انتخابات می شدند؟
امیدوارم کامنت من رو چاپ کنید تا مردم بدونن که تابناک علیرغم موضع به ظاهر بیطرفانه، عملا بلندگوی جناح انحصار طلب و تمامیت خواه شده است
تابناک تو هم مثل حسین کیهان حتی به نماینده ها اجازه حرف زدن هم نمی دی که حداقل یک جای قانون را اصلاح کنند یا از سلیقه ای بودن مسخره دربیارند.
مقاله عجیبی نوشتی. خوب می خواستی نماینده ای بیاد اعتراض کنه که الآن تایید صلاحیت شده، تا دفعه بعد رد صلاحیت بشه؟ مگر قرار نیست کسی اعتراض کنه که بهش ظلمی شده؟ چه کسی دیگه ای باید اعتراض کنه پس؟ اتقاقاً همین که شما برآشفتی، نشون میده که وقتش الآن بوده. بس کن برادر، بس کن. این مقاله توی اسلوب شما نبود. آیا کسی نباید بپرسد چرا من صلاحیت ندارم؟ آیا نباید کسی که بدون مدرک به کسی دیگر تهمت میزند در دادگاه پاسخگو باشد؟ حواست هست چه نوشتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
رد صلاحیت شده ها از طریق قانونی نمی پرسند چرا؟ چون جواب را خوب میدانند. و اگر قرار شود به چرای آنها پاسخ داده شود آبرویشان از این هم بیشتر میرود .لذا فقط از راه شلوغ کاری رسانه ای و جو سازی اعتراض میکنند.
تازه باورم شد قدرت فساد میاره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ای کاش یک طرحی تصویب میکردند بگن توی این چهار سال چه مشکلی از مردم کم کردند !!!
توی این 4 سال چقدر پول و سرمایه این ملت را هدر دادند ؟؟؟؟
توی این 4 سال چند تا از فامیل ها و دوستانشان جزو مدیران شدند؟؟؟
توی این 4 سال چقدر به مال و ثروتشان اضافه شد ؟؟
توی این 4 سال چقدر یاد گرفتن با فقیران بشینند؟؟؟
توی این 4 سال چقدر مفید بودند که مفید باشند ؟؟
بهترین راه برای انتخاب نمایندهٔ مجلس این است که شوراهای شهر و روستای هر استان تعداد نمایندگان استان را انتخاب کنند ؟ تا نمایندگان حداقل پاسخگوی شورای استان باشند ،و اگر هر نماینده ای توان انجام وظیفهٔ قانونی خود را نداشت همان شورای استانی ایشان را از نمایندگی خلع ،و فرد دیگری را انتخاب میکنند ،و دیگر اینکه اینهمه امتیاز به نماینده ندهند ؟، در پایان دورهٔ‌نمایندگی هم برود سر شغل سابق بدون هیج امتیازی ؟،
گفتند گزارش کذب نگفتند گزارش واقعی ، بعضی ها که میسوزند و میگن چرا تصویب کردین معلومه چه کارها که پشت سر کاندیداها نکردند و با همین کذب و دروغ ها رقبا را در کردند و خودشون به ناحق نشستند پشت صندلی مجلس و جاهای دیگه حالا کرونا کرونا میکنن
بیخود ،و بی اثر بودن مجلس دهم ،، و شورای پنجم تهران ، آنچنان زیانی به مردم ایران ،، و تهران وارد کرده است که سالیان متمادی قابل جبران نیست ؟
فقط با اصلاح قانون اساسی و حذف ولایت فقیه مشکلات مملکت حل خواهد شد.
اقای جعفرزاده 7سال وااماه خواب بودی که یکماه مانده به پایان دوره مجلس وردصلاحیتتان میخواهید انتخابات را اصلاح کنید باتوجه به اینکه مردم درگیر بیکاری ووبدنبال لقمه ای نان هستند وشما بدنبال مقام . خجالت اور است
به هر حال فردی که به مجلس میرود (منظورم آنهایی هستند که تا حدودی صادق و منصف هستند) همیشه این عذاب وجدان را دارند که چه کاری برای مردم کشور انجام داداند؟ آیا اشکالاتی را دیده اند و نگفته اند ؟ و یا با سکوت خود خواسته های نادرست صحنه گردانهای را برآورده کرده اند و این بلاتکلیفی ناشی از شیوه انتخابات در کشور است که نمایندگانی که به مجلس می روند 80 درصد منتخب شورای نگهبان در کشور هستند و احتمالا 20 درصد مردم و باید این بلاتکلیفی رفع شود یا شورای نگهبان خودش همه نمایندگان را انتخاب یا به شیوه درست به مردم واگذار کند بنده بارها در انتخابات شرکت کرده ام و دیگر برایم مهم نبوده که به چه شخصی رای می دهم چون هیچ شناخت درستی از هیچ کدام از آنها نداشته ام و در انتخابات اخیر تهران بجای 30 نفر به 3نفر بیشتر رای ندادم .
وقتی مردم بخاطر ضعف عملکرد عده ای بهشون رای نمیدن حالا هی بیان قانون رو اصلاح کنن آقایان یک تا ده نفر اول تهران در دور قبل الان چندم شدن تو تهران؟ نکنه رد صلاحیت شدن ؟!!
چنان می گویید اکثریت ردصلاحیت شدگان که آیه ازآسمان آمده که واین هاراردصلاحیت کرده وعده ای راتایید کرده خوب بی انصاف هرنماینده ای که جرات انتقاد به خودش بدهد به دلایل آهی ردمی شود اگرمدرس هم فعلا نماینده بود وبرخلاف میل حاکمیت انتقادی کرد ردمی شد
خخخ.
85 درصد رای ندادن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی