بازدید 10653

چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۶ برابر افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می دهد چاقی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را بدون درنظر گرفتن فاکتورهای ژنتیکی، حداقل ۶ برابر افزایش می دهد.
کد خبر: ۹۷۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 19 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک به بررسی رابطه چاقی، فاکتور ژنتیکی و سبک زندگی نامطلوب با دیابت نوع۲ پرداختند.

مطالعه شامل ۴۷۲۹ فرد مبتلا به دیابت نوع۲ بود که به طورمیانگین ۱۴.۷ سال تحت نظر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۶.۱ سال بود.

در مجموع، ۲۱.۸ درصد تمام شرکت کنندگان در دسته بندی چاق، ۴۳.۰ درصد در گروه دارای اضافه وزن و ۳۵.۲ درصد با وزن نرمال قرار گرفتند؛ ۴۰ درصد شرکت کنندگان دارای سبک زندگی مطلوب، و ۳۴.۶ درصد دارای سبک زندگی متوسط و ۲۵.۴ درصد دارای سبک زندگی نامطلوب بودند.

محققان دریافتند در مقایسه با افراد دارای وزن نرمال، افراد چاق تقریباً ۶ برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به دیابت نوع۲ روبرو بودند و این ریسک در افراد دارای اضافه وزن ۲.۴ برابر بود.

درحالیکه افراد دارای فاکتور ژنتیکی دیابت نوع۲ در مقایسه با افراد فاقد این فاکتور، فقط دو برابر بیشتر با ریسک ابتلاء به دیابت مواجه هستند.

نتایج این مطالعه، بیانگر این موضوع است که پیشگیری از دیابت نوع۲ از طریق کنترل وزن و سبک زندگی امکان پذیر است و حتی تأثیر چاقی در ابتلاء به این بیماری پیشگام همه فاکتورهای دیگر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار