بازدید 7894
۴

جشنواره جهانی فجر به سرنوشت جشنواره کن دچار می‌شود؟

جشنواره کن تا زمان نامشخص به حالت تعلیق درآمد و اعلام شد، بخش‌های جنبی هفتاد و سومین جشنواره فیلم کن نیز برگزار نخواهد شد؛ وضعیتی که می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند و اگر شرایط برای برگزاری جشنواره‌ها تا نیمه دوم سال عادی نشود، یا جشنواره‌ها باید لغو شوند و یا یک فصل فشرده دست‌کم برای جشنواره‌های کن و ونیز خواهیم داشت.
کد خبر: ۹۷۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶ 18 April 2020

جشنواره جهانی فجر به سرنوشت جشنواره کن دچار می‌شود؟تداوم وضعیت کرونایی در سطح جهان، رویدادهای سینمایی را تحت تاثیر قرار داده و پس از تعویق برگزاری جشنواره کن تا زمان نامشخص، این وضعیت پیش‌روی جشنواره جهانی فجر است، چون حتی اگر کرونا کنترل و اجتماعات آزاد شود، بسیاری از سینماگران ترجیح می‌دهند تا برقراری محیط کاملاً امن در اجتماعات حاضر نشوند و یا برای حضور در چنین اجتماعات اقدام به سفر نکنند و این رویکرد، برگزاری جشنواره‌ها را بسیار دشوار می‌سازد.

به گزارش «تابناک»؛ شیوع ویروس کرونا باعث شده قریب به اتفاق رویدادهای مهم در مسیر لغو قرار گیرد و سرنوشت بسیاری از رویدادهای مهم هنری نیز در سایه‌ای از ابهام میان تغییر زمان و لغو برای سال پیش ‌روی قرار گرفته است. جشنواره برلین که در دهه نخست اسفند نود و هشت و همزمان با اوج‌گیری‌ نگرانی‌ها نسبت به کرونا برگزار شد، وضعیت عجیبی داشت و هرچند عموم نسبت به شدت خطر کرونا آگاهی نداشتند، بسیاری از سینماگران به جشنواره هفتادم برلین نیامدند و کاخ این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین به مراتب خلوت‌تر بود.

مدیران جشنواره کن ابتدا از لغو این رویداد سر باز زدند و تاکید کردند زمان طولانی تا برگزاری جشنواره وجود دارد و می‌توان نزدیک ایام جشنواره تصمیم‌گیری کرد؛ اما پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از تداوم قرنطینه و ممنوعیت برگزاری اجتماعات تا زمان نامعلوم سخن به میان آورد، جشنواره کن تا زمان نامشخص به حالت تعلیق درآمد و اعلام شد، بخش‌های جنبی هفتاد و سومین جشنواره فیلم کن نیز برگزار نخواهد شد؛ وضعیتی که می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند و اگر شرایط برای برگزاری جشنواره‌ها تا نیمه دوم سال عادی نشود، یا جشنواره‌ها باید لغو شوند و یا یک فصل فشرده دست‌کم برای جشنواره‌های کن و ونیز خواهیم داشت.

جشنواره جهانی فجر به سرنوشت جشنواره کن دچار می‌شود؟

این فشردگی و همزمانی، مشروط به آن است که اساساً در ۲۰۲۰ جشنواره‌های بین المللی فیلمی مهمی برگزار شود، می‌تواند بر سایر جشنواره‌ها نیز تاثیر بگذارد، چون اغلب جشنواره‌های فیلم معمولاً با فاصله از جشنواره‌های کن، برلین و ونیز اقدام به زمانبندی می‌کنند تا تحت تاثیر این رویداد‌ها قرار نگیرند و مهمانان‌شان میان این جشنواره‌ها مجبور به انتخاب نشود. جشنواره جهانی فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً چنین ملاحظاتی درباره رویداد بین الملل سینمای ایران نیز لحاظ می‌شود تا شاهد حضور حداکثری سینماگران مطرح جهان در ایران باشیم.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد بین المللی سینمای ایران که در ابتدا قرار بود به روال سال‌های پیشین ۲۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت نود و نه برگزار شود، در نهایت تخمین زده می‌شد با فروکش کردن آثار بیماری کرونا در تابستان برگزار شود، اما با توجه به تداوم شیوع کرونا، برگزاری آن دشوار خواهد بود. حتی اگر این وضعیت نیز رفع شود، بعید است بتوان جشنواره را به شکل طبیعی و با حضور گسترده مهمانان خارجی برگزار کرد و این تقدیر در انتظار همه فستیوال‌های جهان در سال جاری است و گریزی از آن نیست.

بنابراین، شاید در شرایط کنونی، تقدیر چنین باشد که فعلاً فقط صبر کرد و منتظر تثبیت وضعیت بود و امید داشت تا پایان تابستان کرونا و از آن مهم‌تر، وحشت مداوم در دوران پساکرونا کاهش یابد و بتوان برنامه ریزی کرد. این برنامه‌ریزی علاوه بر جشنواره‌های بین المللی، باید رویداد‌های داخلی نظیر جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره سینماحقیقت را نیز در آن لحاظ کرد؛ رویداد‌های داخلی که «تابناک» به ملاحظات برگزاری‌شان در سال جاری خواهد پرداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مگر سرنوشتی هم داشته؟
خدار رو شکر ما که تو ایران فیلم یا سریال بدرد بخور داریم این مثلا جشنواره که همه چیش کپی از جشنواره های خارجی شده شبیه جشنواره مدو لباس هست و حرف هایی که زده میشه ادم یاده چال میدون میوفته.
وقتي مردم اعصاب وروان واقتصاد نداشته باشند هيچ چيز برايشان مهم نيست از جان بالاتر كه نداريم به خاطر غم نان كرونارا برجان خريديم بيرون امديم
خیلی جالبه جشنواره کن را در یک ترازو با جشنواره زجر میگذارید !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار