بازدید 11886

مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکیسنون در منزل

بیماری پارکینسون یک بیماری پیشروند عصبی است که بر روی حرکات فرد تاثیرگذار است اما می تواند بر روی شناخت نیز موثر باشد. در این افراد فعالیت هایی مانند راه رفتن، صحبت کردن و حتی پلک زدن نیز به کندی انجام می شود.
کد خبر: ۹۷۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 18 April 2020

بیماری پارکینسون یک بیماری پیشروند عصبی است که بر روی حرکات فرد تاثیرگذار است اما می تواند بر روی شناخت نیز موثر باشد. در این بیماری با تخریب سلولهای عصبی، دوپامین که وظیفه انتقال پیام های عصبی را بر عهده دارد ترشح نمی شود. با کاهش ترشح دوپامین زمان و چگونگی حرکت بدن دچار اختلال می شود و به همین دلیل توان ماهیچه های بدن کاهش پیدا می کند. در این افراد فعالیت هایی مانند راه رفتن، صحبت کردن و حتی پلک زدن نیز به کندی انجام می شود.

مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکیسنون در منزل

مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون در منزل:

مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون برای اعضای خانواده بسیار سخت است و با پیشرفت بیماری سختی ناشی از مراقبت بیشتر نیز می شود. مراقبین سالمند نقش موثری در کمک به سالمندان دارای پارکینسون دارند. گزارشات و نکته هایی که آن ها عنوان می کنند می تواند کمک بزرگی به سالمند در زمینه بهبود رفاه و سلامت آن ها کند.

در مراحل ابتدایی بیماری سالمندان بیشتر از مراقبت های کلینیکی و پاراکلینیکی نیاز به حمایت عاطفی دارند. علائم و نشانه واحدی برای تمامی سالمندان مبتلا به پارکینسون وجود ندارد و علائم می تواند از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. اما برخی از نشانه ها مانند لرزش، سفتی عضلات و کاهش سرعت در فعالیت ها از شایعترین نشانه های پارکینسون است.

این علائم با پیشرفت بیماری تشدید می شوند و باعث بروز اختلالاتی در عملکرد سالمند برای انجام فعالیت های روزمره زندگی می شوند. با پیشرفت بیماری میزان اضطراب و بروز اختلالات ارتباطی نیز بیشتر می شود.

مراقبین سالمندان متخصص در کمک به سالمندان دارای پارکینسون نقش بسزایی ایفا می کنند. این افراد با آگاهی از روند بیماری و مطلع بودن از ماهیت پیشرونده آن نیاز های سالمندان را پیش بینی و به رفع آن ها می پردازند.

مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکیسنون در منزل

در مراحل پیشرفته بیماری انجام فعالیت های بسیار ساده مانند لباس پوشیدن نیز برای سالمندان غیر ممکن می شوند. در این افراد قدم زدن به آهستگی صور می گیرد، عدم تعادل منجر به سقوط مکرر در سالمند می شود. مراقب سالمند باید دارای روحیه امید بخش و صبور باشد و با عشق  و آرامش به سالمند کمک کند.

پرستار سالمند چگونه به سالمند مبتلا به پارکینسون کمک می کند؟

مصرف منظم دارو ها: مصرف داروی سالمند در این بیماری برای کنترل علائم بسیار حساس است و مراقب باید در ساعات دقیق و مشخص دارو را به سالمند بدهد . در غیر این صورت با تاخیر هرچند اندک در زمان مصرف دارو علائمی مانند سفتی عضلات و لرز به شدت تشدید خواهند شد.

بررسی فعالیت فیزیکی و فیوزیوتراپی سالمند: جدید ترین تحقیقات نشان می دهند که ورزش در سالمندان مبتلا به آلزایمر به اندازه مصرف دارو موثر است.

ورزش به تقویت عضلات و مفاصل کمک می کند و از طرفی انجام فیزیوتراپی نیز به سالمند کمک می کند تا استقلال خود را حفظ کند. بنابراین انجام فعالیت ورزشی منظم و موثر و همچنین برنامه ریزی جلسات فیزیوتراپی می تواند به سالمند در بهبود وضعیت سلامتی کمک کند.

توجه به علائم و نشانه ها: یک مراقب سالمند مجرب باید به کوچکترین تغییرات در وضعیت سلامتی سالمند حساس باشد و فورا آن ها به پزشک گزارش دهد. این علائم شامل تشدید هریک از علائم بیماری است. اگر پرستار سالمند علی رغم مصرف منظم داروها، شاهد شدت یافتن علائم پارکنسون در سالمند باشد باید آن را با پزشک در میان بگذارد تا در نوع دارو و یا میزان دز مصرفی آن تغییرات لازم را انجام دهند. از جمله علائمی که باید به پزشک گزارش داده شود شامل لرزش غیر قابل کنترل، سفتی و اختلال در حرکت اندام ها، مشکل در راه رفتن، بلعیدن و یا صحبت کردن است.

مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکیسنون در منزل

توجه به تغییر روحیه: افسردگی در سالمندان مبتلا به پارکینسون بسیار شایع است و علاوه بر آن استرس و اضطراب و انکار در این افراد به وفور مشاهده می شود. در صورت مشاهده این رفتارها در سالمند باید پزشک سالمند در جریان قرار گیرد و در صورت تشخیص پزشک داروهای ضد افسردگی برای سالمند تجویز شود.

توجه به اختلالات خواب: داروهای مصرفی در بیماری پارکینسون می تواند منجر به خواب بیش از اندازه در طول روز و در نتیجه بیداری شبانه در سالمندان شود. مراقبین باید زمانبندی مناسبی منظمی برای ساعات خواب سالمند در نظر بگیرند و تغییرات الگوی خواب او را به پزشک اطلاع دهند. همچنین انجام فعالیت های روزانه موجب خواب بهتری در طول شب برای سالمند خواهد شد.

تهیه رژیم غذایی مناسب: در رژیم غذایی سالمندانی که به پارکینسون مبتلا هستند باید انواع ویتامین ها و مواد معدنی گنجانده شود. مصرف سبزیجات، غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر، نان سبوس دار، پروتیئن و ماهی  از جمله مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی این سالمندان گنجانده شود. مصرف مواد غذایی قندی و نوشیدنی های شیرین می تواند با تاثیر منفی بر سیستم ایمنی علائم پارکینسون را تشدید کند.

لازمه ی مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون یک شبکه پشتیبانی متخصص است. ارائه خدمات تخصصی به سالمند علاوه بر کاهش میزان استرس و اضطراب سالمند به افزایش سطح رفاه خانواده نیز کمک می کنند.

خانواده ها می توانند برای بهبود کیفیت سالمندان خود از مراکز ارائه خدمات در منزل استفاده کنند. این مراکز به دلیل اهمیت مراقبت از سالمندان در منزل پراستاران و مراقبین متخصص خود در حوزه سالمندی را به خانواده معرفی می کنند و به صورت شبانه روزی از خانواده در صورت نیاز پشتیبانی به عمل می آورند. مرکز زندگی برتر با خدمات پرستار در منزل(پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار) با خدمات تخصصی خود تمام گروه های سنی را پوشش می دهد .

برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر به ادرس https://www.zendegiebartar.com/ مراجعه کنید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل