بازدید 34121

چرا اکران آنلاین فیلم‌ «خروج» ابراهیم حاتمی کیا شکست خورد؟

بیستمین فیلم بلند داستانی ابراهیم حاتمی کیا در شرایطی آنلاین در ویدیوکلوپ‌های اینترنتی عرضه شد که این فیلم به سرعت قاچاق شد و نسخه غیرمجاز آن سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و همان گونه که انتظار می‌رفت، این پروژه شکست خورد اما چرا عرضه این فیلم و اساساً این فرم عرضه فیلم با شکست مواجه می‌شود و انگیزه این فیلمساز از به چنین قماری چه بود؟
کد خبر: ۹۷۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 13 April 2020

چرا اکران آنلاین فیلم‌ «خروج» ابراهیم حاتمی کیا شکست خورد؟«خروج»، بیستمین فیلم بلند داستانی ابراهیم حاتمی کیا در شرایطی آنلاین در ویدیوکلوپ‌های اینترنتی عرضه شد که این فیلم به سرعت قاچاق شد و نسخه غیرمجاز آن سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و همان گونه که انتظار می‌رفت، این پروژه شکست خورد اما چرا عرضه این فیلم و اساساً این فرم عرضه فیلم با شکست مواجه می‌شود و انگیزه این فیلمساز از به چنین قماری چه بود؟

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «خروج» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با وجود برخورداری از سوژه ملتهب در اجرا لحن آرامی دارد؛ روایتی از کشاورزانی که آب مسموم محصول پنبه‌شان را خراب می‌کند و پس از بی‌نتیجه ماندن اعتراض‌شان، با تراکتور به سمت تهران می‌آیند تا اعتراض‌شان را مستقیم به رئیس جمهور بگویند و در نهایت همه چیز با دیدار رئیس جمهور تمام می‌شود. این روایت حتی پیش از نمایش فیلم در جشنواره سی‌و‌هشتم فجر لو رفته بود و تماشاگران حرفه‌ای نیز به تماشای فیلمی می‌نشستند که داستانش را می‌دانستند اما تصور می‌کردند لحن تندی داشته باشد که نداشت.

در این فیلم سینمایی که پیش از لو رفتن داستانش، تصور می‌شود اثری شبیه به «گزارش یک جشن» و اعتراضی مردم خطاب به کارگزاران ارشد نظام باشد، فرامرز قریبیان و پانته‌آ پناهی‌ها، قهرمانان این فیلم و جهانگیر الماسی، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی، مهدی فقیه، رامین پورایمان، محسن صادقی‌نسب، آتش تقی‌پور، اکبر رحمتی و حمید ابراهیمی دیگر کاراکترهای داستان بیستم حاتمی کیا بودند که مقابل دوربین وحید ابراهیمی بازی کردند و عماد خدابخش نیز این اثر را که موسیقی‌اش بر عهده کارن همایون‌فر بود، تدوین کرد.

چرا اکران آنلاین فیلم‌ «خروج» ابراهیم حاتمی کیا شکست خورد؟

با توجه به سوابق، تصور می‌شود فیلم تازه حاتمی‌کیا نیز اکران یک یا اکران دو نوروزی را بگیرد؛ اما شرایط به سمت و سویی رفت که بهترین اکران‌های سال بر اثر کرونا به محاق رفت و چه بسا این وضعیت تا تابستان نیز تداوم داشته باشد و حتی با بازگشایی سالن‌های سینما نیز مردم به شکل طبیعی ریسک تماشای فیلم در سالن‌ها را به جان نخرند و یک سال وحشتناک را در پیش داشته باشیم. در نهایت همین مسائل و برخی موضوعات دیگر باعث شد ابراهیم حاتمی کیا تصمیم گیرد فیلمش را در قالب اکران آنلاین در ویدیو کلوپ‌های اینترنتی یا همان «وی او دی / VOD‌» ها عرضه کند؛ اقدامی که برای هر ناظری با اندک قدرت تحلیل مشخص بود، شکست خواهد خورد و انتظارات صاحبان فیلم برآورده نمی‌شود.

بخشی از دلایل شکست این طرح نیز به ساختار اکران آنلاین در ایران و بخشی دیگر به خود فیلم بازمی‌گشت. از مهم‌ترین دلایل ساختاری اکران آنلاین این است که اساساً امکان جلوگیری از دانلود یا ضبط فیلم از نسخه در حال نمایش در مدرن ترین پلتفرم‌ها نظیر نتفلیکس نیز وجود ندارد و در هر سامانه‌ای در سراسر دنیا فیلم‌ها عرضه و نسخه باکیفیت آن طی چند ساعت در شبکه‌های مختلف دانلود غیرمجاز عرضه می‌شود. البته قوانین کپی رایت که در کشورهایی غربی وجود دارد، ریسک دانلود وسیع و پیاپی از مسیرهای غیرقانونی را بالا می‌برد و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند خودشان را در معرض این ریسک قرار ندهند، در غیر این صورت می‌توانند به سادگی از مسیرهای غیررسمی به اثری که می‌خواهند دست یابند.

چالش دیگر قیمت گذاری اشتباه برای یک محصول است. در هیچ پلتفرم حرفه‌ای، یک محصول از سایر محصولات جدا نمی‌شود و با یک قیمت گذاری متفاوتی فروخته نمی‌شود، بلکه پلتفرم محصول را می‌خرد و در کنار دیگر محصولات به عنوان بخشی از محصولاتی که در قبال خرید اشتراک به مشترکانش عرضه می‌کند، ارائه می‌دهد. اینکه حتی مشترکان ویدیوکلوپ‌های اینترنتی داخلی مجبور به خرید این محصول به صورت مجزا به قیمت دوازده هزار تومان باشند و فقط شش ساعت یا بیست و چهار ساعت بتوانند آنچه خریده‌اند را تماشا کنند، فاقد منطق اقتصادی است و انگیزه را برای دانلود غیرقانونی افزایش می‌دهد.

فراموش نکنیم یکی از دلایلی که برخی اشتراک این پلتفرم‌های ایرانی پخش فیلم و سریال را می‌خرند، عرصه ارزان فیلم و سریال‌ها و اینترنت رایگان یا نیم‌بهاست، در غیر این صورت، قطعاً گروهی همین محصولات را نیز از تلگرام و دیگر بسترها دانلود می‌کردند و مشترک این پلتفرم‌ها نمی‌شدند. با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی، رقم دوازده هزار تومان بالاست و آنهایی که با چنین محاسباتی اشتراک این ویدیوکلوپ‌های اینترنتی را می‌خرند، ترجیح می‌دهند سراغ سایر بسترها بروند.

در کنار همه اینها باید در نظر گرفت، بر اساس آخرین ارزیابی‌های «تابناک»، خود فیلم نیز اساساً ظرفیت فروش آنلاین بالا نداشت. نه با یک کمدی طرف هستیم که تماشاگر را مشتاق به دیدن کند، نه یک اکشن جذاب پیش ‌روست و نه یک تریلر پرکشش را پیش روی داریم؛ حتی یک درام پرتعلیق نیز پیش روی تماشاگر نیست. از این منظر فیلم «خروج» در صورت اکران طبیعی در سالن‌های سینما نیز مسیر دشواری را پیش ‌روی داشت. با این اوصاف مشخص بود که اکران خروج در بستر آنلاین، فرجامی جز این نخواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۵
نبود قانون كپي رايت بلاي توليد كنندگان فرهنگي هنري شده است وقتي صدا وسيما خودش از كانالهاي خارجي بدون كپي رايت برداشت ميكند وضعيت درست نخواهد شد
چرا شکست خورده!

افراد زیادی هستند که با وجود توضیع غیرقانونی، برای تماشای این فیلم پول پرداخت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
این دوستمون درست میگه...تازه خیلی از مردم هستن که غیر قانونی دانلود میکنن ولی بعدش پولشو میدن بخصوص کافیه که یکی از عوامل فیلم شروع کنه به خواهش کردن و احساسی کردن جریان...خیلیا میرن پولشو میدن چون اینجا ایرانه و ایرانی جماعت خوبی اش بر بدیش میچربد...مطمئنم اگر یک غربی در ایران بود با این خلا قانونی رحم به صغیر و کبیر نمیکرد
در نهایت در مورد شخص خودم باید بگم که بجز چند استثنا در مورد فیلمهای مستند هیچ فیلمی رو نمیخرم و اول دانلود میکنم بصورت غیرقانونی و اگر ارزش داشت پول آن فیلم را میپردازم . اقرار میکنم که کار ناپسندیست ولی درمورد نود درصد فیلمهای داخلی خودمان عذاب وجدان که نمیگیرم هیچ تازه مطمئنم اگر به عدالت بود مجموعه ی کسانیکه در تهیه ی آن فیلم مسئول هستند به بنده و همه ی مخاطبان کلی بدهکارن...چون هم وقت مارا گرفتن و هم اعصابمان را خورد کردن و هم از زندگی در ایران ناامیدمان کردند و قص علی هذا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
اصلاً وجدان آدم راضی نمی شود که بصورت غیرقانونی دانلود کند.اگر ما مرتب از قانونگرایی غرب تعریف می کنیم پس باید خودمان هم مجری باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
امثال مسعود ده نمکی و مرحوم سلحشور و حاتمی کیا و شریفی نیا و مجیدی و دری و پروانه معصومی
خود این عکس بیش از هر چیز آدم را رم می دهد!!!! مثل اینکه آن را عمدا به این زشتی درست کرده اند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
من از فیلیمو فیلم را دیدم فیلم بسیار عالی است. گریم هم قرار بوده یک کشاورز آفتاب خورده جنوبی را نشان بدهد
ما که ۱۲۰۰۰ تومان دادیم و دیدیم. فیلم خوبی بود
خیلی خوب بود من دیدم. البته فکر نمی کردم انقدر اثر جذاب باشی. من فیلم ایرانی معمولا نگاه نمی کنم.
به نظرم 12 هزارتومن عددی نیست که آدم خودش رو درگیر سایت های اسپم فیلم کنه.
حاتمی کیا از اون موقع که با بدنه ی جامعه حرکت نکرد، افت کرد.
کارهاش نه برای مردم و یا دل خودش، بلکه بیش از پیش سفارشی شدند.
البته این را هم در نظر بگیرید که به آقای حاتمی کیا همیشه بهترین زمانهای اکران را اختصاص داده بودند و لذا ایشان دچار این توهم شده بودند که واقعا فیلمهایش پرفروشند.
چون کارگردان: خودی, مردم: بی پول, زیرساخت: افتضاح, تبلیغ کننده :بیست و سی, و بازیگران: دوزاری هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
من تا الان نشنیده ام کسی به آقای قریبیان بگوید دوزاری!
سالیان سال، در کشور ما کتابها و فیلمهای ملتهای دیگر بدون توجه به حقوق آنها (کپی رایت) تولید و پخش شد. حلال حلال بود.
حالا دود این بدآموزی و بداخلاقی در ایران به اصطلاح اسلامی، به چشم خود نویسندگان کتاب و کارگردانان ایرانی میرود.
الان فقط فیلم کمدی خریدار داره

همه یه مدلی درد و رنج دارن و حوصله درد و رنج دیدن ندارن

وقتی هی ساخته بشن این سبک فیلم ها و نیش و کنایه فایده نداشته باشه چه فایده ای داره
این که شما نوشته اید داستان لو رفته و لحن آرام و ... خب تو نمایش سینما و گیشه هم داشته شکست می خورده !
حاتمی کیا که از جیبش خرج نکرده برای ساخت فیلم.دلتون برای تهیه کننده اش نسوزه .پولداره.در ضمن فیلمش مالی نیست که قاچاق دست بدست بشه.تو سینما هم میزاشتن باید مدرسه ها رو اجباری و نیم بها و مجانی میبردن سینما.
تمام فیلم های روز دنیا هم به محض نمایش در سینما ها به شکل قاچاق عرضه می شوند ولی این دلیل نمی شود بگوییم اکران شکست خورده! من که به شخصه از فیلیمو خروج رو دیدم و لذت هم بردم.
ما دیشب با 12 هزار تومان از نماوا به صورت قانونی فیلم را دیدیم. فکر می کنم ضعیف ترین کار آقای حاتمی کیا بود، یعنی شاید اگر ژانر فیلم کودک بود شاید اندکی توجیح داشت این فرم روایت داستانی! یعنی این همه نیروی انسانی، بازیگرهای خوب، جلوه های کامپیوتری زیبا با یک روایت افتضاح هدر رفت. جدا از هدف مقاله شما فکر می کنم اگر فیلم به صورت عادی اکران می شد، پایین ترین استقبال ممکن از فیلم اتفاق می افتاد.
البته شاید هوشمندی تهیه کننده بود که با توجه به این شرایط با بهانه اکران آنلاین آن را سوژه رسانه ها کرد تا محتوای ضعیف فیلم در حاشیه قرار گیرد.
چشمه هنری حاتمی کیا دیگر خشک شده و تمام شده است
و آنقدر در فیلمهایش شعار های نا متعارف و دور از واقعیت میدهد
که به مخاطب بیشتر احساس دیدن زنی با آرایش بسیار غلیظ و زننده و ناشیانه را متبادر میسازد .
و مضافا به اینکه ، برخوردهای خودخواهانه و متکبرانه ایشان در زمان کنفرانس مطبوعاتی فیلمش ، باعث شد
تا شخصا، از اینکه ایشان در این حد تنزل فنی و شخصیتی کرده احساس تاسف کنم.
مگه تهیه کنند بوده؟!
از خود گذشتن برای مردم ،حاتمی کیا شجاعت داره.
طبق معمول تابناک متخصص در همه زمینه ها ! برای همه چی هم نسخه میپیچه سریع !
تازه یکی دو روز بیشتر از شروع این قضیه نگذشته شما چطوری میگید شکست خورد ! وقتی یه اتفاقی هنوز جریان داره و تموم نشده شما خبر از پایانش میدید !
نگران بودجه فیلم های حاتمی کیا نباشید
عالی بود . بنده و خانواده با ۱۲۰۰۰ تومان دیدیم و راضی هستیم.خواهشاً فرهنگ خود را نشان دهید و با خرید آن به چنین پروژه هایی کمک کنیم
۴۰۷ میلیون تو ۲۴ ساعت فروخت ،
مشخصه که تابناک میخاد بکوبه فیلمو، لا اقل از حرکت پخش آنلاین حمایت کنید ... امان از سیاست....
انصافا خیلی فیلم خوبی بود . یکم با بی انصافی مطلب نوشتید!
شکست خورد!؟
بنظرم این جسارت و خلاقیت آقای حاتمی کیا و مجموعه اوج بعنوان تهیه کننده فیلم بود که این حرکت رو برای اولین بار استارت زدن و راه رو باز کردند البته وقتی ویدیو صحبت های آقای حاتمی کیا رو دیدم یاد سریال قهوه تلخ جناب مهران مدیری افتادم که شبیه به همین حرف ها رو برای سریال عرضه شده در شبکه نمایش خانگی(برای اولین بار) زدند و اون زمان راه باز شد برای امثال سریال های شهرزاد، عاشقانه، ممنوعه، نهنگ آبی و حالا هم کرگدن و دل!
ان شاءالله سینمایی خروج هم راه رو باز کرد برای آثار دیگه سینمای ایران و البته افزایش فرهنگ سازی در حق کپی رایت و در اینکه در این راه خودش رو فدا کرد.
با سلام
این یکی از بهترین کارهایی بود امکانات فصای مجازی به مساوات در اختیار تمام مردم ایران قرار داده است . تا خانواده ها با خیالی راحت در کنار هم به تماشای یک فیلم سینمایی روز به پردازند. مشکل اصلی اینست که اگر به همین ترتیب جلو رود سالن های سینمای کشور خالی شده و دچار برشکسنگی خواهند شد و باید یک فکری به حال آنها کرد . این هم مثل همه چیرهای دیگر چاقوی دولبه فضای مجازی است . امید وارم تمام فیلم های روز کشور (در صورت امکان تاتر های جاری روی صحنه)را به این طریق نمایش دهند. شما فکر آندسته از افراد باشید که به هر صورت نمی توانند ار منزل خارج شوند و یا اصولا در شهرستانها دور دست هستند و می خواهند این گونه فثلم ها را ببینند
هنوز یک هفته نشده چطور به این نتیجه رسیدید که شکست خورد؟
صبرکنید......
فعلا که داره خوب فروش میره
سلام
مدیونید فکر کنید که این گزارش تابناک بدون جهت گیری سیاسی و بدون غرض تنظیم شده باشه
حداقل بذارید یه چند روز از اکرانش بگذرد بعد برای تخریب عرض اندام کنید.
فکر میکنم تو شکست خوردی که اینطور داری له له میزنی
بنظرم عالی بود. از بس فیلم های تلخ خیانت و بدبختی و کمدی های ابکی دیدیم واقعا خسته شدیم. داستان متفاوت و عالی. مطمعنم اگه همین فیلم و هالیوود میساخت همینایی ک الان مسخره کردین میگفتین عالی بود. در ضمن شما ب کارگردان جکار دارین فیلمو ببینین . مگه میخواین دو ساعت حاتمی کیا نگاه کنین.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس