بازدید 14946

پشت پرده اهمال کاخ سفید در مقابله با ویروس کرونا

روزنامه نیویورک تایمز براساس منابعی گزارش داد، مقامات بهداشت عمومی آمریکا از ماه ژانویه به ترامپ درباره شیوع ویروس کرونا و لزوم اتخاذ تدابیر محکم برای مهار آن هشدار داده بودند.
کد خبر: ۹۷۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۱ 12 April 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خیلی مفصل به قلم ۶ نفر از خبرنگاران ارشد خود نوشت: دکتر «کارتر مچر» مشاور وزارت امور داخلی کهنه‌سربازان روز ۲۸ ژانویه در ایمیلی به برخی از متخصصان سلامت عمومی آمریکا در دولت و دانشگاه‌های این کشور به آن‌ها هشدار داده بود که در حال حاضر پیش‌بینی وسعت شیوع ویروس کرونا بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد، یک هفته بعد از اولین ثبت ویروس کرونا در آمریکا و ۶ هفته قبل از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت که برای مقابله با ویروس کرونا و نجات ملت اقداماتی اتخاذ کند، دکتر کارتر مچر به مقامات رده بالای سلامتی عمومی این کشور هشدار داده بود که بیدار شوند و برای انجام اقدامات شدید آماده شوند.

وی در این ایمیل که به رؤیت نیویورک‌تایمز رسیده به مقامات گفته: وقتی گفتم مدارس را ببندید شوخی گرفتید، اکنون فریاد می‌زنم که کالج‌ها و دانشگاه‌ها را ببندید.

این گزارش در ادامه افزود: دکتر مچر تنها بود و صدایش به جایی نرسید. در تمام ماه ژانویه که ترامپ مکرراً ویروس کرونا را کم‌اهمیت جلوه می‌داد و تمرکزش روی موضوعات دیگر بود بسیاری از مقامات ارشد کاخ سفید، مشاوران بهداشتی و پزشکی و آژانس‌های اطلاعاتی تهدید را شناسایی کرده و ضمن هشدار درباره آن خواستار اتخاذ اقدامات تهاجمی شده بودند.

این گزارش افزود:، اما سرعت اقدامات رئیس جمهور نسبت به اهمیت خطر موجود پایین بود و به جای آن بر روی اقتصاد، کنترل اظهارات و حرف‌ها و کاهش هشدار‌های مقامات دولت در این زمینه تأکید داشت.

حتی زمانی که ترامپ اولین اقدامات محدود کننده خود را برداشت و در اواخر ژانویه ورود پرواز‌های خارجی از چین را ممنوع کرد، وزارت بهداشت اغلب مجبور بود برای مباحث و ملاحظات سیاسی داخلی رقابت کند و روند تصمیم گیری را برای دریافت مجوز‌های مالی بیشتر از کنگره کُند کند، منابع لازم را دریافت کند و کمبود‌های آزمایشگاهی را به رسمیت بشناسد تا در نهایت به سمت اقدامات محدودکننده بیشتر پیش برود.

نیویورک تایمز با اشاره به اختلافات در کاخ سفید اضافه کرد، حتی فرایند تصمیم‌سازی نیز پیچیده و با جدل‌های داخلی زیاد درون دولت همراه بود. این اختلافات باعث شده بود اجرای توصیه‌های مقامات پزشکی و بهداشتی از سوی دولت با تأخیر و عقب‌گرد مواجه باشد.

ترامپ ماه گذشته و پس از شیوع این بیماری در آمریکا در پاسخ به منتقدان و نادیده گرفتن هشدار‌ها در این زمینه گفت: هیچ‌کس نمی‌دانست این ویروس همه‌گیری جهانی پیدا خواهد کرد.

وی همچنین مکرراً گفته که هیچ‌کس نمی‌توانست نشانه‌های آمدن ویروس کرونا را ببیند!

اما مصاحبه مقامات فعلی و سابق، ایمیل‌ها، اسناد و مدارک دیگر خلاف این را می‌گوید.

براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اداره شورای امنیت ملی آمریکا که مسئول رهگیری بیماری‌های پاندمیک است در اوایل ژانویه در زمینه شیوع این بیماری در آمریکا پیش‌بینی کرده بود و به مدت چند هفته طرح‌هایی از قبیل: در خانه نگه‌داشتن مردم و دیگر اقدامات محدودکننده را در مقیاسی به اندازه شهر شیکاگو تهیه کرده بود، اما ترامپ تا ماه مارس از اتخاذ این تصمیمات خودداری کرد.

به‌رغم اینکه ترامپ آن را چند هفته بعد رد کرد، در تاریخ ۲۹ ژانویه طی یادداشتی که توسط «پیتر ناوارو» مشاور امور تجاری کاخ سفید تهیه شده به ترامپ درباره عواقب شیوع این ویروس در ایالات متحده هشدار داده شده بود؛ از جمله کشته‌شدن نیم میلیون نفر و همچنین ضرر و از دست دادن تریلیون‌ها دلار در اقتصاد.

در روز ۳۰ ژانویه «الکس آزار» وزیر سلامت و خدمات انسانی آمریکا تلفنی به ترامپ درباره احتمال یک اپیدمی هشدار داده است، دومین هشداری که به او طی دو هفته داده شده بود. ترامپ که هنگام این مکالمه در هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری بوده است گفته، آقای آزار در حال هشدار بی‌مورد است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان